Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
Polecenie 1
Zapoznaj się z treścią wywiadu z profesorem Janem Hartmanem, a następnie określ, na czym polega nowatorstwo jego wywodu w Lewiatanie.
Zapoznaj się z treścią wywiadu z profesorem Janem Hartmanem, a następnie określ, na czym polega nowatorstwo jego wywodu w Lewiatanie.
RM2QgpauxBUWW
(Uzupełnij).
R1NQyNxBHsE0J
Film opowiada o teorii umowy społecznej Thomasa Hobbesa.
Polecenie 2

Scharakteryzuj rolę monarchy w koncepcji Hobbesa.

R1RkWr2U5FYOg
(Uzupełnij).
RUxBpN3sOg2s8
Ćwiczenie 1
Zaznacz, jaki cel przyświecał Thomasowi Hobbesowi, kiedy pisał Lewiatana. Możliwe odpowiedzi: 1. dzieło to miało uzasadnić wyższość monarchii nad innymi ustrojami, zwłaszcza nad demokracją, 2. dzieło to miało uzasadnić wyższość demokracji nad innymi ustrojami, 3. dzieło to miało wymowę czysto religijną i określało stosunek Kościoła do wiernych, 4. dzieło to miało być przede wszystkim krytyką katolicyzmu
RUxszBFeMrnTQ
Ćwiczenie 2
Uzupełnij tekst będący cytatem z Lewiatana tak, aby wyrażał intencje autora. Jest więc oczywiste, że gdy ludzie żyją, nie mając nad sobą mocy, która by ich wszystkich trzymała w 1. pokoju, 2. wojny, 3. walkę, 4. pokoju, 5. strachu, 6. umowie, 7. negocjacje, 8. pokój, 9. wojna, 10. gotowości, 11. wojnie, 12. walce, 13. sprzeczności, 14. relacji, 15. przeciwieństwo, 16. porozumieniu, 17. czasu, 18. zmaganiu, 19. pogody, 20. natura, 21. wojną, 22. negocjacji, to znajdują się w stanie, który się zwie 1. pokoju, 2. wojny, 3. walkę, 4. pokoju, 5. strachu, 6. umowie, 7. negocjacje, 8. pokój, 9. wojna, 10. gotowości, 11. wojnie, 12. walce, 13. sprzeczności, 14. relacji, 15. przeciwieństwo, 16. porozumieniu, 17. czasu, 18. zmaganiu, 19. pogody, 20. natura, 21. wojną, 22. negocjacji; i to w stanie takiej 1. pokoju, 2. wojny, 3. walkę, 4. pokoju, 5. strachu, 6. umowie, 7. negocjacje, 8. pokój, 9. wojna, 10. gotowości, 11. wojnie, 12. walce, 13. sprzeczności, 14. relacji, 15. przeciwieństwo, 16. porozumieniu, 17. czasu, 18. zmaganiu, 19. pogody, 20. natura, 21. wojną, 22. negocjacji, jak gdyby każdy był w 1. pokoju, 2. wojny, 3. walkę, 4. pokoju, 5. strachu, 6. umowie, 7. negocjacje, 8. pokój, 9. wojna, 10. gotowości, 11. wojnie, 12. walce, 13. sprzeczności, 14. relacji, 15. przeciwieństwo, 16. porozumieniu, 17. czasu, 18. zmaganiu, 19. pogody, 20. natura, 21. wojną, 22. negocjacji z każdym innym. Albowiem 1. pokoju, 2. wojny, 3. walkę, 4. pokoju, 5. strachu, 6. umowie, 7. negocjacje, 8. pokój, 9. wojna, 10. gotowości, 11. wojnie, 12. walce, 13. sprzeczności, 14. relacji, 15. przeciwieństwo, 16. porozumieniu, 17. czasu, 18. zmaganiu, 19. pogody, 20. natura, 21. wojną, 22. negocjacji polega nie tylko na 1. pokoju, 2. wojny, 3. walkę, 4. pokoju, 5. strachu, 6. umowie, 7. negocjacje, 8. pokój, 9. wojna, 10. gotowości, 11. wojnie, 12. walce, 13. sprzeczności, 14. relacji, 15. przeciwieństwo, 16. porozumieniu, 17. czasu, 18. zmaganiu, 19. pogody, 20. natura, 21. wojną, 22. negocjacji czy też na rzeczywistym zmaganiu; czasem wojny jest odcinek czasu, w którym dostatecznie jest wyraźne zdecydowanie na 1. pokoju, 2. wojny, 3. walkę, 4. pokoju, 5. strachu, 6. umowie, 7. negocjacje, 8. pokój, 9. wojna, 10. gotowości, 11. wojnie, 12. walce, 13. sprzeczności, 14. relacji, 15. przeciwieństwo, 16. porozumieniu, 17. czasu, 18. zmaganiu, 19. pogody, 20. natura, 21. wojną, 22. negocjacji. A wobec tego pojęcie 1. pokoju, 2. wojny, 3. walkę, 4. pokoju, 5. strachu, 6. umowie, 7. negocjacje, 8. pokój, 9. wojna, 10. gotowości, 11. wojnie, 12. walce, 13. sprzeczności, 14. relacji, 15. przeciwieństwo, 16. porozumieniu, 17. czasu, 18. zmaganiu, 19. pogody, 20. natura, 21. wojną, 22. negocjacji należy włączyć do natury wojny tak, jak włącza się je do natury 1. pokoju, 2. wojny, 3. walkę, 4. pokoju, 5. strachu, 6. umowie, 7. negocjacje, 8. pokój, 9. wojna, 10. gotowości, 11. wojnie, 12. walce, 13. sprzeczności, 14. relacji, 15. przeciwieństwo, 16. porozumieniu, 17. czasu, 18. zmaganiu, 19. pogody, 20. natura, 21. wojną, 22. negocjacji. Istota złej pogody nie polega bowiem na jednej nawałnicy czy też na dwóch, lecz na tym, że się na nią zanosi w ciągu wielu kolejnych dni. Podobnie 1. pokoju, 2. wojny, 3. walkę, 4. pokoju, 5. strachu, 6. umowie, 7. negocjacje, 8. pokój, 9. wojna, 10. gotowości, 11. wojnie, 12. walce, 13. sprzeczności, 14. relacji, 15. przeciwieństwo, 16. porozumieniu, 17. czasu, 18. zmaganiu, 19. pogody, 20. natura, 21. wojną, 22. negocjacji wojny polega nie na rzeczywistym 1. pokoju, 2. wojny, 3. walkę, 4. pokoju, 5. strachu, 6. umowie, 7. negocjacje, 8. pokój, 9. wojna, 10. gotowości, 11. wojnie, 12. walce, 13. sprzeczności, 14. relacji, 15. przeciwieństwo, 16. porozumieniu, 17. czasu, 18. zmaganiu, 19. pogody, 20. natura, 21. wojną, 22. negocjacji, lecz na widocznej do tego 1. pokoju, 2. wojny, 3. walkę, 4. pokoju, 5. strachu, 6. umowie, 7. negocjacje, 8. pokój, 9. wojna, 10. gotowości, 11. wojnie, 12. walce, 13. sprzeczności, 14. relacji, 15. przeciwieństwo, 16. porozumieniu, 17. czasu, 18. zmaganiu, 19. pogody, 20. natura, 21. wojną, 22. negocjacji w ciągu całego tego czasu, w którym nie ma pewności, że jest przeciwnie. Wszelki inny czas zaś jest czasem 1. pokoju, 2. wojny, 3. walkę, 4. pokoju, 5. strachu, 6. umowie, 7. negocjacje, 8. pokój, 9. wojna, 10. gotowości, 11. wojnie, 12. walce, 13. sprzeczności, 14. relacji, 15. przeciwieństwo, 16. porozumieniu, 17. czasu, 18. zmaganiu, 19. pogody, 20. natura, 21. wojną, 22. negocjacji. (…)