Fikcja i realizm

1. Cele lekcji

a) Wiadomości

Uczeń:

  • zna tekst W moim magicznym domu,

  • wie, co to jest antonim.

b) Umiejętności

Uczeń:

  • umie utworzyć antonimy,

  • potrafi analizować i interpretować utwór poetycki,

  • umie sporządzić samodzielnie notatkę,

  • umie pracować z tekstem,

  • potrafi słuchać ze zrozumieniem.

2. Metoda i forma pracy

Metoda problemowa, heureza, praca jednostkowa.

3. Środki dydaktyczne

Teksty piosenki *W moim magicznym domu (*www.teksty.izg.pl).

Płyta CD.

4. Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

  1. Nauczyciel zadaje dzieciom pytania:

  • Co to jest dom?

  • Kto w nim mieszka?

  • Co w nim jest?

  • Czy lubicie swój dom?

  • Jak się w nim czujecie?

  1. Nauczyciel zapoznaje dzieci z tematem lekcji i podkreśla, że dom może być magiczny.

  2. Nauczyciel prosi o wysłuchanie utworu muzycznego Hanny Banaszak W moim magicznym domu.

  3. Nauczyciel rozdaje wszystkim dzieciom tekst Magdaleny Czapińskiej W moim magicznym domu (www.teksty.izg.pl). Prosi o uważne przeczytanie i wklejenie do zeszytu.

b) Faza realizacyjna

  1. Nauczyciel rozmawia z uczniami na temat utworu:

  • Kto opowiada o domu?

  • Komu o nim opowiada?

  • W jakim celu opowiada o swoim domu?

  • Dlaczego dom jest magiczny?

  • Kto mieszka w domu?

  • Jacy są mieszkańcy magicznego domu?

  1. Po rozmowie nauczyciel prosi dzieci o napisanie notatki z rozmowy klasowej. Pomocą dla dzieci są pytania (które wcześniej zadał nauczyciel) zapisane na tablicy. Po wykonaniu zadania kilku uczniów odczytuje swoje notatki.

  2. Nauczyciel zwraca uwagę dzieci na temat lekcji. Na podstawie tekstu piosenki tłumaczy, czym jest fikcja literacka i realizm, rozdaje dzieciom definicje na kartkach do wklejenia w zeszycie (załącznik 1). Podaje dzieciom definicję antonimu wraz z przykładami i prosi o zapisanie jej w zeszycie (antonim - wyraz przeciwstawny np. twardy – miękki, choroba – zdrowie).

  3. Nauczyciel prosi dzieci o wyszukanie w tekście cech opisujących mieszkańców magicznego domu i utworzenie do nich antonimów, np. mysz: miła, antonim niemiła. Kilku uczniów odczytuje antonimy.

c) Faza podsumowująca

Nauczyciel omawia pracę domową.

5. Bibliografia

  1. Banaszak H., W moim magicznym domu, [w:] Złota kolekcja - W moim magicznym domu, Wytwórnia Emi Music Poland 1998.

  2. Czapińska M., W moim magicznym domu, www.teksty.izg.pl.

  3. Dziewięcka P., Praca magisterska, Uniwersytet Wrocławski 2006.

6. Załączniki

a) Definicje do wklejenia w zeszycie

załącznik 1.

FIKCJA LITERACKA - świat przedstawiony (wydarzenia, bohaterowie, miejsca) w wierszu lub w dziele jest wymyślony przez autora, nie musi istnieć w rzeczywistości.

REALIZM – przedstawione przez autora wydarzenia, bohaterowie, miejsca mogą istnieć w rzeczywistości.

b) Zadanie domowe

  1. Jak wyglądałby Twój magiczny dom?

  2. Utwórz antonimy do słów: dobry, mały, jasny, słony, mądry, ładny, biały, czysty.

7. Czas trwania lekcji

45 minut

8. Uwagi do scenariusza

brak

RCgCnltUm0iEf

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 97.95 KB w języku polskim
Rl76IQbhuT8gg

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 18.00 KB w języku polskim