Polecenie 1

Zapoznaj się z filmami i wykonaj kolejne polecenia.

RBsmEi1sVw0E5
Film opowiadający o republice francuskiej i wojnie domowej w jej obronie.
Polecenie 2

Wyobraź sobie, że jesteś przedstawicielem paryskiego ludu w 1790 roku. Przygotuj mowę potępiającą konstytucję cywilną kleru.

RlGSAX3EJQM5H
Twoja odpowiedź (Uzupełnij).
Polecenie 3

Przedstaw sytuację we Francji w 1791 roku, po ucieczce króla Ludwika XVI.

R1NVpIp93JJP8
Twoja odpowiedź (Uzupełnij).
RtiFJdcmHCeNO
Film opowiadający o republice francuskiej i wojnie domowej w jej obronie.
Polecenie 4

Opisz, w jaki sposób państwa europejskie przyjmowały wydarzenia w rewolucyjnej Francji.

RlGSAX3EJQM5H
Twoja odpowiedź (Uzupełnij).
Polecenie 5

Wyjaśnij, w jaki sposób sytuacja zewnętrzna i prowadzone działania wojenne wpłynęły na sytuację wewnętrzną Francji.

R1NVpIp93JJP8
Twoja odpowiedź (Uzupełnij).
1
Ćwiczenie 1
RHkr4PlwKLLfQ
Wydarzenia z okresu rewolucji francuskiej ułóż w kolejności chronologicznej: Elementy do uszeregowania: 1. Próba ucieczki Ludwika XVI za granicę, 2. Bitwa pod Valmy, 3. Ustanowienie republiki we Francji, 4. Egzekucja Ludwika XVI, 5. Aresztowanie Ludwika XVI pod zarzutem zdrady, 6. Wypowiedzenie wojny Austrii
31
Ćwiczenie 2

Zapoznaj się z tekstami źródłowymi, a następnie wykonaj polecenie.

Źródło A:

1
Przemówienie Robespierre’a podczas procesu Ludwika XVI

(…) Król nie jest bynajmniej oskarżonym, wy zaś nie jesteście sędziami. Jesteście i możecie być jedynie mężami stanu i przedstawicielami ludu. Zadaniem waszym nie jest wydanie wyroku skazującego lub uniewinniającego na człowieka, lecz przedsięwzięcie środków ocalenia publicznego, dokonania aktu przezorności narodowej. Zdetronizowany król w republice nadaje się tylko do dwóch celów: do zakłócenia spokoju w państwie i podkopania wolności, albo do wzmocnienia jednego i drugiego (…) Jakiż więc wybór dyktuje rozumna polityka dla scementowania świeżo narodzonej republiki? Należy wyryć głęboko w sercach wzgardę dla władzy królewskiej i porazić strachem wszystkich stronników króla.

(...) Żądam, aby Konwencja Narodowa uznała Ludwika za winnego i zasługującego na karę śmierci!

A Źródło: Przemówienie Robespierre’a podczas procesu Ludwika XVI. Cytat za: Za:Teksty źródłowe do nauki historii w szkole, nr 25: Rewolucja francuska 1789-1794, opracował Otton Beiersdorf, Warszawa 1960, str. 47-48.

Źródło B:

1
Dekret z dnia 20 stycznia 1793 r. skazujący Ludwika XVI na karę śmierci

I. Konwencja Narodowa postanawia uznać Ludwika XVI, ostatniego króla Francuzów, winnym spisku przeciwko wolności narodu i zamachu na powszechne bezpieczeństwo państwa.

II. Konwencja Narodowa postanawia, że Ludwik XVI poniesie karę śmierci.

Konwencja Narodowa uznaje wniosek, postawiony przez obrońcę Ludwika Kapeta przed kratkami Konwencji, aby w sprawie jej wyroku odwołać się do ludu za niebyły i zakazuje każdemu stosować się do niego w jakikolwiek sposób. Wykraczający przeciw temu zarządzeniu będą jako winni naruszenia powszechnego bezpieczeństwa Rzczpltej pociągnięci do odpowiedzialności.

IV. Czasowa rada wykonawcza poda niniejszą uchwałę do wiadomości Ludwika Kapeta jeszcze w dniu dzisiejszym, przedsięweźmie potrzebne środki policyjne, ażeby spowodować wykonanie uchwały, w ciągu - 24 godzin, licząc od godziny zawiadomienia, a przede wszystkiem złoży natychmiast po straceniu sprawozdanie Konwencji Narodowej.

B Źródło: Dekret z dnia 20 stycznia 1793 r. skazujący Ludwika XVI na karę śmierci. Cytat za: Wiek XVI-XVIII w źródłach. Wybór tekstów źródłowych z propozycjami metodycznymi dla nauczycieli historii, studentów i uczniów, opracowali M Sobańska-Bondaruk, S. B. Lenard, Warszawa 1999, str. 500.
R1Ju8v1ssP5aV
Przeczytaj teksty źródłowe, a następnie na podstawie ich treści oraz wiedzy własnej rozstrzygnij, czy co przesądziło o skazaniu Ludwika XVI na śmierć – względy polityczne, czy prawne. Swoją odpowiedź uzasadnij. (Uzupełnij).