Film samouczek
Zapoznaj się z animacją przedstawiającą sortowanie kubełkowe.
Prześledź działanie algorytmu w praktyce. W tym celu przygotuj zestaw przedmiotów do posortowania. Mogą to być żetony, korki, kapsle czy inne małe przedmioty, mające charakterystyczną cechę, według której można je posortować.
Następnie ułóż je w losowej kolejności w jednej linii. Powstanie w ten sposób zbiór, który posortujesz.
Wszystkie ułożone w linii przedmioty pogrupuj w zbiory. Elementy można zidentyfikować poprzez ich charakterystyczną cechę. W przykładzie przedstawionym w animacji był to rodzaj przyboru szkolnego. W twoim przypadku może być to kolor, rozmiar czy inne dowolne kryterium.
Następnie wybierz zbiór i zacznij układać jego elementy, jeden po drugim, w linii. Gdy dany zbiór się skończy, wybierz następny i powtarzaj proces. Przedłużaj układaną linię aż do momentu, gdy skończą się wszystkie zbiory.
Napisz program sortujący w kolejności niemalejącej dane, za pomocą metody kubełkowej. Przetestuj jego działanie dla wyników ankiety, dotyczącej opinii o traktacie lizbońskim, przeprowadzonej w lipcu 2008 roku, po referendum w Irlandii.
Ankietowanym zadano pytanie: Jaka jest pana/pani opinia o traktacie lizbońskim po referendum w Irlandii?
Wyniki ankiety:
Raczej dobra – 18 %
Zdecydowanie dobra – 3 %
Trudno jednoznacznie powiedzieć – 29%
Zdecydowanie zła – 21%
Raczej zła – 29%
Specyfikacja problemu:
Dane:
n
– liczba naturalna; liczba elementów tablicydane
dane
–n
-elementowa tablica zawierająca liczby naturalne z przedziału [0, 100]; tablica liczb do posortowaniawartoscMin
– liczba naturalna z przedziału [0, 100]; najmniejsza z wartości do posortowania odczytana z tablicydane
wartoscMax
– liczba naturalna z przedziału [0, 100]; największa z wartości do posortowania odczytana z tablicydane
Wynik:
dane
– posortowana niemalejąco tablica liczb naturalnych z przedziału [0, 100]
Porównaj swoje rozwiązanie z przedstawionym w filmie.
Dodaj do swojego programu komentarze tak, żeby był zrozumiały dla osoby, która nie potrafi programować.