Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
Polecenie 1

Zapoznaj się z poniższym filmem samouczkiem dotyczącym otrzymywania soli w wyniku reakcji soli z metalami, a następnie wykonaj ćwiczenia.

RofoCkZKr1UnD1
Film nawiązujący do treści materiału dotyczącej otrzymywania soli w wyniku reakcji soli z metalami.
1
Ćwiczenie 1

Wykonano doświadczenie przedstawione na rysunku.

Wykonano doświadczenie. Zapoznaj się z jego opisem.

RdqQRvKoNCoDa
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
R1VCqKLihPFeh
A. W których probówkach - po dłuższej chwili - można zauważyć odbarwienie roztworu? Możliwe odpowiedzi: 1. IIII, 2. II, 3. IIIIV, 4. III

B. Wyjaśnij, dlaczego odbarwienie nie nastąpiło we wszystkich probówkach.

R14bJlST4UpMS
(Uzupełnij).
1
Ćwiczenie 2

Grupa uczniów na lekcji chemii poświęconej reakcjom metali z solami innych metali postanowiła zbadać zachowanie cynku i miedzi wobec roztworów wodnych chlorku glinu oraz chlorku magnezu. W tym celu zaplanowano i przeprowadzono doświadczenie przedstawione poniższym rysunkiem, a zastosowane blaszki metali przed doświadczeniem zostały oczyszczone mechanicznie:

RBP58bnh7BFxO
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

A. Zapisz obserwacje.

B. Czy uczniowie właściwie dobrali metale i sole innych metali do doświadczenia?

R1PJMXlY2HA4g
(Uzupełnij).