Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Films – ćwiczenia w słuchaniu i mówieniu o filmach

1. Cele lekcji

Ogólny cel lekcji: doskonalenie sprawności mówienia i słuchania, poznawanie kultury brytyjskiej i amerykańskiej (film).

a) Wiadomości

Uczeń zna:

  • rodzaje filmów

  • słowa i wyrażenia dotyczące filmu i kina

  • zna strategie słuchania ze zrozumieniem

b) Umiejętności

Uczeń:

  • potrafi słuchać ze zrozumieniem opinii o filmach

  • ćwiczy sprawność mówienia i słuchania

  • poszerza słownictwo związane z tematem

  • wykorzystuje posiadany zasób wiedzy do wyrażenia opinii

  • potrafi zaprezentować swoją opinię

  • potrafi zrozumieć oglądany fragment filmu

c) Postawy

Uczeń:

  • potrafi poprawnie zachować się podczas słuchania i oglądania, pracy indywidualnej i w parze

  • harmonijnie współpracuje z kolegami i nauczycielem

  • nie zgaduje, tylko wykonuje ćwiczenia zgodnie z poleceniem

  • nie boi się opowiadać o swoich ulubionych filmach

2. Metoda i forma pracy

  • Metoda: podejście komunikacyjne, metoda frontalna, praca z podręcznikiem, pytania– odpowiedzi, pogadanka, audio‑lingwalna, eksponująca

  • Forma: praca w parach i indywidualna

3. Środki dydaktyczne

Podręcznik, odtwarzacz CD lub magnetofon, płyta lub kaseta, telewizor, film Notting Hill

4. Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

  1. Nauczyciel podaje temat i ogólny cel lekcji: „Poznacie najważniejsze słowa dotyczące filmu i kina. Będziecie ćwiczyć sprawności czytania i słuchania. Obejrzymy fragment filmu i posłuchamy opinii o nim”.

  2. Rozgrzewka językowa. Nauczyciel pyta: What kind of films do you know? Give examples. What do you like watching? Have you seen the film „Notting Hill”? Who starred in it? What do you know about it? What things are important in a film? Nauczyciel wyznacza uczniów do odpowiedzi.

b) Faza realizacyjna

  1. Uczniowie otwierają podręcznik na stronie 22, przypominają sobie pisownię rodzajów filmów oraz innych słów związanych z kinem. Dwóch uczniów czyta key words, żeby poćwiczyć wymowę. Nauczyciel tłumaczy nieznane słowa. Można skorzystać ze słownictwa tematycznego znajdującego się w załączniku (a).

  2. Uczniowie czytają repertuar kina w podręczniku, wyjaśniają wspólnie z nauczycielem jego treść. Następnie słuchają nagrania i uzupełniają tekst. Wyznaczeni uczniowie czytają go na głos, a inni sprawdzają odpowiedzi.

  3. Nauczyciel zapowiada obejrzenie filmu i prosi o wyrobienie sobie o nim opinii. Nauczyciel odtwarza fragment filmu Notting Hill, ze sceną widoczną na zdjęciu w podręczniku. Uczniowie oglądają film po angielsku, z angielskim napisami. Po filmie kilku uczniów krótko się wypowiada. Zwroty i wyrażenia, pomocne przy formułowaniu opinii, znajdują się w załączniku (b); modelowa odpowiedź ucznia znajduje się w załączniku (c).

  4. Uczniowie zapoznają się z poleceniem i pytaniami do nagrania z ćwiczenia nr 4 i 5 (opinie o filmie). Następnie słuchają nagrania i odpowiadają na pytania oraz uzupełniają tekst ćwiczenia. Praca w parach, notatki w podręczniku. Nauczyciel monitoruje pracę. Odtwarza teksty po dwa razy. Sprawdza pracę każdej pary. Przykładowe pytania do ćwiczenia na słuchanie (4/22) znajdują się w załączniku (d).

c) Faza podsumowująca

Nauczyciel podsumowuje pracę uczniów. Chwali najaktywniejszych. Ocenia plusami i minusami. Przypomina o konieczności przyswojenia dziś poznanych wiadomości. Zadaje też pracę domową (treść zadania domowego w załączniku).

5. Bibliografia

  1. Michael Harris, David Mower, Anna Sikorzyńska, Opportunities Intermediate, Madrid, Longman 2004.

  2. Hanna Komorowska, Metodyka nauczania Języków Obcych, Warszawa, WSIP 1999.

  3. Notting Hill [DVD], ITI Film Studio 1999.

  4. Wincenty Okoń, Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej, Warszawa, Wydawnictwo Akademickie Żak 2003.

  5. Małgorzata Rutkowska‑Paszta, Uczyć lepiej i ciekawiej, Wersus 2002.

6. Załączniki

Słownictwo tematyczne

  • cartoon

  • disaster

  • war

  • part

  • plot

  • scene

  • recorded message

  • screen

  • starring

  • directed by

  • owner

  • suppose

  • character

  • flatmate

  • interview

  • review

  • clever

  • silly

  • amazing

Przydatne zwroty i wyrażenia

  • He was quite good

  • I thought…

  • I suppose…

  • What did you like best?

Modelowa wypowiedź ucznia

I don’t like this film because it’s not funny. The actors are old. There aren’t any special effects. I don’t like romantic comedies.

d) Przykładowe pytania

  • Who loved the film?

  • Who thought the story was not very good?

  • Who thought the dialogues were great?

  • Who liked Julia Roberts?

  • Who didn’t like Hugh Grant?

e) Zadanie domowe

Obejrzyj cały film Notting Hill i napisz o nim swoją opinię. Użyj kilku zwrotów z dzisiejszej lekcji. Limit słów: 100.

7. Czas trwania lekcji

45 minut

8. Uwagi do scenariusza

Lekcja jest dosyć łatwa, należy więc do wyrażania opinii wyznaczać słabszych uczniów. Bardziej zaawansowani uczniowie wykażą się przy ćwiczeniach na słuchanie.

Rdc4RbC9MDAmy

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 117.39 KB w języku polskim
R1Z06khtJdzBL

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 25.50 KB w języku polskim