Film edukacyjny
Odwołując się do historii XX wieku oraz poniższego filmu, oceń rolę marksizmu w kształtowaniu polityki europejskiej XX wieku.
Dr hab. Karolina Wigura‑Kuisz mówi o wypaczeniu myśli Marksowskiej przez wydarzenia w krajach Europy Środkowo‑Wschodniej oraz o współczesnym zacieraniu się rozumienia myśli Karola Marksa. Zajmij stanowisko w dyskusji: czy należałoby uratować sam marksizm, czyli ideologię, która prowadzi do tego, by ludziom żyło się lepiej? Przygotuj swoje argumenty.
Stwórz mapę myśli wokół pojęcia marksizm, która pomoże ci uporządkować dotychczasowe przemyślenia. Z czym jeszcze kojarzy ci się to słowo? Zapisuj hasła, poglądy, tytuły książek i filmów, imiona bohaterów, postaci historycznych, świata polityki.
Posiłkując się wiedzą i umiejętnościami zdobytymi podczas lekcji, postaraj się wyjaśnić własnym językiem pojęcia charakterystyczne dla dialektyki marksistowskiej: baza, nadbudowa, wyzysk, walka klas.
Kapitał. Krytyka ekonomii politycznejMoja metoda dialektyczna w założeniu nie tylko różna od heglowskiej, lecz jest jej wprost przeciwstawna. Według Hegla proces myślenia, który on nawet przekształca w samodzielny podmiot pod nazwą idei, jest demiurgiem rzeczywistości stanowiącej tylko jego zewnętrzny przejaw. Według mnie zaś, przeciwnie, idea nie jest niczym innym, jak materią przeniesioną do głowy ludzkiej i przetworzoną w niej. (...)
Na czym polegał materializm doktryny Marksa i Engelsa? Uzasadnij swoją odpowiedź.
PrzedwiośnieZabrał głos przysadkowaty blondyn. Odchrząknął i walił monotonnym głosem:
RGdTdK97qDonZ1 — Towarzysze! Cieszymy się, że możemy zebrać się tutaj w liczniejszym gronie, aby o naszych sprawach pomówić. Wiecie już zapewne, że nasz nauczyciel, nieśmiertelny Karol Marks, powiedział, iż historia ludzkości to jest historia walki klas. Walka między klasami społecznymi jest tak stara jak samo społeczeństwo ludzkie. My wszyscy służąc klasie, z której pochodzimy, służymy ludzkości, naszej matce. Burżuazji, która trzyma władzę w swych rękach, jest już za ciasno, toteż wojny między państwami burżuazyjnymi są nieuniknione i ciągłe. Burżuazja wszystkich krajów nie może już zaspokoić apetytów zamykając drogę do życia robotnikowi, musi wojować, by sobie nawzajem wydzierać różne kraje urodzajne, kopalnie i wszelakie źródła bogactwa, a w ten sposób jedna na niekorzyść drugiej powiększy zakres swej eksploatacji. Rola burżuazji jako czynnika postępu i kultury jest już skończona. Jest to rola rozkładowa, destrukcyjna. Jeżeli robotnicy nie zdołają zmusić burżuazji do ustąpienia, jeżeli jej nie wydrą władzy, to ludzkości grożą nieustanne wojny, tak zwane patriotyczne, rzezie, morderstwa i zacofanie. Jedynie klasa robotnicza może prowadzić dzieło postępu gospodarczego. Drogą do tego celu będzie, oczywiście, organizowanie klasy robotniczej.
To organizowanie zaprowadzi z czasem klasę robotniczą do wzięcia władzy w ręce. Ażeby ten cel osiągnąć, ażeby zaprowadzić nowe życie, oparte nie na wojnach, rzeziach i morderstwach, lecz na współpracy człowieka z człowiekiem, nie wystarczy łączenie się robotników w łonie jednego społeczeństwa, jednego państwa, lecz jako mus, jako nakaz nieubłagany powstaje idea łączenia się robotników wszystkich krajów i wszystkich państw. Stopa gnębienia, norma wyzysku pracy robotniczej jest bowiem w różnych krajach rozmaita, ale istota tego wyzysku jest na naszej kuli ziemskiej jednakowa. Na całym świecie wróg nasz jest jeden i ten sam. I to jest źródło naszej międzynarodowości…
Napisz esej, który byłby rozwinięciem następującej myśli Marksa: Ludzie sami tworzą swoją historię, ale nie tworzą jej dowolnie, nie w wybranych przez siebie okolicznościach, lecz w takich, w jakich się bezpośrednio znaleźli, jakie zostały im dane i przekazane
.
Dla zainteresowanych
Zapoznaj się z treścią audiobooka, a następnie odpowiedz na pytanie: jakie miały być – według F. Engelsa – konsekwencje zniesienia własności prywatnej? Dlaczego miałoby być możliwe zlikwidowanie podziału społeczeństwa na różne klasy?
Zapoznaj się z treścią audiobooka, a następnie odpowiedz na pytanie: jakie są cechy proletariatu według Lenina? Dlaczego – jego zdaniem – proletariat jest w stanie obalić burżuazję?