Filing a vacancy – ćwiczenia w mówieniu
Filing a vacancy – ćwiczenia w mówieniu
Cele lekcji
Ogólny cel lekcji:
Celem lekcji jest doskonalenie sprawności słuchania i mówienia pod kątem przygotowania uczniów do uczestnictwa w rozmowie kwalifikacyjnej.
a) Wiadomości
Uczeń:
zna zwroty związane z rekrutacją (praca, nauka, pytania),
zna pisownię, wymowę i znaczenie nowych wyrażeń,
wie, co powiedzieć podczas rozmowy kwalifikacyjnej,
zna schemat ogłoszenia o pracy.
b) Umiejętności
Uczeń:
potrafi posługiwać się wyrażeniami dotyczącymi rekrutacji,
ćwiczy sprawność mówienia,
wykorzystuje posiadany zasób słów i wyrażeń do wypowiedzi w sytuacji rozmowy kwalifikacyjnej,
potrafi słuchać ze zrozumieniem,
wykonuje ćwiczenia związane z tematem,
czyta ogłoszenia,
formułuje wypowiedzi, pytania,
planuje swoją wypowiedź,
opisuje swoje umiejętności i kwalifikacje,
analizuje schemat ogłoszenia,
dobiera i grupuje informacje, układając je w spójną całość.
c) Postawy
Uczeń:
harmonijnie współpracuje z kolegami i nauczycielem,
nie obawia się prezentować swoich wiadomości na forum klasy,
nie wstydzi się odegrać scenki rozmowy kwalifikacyjnej.
2. Metoda i forma pracy
Metoda: podejście komunikacyjne, personifikacja doświadczenia, pytania‑odpowiedzi, audiolingwalna, pogadanka, metoda ról
Forma: praca w parach, zespole i indywidualna
3. Środki dydaktyczne
Przykładowe ogłoszenia o pracy i rozmowy kwalifikacyjne, podręcznik uzupełniający
4. Przebieg lekcji
a) Faza przygotowawcza
Nauczyciel podaje temat i ogólny cel lekcji: „Omówicie schemat ogłoszenia o pracy, a potem przygotujecie się do uczestnictwa w rozmowie kwalifikacyjnej”. Nauczyciel sprawdza, czy uczniowie przygotowali pracę domową i ocenia ją plusami lub minusami.
b) Faza realizacyjna
Nauczyciel rozdaje uczniom przykładowe ogłoszenia o pracy. Uczniowie czytają i omawiają ich treść.
Nauczyciel pyta, jak wygląda rozmowa kwalifikacyjna, jakie pytania można usłyszeć, w jaki sposób się zaprezentować, jak wygląda proces rekrutacji itp. Uczniowie odpowiadają ustnie. Nauczyciel zapisuje na tablicy najważniejsze informacje (załącznik 1). Nauczyciel może też rozdać uczniom przykładowe rozmowy kwalifikacyjne, aby ułatwić im późniejszą pracę.
Nauczyciel prosi o przygotowanie w parach rozmowy kwalifikacyjnej. Jedna osoba w parze przygotowuje pytania, a druga przygotowuje na nie odpowiedzi na podstawie treści ogłoszenia. Nauczyciel nadzoruje pracę uczniów, podchodząc do każdej pary i pomagając w pracy.
Uczniowie prezentują swoje rozmowy przed kolegami. Mogą zamienić się rolami.
Uczniowie decydują, czy zatrudnią kandydata.
c) Faza podsumowująca
Nauczyciel ocenia aktywność wszystkich uczniów plusami i minusami. Zadaje też pracę domową. Przypomina o konieczności nauczenia się poznanych dziś wiadomości.
5. Bibliografia
Brough S., Abegg B., Bedford M., Jak pisać po angielsku?, Langenscheidt, Warszawa 2004.
Komorowska H., Metodyka nauczania języków obcych, Fraszka Edukacyjna, Warszawa 2002.
6. Załączniki
Pytania spotykane na rozmowie kwalifikacyjnej
Załącznik 1
Przykładowe pytania, z którymi możemy się spotkać w trakcie rozmowy kwalifikacyjnej:
How well do you know English?
What’s your work experience?
Why do you want to work here?
Tell me about your skills
What are your good / bad sides?
What do you know about our company?
Tell me about your education.
Tell me something about yourself.
b) Zadanie domowe
Naucz się poznanych dzisiaj wiadomości.
7. Czas trwania lekcji
45 minut
8. Uwagi do scenariusza
Należy jak najwięcej informacji wydobyć od uczniów, zadając im konkretne pytania. Trzeba też dopilnować, żeby rozmowy były rzeczywiście odpowiedzią na podane ogłoszenia. Dobrze jest podać ogłoszenia związane z przyszłym zawodem uczniów tak, aby mogli je oni wykorzystać w przyszłości. Trzeba też wcześniej przygotować ogłoszenia i przynieść je na lekcję. Po lekcji uczeń powinien znać zwroty związane z ogłoszeniami i procesem rekrutacji np. advert, job, contact, price, sell, buy, English, company, phone number, skills, work experience, education, job position.