Figury podobne – zadania utrwalające
Figury podobne – zadania utrwalające
1. Cele lekcji
Cel ogólny lekcji:
Utrwalenie umiejętności stosowania własności figur podobnych w zadaniach praktycznych.
a) Wiadomości
Uczeń zna twierdzenie Talesa.
Uczeń zna i rozumie definicję podobieństwa figur.
Uczeń zna warunki podobieństwa trójkątów prostokątnych podobnych i prostokątów podobnych.
b) Umiejętności
Uczeń rozpoznaje figury podobne.
Potrafi uzasadnić podobieństwo figur.
Potrafi obliczyć skalę podobieństwa.
Porównuje pola powierzchni figur podobnych.
Stosuje własności figur podobnych do rozwiązywania zadań problemowych.
2. Metoda i forma pracy
Praca przy komputerze.
Praca z kartą pracy.
Praca indywidualna.
Praca w małych grupach.
3. Środki dydaktyczne
Karty pracy.
Komputer.
Prezentacja w programie Power Point pt. „Figury podobne”.
4. Przebieg lekcji
Sprawy organizacyjne.
Podanie tematu lekcji.
Pokaz prezentacji programu POWER POINT „Figury podobne.”
Uczniowie obserwując prezentację odpowiadają na pytania nauczyciela, zwracając uwagę na poprawność zapisów.Twierdzenie Talesa
Podobieństwo figur
Skala podobieństwa
Podobieństwo prostokątów
Podobieństwo trójkątów
Praca w grupach cztero- pięcioosobowych.
Przypomnienie zasad pracy w małej grupie
Omówienie sposobu oceniania pracy grupy
Uczniowie rozwiązują zadanie (zał. nr 1) i umieszczają rozwiązanie na planszy
Następnie przekazują zadanie innej grupie ( I grupa - II grupie itd.), rozwiązują zadanie następne w zeszycie
Zaprezentowanie swojej pracy przez przedstawicieli grup.
Grupa I prezentuje – grupa II ocenia.
Podsumowanie pracy uczniów poprzez podliczenie ilości punktów zdobytych przez każdego ucznia wykazanych w tabeli (zał. nr 2) oraz wystawienie na tej podstawie ocen (wszystkie czynności każdego ucznia indywidualne i grupowe są punktowane).
Praca domowa.
5. Bibliografia
Drążek A., Grabowska B., Matematyka wokół nas. Podręcznik kl. 3 gimnazjum, WSiP, Warszawa 2001.
6. Załączniki
ZAŁĄCZNIK NR2
KARTA OCENY
Nazwisko i Imię ......................................................................................... | Twoja ocena ................................................ | |||||||
Umiejętność | Praca z POWER POINT | Znajomość definicji i własności figur podobnych | Praca w grupie Zad 1 | Prezentacja pracy grupy | Ocena grupy innej Zad 2 | Zadanie dodatkowe | Premia | Razem |
Maksymalna ilość punktów | 0–1pkt | 0–1pkt | 0–5pkt | 0–1pkt | 0–5pkt | 0–2pkt | 0–1pkt | 0‑16pkt |
Twoje punkty |
Punktacja:
Poniżej 6 pkt bardzo słabo musisz wszystko zacząć od początku (ndst)
6 - 8 pkt - słabo - musisz porządnie popracować (dop)
8 - 10 pkt mogło być lepiej - pewne rzeczy musisz jeszcze utrwalić (dst)
11 - 12 pkt masz drobne braki, ale szybko możesz je nadrobić (db)
13 - 14 pkt bardzo dobrze zrozumiałeś materiał (bdb)
15 - 16 pkt jesteś najlepszy z figur podobnych (cel)
a) Karta pracy ucznia
ZAŁĄCZNIK NR1
(przykładowy zestaw zadań)
Zad1
Palik długości 60 cm rzuca najdłuższy cień o długości 1,25 m. W jakiej odległości
od altany rośnie 3 metrowe drzewo, którego najdłuższy cień co najwyżej styka się z dolną krawędzią ścianą altany. Wykonaj odpowiedni rysunek.
Zad2
W USA boisko do koszykówki ma wymiary 16,6 jarda x 31,3 jarda. W Europie koszykarze grają na boisku o wymiarach 15m x 26m. czy boiska te są prostokątami podobnymi?
Zad.dodatkowe
Na brzegu prostokątnego basenu o boku \AB\ = 70 m znajdowali się 2 ratownicy. Jeden stał na boku prostopadłym do boku AB w odległości 60 m od A, drugi na przeciwległym boku w odległości 10 m od B. Na boku AB bawiło się dziecko, które nagle wpadło do wody i zaczęło tonąć. Spostrzegli to ratownicy i zaczęli jednocześnie płynąć na pomoc. Płynąc z jednakową szybkością, jednocześnie dopłynęli do dziecka i wyratowali je. W jakiej odległości od punktu A wpadło dziecko do basenu?
7. Czas trwania lekcji
45 minut.
8. Uwagi do scenariusza
Brak.