Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Film nawiązujący do treści materiału Brzemię komunizmu.
Polecenie 2
Dr hab. Karolina Wigura‑Kuisz mówi o wypaczeniu myśli Marksowskiej przez wydarzenia w krajach Europy Środkowo‑Wschodniej oraz o współczesnym zacieraniu się rozumienia myśli Karola Marksa. Zajmij stanowisko w dyskusji: czy należałoby uratować sam marksizm, czyli ideologię, która prowadzi do tego, by ludziom żyło się lepiej? Przygotuj swoje argumenty.
RuV0a7S780n0X
(Uzupełnij).
1
Polecenie 3
Stwórz mapę myśli wokół pojęcia marksizm, która pomoże ci uporządkować dotychczasowe przemyślenia. Z czym jeszcze kojarzy ci się to słowo? Zapisuj hasła, poglądy, tytuły książek i filmów, imiona bohaterów, postaci historycznych, świata polityki.
R1IEHmZeYawu31
Mapa myśli. Głównym hasłem mapy jest pojęcie Marksizm. Od niego odchodzi pięć kolejnych haseł:
1. Poglądy
2. Zachowanie
3. Przykłady z historii
3.1. Postaci
3.2. Wydarzenia
4. Przykłady z kultury
4.1. Literatura
4.2. Film
5. Idee przeciwstawne
Mapa myśli. Głównym hasłem mapy jest pojęcie Marksizm. Od niego odchodzi pięć kolejnych haseł:
1. Poglądy
2. Zachowanie
3. Przykłady z historii
3.1. Postaci
3.2. Wydarzenia
4. Przykłady z kultury
4.1. Literatura
4.2. Film
5. Idee przeciwstawne
Marksizm
Poglądy
Przykłady z historii
Postaci
Wydarzenia
Przykłady z kultury
Literatura
Film
Idee przeciwstawne
R1MedVOpg2TZB
(Uzupełnij).
1
Ćwiczenie 1
Posiłkując się wiedzą i umiejętnościami zdobytymi podczas lekcji, postaraj się wyjaśnić własnym językiem pojęcia charakterystyczne dla dialektyki marksistowskiej: baza, nadbudowa, wyzysk, walka klas.
R14wI152tn7Ld
Baza (Uzupełnij). Nadbudowa (Uzupełnij). Wyzysk (Uzupełnij). Walka klas (Uzupełnij).
Przypomnij sobie, co powyższym pytaniem ma wspólnego światopogląd materialistyczny zakładający, że „nie świadomość ludzi określa ich byt, lecz ich byt określa świadomość”.
Propozycje definicji:
baza – materialne siły wytwórcze i wynikające z nich stosunki produkcji;
nadbudowa – determinowany przez bazę ogół nieekonomicznych instytucji, działań i form świadomości społecznej występujących w danym społeczeństwie;
wyzysk – relacja wyzyskiwanych i wyzyskujących, której skutkiem jest zbyt niska wartość pracy klasy wyzyskiwanej;
walka klas – problemy i starcia w społeczeństwie podzielonym na uciskane i uciskające klasy społeczne.
1
Ćwiczenie 2
Zapoznaj się z poniższym tekstem. Odpowiedz na pytanie: jaka jest najważniejsza różnica między metodą dialektyczną Marksa a dialektyką heglowską?
Zapoznaj się z poniższym tekstem. Odpowiedz na pytanie: jaka jest najważniejsza różnica między metodą dialektyczną Marksa a dialektyką heglowską?
Zapoznaj się z poniższym tekstem. Odpowiedz na pytanie: jaka jest najważniejsza różnica między metodą dialektyczną Marksa a dialektyką heglowską?
Przeczytaj poniższy tekst. Odpowiedz na pytanie: jaka jest najważniejsza różnica między metodą dialektyczną Marksa a dialektyką heglowską?
Karol MarksKapitał. Krytyka ekonomii politycznej
Moja metoda dialektyczna w założeniu nie tylko różna od heglowskiej, lecz jest jej wprost przeciwstawna. Według Hegla proces myślenia, który on nawet przekształca w samodzielny podmiot pod nazwą idei, jest demiurgiem rzeczywistości stanowiącej tylko jego zewnętrzny przejaw. Według mnie zaś, przeciwnie, idea nie jest niczym innym, jak materią przeniesioną do głowy ludzkiej i przetworzoną w niej. (...)
fil1 Źródło: Karol Marks, Kapitał. Krytyka ekonomii politycznej, t. 1, Warszawa 1951.
RYEFHq354fqlZ
(Uzupełnij).
Zwróć uwagę na to, co Marks mówi o ideach. Czym są jego zdaniem idee? Przypomnij sobie, co o ideach mówił Hegel.
Dialektyka Hegla była dialektyką idei, a nie materii. Marks zaadaptował dialektykę do materializmu. Wszelkie zmiany biologiczne, psychologiczne, społeczne i ekonomiczne, które Hegel postrzegał w sposób idealistyczny, dla Marksa dają się sprowadzić do praw rządzących materią.
1
Ćwiczenie 3
Na czym polegał materializm doktryny Marksa i Engelsa? Uzasadnij swoją odpowiedź.
R18h4n8quCgpI
(Uzupełnij).
Przyjrzyj się swojej odpowiedzi w ćwiczeniu pierwszym i przypomnij sobie informacje o dwóch zasadach rządzących materią.
Sprawdź, czy odpowiedź uwzględnia materializm historyczny i materializm dialektyczny. Czy świat ma charakter materialny? Czy idee wobec materii są wtórne? Jak dialektyka Hegla została zastosowana do analizy przemian społecznych?
1
Ćwiczenie 4
Zapoznaj się z fragmentem Przedwiośnia Stefana Żeromskiego, w którym główny bohater, Cezary Baryka, bierze udział w potajemnym spotkaniu marksistów. Jakie elementy przedstawionego w tym fragmencie światopoglądu mogą świadczyć o tym, że jest to wypowiedź sympatyka socjalizmu? Uzasadnij swoje zdanie.
Zapoznaj się z fragmentem Przedwiośnia Stefana Żeromskiego, w którym główny bohater, Cezary Baryka, bierze udział w potajemnym spotkaniu marksistów. Jakie elementy przedstawionego w tym fragmencie światopoglądu mogą świadczyć o tym, że jest to wypowiedź sympatyka socjalizmu? Uzasadnij swoje zdanie.
Zapoznaj się z fragmentem Przedwiośnia Stefana Żeromskiego, w którym główny bohater, Cezary Baryka, bierze udział w potajemnym spotkaniu marksistów. Jakie elementy przedstawionego w tym fragmencie światopoglądu mogą świadczyć o tym, że jest to wypowiedź sympatyka socjalizmu? Uzasadnij swoje zdanie.
Przeczytaj fragment Przedwiośnia Stefana Żeromskiego, w którym główny bohater, Cezary Baryka, bierze udział w potajemnym spotkaniu marksistów. Jakie elementy przedstawionego w tym fragmencie światopoglądu mogą świadczyć o tym, że jest to wypowiedź sympatyka socjalizmu? Uzasadnij swoje zdanie.
Stefan ŻeromskiPrzedwiośnie
Zabrał głos przysadkowaty blondyn. Odchrząknął i walił monotonnym głosem:
RGdTdK97qDonZ1
Zdjęcie przedstawia krajobraz miejski. Na pierwszym planie widać mężczyznę trzymającego mnóstwo balonów. Na drugim planie widać przekupkę, która sprzedaje coś kobiecie, przechodniów.
Wierzymy, że doczekamy się jasnej wiosenki naszej... Stefan Żeromski, Przedwiośnie
Źródło: domena publiczna.
— Towarzysze! Cieszymy się, że możemy zebrać się tutaj w liczniejszym gronie, aby o naszych sprawach pomówić. Wiecie już zapewne, że nasz nauczyciel, nieśmiertelny Karol Marks, powiedział, iż historia ludzkości to jest historia walki klas. Walka między klasami społecznymi jest tak stara jak samo społeczeństwo ludzkie. My wszyscy służąc klasie, z której pochodzimy, służymy ludzkości, naszej matce. Burżuazji, która trzyma władzę w swych rękach, jest już za ciasno, toteż wojny między państwami burżuazyjnymi są nieuniknione i ciągłe. Burżuazja wszystkich krajów nie może już zaspokoić apetytów zamykając drogę do życia robotnikowi, musi wojować, by sobie nawzajem wydzierać różne kraje urodzajne, kopalnie i wszelakie źródła bogactwa, a w ten sposób jedna na niekorzyść drugiej powiększy zakres swej eksploatacji. Rola burżuazji jako czynnika postępu i kultury jest już skończona. Jest to rola rozkładowa, destrukcyjna. Jeżeli robotnicy nie zdołają zmusić burżuazji do ustąpienia, jeżeli jej nie wydrą władzy, to ludzkości grożą nieustanne wojny, tak zwane patriotyczne, rzezie, morderstwa i zacofanie. Jedynie klasa robotnicza może prowadzić dzieło postępu gospodarczego. Drogą do tego celu będzie, oczywiście, organizowanie klasy robotniczej.
To organizowanie zaprowadzi z czasem klasę robotniczą do wzięcia władzy w ręce. Ażeby ten cel osiągnąć, ażeby zaprowadzić nowe życie, oparte nie na wojnach, rzeziach i morderstwach, lecz na współpracy człowieka z człowiekiem, nie wystarczy łączenie się robotników w łonie jednego społeczeństwa, jednego państwa, lecz jako mus, jako nakaz nieubłagany powstaje idea łączenia się robotników wszystkich krajów i wszystkich państw. Stopa gnębienia, norma wyzysku pracy robotniczej jest bowiem w różnych krajach rozmaita, ale istota tego wyzysku jest na naszej kuli ziemskiej jednakowa. Na całym świecie wróg nasz jest jeden i ten sam. I to jest źródło naszej międzynarodowości…
przedw Źródło: Stefan Żeromski, Przedwiośnie.
R1FsFGssirTgP
(Uzupełnij).
Zwróć uwagę, w jaki sposób autor wypowiedzi mówi o burżuazji i klasie robotniczej.
Czy udzielona odpowiedź wymienia charakterystyczne cechy, np. językowe? Jak autor zwraca się do słuchaczy? Jakich zwrotów używa? Kogo nazywa wrogiem? Do jakiego autorytetu się odwołuje i w jaki sposób przedstawia jego rolę w historii? Czy idealizuje postać Marksa? Zwróć też uwagę na kluczową rolę przyznawaną we fragmencie klasie robotniczej oraz na opis burżuazji jako czynniku destruktywnym. Jaką ponadto wizję przyszłości posiada autor wypowiedzi oraz co trzeba zrobić, aby ją urzeczywistnić?
Praca domowa
Napisz esej, który byłby rozwinięciem następującej myśli Marksa: Ludzie sami tworzą swoją historię, ale nie tworzą jej dowolnie, nie w wybranych przez siebie okolicznościach, lecz w takich, w jakich się bezpośrednio znaleźli, jakie zostały im dane i przekazane.
RZ4BgOWSCHzSF
(Uzupełnij).
Dla zainteresowanych
Polecenie 4
Zapoznaj się z treścią audiobooka, a następnie odpowiedz na pytanie: jakie miały być – według F. Engelsa – konsekwencje zniesienia własności prywatnej? Dlaczego miałoby być możliwe zlikwidowanie podziału społeczeństwa na różne klasy?
RojWdUFIFuf2a
Nagranie dźwiękowe Friedrich Engels Zasady komunizmu.
Nagranie dźwiękowe Friedrich Engels Zasady komunizmu.
Friedrich Engels
Zasady komunizmu
Jakie będą następstwa ostatecznego zniesienia własności prywatnej? [...] Dzięki temu, że społeczeństwo odbierze z rąk prywatnych kapitalistów użytkowanie wszystkich sił wytwórczych i środków komunikacji, jak też wymianę i podział produktów, i będzie zarządzało nimi według planu wynikającego z istniejących zasobów i potrzeb całego społeczeństwa, zostaną usunięte przede wszystkim wszelkie ujemne następstwa rozwoju wielkiego przemysłu, które dziś z nimi się wiążą. Ustaną kryzysy; rozszerzona produkcja, prowadząca w obecnym ustroju [...] do nadprodukcji i będąca [...] przyczyną nędzy, [...] będzie musiała przybrać jeszcze znacznie szersze rozmiary. Nadmiar produkcji, przekraczający aktualne potrzeby społeczeństwa, zamiast stwarzać nędzę, zapewni zaspokojenie potrzeb ogółu, stworzy nowe potrzeby i zarazem środki ich zaspokajania. Stanie się on warunkiem i bodźcem dalszego postępu i będzie realizował ów postęp, nie powodując za każdym razem, jak to się dotąd dzieje, zakłóceń porządku społecznego.
[...] Społeczeństwo będzie więc wytwarzało tyle produktów, że pozwoli mu to zorganizować podział tak, żeby potrzeby wszystkich członków społeczeństwa były zaspokojone. Tym samym zbyteczny stanie się podział społeczeństwa na różne, wrogie sobie klasy. Podział taki będzie nie tylko zbyteczny, ale i niemożliwy do pogodzenia z nowym ustrojem. [...] Wychowanie pozwoli młodym ludziom szybko opanować cały system produkcji, da im możność przechodzenia po kolei z jednej gałęzi produkcji do drugiej, gdy ich do tego pobudzą potrzeby społeczeństwa lub własne skłonności. Uwolni ich ono tym samym od jednostronności, jaką narzuca każdej jednostce obecny podział pracy. W ten sposób społeczeństwo zorganizowane na zasadach komunistycznych da swoim członkom możność wszechstronnego zastosowania wszechstronnie rozwiniętych zdolności. [...] Zaniknie również przeciwieństwo między miastem a wsią. Ci sami ludzie, a nie dwie różne klasy, trudnić się będą pracą na roli i w przemyśle. Już z czysto materialnych powodów stanowi to konieczny warunek komunistycznego zrzeszenia. Rozproszenie ludności rolniczej na wsi i nadmierne stłoczenie ludności przemysłowej w wielkich miastach – to stan rzeczy odpowiadający jedynie niskiemu stopniowi rozwoju.
Źródło: Friedrich Engels, Zasady komunizmu, Warszawa 1969.
R1BZ5NWMZBwEa
(Uzupełnij).
Polecenie 5
Zapoznaj się z treścią audiobooka, a następnie odpowiedz na pytanie: jakie są cechy proletariatu według Lenina? Dlaczego – jego zdaniem – proletariat jest w stanie obalić burżuazję?
RorBwyI2VOy8y
Nagranie dźwiękowe Włodzimierz Iljicz Lenin Państwo a rewolucja.
Nagranie dźwiękowe Włodzimierz Iljicz Lenin Państwo a rewolucja.
Włodzimierz Iljicz Lenin
Państwo a rewolucja
Obalić panowanie burżuazji może tylko proletariat jako odrębna klasa, którą ekonomiczne warunki bytu przygotowują do obalenia burżuazji, której dają one moc dokonania tego. [...] Tylko proletariat – dzięki swej roli ekonomicznej w wielkiej produkcji – zdolny jest być wodzem ogółu mas pracujących i wyzyskiwanych, które burżuazja wyzyskuje, uciska, gnębi nieraz nie mniej, lecz jeszcze bardziej niż proletariuszy, które jednak nie są zdolne do samodzielnej walki o swoje wyzwolenie.
Nauka o walce klasowej, zastosowana przez Marksa w kwestii państwa i rewolucji socjalistycznej, prowadzi nieuchronnie do uznania politycznego panowania proletariatu, jego dyktatury, to znaczy władzy nie dzielonej z nikim, a opartej bezpośrednio na sile zbrojnej mas. Obalenie burżuazji może być urzeczywistnione jedynie dzięki przekształceniu proletariatu w klasę panującą, która potrafi zdławić nieunikniony, zaciekły opór burżuazji oraz zorganizować dla nowego ustroju gospodarczego ogół mas pracujących i wyzyskiwanych.
Proletariatowi niezbędna jest władza państwowa, scentralizowana organizacja siły, organizacja przemocy, zarówno po to, by zdławić opór wyzyskiwaczy, jak i po to, by kierować olbrzymimi masami ludności, chłopstwem, drobną burżuazją, półproletariuszami, przy „montowaniu” gospodarki socjalistycznej. Wychowując partię robotniczą, marksizm wychowuje awangardę proletariatu, która potrafi wziąć władzę i poprowadzić cały lud do socjalizmu, organizować nowy ustrój i nadawać mu kierunek, być nauczycielem, kierownikiem, wodzem ogółu mas pracujących i wyzyskiwanych. [...] Skoro jednak proletariatowi potrzebne jest państwo jako specjalna organizacja przemocy przeciw burżuazji, to stąd sam przez się wynika wniosek, że nie do pomyślenia jest stworzenie takiej organizacji bez uprzedniego zniesienia, bez zburzenia tej machiny państwowej, którą dla siebie stworzyła burżuazja. [...]
[...] przemilczanie kwestii stosunku rewolucji proletariackiej do państwa nie mogło nie odegrać olbrzymiej roli w czasie, kiedy państwa, ze swoim [...] aparatem wojskowym, zamieniły się w potwory wojenne, mordujące miliony ludzi.
Źródło: Włodzimierz Iljicz Lenin, Państwo a rewolucja, Warszawa 1970.