Film samouczek
Do czego służy kondensator?
W samouczku pokazano fragment płyty głównej komputera sterującego pojazdem elektrycznym z zamontowanymi kondensatorami elektrolitycznymi. Obliczono ładunek i energię, jakie są gromadzone na każdym z tych kondensatorów po podłączeniu płyty głównej do zasilania. Obejrzyj samouczek i wykonaj polecenia.
W samouczku pokazano fragment płyty głównej komputera sterującego pojazdem elektrycznym z zamontowanymi kondensatorami elektrolitycznymi. Obliczono ładunek i energię, jakie są gromadzone na każdym z tych kondensatorów po podłączeniu płyty głównej do zasilania. Wysłuchaj samouczka i wykonaj polecenia.
Film dostępny pod adresem https://zpe.gov.pl/a/DAWNU9eah
Wysłuchaj alternatywnej ścieżki lektorskiej.
Po odłączeniu zasilania płyty lub podobnego urządzenia przez jakiś czas świecą diody kontrolne. Zakładając, że w jednym kondensatorze zostaje zgromadzona energia 5 J, a pojedyncza dioda LED ma moc 0,2 W oblicz, jak długo świeciłaby ona dzięki energii zgromadzonej w dwóch takich kondensatorach. Przyjmij przy tym, że odpowiedni przetwornik zamienia napięcie na kondensatorze do wymaganych przez diodę 5 V, aż do całkowitego jego wyczerpania, powodując jednak czteroprocentową stratę energii.
Na zdjęciu poniżej widzisz kondensatory o pojemności , o których była mowa w samouczku. Zauważ, że po podanej wartości pojemności jest jeszcze dodatkowa, niewidoczna w całości informacja. Jak myślisz, co może ona oznaczać? Wyszukaj podobne obrazki w Internecie.

Ćwiczenie alternatywne. Wybierz odpowiedź poprawną. Na etykiecie kondensatora, tuż po wartości pojemności podane jest oznaczenie typu minus dwadzieścia plus dwadzieścia procent. Oznacza ono tak zwaną tolerancję pojemności i mówi, że pojemność tego kondensatora może różnić się od zapisanej na etykiecie o dwadzieścia procent w górę lub w dół. Dysponujesz kondensatorem, który ma zapisane na etykiecie oznaczenie pięćset mikrofaradów minus piętnaście plus piętnaście procent. Czy kondensator ten może mieć pojemność wynoszącą 475 mikrofaradów?
- Tak
- Nie