Zapoznaj się z poniższym filmem samouczkiem dotyczącym otrzymywania soli w wyniku reakcji soli z metalami, a następnie wykonaj ćwiczenia.
RofoCkZKr1UnD1
1
Ćwiczenie 1
Wykonano doświadczenie przedstawione na rysunku.
Wykonano doświadczenie. Zapoznaj się z jego opisem.
RdqQRvKoNCoDa
R1VCqKLihPFeh
B. Wyjaśnij, dlaczego odbarwienie nie nastąpiło we wszystkich probówkach.
R14bJlST4UpMS
Spójrz na szereg napięciowy metali. Które z nich są bardziej, a które mniej aktywne od miedzi?
R1a6Nqyam2xKP
B. odbarwienie następuje tylko w probówkach, w których zachodzi reakcja między odpowiednim metalem a jonami miedzi(), czyli metal wprowadzany do roztworu soli miedzi() musi być bardziej aktywny niż miedź.
1
Ćwiczenie 2
Grupa uczniów na lekcji chemii poświęconej reakcjom metali z solami innych metali postanowiła zbadać zachowanie cynku i miedzi wobec roztworów wodnych chlorku glinu oraz chlorku magnezu. W tym celu zaplanowano i przeprowadzono doświadczenie przedstawione poniższym rysunkiem, a zastosowane blaszki metali przed doświadczeniem zostały oczyszczone mechanicznie:
RBP58bnh7BFxO
A. Zapisz obserwacje.
B. Czy uczniowie właściwie dobrali metale i sole innych metali do doświadczenia?
R1PJMXlY2HA4g
Przeanalizuj szereg napięciowy metali.
RINUvdo9IH7BD
A. Obserwacje: brak zmian
B. W tym przypadku nie zaszła żadna reakcja chemiczna, gdyż zastosowane metale są mniej aktywne od tych, których roztwory soli użyto w doświadczeniu