Film + Sprawdź się
Obejrzyj film i wykonaj polecenia.
Zapoznaj się z filmem i wykonaj polecenia.

Film dostępny pod adresem https://zpe.gov.pl/a/DfvLrc7lA
Nagranie filmowe lekcji pod tytułem Dorobek okresu międzywojennego w dziedzinie kultury i nauki.
Wyobraź sobie, że podróżujesz z Warszawy do Nowego Jorku w dwudziestoleciu międzywojennym. Napisz list opisujący twoją podróż. Wspomnij w nim, jakimi środkami transportu się przemieszczałeś/przemieszczałaś.
Wymień najważniejsze środki masowego przekazu w okresie międzywojnia. Wytłumacz ich fenomen.
Wskaż najważniejszy według ciebie wynalazek stworzony na potrzeby I wojny światowej.
Podaj najważniejszy według ciebie wynalazek stworzony na potrzeby pierwszej wojny światowej.
Wyjaśnij, dlaczego moda damska z okresu międzywojennego określana jest jako rewolucyjna.
Która z poniższych nagród filmowych po raz pierwszy została przyznana w 1929 roku? Zaznacz prawidłową odpowiedź.
Odpowiedz na pytanie: Gdzie i kiedy powstała pierwsza publiczna stacja radiowa?
Rozpoznaj postać mężczyzny na poniższym zdjęciu i napisz krótko czym się zajmowała.

Przeanalizuj ilustracje i fotografie dokumentujące życie codzienne kobiet w Stanach Zjednoczonych w latach 20. XX wieku. Następnie wykonaj kolejne polecenia.
Zapoznaj się z opisami ilustracji i fotografii dokumentujących życie codzienne kobiet w Stanach Zjednoczonych w latach dwudziestych dwudziestego wieku. Następnie wykonaj kolejne polecenia.
Źródło A

Źródło B

Źródło C

Źródło D

Zapoznaj się z materiałami źródłowymi, a następnie na ich podstawie wykonaj polecenia.
Tekst A
Modernizm to ogólne określenie prądów w architekturze światowej rozwijających się po roku 1918. Trend ten zakłada całkowite odejście nie tylko od stylów historycznych, ale również od wszelkiej stylizacji. [...] Architekci modernistyczni zakładali, że o pięknie budynku stanowi głównie jego funkcjonalność, a w każdym razie, iż przede wszystkim muszą zostać spełnione wymogi funkcji, którą ma pełnić obiekt [...] Można jednak zauważyć wspólne cechy formalne dla większości budynków modernizmu. Przede wszystkim dotyczą one dyspozycji przestrzennej budynku: lekka bryła, unikanie symetrii. Niektóre są bezpośrednim skutkiem poszukiwania efektywnej formy. Należą do nich częściowo elementy skodyfikowane przez Le Corbusiera: ściana kurtynowa, wolny plan dzielony lekkimi ścianami działowymi, płaski dach z tarasem, szerokie okna wpuszczające dużo światła i w założeniu mało niszczące przyrodę posadowienie na słupach. Wiele cech powstało jednak niejako w proteście wobec sztuczności form architektury XIX wieku: kubiczna bryła budynku, zdyscyplinowane stosowanie wszelkiego detalu, duże płaskie i jednolite powierzchnie elewacji - białe lub w pastelowych kolorach, okna zlicowane z elewacją i pozbawione wewnętrznych podziałów, stosowanie surowych materiałów (beton, stal), obszerne przeszklenia klatek schodowych, a czasem całych elewacji. Inne, jak np. okrągłe okna (bulaje lub oculusy), posiadały wyłącznie charakter podkreślającej nowoczesny charakter stylizacji.
Źródło: zasoby.open.agh.edu.pl.
Ilustracja 1

Ilustracja 2

Ilustracja 3

Ilustracja 4

Opisany w tekście A styl w sztuce reprezentuje budynek ukazany na ilustracji numer... Możliwe odpowiedzi: 1. 1., 2. 2., 3. 3., 4. 4.
Zapoznaj się z tekstem źródłowym, a następnie na jego podstawie wykonaj polecenie.
Tekst A
Modernizm to ogólne określenie prądów w architekturze światowej rozwijających się po roku 1918. Trend ten zakłada całkowite odejście nie tylko od stylów historycznych, ale również od wszelkiej stylizacji. [...] Architekci modernistyczni zakładali, że o pięknie budynku stanowi głównie jego funkcjonalność, a w każdym razie, iż przede wszystkim muszą zostać spełnione wymogi funkcji, którą ma pełnić obiekt [...] Można jednak zauważyć wspólne cechy formalne dla większości budynków modernizmu. Przede wszystkim dotyczą one dyspozycji przestrzennej budynku: lekka bryła, unikanie symetrii. Niektóre są bezpośrednim skutkiem poszukiwania efektywnej formy. Należą do nich częściowo elementy skodyfikowane przez Le Corbusiera: ściana kurtynowa, wolny plan dzielony lekkimi ścianami działowymi, płaski dach z tarasem, szerokie okna wpuszczające dużo światła i w założeniu mało niszczące przyrodę posadowienie na słupach. Wiele cech powstało jednak niejako w proteście wobec sztuczności form architektury XIX wieku: kubiczna bryła budynku, zdyscyplinowane stosowanie wszelkiego detalu, duże płaskie i jednolite powierzchnie elewacji - białe lub w pastelowych kolorach, okna zlicowane z elewacją i pozbawione wewnętrznych podziałów, stosowanie surowych materiałów (beton, stal), obszerne przeszklenia klatek schodowych, a czasem całych elewacji. Inne, jak np. okrągłe okna (bulaje lub oculusy), posiadały wyłącznie charakter podkreślającej nowoczesny charakter stylizacji.
Indeks dolny Źródło: zasoby.open.agh.edu.pl. Indeks dolny koniecŹródło: zasoby.open.agh.edu.pl.