Film
Zapoznaj się z filmem i rozważ dylemat wyrażony w jego tytule. Zastanów się, na ile indywidualna hierarchizacja potrzebpotrzeb, jakie realizujemy w różnej kolejności, a na ile sposób ich zaspokajania decyduje o „człowieczeństwie” człowieka.

Film dostępny pod adresem https://zpe.gov.pl/a/DFk4cHT7C
Film nawiązujący do treści materiału Potrzeby człowieka a jego człowieczeństwo.
Wskaż, które stwierdzenia są prawdziwe, a które fałszywe.
| Stwierdzenie | Prawda | Fałsz |
| Potrzeby transcendentalne to potrzeby przenoszone przez podmiot z grupy potrzeb niższego rzędu do grupy potrzeb wyższego rzędu. | □ | □ |
| Popęd seksualny jako potrzeba podstawowa pokazuje, że pojęcie potrzeby jest tożsame z pojęciem popędu. | □ | □ |
| Abraham Maslow udowodnił, że potrzeby człowieka mają charakter hierarchiczny, co znaczy, że realizacja każdej potrzeby wyższego rzędu musi być z konieczności poprzedzona realizacją potrzeby niższego rzędu. | □ | □ |
| Ludzkie pragnienie miłości stanowi wyraz potrzeby afiliacji. | □ | □ |
| Najbardziej złożonym kompleksem ludzkich potrzeb jest według Maslowa potrzeba samorealizacji. | □ | □ |
| Człowiek, zaspokajając swoje potrzeby, powinien uwzględniać społecznie akceptowany system aksjologiczny, co znaczy, że potrzeby powinien zaspokajać zgodnie ze społecznie przyjętym systemem norm i wartości. | □ | □ |
Zapoznaj się z obrazem Auguste’a Renoira Śniadanie wioślarzy, a następnie wykonaj ćwiczenie.
Zapoznaj się z opisem obrazu Auguste’a Renoira Śniadanie wioślarzy, a następnie wykonaj ćwiczenie.

Słownik
(z gr. axios – godny, cenny oraz logos – słowo, nauka, wiedza); dział filozofii zajmujący się wartościami; w szerszym znaczeniu to ogólna teoria wartości, w znaczeniu węższym - dziedzina rozważań wchodząca w skład innych dyscyplin naukowych nad wartościami (np. moralnymi, estetycznymi, religijnymi itp.); szczegółowe teorie wyjaśniające istnienie i funkcjonowanie wartości
silnie odczuwane pragnienie
(z łac. transcendere – przekraczać, wykraczać poza, przewyższać); coś, co wykracza poza egzystencję człowieka, stąd transcendentalny to przekraczający granice podmiotu poznającego rzeczywistość i odnoszący się do przedmiotu poznania pozostającego poza podmiotem (jego świadomością); coś ma charakter transcendentalny, jeśli wykracza poza ludzkie doświadczenie zmysłowe (transcendentalny jest, na przykład Bóg); transcendentalia natomiast to powszechne i konieczne właściwości realnie istniejących bytów
to, co cenne i godne pożądania, co stanowi cel ludzkich dążeń (może mieć charakter materialny lub duchowy, symboliczny)