Film + Sprawdź się
Zapoznaj się z filmami i wykonaj kolejne polecenia.

Film dostępny pod adresem https://zpe.gov.pl/a/DINlbeYye
Nagranie filmowe dotyczące wojen religijnych w Niemczech oraz kalwinizmu, część pierwsza.
Wyjaśnij podłoże społeczne konfliktów, a potem wojen religijnych w Rzeszy.
Opisz, czym był Związek Szmalklandzki. Czym ostatecznie zakończyły się wojny szmalklandzkie?

Film dostępny pod adresem https://zpe.gov.pl/a/DINlbeYye
Nagranie filmowe dotyczące wojen religijnych w Niemczech oraz kalwinizmu, część druga.
Omów powstanie nauki Kalwina i rozwój Kościoła protestanckiego w Szwajcarii.
Wyjaśnij znaczenie teorii predestynacji oraz zasad kalwinizmu dla rozwoju wyznających je społeczności.
Porównaj ze sobą dwa zamieszczone poniżej nowożytne przedstawienia wnętrz świątyń chrześcijańskich, a następnie wskaż, który z obrazów przedstawia kościół katolicki, a który – protestancki zbór. Odpowiedź uzasadnij.
Źródło A:

Źródło B:

W oparciu o tekst opracowania (źródło B) wyjaśnij, dlaczego Marcin Luter zdecydował się skrytykować postulaty niemieckich powstańców chłopskich z 1525 r. (źródło A).
Źródło A:
1. Jest nasza pokorna prośba i żądanie (…), iż my odtąd chcemy mieć władzę i moc, aby każda gmina sama proboszcza wybierała i naznaczała, aby miała też władzę tegoż usuwać, gdyby należycie się nie zachowywał. (…)
3. Po trzecie: dotychczas był zwyczaj, że uważano nas za ludzi własnych, nad czym należy się litować, zważywszy, że Chrystus wszystkich nas krwią swoją zbawił i odkupił (…). Stąd wynika wedle Pisma Świętego, że jesteśmy wolnymi.
4. Po czwarte: dotychczas był zwyczaj, że ubogi człowiek nie miał prawa do dziczyzny, ptactwa i ryb w płynącej wodzie (…).
5. Nasi państwo przywłaszczyli sobie sami wszystkie lasy (…). Wszystkie lasy, czy są w rękach duchownych czy świeckich, który oni nie kupili, mają być znowu oddane całej gminie.
6. Po szóste: ciężka jest nasza skarga na robocizny, które z dnia na dzień powiększają się i codziennie wzrastają.
Cytat za: Wiek XVI-XVIII w źródłach. Wybór tekstów źródłowych z propozycjami metodycznymi dla nauczycieli historii, studentów i uczniów, red. M. Sobańska-Bondaruk, S. Lenard, Warszawa 1999, s. 129–130.
Źródło B:
Historia powszechna. Wiek XVI-XVIII(…) Luter (…) był (…) rzecznikiem polityczno‑religijnej opozycji przeciwko papiestwu, którą wyraźnie zainteresowali się niemieccy książęta.
Źródło: K. Mikulski, J. Wijaczka, Historia powszechna. Wiek XVI-XVIII, Warszawa 2012, s. 185.