Films – ćwiczenia w słuchaniu i mówieniu o filmach
Films – ćwiczenia w słuchaniu i mówieniu o filmach
1. Cele lekcji
Ogólny cel lekcji: doskonalenie sprawności mówienia i słuchania, poznawanie kultury brytyjskiej i amerykańskiej (film).
a) Wiadomości
Uczeń zna:
rodzaje filmów
słowa i wyrażenia dotyczące filmu i kina
zna strategie słuchania ze zrozumieniem
b) Umiejętności
Uczeń:
potrafi słuchać ze zrozumieniem opinii o filmach
ćwiczy sprawność mówienia i słuchania
poszerza słownictwo związane z tematem
wykorzystuje posiadany zasób wiedzy do wyrażenia opinii
potrafi zaprezentować swoją opinię
potrafi zrozumieć oglądany fragment filmu
c) Postawy
Uczeń:
potrafi poprawnie zachować się podczas słuchania i oglądania, pracy indywidualnej i w parze
harmonijnie współpracuje z kolegami i nauczycielem
nie zgaduje, tylko wykonuje ćwiczenia zgodnie z poleceniem
nie boi się opowiadać o swoich ulubionych filmach
2. Metoda i forma pracy
Metoda: podejście komunikacyjne, metoda frontalna, praca z podręcznikiem, pytania– odpowiedzi, pogadanka, audio‑lingwalna, eksponująca
Forma: praca w parach i indywidualna
3. Środki dydaktyczne
Podręcznik, odtwarzacz CD lub magnetofon, płyta lub kaseta, telewizor, film Notting Hill
4. Przebieg lekcji
a) Faza przygotowawcza
Nauczyciel podaje temat i ogólny cel lekcji: „Poznacie najważniejsze słowa dotyczące filmu i kina. Będziecie ćwiczyć sprawności czytania i słuchania. Obejrzymy fragment filmu i posłuchamy opinii o nim”.
Rozgrzewka językowa. Nauczyciel pyta: What kind of films do you know? Give examples. What do you like watching? Have you seen the film „Notting Hill”? Who starred in it? What do you know about it? What things are important in a film? Nauczyciel wyznacza uczniów do odpowiedzi.
b) Faza realizacyjna
Uczniowie otwierają podręcznik na stronie 22, przypominają sobie pisownię rodzajów filmów oraz innych słów związanych z kinem. Dwóch uczniów czyta key words, żeby poćwiczyć wymowę. Nauczyciel tłumaczy nieznane słowa. Można skorzystać ze słownictwa tematycznego znajdującego się w załączniku (a).
Uczniowie czytają repertuar kina w podręczniku, wyjaśniają wspólnie z nauczycielem jego treść. Następnie słuchają nagrania i uzupełniają tekst. Wyznaczeni uczniowie czytają go na głos, a inni sprawdzają odpowiedzi.
Nauczyciel zapowiada obejrzenie filmu i prosi o wyrobienie sobie o nim opinii. Nauczyciel odtwarza fragment filmu Notting Hill, ze sceną widoczną na zdjęciu w podręczniku. Uczniowie oglądają film po angielsku, z angielskim napisami. Po filmie kilku uczniów krótko się wypowiada. Zwroty i wyrażenia, pomocne przy formułowaniu opinii, znajdują się w załączniku (b); modelowa odpowiedź ucznia znajduje się w załączniku (c).
Uczniowie zapoznają się z poleceniem i pytaniami do nagrania z ćwiczenia nr 4 i 5 (opinie o filmie). Następnie słuchają nagrania i odpowiadają na pytania oraz uzupełniają tekst ćwiczenia. Praca w parach, notatki w podręczniku. Nauczyciel monitoruje pracę. Odtwarza teksty po dwa razy. Sprawdza pracę każdej pary. Przykładowe pytania do ćwiczenia na słuchanie (4/22) znajdują się w załączniku (d).
c) Faza podsumowująca
Nauczyciel podsumowuje pracę uczniów. Chwali najaktywniejszych. Ocenia plusami i minusami. Przypomina o konieczności przyswojenia dziś poznanych wiadomości. Zadaje też pracę domową (treść zadania domowego w załączniku).
5. Bibliografia
Michael Harris, David Mower, Anna Sikorzyńska, Opportunities Intermediate, Madrid, Longman 2004.
Hanna Komorowska, Metodyka nauczania Języków Obcych, Warszawa, WSIP 1999.
Notting Hill [DVD], ITI Film Studio 1999.
Wincenty Okoń, Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej, Warszawa, Wydawnictwo Akademickie Żak 2003.
Małgorzata Rutkowska‑Paszta, Uczyć lepiej i ciekawiej, Wersus 2002.
6. Załączniki
Słownictwo tematyczne
cartoon
disaster
war
part
plot
scene
recorded message
screen
starring
directed by
owner
suppose
character
flatmate
interview
review
clever
silly
amazing
Przydatne zwroty i wyrażenia
He was quite good
I thought…
I suppose…
What did you like best?
Modelowa wypowiedź ucznia
I don’t like this film because it’s not funny. The actors are old. There aren’t any special effects. I don’t like romantic comedies.
d) Przykładowe pytania
Who loved the film?
Who thought the story was not very good?
Who thought the dialogues were great?
Who liked Julia Roberts?
Who didn’t like Hugh Grant?
e) Zadanie domowe
Obejrzyj cały film Notting Hill i napisz o nim swoją opinię. Użyj kilku zwrotów z dzisiejszej lekcji. Limit słów: 100.
7. Czas trwania lekcji
45 minut
8. Uwagi do scenariusza
Lekcja jest dosyć łatwa, należy więc do wyrażania opinii wyznaczać słabszych uczniów. Bardziej zaawansowani uczniowie wykażą się przy ćwiczeniach na słuchanie.