Film 2
Zapoznaj się z filmem. Omawiane są w nim wyniki badań na temat życia rodzinnego współczesnej młodzieży polskiej. Zastanów się nad działaniami, które by można zaprojektować, aby podnieść poziom integracji pokoleniowej w polskich rodzinach. Integracja ta, w założeniu projektu, powinna powodować, że dzieci i rodzice zaczną spędzać ze sobą więcej czasu i wykonywać wspólnie więcej czynności.
Zaznacz, które stwierdzenia są prawdziwe, a które fałszywe.
Stwierdzenie | Prawda | Fałsz |
Dzięki funkcji integracyjno-kontrolnej podtrzymywane są w społeczeństwie obowiązujące normy postępowania. | □ | □ |
W związku z niżem demograficznym funkcja prokreacyjna rodziny nabiera charakteru wtórnego. | □ | □ |
Funkcja opiekuńcza jest realizowana w rodzinie tylko w jednostronnej relacji rodzice–dzieci, bo to rodzice są opiekunami prawnymi potomstwa. | □ | □ |
Z badań wynika, że młodzież częściej rozmawia z matkami niż z ojcami. | □ | □ |
Funkcja stratyfikacyjna rodziny polega na wyznaczaniu jednostce miejsca w strukturze klasowej społeczeństwa. | □ | □ |
Funkcja seksualna rodziny to to samo, co funkcja prokreacyjna, jako że zgodnie z kodeksem rodzinnym małżeństwo jest zawiązywane w celu spłodzenia potomstwa. | □ | □ |
Zapoznaj się z tekstem i wykonaj ćwiczenie.
Ustawa z dnia 6 czerwca 1997 r. Kodeks karnyArt. 210
1. Kto wbrew obowiązkowi troszczenia się o małoletniego poniżej lat 15 albo o osobę nieporadną ze względu na jej stan psychiczny lub fizyczny osobę tę porzuca, podlega karze pozbawienia wolnościpozbawienia wolności od 3 miesięcy do lat 5.
2. Jeżeli następstwem czynu jest śmierć osoby określonej w 1, sprawca podlega karze pozbawienia wolności od lat 2 do 12.
Słownik
segment społeczeństwa, do którego zaliczamy jednostki pozostające w podobnym położeniu społecznym warunkowanym własnością; dotyczy zwłaszcza posiadania środków produkcji
mechanizmy regulujące zgodność zachowań jednostek i zbiorowości społecznych z normami i regułami obowiązującymi w społeczeństwie lub szerszych zbiorowościach społecznych
kara kryminalna polegająca na przymusowym umieszczeniu skazanej osoby na określony czas w zamkniętym i strzeżonym zakładzie karnym
uspołecznienie; proces nabywania przez podmiot umiejętności (a przede wszystkim przyswajania sytemu wartości, norm i wzorów zachowań akceptowanych i podtrzymywanych przez zbiorowość lub społeczeństwo); proces, w którym jednostka ze swoimi specyficznymi biologicznymi i psychicznymi dyspozycjami, staje się dojrzała społecznie, w wyniku czego zostaje wyposażona w dynamicznie podtrzymywane w okresie całego życia zdolności i umiejętności skutecznego działania w obrębie całego społeczeństwa (jak i w poszczególnych jego elementach); jednocześnie jest to proces powstawania i rozwoju osobowości zachodzący we wzajemnej zależności ze społecznie przekazywanym środowiskiem socjalnym i materialnym
warunkowana przez wiele czynników, zależnie od konkretnego społeczeństwa (np. prawnych, politycznych, ekonomicznych religijnych, etnicznych czy rasowych), klasyfikacja jednostek i grup w strukturze uwarstwienia społecznego
status wynikający z urodzenia: w konkretnej rodzinie, w stanie lub kaście; także wynikający z cech jednostki, na które nie miała ona (nie miała w momencie urodzenia) bezpośredniego wpływu: wiek, płeć, rasa, przynależność etniczna itp.
hierarchiczne ułożenie wielkich zbiorowości społecznych (klas, warstw, kategorii społeczno‑zawodowych) wyróżnianych według dysponowania przez nie zasobami społecznymi: władzą, kapitałem, wykształceniem, prestiżem itp.
zorganizowany układ stosunków społecznych, instytucji i środków kontroli społecznej skupiający jednostki i podgrupy składowe w całość zdolną do trwania i rozwoju