Polecenie 1

Zapoznaj się z filmem i wykonaj kolejne polecenia.

Rvxw76DeOeRwo
Nagranie filmowe lekcji pod tytułem Emigracja po upadku powstania listopadowego.
Polecenie 2

Wyjaśnij, dlaczego na emigracji na Zachodzie znaleźli się przede wszystkim oficerowie i politycy?

R2Cb2Me6arh9P
(Uzupełnij).
Polecenie 3

Opisz przemarsz powstańców przez Europę.

R1L6xJVP9goN8
(Uzupełnij).
2
Ćwiczenie 1

Zapoznaj się z poniższymi materiałami źródłowymi, a następnie wykonaj polecenie.

Źródło 1

RGuxLqk67DNBR
Jan Nepomucen Lewicki, Bazar polski w Paryżu, 1844 r.
Źródło: dostępny w internecie: polona.pl, domena publiczna.

Źródło 2

RCfDpT0ApDLTn
Bilet wejścia na bal w Hotelu Lambert. Napis na sztandarze: Bal organizowany przez Towarzystwo Dobroczynności Dam Polskich dla biednych Polaków w Hotelu Lambert, ulica Świętego Ludwika, Hotel Lambert, bilet wstępu, cena: 20 franków. Bal zacznie się o godz. 9:00 4 lutego 1847 r. Bilet ten jest biletem osobistym i ma być okazany przy wejściu.
Źródło: Biblioteka Polska w Paryżu, domena publiczna.
R1XhdIoSrpG1r
Zaznacz „prawda”, jeśli zdanie jest prawdziwe, lub „fałsz”, jeśli jest ono fałszywe. Przedsięwzięcia przedstawione na ilustracjach były całkowicie apolityczne. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Organizatorami obu wydarzeń były te same osoby. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Inicjatywy te miały charakter dobroczynny. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Działania ukazane na ilustracjach nie przynosiły żadnych korzyści ich organizatorom. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz
2
Ćwiczenie 2

Zapoznaj się z tekstem źródłowym oraz ilustracją i na ich podstawie wykonaj kolejne polecenia.

Zapoznaj się z tekstem źródłowym oraz opisem ilustracji i na ich podstawie wykonaj kolejne polecenia.

Manifest z 1836 r.

Kiedy naród największego wytężenia przeciw najeźdźcom potrzebował, już wówczas długim bezrządem wewnętrzne siły jego osłabione były. Od dawna na gruzach starożytnego gminowładztwa panowała w Polsce szlachta, od dawna sama tylko, kształcąc się i rozwijając powszechne narodu życie pochłonęła w sobie. Pierwotna narodowa idea, w małym obrębie zamknięta, wszechmocną siłę swoję stracić musiała. Wolność, równość, braterstwo, wspólne niegdyś wszystkim, stały się wyłącznym jednego stanu przywilejem; masa zaś ludu od życia politycznego usunięta, z praw wszelkich wyzuta, z własności odarta, sama na nieoddzielną od ziemi własność zamieniona, wspólnego celu ze stanem panującym mieć nie mogła. […] Polska więc nie mając wsparcia w masach do niewoli i odrętwienia przywiedzionych, najezdników swoich odeprzeć nie była w stanie. […]

Na głos Kościuszki, lepszą uciśnionym zwiastujący przyszłość, rzuciły się masy do broni. Pola Racławic i innych miejsc pamiętnych, świadczą o dzielności ducha ludu polskiego. Tam byli jego poświęcenia się dla sprawy ojczystej prawdziwi wyobraziciele, co kosą i piką działa moskiewskie zdobywali. Lecz niezwyciężony wstręt szlachty do reform społecznych, sparaliżował i zniweczył najwznioślejsze przedsięwzięcie.

A Źródło: Manifest z 1836 r., s. 4–5. Cytat za: polona.pl.
RXQwC2BSeA1Vm
Jan Matejko, Kościuszko pod Racławicami, 1888 r.
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.
R1EyPUv9wvzFB
1. Porównaj opinie autorów źródeł. Rozstrzygnij, czy przedstawiają podobny punkt widzenia. Uzasadnij swoją odpowiedź. (Uzupełnij) 2. Podaj nazwę obozu politycznego, z którego wywodzili się autorzy Manifestu. (Uzupełnij).