Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Filing a vacancy – ćwiczenia w mówieniu

Cele lekcji

Ogólny cel lekcji:

Celem lekcji jest doskonalenie sprawności słuchania i mówienia pod kątem przygotowania uczniów do uczestnictwa w rozmowie kwalifikacyjnej.

a) Wiadomości

Uczeń:

  • zna zwroty związane z rekrutacją (praca, nauka, pytania),

  • zna pisownię, wymowę i znaczenie nowych wyrażeń,

  • wie, co powiedzieć podczas rozmowy kwalifikacyjnej,

  • zna schemat ogłoszenia o pracy.

b) Umiejętności

Uczeń:

  • potrafi posługiwać się wyrażeniami dotyczącymi rekrutacji,

  • ćwiczy sprawność mówienia,

  • wykorzystuje posiadany zasób słów i wyrażeń do wypowiedzi w sytuacji rozmowy kwalifikacyjnej,

  • potrafi słuchać ze zrozumieniem,

  • wykonuje ćwiczenia związane z tematem,

  • czyta ogłoszenia,

  • formułuje wypowiedzi, pytania,

  • planuje swoją wypowiedź,

  • opisuje swoje umiejętności i kwalifikacje,

  • analizuje schemat ogłoszenia,

  • dobiera i grupuje informacje, układając je w spójną całość.

c) Postawy

Uczeń:

  • harmonijnie współpracuje z kolegami i nauczycielem,

  • nie obawia się prezentować swoich wiadomości na forum klasy,

  • nie wstydzi się odegrać scenki rozmowy kwalifikacyjnej.

2. Metoda i forma pracy

Metoda: podejście komunikacyjne, personifikacja doświadczenia, pytania‑odpowiedzi, audiolingwalna, pogadanka, metoda ról

Forma: praca w parach, zespole i indywidualna

3. Środki dydaktyczne

Przykładowe ogłoszenia o pracy i rozmowy kwalifikacyjne, podręcznik uzupełniający

4. Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

Nauczyciel podaje temat i ogólny cel lekcji: „Omówicie schemat ogłoszenia o pracy, a potem przygotujecie się do uczestnictwa w rozmowie kwalifikacyjnej”. Nauczyciel sprawdza, czy uczniowie przygotowali pracę domową i ocenia ją plusami lub minusami.

b) Faza realizacyjna

  1. Nauczyciel rozdaje uczniom przykładowe ogłoszenia o pracy. Uczniowie czytają i omawiają ich treść.

  2. Nauczyciel pyta, jak wygląda rozmowa kwalifikacyjna, jakie pytania można usłyszeć, w jaki sposób się zaprezentować, jak wygląda proces rekrutacji itp. Uczniowie odpowiadają ustnie. Nauczyciel zapisuje na tablicy najważniejsze informacje (załącznik 1). Nauczyciel może też rozdać uczniom przykładowe rozmowy kwalifikacyjne, aby ułatwić im późniejszą pracę.

  3. Nauczyciel prosi o przygotowanie w parach rozmowy kwalifikacyjnej. Jedna osoba w parze przygotowuje pytania, a druga przygotowuje na nie odpowiedzi na podstawie treści ogłoszenia. Nauczyciel nadzoruje pracę uczniów, podchodząc do każdej pary i pomagając w pracy.

  4. Uczniowie prezentują swoje rozmowy przed kolegami. Mogą zamienić się rolami.

  5. Uczniowie decydują, czy zatrudnią kandydata.

c) Faza podsumowująca

Nauczyciel ocenia aktywność wszystkich uczniów plusami i minusami. Zadaje też pracę domową. Przypomina o konieczności nauczenia się poznanych dziś wiadomości.

5. Bibliografia

  1. Brough S., Abegg B., Bedford M., Jak pisać po angielsku?, Langenscheidt, Warszawa 2004.

  2. Komorowska H., Metodyka nauczania języków obcych, Fraszka Edukacyjna, Warszawa 2002.

6. Załączniki

Pytania spotykane na rozmowie kwalifikacyjnej

Załącznik 1

Przykładowe pytania, z którymi możemy się spotkać w trakcie rozmowy kwalifikacyjnej:

  • How well do you know English?

  • What’s your work experience?

  • Why do you want to work here?

  • Tell me about your skills

  • What are your good / bad sides?

  • What do you know about our company?

  • Tell me about your education.

  • Tell me something about yourself.

b) Zadanie domowe

Naucz się poznanych dzisiaj wiadomości.

7. Czas trwania lekcji

45 minut

8. Uwagi do scenariusza

Należy jak najwięcej informacji wydobyć od uczniów, zadając im konkretne pytania. Trzeba też dopilnować, żeby rozmowy były rzeczywiście odpowiedzią na podane ogłoszenia. Dobrze jest podać ogłoszenia związane z przyszłym zawodem uczniów tak, aby mogli je oni wykorzystać w przyszłości. Trzeba też wcześniej przygotować ogłoszenia i przynieść je na lekcję. Po lekcji uczeń powinien znać zwroty związane z ogłoszeniami i procesem rekrutacji np. advert, job, contact, price, sell, buy, English, company, phone number, skills, work experience, education, job position.

R1dQspEnm1gIX

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 104.27 KB w języku polskim
RjMxOGBqUNCCJ

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 23.00 KB w języku polskim