Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
Polecenie 1

Obejrzyj film i wykonaj polecenia.

Zapoznaj się z filmem i wykonaj polecenia.

R1dMxKEYfpfqj
Nagranie filmowe lekcji pod tytułem Dorobek okresu międzywojennego w dziedzinie kultury i nauki.
Polecenie 2

Wyobraź sobie, że podróżujesz z Warszawy do Nowego Jorku w dwudziestoleciu międzywojennym. Napisz list opisujący twoją podróż. Wspomnij w nim, jakimi środkami transportu się przemieszczałeś/przemieszczałaś.

R1YsByKf7i4XS
(Uzupełnij).
Polecenie 3

Wymień najważniejsze środki masowego przekazu w okresie międzywojnia. Wytłumacz ich fenomen.

R1Ow1pAbH6ASJ
(Uzupełnij).
Polecenie 4

Wskaż najważniejszy według ciebie wynalazek stworzony na potrzeby I wojny światowej.

Podaj najważniejszy według ciebie wynalazek stworzony na potrzeby pierwszej wojny światowej.

R1LxjTLgB1aUb
(Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 1

Wyjaśnij, dlaczego moda damska z okresu międzywojennego określana jest jako rewolucyjna.

RxyhqoUFb3p0F
Twoja odpowiedź (Uzupełnij).
1
Ćwiczenie 2

Która z poniższych nagród filmowych po raz pierwszy została przyznana w 1929 roku? Zaznacz prawidłową odpowiedź.

R1e5B5cpuuTIi
Możliwe odpowiedzi: 1. Oskary, 2. Złote Globy, 3. Nagroda Brytyjskiej Akademii Filmowej, 4. Europejska Nagroda Filmowa
31
Ćwiczenie 3

Odpowiedz na pytanie: Gdzie i kiedy powstała pierwsza publiczna stacja radiowa?

R1W108zGV8ZSM
Twoja odpowiedź (Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 4

Rozpoznaj postać mężczyzny na poniższym zdjęciu i napisz krótko czym się zajmowała.

R1UPufnlHGeIv
Źródło: First National, 1921, Wikimedia Commons, domena publiczna.
R1WNcqPEc0hDs
Twoja odpowiedź (Uzupełnij).
Ćwiczenie 4
R1619cT2dL8CD
(Uzupełnij).
1
Ćwiczenie 5

Przeanalizuj ilustracje i fotografie dokumentujące życie codzienne kobiet w Stanach Zjednoczonych w latach 20. XX wieku. Następnie wykonaj kolejne polecenia.

Zapoznaj się z opisami ilustracji i fotografii dokumentujących życie codzienne kobiet w Stanach Zjednoczonych w latach dwudziestych dwudziestego wieku. Następnie wykonaj kolejne polecenia.

Źródło A

R12Vq00aQtWuT
Ilustracja z epoki
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.

Źródło B

RIGHMnt1HyOp7
Fotografia z epoki
Źródło: dostępny w internecie: loc.gov, tylko do użytku edukacyjnego na zpe.gov.pl.

Źródło C

R1MF2VwFKq0es
Reklama maszyny do prania
Źródło: dostępny w internecie: stacker.com, domena publiczna.

Źródło D

RTh81AGv8DUAr
Fotografia z epoki
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.
RgQLKwwdLdIoW
Rozstrzygnij, czy podane poniżej stwierdzenia są prawdziwe czy fałszywe. Krótko uzasadnij swoją odpowiedź, odwołując się do źródeł. Moda kobieca stała się w okresie międzywojnia bardziej dziewczęca. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Moda kobieca w stosunku do poprzednich epok stała się bardziej praktyczna i funkcjonalna. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Kobiety zachowywały się swobodniej niż w poprzednich epokach. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Ze względu na liczne zajęcia domowe kobietom pozostawało niewiele wolnego czasu na rozrywki. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Kobiety w większym zakresie zaczęły korzystać z dóbr kultury. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz
R1Abbe5bWVDgT
(Uzupełnij).
1
Ćwiczenie 6

Zapoznaj się z materiałami źródłowymi, a następnie na ich podstawie wykonaj polecenia.

Tekst A

1

Modernizm to ogólne określenie prądów w architekturze światowej rozwijających się po roku 1918. Trend ten zakłada całkowite odejście nie tylko od stylów historycznych, ale również od wszelkiej stylizacji. [...] Architekci modernistyczni zakładali, że o pięknie budynku stanowi głównie jego funkcjonalność, a w każdym razie, iż przede wszystkim muszą zostać spełnione wymogi funkcji, którą ma pełnić obiekt [...] Można jednak zauważyć wspólne cechy formalne dla większości budynków modernizmu. Przede wszystkim dotyczą one dyspozycji przestrzennej budynku: lekka bryła, unikanie symetrii. Niektóre są bezpośrednim skutkiem poszukiwania efektywnej formy. Należą do nich częściowo elementy skodyfikowane przez Le Corbusiera: ściana kurtynowa, wolny plan dzielony lekkimi ścianami działowymi, płaski dach z tarasem, szerokie okna wpuszczające dużo światła i w założeniu mało niszczące przyrodę posadowienie na słupach. Wiele cech powstało jednak niejako w proteście wobec sztuczności form architektury XIX wieku: kubiczna bryła budynku, zdyscyplinowane stosowanie wszelkiego detalu, duże płaskie i jednolite powierzchnie elewacji - białe lub w pastelowych kolorach, okna zlicowane z elewacją i pozbawione wewnętrznych podziałów, stosowanie surowych materiałów (beton, stal), obszerne przeszklenia klatek schodowych, a czasem całych elewacji. Inne, jak np. okrągłe okna (bulaje lub oculusy), posiadały wyłącznie charakter podkreślającej nowoczesny charakter stylizacji.

modernizm Źródło: zasoby.open.agh.edu.pl.

Ilustracja 1

Rl4dej1U9NYlC
Chrysler Building w Nowym Jorku
Źródło: Overand, Wikimedia Commons, licencja: CC BY-SA 3.0.

Ilustracja 2

R1ZMavYBtw22R
Opera Garnier w Paryżu
Źródło: Eric Pouhier, Wikimedia Commons, licencja: CC BY-SA 2.5.

Ilustracja 3

R5gku9k9iODIj
Casa Milà w Barcelonie
Źródło: Josep Panadero, Wikimedia Commons, licencja: CC BY-SA 3.0.

Ilustracja 4

RjIBtV31qRywM
Budynek uczelni Bauhaus w Dessau
Źródło: Spyrosdrakopoulos, Wikimedia Commons, licencja: CC BY-SA 4.0.
R1CmVyTWUWDNn
Wskaż poprawne zakończenie zdania:
Opisany w tekście A styl w sztuce reprezentuje budynek ukazany na ilustracji numer... Możliwe odpowiedzi: 1. 1., 2. 2., 3. 3., 4. 4.
RHWFjfP0QHqZs
Podaj nazwę stylu opisanego w źródle A. Uzasadnij swoją odpowiedź, podając sześć widocznych na ilustracji cech tego stylu. (Uzupełnij).
Ćwiczenie 6

Zapoznaj się z tekstem źródłowym, a następnie na jego podstawie wykonaj polecenie.

Tekst A

Modernizm to ogólne określenie prądów w architekturze światowej rozwijających się po roku 1918. Trend ten zakłada całkowite odejście nie tylko od stylów historycznych, ale również od wszelkiej stylizacji. [...] Architekci modernistyczni zakładali, że o pięknie budynku stanowi głównie jego funkcjonalność, a w każdym razie, iż przede wszystkim muszą zostać spełnione wymogi funkcji, którą ma pełnić obiekt [...] Można jednak zauważyć wspólne cechy formalne dla większości budynków modernizmu. Przede wszystkim dotyczą one dyspozycji przestrzennej budynku: lekka bryła, unikanie symetrii. Niektóre są bezpośrednim skutkiem poszukiwania efektywnej formy. Należą do nich częściowo elementy skodyfikowane przez Le Corbusiera: ściana kurtynowa, wolny plan dzielony lekkimi ścianami działowymi, płaski dach z tarasem, szerokie okna wpuszczające dużo światła i w założeniu mało niszczące przyrodę posadowienie na słupach. Wiele cech powstało jednak niejako w proteście wobec sztuczności form architektury XIX wieku: kubiczna bryła budynku, zdyscyplinowane stosowanie wszelkiego detalu, duże płaskie i jednolite powierzchnie elewacji - białe lub w pastelowych kolorach, okna zlicowane z elewacją i pozbawione wewnętrznych podziałów, stosowanie surowych materiałów (beton, stal), obszerne przeszklenia klatek schodowych, a czasem całych elewacji. Inne, jak np. okrągłe okna (bulaje lub oculusy), posiadały wyłącznie charakter podkreślającej nowoczesny charakter stylizacji.

Indeks dolny Źródło: zasoby.open.agh.edu.pl. Indeks dolny koniec

RtRGWTWWGSK6Q
Podaj nazwę stylu opisanego w źródle A i wymień jego cechy. Podaj przykład budynku zbudowanego w tym stylu. (Uzupełnij).