Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
Polecenie 1

Zapoznaj się z filmem i wykonaj kolejne polecenia.

R1NZmmyW6bZvQ
Nagranie filmowe dotyczące zabytków cywilizacji egipskiej.
Polecenie 2

Wytłumacz, dlaczego Egipt jest idealnym miejscem wykopalisk archeologicznych.

RMX9ssX6jVcjt
Wybierz jedno nowe słowo poznane podczas dzisiejszej lekcji i ułóż z nim zdanie.
Polecenie 3

Wyjaśnij, dlaczego wieniec odkryty w Hawarze okazał się cennym znaleziskiem. Wyjaśnij, do czego służyły wieńce w starożytnym Egipcie.

ReQtVRrOMJ5aD
Wymyśl pytanie na kartkówkę związane z tematem materiału.
Pokaż ćwiczenia:
RJVJk6fn1t7my1
Ćwiczenie 1
Dopasuj epoki do właściwych wydarzeń. Zjednoczenie Górnego i Dolnego Egiptu przez Narmera Możliwe odpowiedzi: 1. okres wczesnodynastyczny (ok. 3000–2657 r. p.n.e.), 2. II Okres Przejściowy (ok. 1793–1550 r. p.n.e.), 3. Epoka Późna (ok. 664–332 r. p.n.e.), 4. Nowe Państwo (ok. 1550–1069 r. p.n.e.), 5. Stare Państwo (ok. 2657–2166 r. p.n.e.) Budowa wielkich piramid Możliwe odpowiedzi: 1. okres wczesnodynastyczny (ok. 3000–2657 r. p.n.e.), 2. II Okres Przejściowy (ok. 1793–1550 r. p.n.e.), 3. Epoka Późna (ok. 664–332 r. p.n.e.), 4. Nowe Państwo (ok. 1550–1069 r. p.n.e.), 5. Stare Państwo (ok. 2657–2166 r. p.n.e.) Dominacja azjatyckiego ludu Hyksosów w Egipcie Możliwe odpowiedzi: 1. okres wczesnodynastyczny (ok. 3000–2657 r. p.n.e.), 2. II Okres Przejściowy (ok. 1793–1550 r. p.n.e.), 3. Epoka Późna (ok. 664–332 r. p.n.e.), 4. Nowe Państwo (ok. 1550–1069 r. p.n.e.), 5. Stare Państwo (ok. 2657–2166 r. p.n.e.) Rewolucja Echnatona Możliwe odpowiedzi: 1. okres wczesnodynastyczny (ok. 3000–2657 r. p.n.e.), 2. II Okres Przejściowy (ok. 1793–1550 r. p.n.e.), 3. Epoka Późna (ok. 664–332 r. p.n.e.), 4. Nowe Państwo (ok. 1550–1069 r. p.n.e.), 5. Stare Państwo (ok. 2657–2166 r. p.n.e.) Podbój Egiptu przez Aleksandra Wielkiego Możliwe odpowiedzi: 1. okres wczesnodynastyczny (ok. 3000–2657 r. p.n.e.), 2. II Okres Przejściowy (ok. 1793–1550 r. p.n.e.), 3. Epoka Późna (ok. 664–332 r. p.n.e.), 4. Nowe Państwo (ok. 1550–1069 r. p.n.e.), 5. Stare Państwo (ok. 2657–2166 r. p.n.e.)
RmI1lnU1Oob9p1
Ćwiczenie 2
Które z poniższych miast znajdowało się w Górnym Egipcie? Możliwe odpowiedzi: 1. Aleksandria, 2. Giza, 3. Abu Simbel, 4. Teby
21
Ćwiczenie 3

Zapoznaj się z fragmentem tekstu źródłowego oraz ilustracją. Następnie wykonaj polecenia.

T. Maresz, K. Juszczyk Historia w źródłach - nie tylko pisanych. Starożytność i średniowiecze,

[...] król Cheops przywiódł go [Egipt] do skrajnej nędzy. [...] rozkazał [Egipcjanom] , żeby z kamieniołomów w Górach Arabskich wlekli kamienie aż do Nilu. Skoro kamienie przeprawiano na statkach przez rzekę, polecił odbierać je innym i wlec ku tzw. Górom Libijskim. Pracowało zaś kolejno przez trzy miesiące po dziesięć miriad [10 tys.] ludzi. [...] A na budowie samej piramidy upłynęło dwadzieścia lat[...].

2 Źródło: K. Juszczyk, T. Maresz, Historia w źródłach - nie tylko pisanych. Starożytność i średniowiecze,, Toruń 2004, s. 26.
RxwjPimSkv5HK
Ramzes II podczas oblężenia Dapur.
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.
R11EEPKT8V8pp
Rozstrzygnij, czy przedstawione we fragmencie przesłanie dotyczące pozycji władcy znajduje potwierdzenie na ilustracji. (Wybierz: Tak, Nie) Uzasadnij swoją odpowiedź. (Uzupełnij) Uzasadnij, że fragment reliefu ukazany na ilustracji powstał na obszarze wpływów cywilizacji egipskiej. (Uzupełnij).
2
Ćwiczenie 4

Zapoznaj się z poniższym fragmentem, a następnie zaznacz, czy podane niżej stwierdzenia są prawdziwe, czy fałszywe.

O Ty, jedyny Boże, którego mocy nikt nie posiada
Ty stworzyłeś ziemię według Twojego pragnienia,
Kiedy Ty byłeś sam:
Ludzi, całe bydło duże i małe,
Wszystko co jest na ziemi,
Co chodzi na swoich nogach;
Wszystko co jest wysoko,
Co lata na swoich skrzydłach.
Kraje Syrii i Nubii
Ziemia Egiptu;
Ty ustawiasz każdego człowieka w jego miejscu
Ty zaopatrujesz ich w ich potrzebach.
Każdy ma swoją własność,
I jego dni są policzone.
Ich języki są różnorodne w mowie,
Ich kształt podobnie i ich skóra,
Gdyż Ty, który dzielisz, podzieliłeś narody.
Ty czynisz Nil w podziemiach,
Ty sprowadzasz go na Twoje pragnienie, aby zachować lud przy życiu.
O Panie ich wszystkich, kiedy słabość jest w nich,
O Panie każdego domu, który powstajesz dla nich,
O słońce dnia, lęku każdego odległego lądu,
Ty [również] czynisz ich życie.
Ty ustanowiłeś Nil w niebie,
Aby mógł padać dla nich,
Sprawiając powodzie w górach, jak wielkie morze,
I nawadniając ich pola pośród ich miast.
Jak cudowne są Twoje plany, O Panie wieczności!
Nil w niebie jest dla obcych,
I dla bydła każdego lądu, które chodzi na swoich nogach;[...];

3 Źródło: https://www.kul.pl/art_38987.html.
R180HQFPosaeF
Łączenie par. . Fragment ten dowodzi istnienia w starożytnym Egipcie religii politeistycznej.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Bóg, na cześć którego został napisany hymn, był utożsamiany z księżycem.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Hymn ten powstał ku czci boga Ozyrysa.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz
31
Ćwiczenie 5

Przeanalizuj poniższe reliefy zamieszczone na tzw. palecie Narmera. Uzasadnij, dlaczego uznano, że odnoszą się one do procesu zjednoczenia Górnego i Dolnego Egiptu. Podaj trzy argumenty, odwołując się do elementów graficznych ze źródła.

Przeanalizuj opisy poniższych reliefów zamieszczonych na tzw. palecie Narmera. Uzasadnij, dlaczego uznano, że odnoszą się one do procesu zjednoczenia Górnego i Dolnego Egiptu. Podaj trzy argumenty, odwołując się do elementów graficznych ze źródła.

RewlNVHIA3Gfk
Paleta Narmera, ok. 3500 p.n.e., awers i rewers.
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.
R1cYtoHe2ZCme
Twoja odpowiedź (Uzupełnij).