Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Scenariusz zajęć

II etap edukacyjny, język polski

Temat: Filmowy elementarz

Treści kształcenia:

II. Analiza i interpretacja tekstów kultury. Uczeń zna teksty literackie i inne teksty kultury wskazane przez nauczyciela.

2. Analiza. Uczeń:

7) wyodrębnia elementy dzieła filmowego i telewizyjnego (scenariusz, reżyseria, ujęcie, gra aktorska).

Dodatkowe:

Język polski

III. Tworzenie wypowiedzi.

2. Świadomość językowa. Uczeń:

7) posługuje się słownictwem z określonych kręgów tematycznych (na tym etapie skoncentrowanym przede wszystkim wokół tematów: dom, rodzina, szkoła i nauka, środowisko przyrodnicze i społeczne).

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • Potrafi nazwać tworzywo dzieła filmowego,

  • Potrafi wyodrębnić i nazwać elementy dzieła filmowego,

  • Rozumie ich rolę i znaczenie w procesie tworzenia filmu,

  • Zna i rozumie podstawowe terminy i pojęcia związane z filmem.

Nabywane umiejętności:

Uczeń:

  • Nazywa elementy dzieła filmowego,

  • Definiuje pojęcia: scenariusz, reżyser, ujęcie, plan zdjęciowy, montaż,

  • Wymienia w odpowiedniej kolejności podstawowe etapy powstawania filmu,

  • Umie odpowiednio przyporządkować pojęcia i terminy związane z dziełem filmowym,

  • Potrafi efektywnie współdziałać w zespole,

  • Potrafi skutecznie się porozumiewać – objaśnić wyniki swojej pracy.

Kompetencje kluczowe:

  • Porozumiewanie się w języku ojczystym,

  • Umiejętność uczenia się,

  • Świadomość i ekspresja kulturalna.

Środki dydaktyczne:

  • Koperty, w każdej 2 karteczki z napisem „film”,

  • Dowolny wybrany przez nauczyciela, polski film dla dzieciIndeks górny 1,

  • Zestawy kartoników z wypisanymi terminami i pojęciami odnoszącymi się do filmów, np. scenariusz, reżyser, ujęcie, plan zdjęciowy, montaż itp. (jeden zestaw dla grupy),

  • Egzemplarze dowolnego słownika języka polskiego (przynajmniej jeden dla grupy),

  • Słowniki terminów filmowych,

  • Karteczki, pisaki,

  • Zasób multimedialny: film „Praca reżysera”,

  • Sprzęt multimedialny (komputer, ewentualnie podłączony do telewizora/projektor multimedialny/tablica interaktywna).

Metody nauczania:

  • Aktywizujące: dyskusja „burza mózgów”,

  • Podające: objaśnienie,

  • Praktyczna: ćwiczenia,

  • Eksponująca: film.

Formy pracy:

  • Indywidualna jednolita,

  • Grupowa jednolita,

  • Zbiorowa jednolita.

Przebieg zajęć:

Etap wstępny

Powitanie i sprawdzenie obecności.

Nauczyciel rozdaje uczniom koperty (jedna na parę) z karteczkami z napisem „film”. Zadaniem dzieci jest przygotowanie rebusu, łamigłówki, zagadki, minikrzyżówki, której rozwiązanie utworzy właśnie wskazane słowo. Dzieci pracują w parach: każda osoba ma napisać na karteczce jeden wyraz, który kojarzy jej się z filmem. Po chwili chętni uczniowie prezentują wyniki swojej pracy.

Prowadzący krótko objaśnia, że te zajęcia będą poświęcone – jak już uczniowie prawdopodobnie się domyślili – filmowi. Zapisuje na tablicy temat lekcji i prosi o podanie zapisanych na karteczkach skojarzeń; chętny uczeń przypina karteczki na osobnej planszy lub tablicy.

Etap realizacji

Nauczyciel zaprasza do krótkiej rozmowy. Pyta uczniów o ostatnio oglądane filmy, o to, co im się w nich podobało, a co nie; czy i dlaczego lubią oglądać filmy, jakie kino preferują, jaki jest ich ulubiony film itp. Proponuje, aby wspólnie zastanowili się nad pytaniem: „Co to jest film, co go wyróżnia?”. Dzieci podają swoje propozycje; nauczyciel tak kieruje rozmową, aby podkreślić, że tworzywem filmu są ruchome obrazy i dźwięk. Na koniec wszyscy wspólnie redagują definicję filmu; chętny uczeń zapisuje ją na tablicy, pozostali w zeszytach.

Prowadzący zajęcia zaprasza uczniów do obejrzenia początkowego fragmentu filmu (może być to nawet film animowany) i prosi o jego uważną recepcję. Po projekcji pyta uczniów, czego dowiedzieli się z pokazanego fragmentu, jakie informacje były w nim zawarte? Wprowadza pojęcie „czołówka filmu” (ważne, aby w pokazanym fragmencie pojawiły się pojęcia: reżyseria, obsada/występują, scenariusz, muzyka, charakteryzacja lub autorzy rysunków, montaż itp.), omawia je i objaśnia.

Uczniowie wymieniają informacje, jedna osoba zapisuje je na tablicy, wspólnie zastanawiają się nad odpowiedzią na pytanie: „Czego dowiadujemy się z czołówki filmu? (sugerowana odpowiedź – kim są twórcy filmu)”.

Nauczyciel pyta uczniów, czy wiedzą, jak wygląda praca przy tworzeniu filmów. Proponuje, aby sprawdzili swoją wiedzę, pracując w grupach. Dzieli klasę na zespoły, rozdaje materiały i instruuje, co mają wykonać. Każda z grup otrzymuje ten sam zestaw kartoników z wypisanymi pojęciami związanymi z produkcją filmową (scenariusz, reżyser, ujęcie, plan zdjęciowy, montaż itp.), jeden lub więcej (w miarę możliwości) słownik języka polskiego, brystol, masę do mocowania papieru, czyste kartki i pisaki.

Zadaniem grup jest:

  • wyszukanie definicji pojęć w słowniku, wypisanie wyrazów pochodnych do definiowanych pojęć, wyrażeń i zwrotów zawartych w hasłach słownikowych;

  • ułożenie kartoników z terminami filmowymi w kolejności zgodnej z etapami pracy przy realizacji filmu (np. scenariusz – reżyseria – plan zdjęciowy – ujęcie – gra aktorska; uczniowie układają je na podstawie poznanych definicji, swoich doświadczeń, zdobytej wcześniej wiedzy);

  • umocowanie swoich układanek na brystolu za pomocą specjalnej masy do papieru.

Grupy mogą konsultować swoją pracę z nauczycielem. Mogą prosić go o pomoc lub wyjaśnienia; mogą też korzystać z wystawionych w klasie słowników z terminami filmowymi (w nich szuka informacji oddelegowana osoba). Po wykonaniu zadań liderzy grup prezentują efekty, wyjaśniają, dlaczego tak, a nie inaczej ułożyli swoje kartoniki, pozostali uczniowie mogą zadawać pytania, wieszają swoje plansze w widocznym miejscu.

Nauczyciel proponuje – w ramach podsumowania i sprawdzenia pracy uczniów – obejrzenie filmu z zasobu multimedialnego. Prosi uczniów o zanotowanie i porównanie wiadomości w nim zawartych z wynikami pracy grup. Po projekcji wszyscy wspólnie omawiają wyniki pracy grup i w dyskusji tworzą mapę skojarzeń do terminu „film” i „reżyser”, odpowiednio ustawiając poznane terminy.

Etap końcowy

Po zakończeniu pracy uczniowie wracają jeszcze do skojarzeń, które wypisali na początku lekcji, porównują je z wynikami pracy w grupach i umieszczają je w odpowiednich miejscach mapy (jeden z uczniów może odczytywać napisy z karteczek, a pozostali decydują, czy i gdzie należy je umieścić na mapie.

Nauczyciel podsumowuje lekcję, przypomina opracowaną definicję filmu, uczniowie zapisują ją do zeszytów, wpisują również mapę skojarzeń utworzoną na tablicy.

Praca domowa:

Ułóż zdania z terminami z mapy skojarzeń. Napisz opowiadanie o pracy na planie filmowym, używając terminów z mapy skojarzeń.

Dodatkowo:

Dla chętnych (może to być praca grupowa):

Opracuj plakat poświęcony Twojemu ulubionemu filmowi; pamiętaj, że powinien zawierać wszystkie informacje o twórcach filmu, a także ciekawostki i krótki tekst zachęcający do obejrzenia go.


  1. Można posłużyć się np. otwartym kanałem Studia Miniatur Filmowych na www.youtube.pl: http://www.youtube.com/user/StudioMiniaturF

R1RjDxtEaaEmT

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 111.50 KB w języku polskim
RkeAxJ86JrayI

Pobierz załącznik

Plik ODT o rozmiarze 86.16 KB w języku polskim
R1Pf7KpDcRqn3