Film + Sprawdź się
Zapoznaj się z drugą częścią wykładu historyka Piotra Krolla i wykonaj kolejne polecenia.

Film dostępny pod adresem https://zpe.gov.pl/a/DbpizuCba
Film opowiadający o upadku powstania listopadowego.
Opisz przebieg oblężenia Warszawy. Jakie było znaczenie tych walk dla całego powstania?
Scharakteryzuj przyczyny klęski powstania listopadowego.
Przenieś do odpowiednich komórek tabeli nazwiska osób związanych z powstaniem listopadowym, tak aby pasowały do ich opisów pochodzących z dramatu Kordian Juliusza Słowackiego.
Stary – jakby ojciec dzieci,
,
Nie do boju, nie do trudu;
Dajmy mu na pośmiewisko
Sprzeczne z naturą nazwisko,
Nazwijmy od słowa ludu,
Kmieciów, czyli nędznych chłopów.Wyszedł jakiś człowiek godny […].
,
Będą przed nim giąć kolana,
Jest to stara twarz Rzymiana,
Na pieniądzu wpół zatarta.
Dajmy mu na pośmiewisko
Sprzeczne z naturą nazwisko;
Ochrzcijmy imieniem Czarta.A wszakże ci Sybircy, których karzesz co dnia,
Mogą krzyczeć z kibitek: Carze! z nami razem!
Jedź z nami! bo zabiłeś ojca; niechaj katy
Pocałują cię w czoło czerwonem żelazem…
| Opis | Osoba |
|---|---|
Stary – jakby ojciec dzieci, |
|
Wyszedł jakiś człowiek godny […]. |
|
A wszakże ci Sybircy, których karzesz co dnia, |
Dokonaj ogólnego rozrachunku powstania listopadowego. Czy twoim zdaniem było ono uzasadnione i konieczne? Czy można było postąpić lepiej w zaistniałej sytuacji? Odpowiedź uzasadnij.
Zapoznaj się z poniższymi ilustracjami i na ich podstawie wykonaj polecenia.


Wskaż poprawne dokończenie zdań.
Źródła powstały...
- przed wybuchem powstania listopadowego.
- w trakcie powstania listopadowego.
- po upadku powstania listopadowego.
Do polskich powstańców autorzy ilustracji mieli stosunek...
- raczej negatywny.
- raczej pozytywny.
Przeczytaj poniższe opinie historyków dotyczące przyczyn upadku powstania listopadowego i porównaj je i omów.
Szanse Powstania Listopadowego. Rozważania historyczneGdyby ofensywa rosyjska miała być prowadzona przeciwko nieprzyjacielowi nawet obiektywnie znacznie słabszemu i gorzej usytuowanemu niż armia polska, ale za to dowodzonemu przez najprzeciętniejszego, lecz przytomnego i normalnie rozumującego generała, klęska tej operacji byłaby nieunikniona. Niestety, doświadczenie dowiodło, że Paskiewicz i Toll mieli prawo potraktować pogardliwie swoich przeciwników […]
W końcu września [1831 r.] pod Płockiem stały jeszcze poważne siły polskie. Trwały beznadziejne spory o znalezienie „wodza”; bezsilny rząd i sejm odwoływały się do wojska, żądając wskazania popularnego w szeregach dowódcy […]. Sejm − ten „oportunistyczny”, „szlachecki” sejm Królestwa Polskiego, w czasie ostatnich swych posiedzeń w Płocku rozważał rozpaczliwie możliwości dalszego prowadzenia walki; generałowie i oficerowie zastanawiali się, jak najbezpieczniej wydostać się za granicę lub najskuteczniej błagać „Najjaśniejszego Pana o przebaczenie”…Nieszczęsne masy żołnierskie, […], niezdolne już były do żadnej własnej inicjatywy.
Źródło: Jerzy Łojek, Szanse Powstania Listopadowego. Rozważania historyczne , Warszawa 1966, s. 155, 165–166.
Powstanie listopadowe, Dzieje narodu i państwa polskiegoJakież więc były w końcu te nasze szanse w 1830 i 1831 roku? […] Większość […] badaczy, podobnie jak piszczący te słowa, jest zdania, że możliwości ostatecznego sukcesu w danej sytuacji międzynarodowej nie było. Niewiele też można było zwiększyć „mobilizację wewnętrzną”. Ewentualne uwłaszczenie chłopów przez sejm nie zapewniłoby wystawienia ogromnej armii (pomijam już nawet kwestię uzbrojenia, gdyż piki i kosy to jednak za mało). Konflikty między chłopami a ziemiańską szlachtą były ostre, zaś świadomość narodowa chłopów uboga (tylko nieliczni przeszli szkołę patriotyczną w wojsku i to oni zdobywali bohatersko pod Stoczkiem armaty „rękami czarnymi od pługa”).
Źródło: Tadeusz Łepkowski, Powstanie listopadowe, Dzieje narodu i państwa polskiego, Warszawa 1987, s. 71.