Figury geometryczne .
Autor/autorka
Monika Głowacka
1. Etap edukacyjny i klasa
edukacja wczesnoszkolna - klasa I, edukacja wczesnoszkolna - klasa II
2. Przedmiot
spec_zajęcia kształtujące kreatywność
3. Temat zajęć
Figury geometryczne .
4. Czas trwania zajęć
45 minut
5. Uzasadnienie wyboru tematu
Zajęcia będą odbywały się w jednej grupie zróżnicowanej wiekowo. Temat uznałam za uniwersalny i może służyć jako powtórzenie i utrwalenie informacji oraz rozbudzić wyobraźnię matematyczną uczniów.
6. Uzasadnienie zastosowania technologii
Zastosowanie TIK podczas zajęć daje możliwość atrakcyjnego zapoznania uczniów z nowym materiałem, jak również utrwaleniem poznanej treści. Pozwala im w ciekawy sposób sprawdzić ich wiedzę i umiejętności .Dzieci korzystają z rzutnika, oglądają materiał na dużym formacie. . Mogą zagrać w grę multimedialną- ułożyc puzzle.
7. Cel ogólny zajęć
Utrwalenie kształtów i nazw figur geometrycznych: koło, kwadrat, prostokąt, trójkąt.
Przygotowanie tangramu.
Tworzenie obrazka z figur geometrycznych.
8. Cele szczegółowe zajęć
Uczeń zna nazwy figur geometrycznych, potrafi je odszukać za pomocą dotyku, wzroku
Uczeń wykonuje zadanie na karcie pracy z figurami geometrycznymi.
Uczeń uważnie słucha poleceń nauczyciela i dokładnie stara się je wykonać.
9. Metody i formy pracy
Metody wykorzystane to podające, czynne- zadania stawiane do wykonania, aktywizujące, rozmowa kierowana, praktyczna działalność dziecka.
Forma pracy z całą grupą, z elementami pracy indywidualnej
10. Środki dydaktyczne
Karta pracy, laptop, rzutnik, figury geometryczne z kolorowego brystolu (koło, kwadrat, trójkąt, prostokąt), magnesy, koperty, małe figury geometryczne- potrzebne do skonstruowania obrazka, nożyczki do wycięcia figur.
11. Wymagania w zakresie technologii
Laptop, rzutnik.
12. Przebieg zajęć
Aktywność 1
Temat: Zapoznanie z figurami
Czas trwania: 10 min
Opis aktywności:
Wprowadzenie do tematu figur geometrycznych . Wysłuchanie i oberzenie animacji o figurach.
https://www.youtube.com/watch?v=Lv-1s65cgJM
Rozmowa kierowana na temat figur . Swobodne wypowiedzi dzieci .
Układanie z figur obrazka- każdy według własnego pomysłu.
Aktywność 2
Temat: Wykonanie karty pracy
Czas trwania: 10 min
Opis aktywności:
Uczniowie wykonują kartę pracy związaną z tematem lekcji( przygotowane 2 karty )
Podpisują karty pracy imieniem i klasą.
Aktywność 3
Temat: Zabawa interaktywna
Czas trwania: 10 min.
Opis aktywności:
Wykonanie kilku ćwiczeń z figurami geometrycznymi . Utrwalenie informacji o figurach podstawowych.
https://www.matzoo.pl/zerowka/figury_46_31
https://wordwall.net/pl/resource/1670760/figury-geometryczne
Aktywność 4
Temat: Tangram
Czas trwania: 15min
Opis aktywności:
Uczniowie wycinają elementy tangrama i podejmują próbę złożenia go w całość. Każdy uczeń wykonuje zadanie samodzielnie.
Próby składania podejmują uczniowie wspólnie.
Pracę chowają w koperty.
13. Sposób ewaluacji zajęć
Obserwacja pracy uczniów podczas lekcji. Zapytanie podsumowujące lekcje, jak oceniają zajęcia kciuk w górę lub w dół.
14. Licencja
CC0 1.0 Universal - Przekazanie do Domeny Publicznej. Przejdź do opisu licencji
15. Wskazówki dla innych nauczycieli korzystających z tego scenariusza
16. Materiały pomocnicze
17. Scenariusz dotyczy Zintegrowanej Platformy Edukacyjnej
Nie
18. Forma prowadzenia zajęć
stacjonarna