Film + Sprawdź się
Zapoznaj się z filmem i wykonaj kolejne polecenia.
Wyjaśnij, kto i w jakim celu zlecił stworzenie steli sępów.
Omów, w jaki sposób przebiegał konflikt wojenny ukazany na steli sępów. Co możemy wywnioskować z przedstawień utrwalonych na tym zabytku?
Przeanalizuj współczesną ilustrację, która przedstawia rekonstrukcję starożytnego miasta, a następnie uzupełnij luki w tekście.
Zapoznaj się z zamieszczonymi niżej źródłami. Rozstrzygnij, czy cytowany tekst powstał w okresie, którego dotyczy mapa. Uzasadnij odpowiedź, podając dwa argumenty odnoszące się do treści obu źródeł.
Napis NabuchodonozoraOd czasu gdy Marduk, pan wielki, do panowania nad krajem mnie wyniósł, ludy rozległe do czuwania [nad nimi] mi powierzył, Mardukowi, memu boskiemu rodzicowi, bogobojnie posłuch dawałem, by jarzmo jego ciągnąć, kark schyliłem. Jego tłuste ofiary dzienne, jego czyste dobrowolne ofiary liczniej niż dawniej pomnożyłem; na każdy dzień byka tucznego, wołu opasłego białego, ofiary czyste, godne bogów [świątyni] Esagila i bogów Babilonu, ryby, ptaki, […] ozdobę trzęsawisk, miód, masło, mleko, oliwę czystą, wino sezamowe, miód [?], piwo osadzone [?], wino czyste […] na stole [ołtarzu] Marduka i jego żony Zarpanit, władców moich, pełno złożyłem. Kaplicę boską, przybytek jego władztwa, złotem błyszczącym obłożyłem ściany jego. […] Babilon, miasto pana wielkiego Marduka – mur jego wielki wykończyłem, u progów bram masywne byki z brązu i zacięte węże postawiłem […]. Między miastami Sumeru i Akadu imię jego [Babilonu] wywyższyłem.