Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
RdilHmmKnne78
Fotografia przedstawia pomnik Platona na tle turkusowego nieba. Mężczyzna siedzi, jest lekko pochylony, w lewej dłoni trzyma kawałek materiału swojej szaty, w prawej dłoni trzyma ostry przyrząd służący do pisania, tzw. rylec. Patrzy przed siebie, jego zarost jest długi, a na środku głowy widoczna jest łysina. Na jego czole są delikatne zmarszczki.

Filozofia Grecka

Pomnik Platona, Akademia Ateńska, Ateny, Grecja, online‑skills, CC BY 3.0
Źródło: online-skills, Pomnik Platona, licencja: CC BY 3.0.
Nauczysz się
  • omawiać genezę europejskiej filozofii;

  • wymieniać najważniejszych przedstawicieli spośród jońskich filozofów przyrody i charakteryzował ich poglądy;

  • opowiadać o sofistach;

  • charakteryzować postać Sokratesa;

  • omawiać wpływ Sokratesa na rozwój greckiej filozofii;

  • wymieniać i charakteryzować postsokratejską myśl filozoficzną w starożytnej Grecji.

Początki greckiej filozofii

Grecki termin „filozofia”, oznaczający „umiłowanie mądrości”, prawdopodobnie nie był używany przed V wiekiem p.n.e. Czy to znaczy, że przed tym okresem nie było filozofów? Ależ byli, choć pewnie sami nie określali siebie w ten sposób. Pierwsi greccy myśliciele, którzy podjęli próbę racjonalnego objaśnienia działania świata, pojawili się na obszarach skolonizowanych przez Greków – przede wszystkim w Azji MniejszejAzja MniejszaAzji Mniejszej. Jako pierwsi odrzucali mityczne podania na temat początków świata. Zastanawiali się, jak funkcjonuje otaczająca nas rzeczywistość, z czego się składa, co dało jej początek. Nazywani są najczęściej jońskimi filozofami przyrodyJońscy filozofowie przyrodyjońskimi filozofami przyrody.

RWsGUBsaPgCf3
Fotografia przedstawia obraz "Szkoła ateńska" autorstwa Rafaela Santi. Przedstawione jest wnętrze bogato zdobionej starożytnej auli oraz ludzi przebywających w środku. Znajdują się na nim liczne łuki, kolumny, zdobienia ścienne oraz rzeźby przedstawiająca ludzi. Na posadzce oraz schodach znajduje się duża grupa ludzi ubranych w różnokolorowe szaty – są to głównie mężczyźni, ale jest także kilka kobiet. Zgromadzeni są w grupach, ale na środku obrazu można zauważyć samotnie siedzącego starszego mężczyznę, którego szata zsunęła się z jednego ramienia. W tle znajduje się dalsza część budynku oraz prześwity jasnego nieba. Budynek jest jasnokremowy z pomarańczowymi oraz żółtymi akcentami. Dodatkowo na ilustracji umieszczono interaktywny punkt. Ilustracja interaktywna 1. Obraz renesansowego artysty to najbardziej znane dzieło, przedstawiające greckich filozofów.
Rafael Santi;, „Szkoła ateńska”, 1509‑1511 r., Pałac Apostolski, Watykan, Włochy, wikimedia.org, domena publiczna
Źródło: Rafael Santi, Szkoła ateńska, dostępny w internecie: https://commons.wikimedia.org/wiki/File:%22The_School_of_Athens%22_by_Raffaello_Sanzio_da_Urbino.jpg [dostęp 22.10.2021], domena publiczna.

„Szkoła ateńska” to renesansowy fresk autorstwa Rafaela Santi. Artysta przedstawił na nim wielkich filozofów. W rzeczywistości postaci przedstawione na fresku żyły w różnych czasach. Dziś problem sprawia również rozpoznanie niektórych postaci.

Po otwarciu ilustracji kliknij na dowolne imię znajdujące się z prawej strony, a dowiesz się, gdzie na fresku znajduje się wybrana postać.

RKhljhMLlnvaS
Ilustracja interaktywna przedstawia obraz "Szkoła ateńska" autorstwa Rafaela Santi. Przedstawione jest wnętrze bogato zdobionej starożytnej auli oraz ludzi przebywających w środku. Znajdują się na nim liczne łuki, kolumny, zdobienia ścienne oraz rzeźby przedstawiająca ludzi. Na posadzce oraz schodach znajduje się duża grupa ludzi ubranych w różnokolorowe szaty – są to głównie mężczyźni, ale jest także kilka kobiet. Zgromadzeni są w grupach, ale na środku obrazu można zauważyć samotnie siedzącego starszego mężczyznę, którego szata zsunęła się z jednego ramienia. W tle znajduje się dalsza część budynku oraz prześwity jasnego nieba. Budynek jest jasnokremowy z pomarańczowymi oraz żółtymi akcentami. Dodatkowo, po kliknięciu w środkową część ilustracji, pojawiają się imiona zgromadzonych osób. W prawym panelu znajdują się imiona. Po kliknięciu na imię na ilustracji zaznacza się kolorem niebieskim obrys wskazanej postaci. Pierwsze imię to Platon. Jest to starszy mężczyzna z brodą ubrany w czerwone szaty. Po kliknięciu w pole obok imienia, na ekranie wyświetla się następujący tekst: Platon (piąty / czwarty wiek przed naszą erą), jeden z najwybitniejszych filozofów starożytnych, uczeń Sokratesa, założyciel Akademii. Do naszych czasów zachowały się dialogi oraz listy Platona. Kolejne imię to Arystoteles. Jest to mężczyzna z brązowymi włosami i brodą ubrany w błękitne szaty. Po kliknięciu w pole obok imienia, na ekranie wyświetla się następujący tekst: Arystoteles (czwarty wiek przed naszą erą), pochodzący ze Stagiry w Tracji, jeden z najwybitniejszych filozofów starożytnych, uczeń Platona, założyciel własnej szkoły o nazwie Likejon, której uczniów zwano perypatetykami. Następne imię to Anaksymander. Jest to łysy, starszy mężczyzna z brodą, który jest ubrany w żółte szaty. W rękach trzyma rylec oraz kartkę papieru. Po kliknięciu w pole obok imienia, na ekranie wyświetla się następujący tekst: Anaksymander (siódmy / szósty wiek przed naszą erą), grecki filozof przyrody pochodzący z Miletu, uczeń Talesa. Kolejna postać to Pitagoras. Jest to łysy mężczyzna z brązową brodą, który trzyma w rękach książkę oraz rylec. Po kliknięciu w pole obok imienia, na ekranie wyświetla się następujący tekst: Pitagoras (szósty wiek przed naszą erą), matematyk i filozof grecki, założyciel szkoły pitagorejczyków. Następny jest Archimedes. Jest to młody mężczyzna o długich, jasnych włosach, trzymający w rękach tabliczkę. Jest ubrany w żółte szaty. Po kliknięciu w pole obok imienia, na ekranie wyświetla się następujący tekst: Archimedes (trzeci wiek przed naszą erą), grecki matematyk, fizyk i inżynier, odkrywca i wynalazca. Kolejna osoba to Ajschines. Mężczyzna jest młody, ma krótkie, jasne, kręcone włosy. Jedną ręką podpiera drugą, którą trzyma przy twarzy. Jest ubrany w niebieskie szaty. Po kliknięciu w pole obok imienia, na ekranie wyświetla się następujący tekst: Ajschines (piąty / czwarty wiek przed naszą erą), filozof grecki; najwierniejszy uczeń Sokratesa. Dalej jest Sokrates - starszy mężczyzna o ciemnych włosach i brodzie. Gestykuluje rękami, próbując coś wytłumaczyć Ajschinesowi, który stoi obok niego. Ubrany jest w zielone szaty. Po kliknięciu w pole obok imienia, na ekranie wyświetla się następujący tekst: Sokrates (przełom piątego i czwartego wieku przed naszą erą), wpływowy grecki filozof, nauczyciel Platona. Kolejna postać to Hypatia z Aleksandrii. Jest to kobieta o długich, jasnych włosach. Patrzy przez prawe ramię. Ubrana jest w białe szaty. Po kliknięciu w pole obok imienia, na ekranie wyświetla się następujący tekst: Hypatia z Aleksandrii (szósty / piąty wiek przed naszą erą), starożytna matematyczka, astronom i filozof. Następny jest Heraklit. Mężczyzna ma krótkie czarne włosy oraz krótką brodę. Siedzi zamyślony, opierając się o marmurowy blok, na którym leż kartka, a w drugiej ręce trzyma rylec przyłożony do kartki. Jest on ubrany w fioletowe szaty. Po kliknięciu w pole obok imienia, na ekranie wyświetla się następujący tekst: Heraklit (szósty / piąty wiek przed naszą erą), grecki filozof przyrody, pochodzący z Efezu. Kolejny mężczyzna to Diogenes. Ma on łysą głowę oraz siwą brodę. Mężczyzna siedzi na schodach, jedną ręką opierając się o nie, a w drugiej trzyma kartkę, z której coś czyta. Ubrany jest w niebieskie szaty. Po kliknięciu w pole obok imienia, na ekranie wyświetla się następujący tekst: Diogenes (piąty / czwarty wiek przed naszą erą), filozof grecki, cynik, uczeń Antystenesa. Pochodził z Synopy, następnie osiadł w Atenach. Następna osoba to Parmenides - mężczyzna z czarnymi włosami i brodą. W lewej ręce trzyma książkę, a prawą ręką wskazuje na coś w niej. Głowę ma pochyloną, patrzy się na Pitagorasa siedzącego po lewej od niego. Ubrany jest w czerwone szaty. Po kliknięciu w pole obok imienia, na ekranie wyświetla się następujący tekst: Parmenides (szósty / piąty wiek przed naszą erą), grecki filozof, pochodzący z Elei, założyciel tamtejszej szkoły filozoficznej. Kolejny mężczyzna, o jasnych, długich, kręconych włosach to Alkibiades. Na głowie ma założony hełm, prawą ręką trzyma za rękojeść miecza, który ma przy pasie, a lewą ma ugiętą u boku. Stoi on obok Sokratesa, słuchając co mówi. Ubrany jest w błękitne szaty oraz napierśnik. Po kliknięciu w pole obok imienia, na ekranie wyświetla się następujący tekst: Alkibiades (piąty wiek przed naszą erą), ateński wódz i polityk z okresu wojny peloponeskiej, należał do grona uczniów Sokratesa. Następna osoba na obrazie jest perypatetykiem - jednym z uczniów Arystotelesa. Mężczyzna jest łysy, ma długą siwą brodę. Głowę ma skierowaną w stronę Arystotelesa, stojącego obok. Ubrany jest w błękitne szaty. Po kliknięciu w pole obok nazwy, na ekranie wyświetla się następujący tekst: Perypatetyk (uczeń Arystotelesa) Określeniem „perypatetycy” nazywano uczniów Arystotelesa uczęszczających do Likejonu, założonej przez niego szkoły filozoficznej. Słowo pochodzi od greckiego słowa peripatein (przechadzać się), ponieważ w miejscu tym panował zwyczaj przechadzania się podczas prowadzenia wykładów. Kolejny jest Zenon z Kition. Jest to starszy mężczyzna, ma długą, siwą brodę. Na głowie ma założoną zieloną czapkę. Reszta ciała nie jest widoczna na obrazie. Po kliknięciu w pole obok imienia, na ekranie wyświetla się następujący tekst: Zenon z Kition (czwarty / trzeci wiek przed naszą erą), grecki filozof, uczeń cynika Kratesa, założyciel szkoły stoickiej. Następne imię to Plotyn. Jest łysy i ma siwą brodę. Ubrany jest w czerwone szaty. Po kliknięciu w pole obok imienia, na ekranie wyświetla się następujący tekst: Plotyn (trzeci wiek naszej ery), grecki filozof, twórca neoplatonizu, pochodził z Lykopolis w Egipcie. Dalej jest Euklides. Mężczyzna ma siwą brodę. Jest pochylony ku ziemi, w prawej ręce trzyma urządzenie przypominające cyrkiel, rysuje nim lub mierzy coś na tabliczce która leży na ziemi. Po kliknięciu w pole obok imienia, na ekranie wyświetla się następujący tekst: Euklides (przełom czwartego i trzeciego wieku przed naszą erą), grecki matematyk, prawdopodobnie studiował w Akademii Platońskiej w Atenach. Ostatnia postać na liście to Ptolemeusz. Ma on ciemnobrązowe włosy. Prawdopodobnie nie ma brody, ale nie można tego stwierdzić, ponieważ jest odwrócony plecami. W rękach trzyma dysk, na którym jest narysowana mapa. Ubrany jest w żółte szaty. Po kliknięciu w pole obok imienia, na ekranie wyświetla się następujący tekst: Ptolemeusz (pierwszy / drugi wiek naszej ery), grecki astronom, matematyk, geograf, teoretyk muzyki.
Rafael Santi, „Szkoła ateńska” (detal), 1509‑1511 r., Pałac Apostolski, Watykan, Włochy, wikimedia.org, domena publiczna
Źródło: Rafael Santi, „Szkoła ateńska” (detal), dostępny w internecie: https://commons.wikimedia.org/wiki/File:%22The_School_of_Athens%22_by_Raffaello_Sanzio_da_Urbino.jpg [dostęp 4.01.2022], domena publiczna.
Polecenie 1

Dokonaj krótkiej interpretacji tytułu dzieła.

RGynthTOaZ4AF
(Uzupełnij).
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 2

Podaj imiona dwóch filozofów, przedstawionych w centralnej części malowidła. Wyjaśnij, dlaczego malarz zdecydował się umieścić w centrum właśnie ich. Odpowiedz na pytanie. Dlaczego zostali oni przedstawieni w takich pozach?

RRcfHUXk6MpwL
(Uzupełnij).
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 3

Znajdź w opisie alternatywnym fresku informacje na temat Diogenesa z Synopy. Odpowiedz na pytanie: Dlaczego ten filozof został przedstawiony właśnie w taki sposób.

Polecenie 3

Znajdź na fresku postać Diogenesa z Synopy. Wyjaśnij, dlaczego ten filozof został przedstawiony właśnie w taki sposób.

R1JkrrsF7ktI6
(Uzupełnij).
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.

Na czele jońskich myślicieli stawiany jest zazwyczaj Tales z MiletuTales z MiletuTales z Miletu, żyjący na przełomie VII i VI wieku p.n.e. Przez niektórych uznawany jest wręcz za pierwszego greckiego filozofa. Współczesna młodzież słusznie rozpozna Talesa jako autora twierdzenia geometrycznego, które wszyscy poznajemy w szkole. Filozofowie z Azji Mniejszej badali otaczający świat, w związku z tym wielu z nich rzeczywiście było matematykami i inżynierami. Przez wieki postać Talesa obrosła prawdziwą legendą, miał być technikiem, inżynierem, ale także podróżnikiem, kupcem i politykiem. Zajmował się również astronomią i miał zyskać podziw swoich rodaków, przepowiadając zaćmienie słońca.

RaKkpjc2Q8be0
Czarno-biała ilustracja przedstawia grupę ludzi zgromadzonych przy długowłosej postaci o delikatnych rysach twarzy oraz skrzydłach anielskich. Postać wskazuje ręką na płótno ułożone pośrodku, jak gdyby tłumacząc coś pozostałym. Za nią jest twarz drugiej postaci o podobnych skrzydłach. Zgromadzeni wokół to mężczyźni oraz jedna kobieta, siedząca poniżej centralnej postaci. Jest ona zwrócona w jej stronę, przytrzymując płótno. Mężczyźni są w średnim wieku lub starsi, część z nich ma długie brody oraz łysiejące głowy. Mężczyzna u góry unosi dłonie, jak gdyby prowadził rozmowę. Po jego lewej stronie stoi trzech mężczyzn, których dłonie również są skierowane w stronę płótna. Na dole ilustracji siedzi pięciu mężczyzn; dwóch z nich trzyma otwarte księgi. Dodatkowo na ilustracji został umieszczony interaktywny punkt: 1. Tales przedstawiony w towarzystwie innych sławnych astronomów i matematyków. Postać Talesa została przedstawiona u dołu z lewej strony (siedzący mężczyzna w towarzystwie Kartezjusza). Wśród mężczyzn u góry druga postać od lewej to Mikołaj Kopernik
James Barry, „Archanioł ujawniający fizyczną naturę wszechświata”, 1795 r., Biblioteka Wellcome, Londyn, Wielka Brytania, wikimedia.org, CC BY 4.0
Źródło: James Barry, Archanioł ujawniający fizyczną naturę wszechświata, dostępny w internecie: https://commons.wikimedia.org/wiki/File:An_archangel_revealing_the_physical_nature_of_the_universe_t_Wellcome_L0022460.jpg [dostęp 22.10.2021], domena publiczna.

Do tak zwanej „szkoły milezyjskiej” należeli spadkobiercy myśli i nauczania Talesa – AnaksymanderAnaksymanderAnaksymander oraz AnaksymenesAnaksymenesAnaksymenes. Obaj poszukiwali „prazasady”, z której wszystko na świecie powstało. Jest ona określana greckim terminem „archēArchēarchē”. Dla Talesa owym początkiem była woda. Kolejni jońscy myśliciele praprzyczynę upatrywać będą w ogniu, powietrzu czy ziemi. Zagadnienie to będzie bardzo istotne dla pierwszych filozofów.

RQZYj1OZwCNgf
Rzymska mozaika przedstawiająca Anaksymandra z Miletu trzymającego zegar słoneczny, III w. n.e., Muzeum Archeologiczne, Trewir, Niemcy, wikimedia.org, domena publiczna
Źródło: Rzymska mozaika przedstawiająca Anaksymandra z Miletu trzymającego zegar słoneczny, dostępny w internecie: https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Anaximander_Mosaic.jpg [dostęp 22.10.2021], domena publiczna.

Nieco odrębną pozycję wśród tak zwanych „presokratyków” zajmuje Heraklit z EfezuHeraklit z EfezuHeraklit z Efezu. Obserwując zmianę stanów skupienia oraz zjawiska pogodowe dowodził, że otaczająca nas rzeczywistość ulega ciągłym zmianom. Powszechnie znane jest przypisywane mu stwierdzenie: „wszystko płynie (gr. panta rhei)”.

R1aDPl5s2DSd7
Johannes Moreelse, „Heraklit”, 1630 r., Muzeum Centraal, Utrecht, Holandia, wikimedia.org, domena publiczna
Źródło: Johannes Moreelse, Heraklit, dostępny w internecie: https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Johannes_Moreelse_-_Heraclitus_-_Google_Art_Project.jpg [dostęp 22.10.2021], domena publiczna.

Innym ważnym ośrodkiem myśli była EleaEleaElea, grecka kolonia w Italii. Tutaj na przełomie VI i V wieku przed Chrystusem nauczali m.in. ParmenidesParmenidesParmenides oraz Zenon z EleiZenon z EleiZenon z Elei. Pierwszy z nich poświęcił się rozprawianiu na temat bytu, stąd uznaje się go za prekursora ontologiiOntologiaontologii. Uczeń Parmenidesa Zenon, doskonalił sztukę prowadzenia sporów. Uznajemy go dziś za jednego z twórców dialektykiDialektykadialektyki, jego poglądy miały bardzo duży wpływ na późniejszą działalność sofistówSofiścisofistów.

Również w Italii – w KrotonieKrotonaKrotonie, od VI wieku p.n.e. działała szkoła założona przez PitagorasaPitagorasPitagorasa. Miała ona charakter bractwa religijnego, którego celem było doskonalenie uczniów i wspólne dążenie do prawdy. Ze współczesnej edukacji wiemy, że Pitagoras zajmował się matematyką. Jest to jednak jedynie drobny aspekt wszechstronnych badań i dociekań, prowadzonych przez niego i jego uczniów. Pitagorejczycy zajmowali się również astronomią i próbowali udowodnić, że ziemia jest kulą (idealny kształt bytu według Parmenidesa). Świat w wyobrażeniach Pitagorasa cechowała matematyczna prawidłowość i harmonia. Z czasem jego nauki przeniosły się do Grecji kontynentalnej. PitagoreizmPitagoreizmPitagoreizm cieszył się zmienną popularnością przez wiele stuleci. Swoiste odrodzenie przeżywał w I wieku p.n.e., będąc wówczas systemem religijno‑mistycznym, łączącym wiele (także powstałych później) kierunków filozoficznych.

RA9IashVka6gN
Ilustracja interaktywna – obraz, przedstawia grupę mężczyzn ubranych w jasne szaty, zgromadzonych na szczycie wzniesienia. Jeden z mężczyzn stoi tuż nad krawędzią, inni klęczą obok niego lub za nim. Dłonie niektórych z nich wzniesione są ku górze. Kilku mężczyzn gra na lirach, jeden na wysokim drewnianym nieznanym instrumencie. Większość mężczyzn ma długie włosy. W tle znajduje się grupa składająca się z trzech kobiet niosących naczynia oraz jednego, nagiego dziecka oraz górzysty, zielony krajobraz. Dodatkowo na ilustracji został umieszczony interaktywny punkt: 1. Obraz wyraźnie pokazuje, że pitagorejczycy nie stanowili jedynie szkoły filozoficznej.
Fiodor Bronnikow, „Pitagorejczycy świętujący wschód słońca”, 1869 r., Galeria Tretiakowska, Moskwa, Rosja, wikimedia.org, domena publiczna
Źródło: Fiodor Bronnikov, Pitagorejczycy świętujący wschód słońca, Olej na płótnie, dostępny w internecie: Galeria Tretiakowska, Moskwa [dostęp 22.10.2021], domena publiczna.

Poprzednicy i następcy Sokratesa

W V wieku p.n.e. w Grecji powszechna była działalność sofistów. Uznawani za mędrców, zarobkowo zajmowali się oni nauczaniem filozofii, retorykiRetorykaretoryki i etyki. Za cel uznawali przygotowanie swoich uczniów do życia publicznego. Choć nie tworzyli oni jednolitej szkoły filozoficznej i często różnili się w swoich poglądach, wywarli bardzo duży wpływ na kulturę grecką w tamtym okresie. Najbardziej znanymi dziś sofistami są: ProtagorasProtagorasProtagoras, GorgiaszGorgiaszGorgiasz oraz HippiaszHippiaszHippiasz. Sofiści rozwinęli dialektykę uważając, że umiejętność przekonywania jest najistotniejsza w działalności politycznej. Kwestia dążenia do obiektywnej prawdy często nie była dla nich równie istotna. Stąd twierdzenia fałszywe, używane w celu świadomej manipulacji, nazywamy dziś sofizmatamiSofizmatsofizmatami. Z czasem również „sofistę” zaczęto utożsamiać z pseudonaukowcem, dążącym do zysku.

Przeciw nauce sofistów miał wyraźnie wystąpić SokratesSokratesSokrates – najsławniejszy wśród starożytnych myślicieli. Głosił on istnienie obiektywnej prawdy, a dążenie do jej poznania uznawał za cel działań człowieka. Sokrates do dziś pozostaje postacią niezwykle inspirującą, ale również zagadkową. Ma to związek z tym, że sam filozof nie pozostawił po sobie żadnych pism. Jego poglądy rekonstruujemy z dostępnych źródeł, które jednak znacznie różnią się między sobą. Przykładowo, komediopisarz ArystofanesArystofanesArystofanes w jednej ze swoich sztuk ukazał postać Sokratesa jako sofistę, który demoralizuje ateńską młodzież. Wyidealizowany obraz filozofa zawdzięczamy dziś przede wszystkim pismom jego uczniów – PlatonaPlatonPlatona oraz KsenofontaKsenofontKsenofonta. Kwestia wiarygodności obrazu Sokratesa w twórczości Platona jest dyskutowana również współcześnie.

RNBVjMq5ySJPT
Joannes Sambucus, „Sokrates zawieszony w koszu i wiszący w powietrzu”, scena z komedii Arystofanesa „Chmury”, 1564 r., wikimedia.org, domena publiczna
Źródło: Joannes Sambucus, Sokrates zawieszony w koszu i wiszący w powietrzu, dostępny w internecie: https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Socrates_in_a_basket.jpg [dostęp 22.10.2021], domena publiczna.

Nie ulega wątpliwości, że Sokrates rzeczywiście żył, choć problem stanowi scharakteryzowanie „historycznego Sokratesa”. Musiał mieć rzeczywisty wpływ na ateńskie społeczeństwo. Prowadząc z Ateńczykami ożywione rozmowy w miejscach publicznych, nie tylko zyskał sympatię zainteresowanej jego osobą młodzieży, lecz przysporzył sobie również wielu wrogów. Nie wahał się bowiem wytykać wad i niewiedzy swoim współziomkom. Taka działalność doprowadziła do procesu, w którym Sokratesa oskarżano o psucie młodzieży i bezbożność. Myśliciel został ostatecznie skazany na śmierć przez wypicie cykutyCykutacykuty. Do naszych czasów zachowały się dwie Obrony Sokratesa, pióra Platona i Ksenofonta. Ich lektura daje nam pewne pojęcie o tym, jak mógł wyglądać proces wielkiego filozofa.

R11kTaIIJtx2C
Jacques‑Louis David, „Śmierć Sokratesa”, 1787 r., Muzeum Sztuki Metropolitan, Nowy Jork, Stany Zjednoczone, wikimedia.org, domena publiczna
Źródło: Jacques-Louis David, Śmierć Sokratesa, dostępny w internecie: https://commons.wikimedia.org/wiki/File:David_-_The_Death_of_Socrates.jpg [dostęp 22.10.2021], domena publiczna.

Bezpośrednio po Sokratesie swoje zaszczytne miejsca w historii filozofii zajmują Platon i ArystotelesArystotelesArystoteles. Zasługą Platona – najwybitniejszego ucznia Sokratesa – było przede wszystkim założenie Akademii. Była to pierwsza szkoła filozoficzna, która stanowiła rzeczywisty ośrodek współpracy wielu uczonych. Przez wieki Akademia PlatońskaAkademia PlatońskaAkademia Platońska wydała dziesiątki wybitnych umysłów. Została zamknięta dopiero w VI wieku naszej ery, w czasach rządów cesarza bizantyńskiego Justyniana Wielkiego. Bardzo bogata, zachowana twórczość Platona, obejmuje dialogi o przeróżnej tematyce. Osoby w nich dyskutujące podejmują m.in. tematy z dziedziny fizyki, logiki, etyki, rozpatrują również zagadnienia polityczne. Platon zasłynął swoją koncepcją świata idei (tzw. idealizm platoński). Powszechnie znana jest metafora „jaskini platońskiej”, wedle której człowiek jest w stanie poznać jedynie cień prawdziwej rzeczywistości. Idealizm Platona stanowił wielką inspirację dla późniejszych myślicieli. Kwestia poznania, z pozoru niedostępnego, świata idei (pozazmysłowego) po wielu wiekach okaże się atrakcyjna dla pisarzy chrześcijańskich, opisujących byty niebiańskie oraz życie po śmierci.

RvFpesccVWAd8
4edges, Współczesna ilustracja obrazująca koncepcję jaskini Platona, wikimedia.org, CC BY‑SA 4.0
Źródło: 4edges, Współczesna ilustracja obrazująca koncepcję jaskini Platona, dostępny w internecie: https://commons.wikimedia.org/wiki/File:An_Illustration_of_The_Allegory_of_the_Cave,_from_Plato%E2%80%99s_Republic.jpg [dostęp 22.10.2021], licencja: CC BY-SA 4.0.

Po śmierci Platona jeden z jego najważniejszych współpracowników – Arystoteles – założył w Atenach własną szkołę, nazywaną LikejonemLikejonLikejonem (stąd pochodzi polskie słowo „liceum”). Podobnie jak w przypadku Akademii, również w Likejonie liczni badacze podjęli próbę dokonania syntezy ówczesnej wiedzy. Zakres zainteresowań samego Arystotelesa był niezwykle szeroki. Nie skupiał się on na platońskich ideach. Zamiast tego intensywnie badał otaczającą go rzeczywistość, obserwując niebo, badając rośliny oraz zwierzęta. Stąd nieocenione są jego zasługi dla rozwoju nauk przyrodniczych. Zajmował się także, podobnie jak Platon, etyką, filozofią społeczną i polityczną. Zasłynął również jako nauczyciel Aleksandra WielkiegoAleksander WielkiAleksandra Wielkiego.

R1OemYSKc3fJ8
Jastrow (fotograf), Lizyp, Rzymska kopia popiersia Arystotelesa, ok. 330 r. p.n.e., Muzeum Narodowe, Rzym, Włochy, wikimedia.org, domena publiczna
Źródło: Jastrow, Lizyp, Rzymska kopia popiersia Arystotelesa, dostępny w internecie: https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Aristotle_Altemps_Inv8575.jpg [dostęp 22.10.2021], domena publiczna.

Najważniejsze kierunki filozoficzne

Po śmierci Sokratesa na ziemiach zamieszkanych przez Greków rozwijały się liczne kierunki filozoficzne. Impulsem do powstania wielu z nich była często właśnie postać tego największego myśliciela, która z czasem obrosła wieloma legendami. AntystenesAntystenesAntystenes, uczeń Sokratesa, uchodzi za twórcę szkoły cynikówCynicycyników. Zainteresowany zagadnieniami etycznymi uznał on, że wszelkie dobra doczesne są zbędne w dążeniu do szczęścia. Nie tylko nie należy dążyć do gromadzenia dóbr, lecz również wyzwolić się z więzów społecznych, czy wręcz porzucić wszelkie obyczaje i kulturę. Najbardziej znanym przedstawicielem tego kierunku nie jest jednak Antystenes, ale jego uczeń – Diogenes z SynopySynopaSynopy. Sprowadził on twierdzenia cynizmu do ekstremum, wyzbył się wszelkiej własności i miał mieszkać na ulicy w beczce. Porzucając wszelkie normy społeczne, budził zdumienie i niechęć wśród współobywateli. Jako skrajny przykład często wspomina się, że DiogenesDiogenes z SynopyDiogenes miał nawet publicznie załatwiać swoje potrzeby fizjologiczne. Miał być nazywany pogardliwie „psem” i właśnie od greckiego brzmienia tego słowa pochodzi nazwa szkoły cyników. Zachowało się wiele anegdot na jego temat. W nocy miał przechadzać się po ulicach Aten z latarnią mówiąc, że „szuka człowieka”. Podobno, gdy sam Aleksander Macedoński zatrzymał się przy jego beczce, Diogenes kazał królowi przesunąć się i nie zasłaniać słońca.

RfF4PTwre2AJD
Jacques Gamelin, „Diogenes i Aleksander”, 1763 r., Muzeum Sztuk Pięknych, Carcassonne, Francja, wikimedia.org, domena publiczna
Źródło: Didier Descouens, Jacqus Gamelin, Diagones i Aleksander, dostępny w internecie: https://fr.wikipedia.org/wiki/Fichier:Beaux-Arts_de_Carcassonne_-_Alexandre_et_Diog%C3%A8ne_-_Jacques_Gamelin.jpg [dostęp 22.10.2021], domena publiczna.

Uczniem cyników był Zenon z KitionZenon z KitionZenon z Kition, założyciel szkoły stoików. StoicyzmStoicyStoicyzm, zalecający dążenie do cnotyCnotacnoty (z greckiego: aretē, z łacińskiego: virtus) oraz wytrwałe akceptowanie tego, co przynosi nam los, był niezwykle praktyczną filozofią. Jej wciąż rosnąca popularność osiągnie szczyt w czasach rzymskich, kiedy stoikami będą przedstawiciele rzymskich elit, wpływowi politycy i dowódcy. Stoikiem był nawet cesarz rzymski Marek AureliuszMarek AureliuszMarek Aureliusz.

R1EbwgUJgfoZv
Paolo Monti (fotograf), „Popiersie Zenona z Kition”, Europejskie Muzeum i Fundacja Informacji i Kultury, Mediolan, Włochy, wikimedia.org, CC BY‑SA 4.0
Źródło: Paolo Monti, Popiersie Zenona z Kition, Europejskie Muzeum i Fundacja Informacji i Kultury, dostępny w internecie: https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Paolo_Monti_-_Servizio_fotografico_(Napoli,_1969)_-_BEIC_6353768.jpg [dostęp 22.10.2021], licencja: CC BY-SA 4.0.

W pewnym momencie głównym obszarem zainteresowania zarówno cyników, jak i stoików, stały się zagadnienia etyczne. Nie inaczej było z trzecim ważnym kierunkiem – epikureizmemEpikureizmepikureizmem. Twórca tej szkoły – EpikurEpikurEpikur – twierdził, że celem życia człowieka powinno być dążenie do przyjemności. Rozumiał ją jako spokojne życie, unikanie trosk i cierpienia. Nie byli więc epikurejczycy skrajnymi hedonistami. Uważali oni na przykład, że doznania psychiczne i estetyczne są ważniejsze od przyjemności cielesnych. Dla stoika ważne było codzienne dążenie do ideału życia w cnocie. Dla epikurejczyka ważna była dobrze przeżyta chwila, która dawała mu radość. W czasach rzymskich piewcą tego drugiego kierunku będzie rzymski poeta HoracyHoracyHoracy („carpe diem” – „chwytaj dzień!”).

RsMyzAREuSgDz
Marie‑Lan Nguyen (fotograf), Rzymska kopia popiersia Epikura, ok. II w. p.n.e., Muzeum Brytyjskie, Londyn, Wielka Brytania, wikimedia.org, domena publiczna
Źródło: Marie-Lan Nguyen, Rzymska kopia popiersia Epikura, Popiersie, Muzeum Brytyjskie, Londyn, dostępny w internecie: https://en.wikipedia.org/wiki/File:Epikouros_BM_1843.jpg [dostęp 22.10.2021], domena publiczna.

Krytyczny wobec stoicyzmu i epikureizmu był inny kierunek greckich myślicieli – sceptycyzmSceptycyzmsceptycyzm. Według niego nie jest możliwe obiektywne poznanie prawdy. W związku z tym szczęście może przynieść jedynie powstrzymanie się od sądu. Jednocześnie sceptycy poddawali krytyce popularne w starożytności twierdzenia. Określali również stopnie prawdopodobieństwa (probabilizm), czym mocno przysłużyli się rozwojowi greckiej filozofii.

RCqsnXQCPoDru
Mapa interaktywna przedstawia ważne miejsca dotyczące filozofów greckich. Lądy zostały zaznaczone kolorem szarym , a morza - jasnoniebieskim. Miasta oraz ważne miejsca zostały podpisane czarnymi oraz czerwonymi literami, użyto także czerwono‑białych okrągłych znaczników oraz czarnych punktów z białymi obwódkami. Wody podpisano niebieskimi literami. W lewym dolnym rogu, w białej prostokątnej ramce, umieszczono legendę. Na ilustracji umieszczono także punkty interaktywne. Po kliknięciu w mapę, otwiera się pasek z nazwami ważnych miejsc greckich filozofów: Ateny, Abdera, Efez, Milet, Elea, Synopa, Stagira, Leontinoi, Elida, Kition oraz Krotona. Po kliknięciu na poszczególne miasto, podświetla się ono na czerwono, a inne punkty znikają. Istnieje także możliwość podświetlenia większej ilości miast na raz. Po kliknięciu w miasto wyświetlają się opisy. Ateny. Ateny stanowiły jeden z najważniejszych ośrodków myśli w starożytności. Tutaj żył i nauczał Sokrates, tutaj jego uczeń Platon założył Akademię. Później swoje szkoły założyli również między innymi Arystoteles oraz Zenon z Kition. Abdera. Stąd pochodził Demokryt. Efez. Stąd pochodził Heraklit. Milet. Jeden z ważnych ośrodków działalności jońskich filozofów przyrody. Stąd pochodzili: Anaksymander, Anaksymenes oraz Tales. Elea. Ojczyzna tak zwanych eleatów. Stąd pochodzili Parmenides oraz Zenon. Synopa. Stąd pochodził cynik Diogenes, który następnie przeniósł się do Aten. Stagira. Stąd pochodził Arystoteles. Leontinoi. Stąd pochodził sofista Gorgiasz. Elida. Stąd pochodził Pyrron, twórca sceptycyzmu. Kition. Stąd pochodził Zenon, założyciel szkoły stoickiej. Krotona. W tym miejscu swoją szkołę założył Pitagoras.
Ważne miejsca dotyczące greckich filozofów, online‑skills, CC BY 3.0
Źródło: online-skills, Ważne miejsca dotyczące greckich filozofów, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 4

Na podstawie multimedium uzasadnij, dlaczego Ateny uważane są za jeden z najważniejszych ośrodków greckiej myśli filozoficznej.

RzTZNSfQs6KNq
(Uzupełnij).
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 5

Wymień miasta, z których pochodzili tzw. jońscy filozofowie przyrody.

R1WvaII8J11UQ
(Uzupełnij).
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 6

Podaj nazwę wyspy, z której pochodził założyciel szkoły stoickiej oraz nazwę miasta, w którym zaczął się rozwijać ten kierunek.

RgSX0tFG6GOcP
(Uzupełnij).
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.

Podsumowanie

Umiłowanie mądrości było ważnym aspektem wychowania starożytnych Greków. Filozofia jest wspaniałym darem, który od nich otrzymaliśmy. Wypracowane setki lat temu koncepcje na zawsze pozostaną fundamentem europejskiej umysłowości. Rzymianie z powodzeniem rozwiną nauki stoików i epikurejczyków. W trzecim wieku, za sprawą PlotynaPlotynPlotyna, dojdzie do przekształcenia i rozwinięcia nauki Platona (neoplatonizmNeoplatonizmneoplatonizm). Po Platona sięgną również pierwsi teolodzy chrześcijańscy. Z kolei w średniowieczu święty Tomasz z Akwinu zbuduje cały system filozoficzny, zainspirowany naukami Arystotelesa. Można śmiało stwierdzić, że bez Greków, dzisiejsza nauka byłaby w zupełnie innym miejscu.

RzQgAJ0hC4fGO
Materiał filmowy do lekcji zatytułowany: Sokrates: Raduj się i wypij ten kielich.
Polecenie 7

Wymień źródła, z których czerpiemy wiedzę o historycznym Sokratesie.

RLR1eBVfhldT8
(Uzupełnij).
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 8

Scharakteryzuj krótko dwoistość postaci Sokratesa.

RB3ISKW8YKUAU
(Uzupełnij).
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 9

Odpowiedz na pytanie, dlaczego zamożni Ateńczycy nie byli przychylni doktrynie głoszonej przez Sokratesa?

RYeT6X7RQlExm
(Uzupełnij).
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.

Ćwiczenia

R1W6nHn5RzSy11
Ćwiczenie 1
Połącz odpowiednio terminy z ich definicjami. Archē Możliwe odpowiedzi: 1. zaleta moralna, jej osiągnięcie stanowiło cel stoików., 2. prazasada, przyczyna wszystkich bytów, cel poszukiwań greckich filozofów, 3. „wszystko płynie” słynne powiedzenie Heraklitu z Efezu. Aretē Możliwe odpowiedzi: 1. zaleta moralna, jej osiągnięcie stanowiło cel stoików., 2. prazasada, przyczyna wszystkich bytów, cel poszukiwań greckich filozofów, 3. „wszystko płynie” słynne powiedzenie Heraklitu z Efezu. Pantha rei Możliwe odpowiedzi: 1. zaleta moralna, jej osiągnięcie stanowiło cel stoików., 2. prazasada, przyczyna wszystkich bytów, cel poszukiwań greckich filozofów, 3. „wszystko płynie” słynne powiedzenie Heraklitu z Efezu. W prawym dolnym rogu ćwiczenia umieszczony jest przycisk „Sprawdź”, służący sprawdzeniu poprawności jego wykonania.
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
RFIoR8rpbswsF2
Ćwiczenie 2
Dopasuj do imion filozofów prawidłowe zdania na ich temat. Heraklit z Efezu Możliwe odpowiedzi: 1. Wyrocznia delficka uznała go za najmądrzejszego człowieka, 2. Mieszkał w beczce, 3. Był założycielem szkoły stoickiej, 4. Był nauczycielem króla Aleksandra Wielkiego, 5. Założona przez niego szkoła miała charakter bractwa religijnego, 6. Twierdził, że „wszystko płynie” (gr. panta rhei) Pitagoras Możliwe odpowiedzi: 1. Wyrocznia delficka uznała go za najmądrzejszego człowieka, 2. Mieszkał w beczce, 3. Był założycielem szkoły stoickiej, 4. Był nauczycielem króla Aleksandra Wielkiego, 5. Założona przez niego szkoła miała charakter bractwa religijnego, 6. Twierdził, że „wszystko płynie” (gr. panta rhei) Sokrates Możliwe odpowiedzi: 1. Wyrocznia delficka uznała go za najmądrzejszego człowieka, 2. Mieszkał w beczce, 3. Był założycielem szkoły stoickiej, 4. Był nauczycielem króla Aleksandra Wielkiego, 5. Założona przez niego szkoła miała charakter bractwa religijnego, 6. Twierdził, że „wszystko płynie” (gr. panta rhei) Arystoteles Możliwe odpowiedzi: 1. Wyrocznia delficka uznała go za najmądrzejszego człowieka, 2. Mieszkał w beczce, 3. Był założycielem szkoły stoickiej, 4. Był nauczycielem króla Aleksandra Wielkiego, 5. Założona przez niego szkoła miała charakter bractwa religijnego, 6. Twierdził, że „wszystko płynie” (gr. panta rhei) Diogenes z Synopy Możliwe odpowiedzi: 1. Wyrocznia delficka uznała go za najmądrzejszego człowieka, 2. Mieszkał w beczce, 3. Był założycielem szkoły stoickiej, 4. Był nauczycielem króla Aleksandra Wielkiego, 5. Założona przez niego szkoła miała charakter bractwa religijnego, 6. Twierdził, że „wszystko płynie” (gr. panta rhei) Zenon z Kition Możliwe odpowiedzi: 1. Wyrocznia delficka uznała go za najmądrzejszego człowieka, 2. Mieszkał w beczce, 3. Był założycielem szkoły stoickiej, 4. Był nauczycielem króla Aleksandra Wielkiego, 5. Założona przez niego szkoła miała charakter bractwa religijnego, 6. Twierdził, że „wszystko płynie” (z greckiego: panta rhei). W prawym dolnym rogu ćwiczenia umieszczony jest przycisk „Sprawdź”, służący sprawdzeniu poprawności jego wykonania.
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Ri27J4RbRG8Cv2
Ćwiczenie 3
Zdania dotyczące filozofów starożytnych oznacz jako prawdziwe lub fałszywe. PRAWDA Możliwe odpowiedzi: 1. Pierwsi filozofowie przyrody działali w Atenach, 2. W dialogach Platona bardzo ważną postacią jest Sokrates, 3. Cesarz rzymski Marek Aureliusz był stoikiem, 4. Założycielem szkoły Likejon był Arystoteles, 5. Arystofanes był filozofem i uczniem Sokratesa FAŁSZ Możliwe odpowiedzi: 1. Pierwsi filozofowie przyrody działali w Atenach, 2. W dialogach Platona bardzo ważną postacią jest Sokrates, 3. Cesarz rzymski Marek Aureliusz był stoikiem, 4. Założycielem szkoły Likejon był Arystoteles, 5. Arystofanes był filozofem i uczniem Sokratesa. W prawym dolnym rogu ćwiczenia umieszczony jest przycisk „Sprawdź”, służący sprawdzeniu poprawności jego wykonania.
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
R1EmFvS1lUVpH2
Ćwiczenie 4
Wybierz z listy zdania odnoszące się do postaci Sokratesa. Możliwe odpowiedzi: 1. Pochodził z Miletu i należał do tzw. „filozofów przyrody”, 2. Jednym z jego uczniów był filozof Platon, 3. Został skazany na śmierć przez Ateńczyków, 4. Napisał wiele traktatów filozoficznych, 5. Jego postać została przedstawiona w komedii Chmury Arystofanesa. W prawym dolnym rogu ćwiczenia umieszczony jest przycisk „Sprawdź”, służący sprawdzeniu poprawności jego wykonania.
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
R9q8PxKSjcHy02
Ćwiczenie 5
Zapoznaj się z fragmentami tekstu, a następnie dopasuj do charakterystyki właściwą postać filozofa. „Naukowe studia również rozpoczął wcześnie: słuchał Kratyla heraklitejczyka, znał popularne w Atenach pisma Anaksagorasa. Mając lat dwadzieścia poznał Sokratesa. Przebył z nim osiem lat aż do jego śmierci. Lata te miały wpływ decydujący; jeśli nie wytworzyły, to podniosły wysoką jego kulturę logiczną i etyczną (...). Po śmierci Sokratesa opuścił Ateny, zaczęły się jego lata wędrówki.” (Tatarkiewicz W., Historia filozofii, t. 1, Wydawnictwo PWN, Warszawa 1978, s. 83.) Możliwe odpowiedzi: 1. Platon, 2. Arystoteles, 3. Zenon z Kition „Opuścił Aleksandra dopiero, gdy ten sprzeniewierzył się ideom panhelleńskim i rozpoczął pochód na Azję. Wtedy (...) powrócił do Aten. Założył tam szkołę. Szkoła ta była wzorowana na Akademii, ale miała ją prześcignąć wszechstronnością i planowością pracy; zaszczepił jej ducha empiryzmu i uczynił instytutem badań specjalistycznych zarówno w dziedzinie humanistycznej, jak i przyrodoznawczej.”(Tatarkiewicz W., Historia filozofii, t. 1, Wydawnictwo PWN, Warszawa 1978, s. 105.) Możliwe odpowiedzi: 1. Platon, 2. Arystoteles, 3. Zenon z Kition „Cynik Krates wydał mu się najbliższym Sokratesa, przyłączył się tedy do szkoły cynickiej, jej duchem przejęte były pierwsze jego pisma. Później jednak zmodyfikował stanowisko etyczne, uzupełnił je przez nowe stanowisko teoretyczne i wtedy założył ok. r. 300 [p.n.e.] własną szkołę. Mieściła się w ateńskiej bramie Malowanej, po grecku „Stoa Poikile”, i od niej wzięła nazwę.”(Tatarkiewicz W., Historia filozofii, t. 1, Wydawnictwo PWN, Warszawa 1978, s. 129.) Możliwe odpowiedzi: 1. Platon, 2. Arystoteles, 3. Zenon z Kition. W prawym dolnym rogu ćwiczenia umieszczony jest przycisk „Sprawdź”, służący sprawdzeniu poprawności jego wykonania.
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 6

Wybierz z listy imię filozofa, którego dotyczy poniższy opis.

Porzucając wszelkie normy społeczne, budził zdumienie i niechęć wśród współobywateli. Jako skrajny przykład często wspomina się, że miał on nawet publicznie załatwiać swoje potrzeby fizjologiczne. Miał być nazywany pogardliwie „psem” i właśnie od greckiego brzmienia tego słowa pochodzi nazwa szkoły cyników.

(cytat z treści lekcji, fragment: „Najważniejsze kierunki filozoficzne”)

R1bhRlvLwyyvA
Możliwe odpowiedzi: 1. Diogenes z Synopy, 2. Antystenes, 3. Pitagoras. W prawym dolnym rogu ćwiczenia umieszczony jest przycisk „Sprawdź”, służący sprawdzeniu poprawności jego wykonania.
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
2
Ćwiczenie 6

Ułóż układankę. Jaka postać została przedstawiona na obrazie? Rozpoznaj filozofa i uzasadnij swoją odpowiedź.

RGK4oGipAG29q
Ułóż układankę. Jaka postać została przedstawiona na obrazie? Rozpoznaj filozofa i uzasadnij swoją odpowiedź.
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
R1M5jPBxdinIa
(Uzupełnij).
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
RnXXnPlajp0e62
Ćwiczenie 7
Połącz nazwy szkół filozoficznych z odpowiednimi twierdzeniami. Należy ograniczać potrzeby materialne. Najwyższą cnotą jest życie zgodne z naturą Możliwe odpowiedzi: 1. Cynizm, 2. Epikureizm, 3. Septycyzm, 4. Stoicyzm Warunkiem szczęścia jest kierowanie się rozumiem i dążenie do cnoty. Należy ze spokojem przyjmować to, co otrzymujemy od losu Możliwe odpowiedzi: 1. Cynizm, 2. Epikureizm, 3. Septycyzm, 4. Stoicyzm Niczego nie można stwierdzić z całą pewnością Możliwe odpowiedzi: 1. Cynizm, 2. Epikureizm, 3. Septycyzm, 4. Stoicyzm Przyjemność prowadzi do szczęścia, które jest celem życia Możliwe odpowiedzi: 1. Cynizm, 2. Epikureizm, 3. Septycyzm, 4. Stoicyzm. W prawym dolnym rogu ćwiczenia umieszczony jest przycisk „Sprawdź”, służący sprawdzeniu poprawności jego wykonania.
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
2
Ćwiczenie 8

Wedle antycznej anegdoty wyrocznia delficka miała w ten sposób wyrazić się o Sokratesie:

„Mądry jest Sofokles, mędrszy Eurypides, – ze wszystkich przecie mężów najmędrszy jest Sokrates.”

Wyjaśnij, kim byli pozostali dwaj mężczyźni, wymienieni przez wyrocznię. Odpowiedz na pytanie: Jak sądzisz, dlaczego uchodzili oni za mędrców?

R1KUKzE62jqkc
(Uzupełnij).
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
2
Ćwiczenie 9

Zapoznaj się z tekstem źródłowym. Następnie wyjaśnij, kto mógł wypowiedzieć te słowa i w jakiej sytuacji.

Platon
Platon Apologia, czyli Obrona Sokratesa

Jakie na was, Ateńczycy, uczynili wrażenie moi oskarżyciele, nie wiem. Co do mnie, słysząc ich, ledwom nie zapomniał o sobie; tak mocno mówili do przekonania, choć prawdy, słowem mówiąc, żadnej nie wyrzekli. Najbardziej zaś z wielu fałszów, które wymyślili, nad tym się zdziwiłem, gdy mówili, że wam się strzec potrzeba, byście się nie dali uwieść mojej wymowie (...). Jeżeli tak utrzymują, przyznam się być mówcą, ale bynajmniej im niepodobny. Oni, jak mówię, żadnej nie wyrzekli prawdy: z mych ust usłyszycie ją całą, nie w wyszukanych, ręczę wam, Ateńczycy, wyrazach, nie w sztucznie i ozdobnie ułożonych, jakich oni używali, lecz w prostych i zwyczajnych. Sądzę, że co mówię, jest niezawodną prawdą. Niechaj nikt czego innego po mnie się nie spodziewa.

cyt1 Źródło: Platon, Apologia, czyli Obrona Sokratesa, tłum. Felicjan Antoni Kozłowski, dostępny w internecie: https://wolnelektury.pl/katalog/lektura/obrona-sokratesa.html [dostęp 26.10.2021].
R1aU4NyAARdHe
(Uzupełnij).
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
2
Ćwiczenie 10

Zapoznaj się z tekstem źródłowym. Następnie wskaż starożytny kierunek filozoficzny, o którym pisał francuski filozof oświeceniowy Monteskiusz.

Monteskiusz
Monteskiusz O duchu praw ks. XXIV

Rozmaite sekty filozoficzne u dawnych ludów mogły być uważane za rodzaj religii. Nigdzie zasady nie były godniejsze człowieka i zdolniejsze wychować zacnych ludzi (...), a gdybym mógł na chwilę zapomnieć, że jestem chrześcijaninem, zniszczenie sekty Zenona byłbym gotów pomieścić w liczbie nieszczęść rodzaju ludzkiego (...). Ona jedna umiała czynić obywateli; ona jedna czyniła wielkich ludzi; ona jedna czyniła wielkich cesarzy. Uważając bogactwa, zaszczyty, ból, zgryzoty, rozkosze za rzecz czczą, (...) pracowali jedynie dla szczęścia ludzi, wypełniali obowiązki społeczne: zda się, iż owego świętego ducha, którego czuli w sobie, uważali za rodzaj dobrej opatrzności czuwającej nad plemieniem ludzkim.

cyt2 Źródło: Monteskiusz, O duchu praw ks. XXIV, tłum. Tadeusz Boy-Żeleński, dostępny w internecie: https://wolnelektury.pl/katalog/lektura/o-duchu-praw/ [dostęp 26.10.2021].
R1awptIo27ShI
Powyższy fragment jest opisem filozofii: Możliwe odpowiedzi: 1. epikurejczyków, 2. stoików, 3. cyników. W prawym dolnym rogu ćwiczenia umieszczony jest przycisk „Sprawdź”, służący sprawdzeniu poprawności jego wykonania.
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.

Słownik pojęć

Akademia Platońska
Akademia Platońska

szkoła filozoficzna założona w IV w. p.n.e. przez Platona w gaju Akademosa w Atenach. Była jednym z najważniejszych ośrodków myśli starożytnej. Rozwijano w nim filozofię Platona, ale również m.in. sceptycyzm oraz neoplatonizm (V w.). Po wielu stuleciach działalności Akademia została ostatecznie zamknięta w VI w.

Aleksander Wielki
Aleksander Wielki

356 - 323 r. p.n.e., król Macedonii, jeden z najwybitniejszych wodzów w historii. Zasłynął pokonaniem i podbojem imperium Persów. Opanował również obszary starożytnej Palestyny i Egiptu, dotarł również do Indii. Twórca jednego z największych imperiów starożytności.

Anaksymander
Anaksymander

(VII/VI w. p.n.e.) grecki filozof przyrody pochodzący z Miletu, uczeń Talesa. Zajmował się m.in. klasyfikacją gatunków i kosmografią. Napisał dzieło „O naturze”.

RbF3BIQMCQ8St
Rafael Santi, Detal przedstawiający Anaksymandra z dzieła „Szkoła ateńska”, 1509 – 1511 r., Pałac Apostolski, Watykan, Włochy, wikimedia.org, domena publiczna
Źródło: Rafael Santi, Detal przedstawiający Anaksymandra, dostępny w internecie: https://commons.wikimedia.org/wiki/File:%22The_School_of_Athens%22_by_Raffaello_Sanzio_da_Urbino.jpg [dostęp 22.10.2021], domena publiczna.
Anaksymenes
Anaksymenes

(VI w. p.n.e.) grecki filozof przyrody pochodzący z Miletu, uczeń Anaksymandra.

Antystenes
Antystenes

(V/IV w. p.n.e.) filozof ateński, uczeń sofisty Gorgiasza, a następnie Sokratesa, przeciwnik Platona. Uznawany za twórcę szkoły cyników. Jego uczniem był najsłynniejszy cynik – Diogenes z Synopy.

R1r1T7DYSb4vx
Marie‑Lan Nguyen (fotograf), „Popiersie Antystenesa”, kopia greckiego oryginału, Muzea Watykańskie, Watykan, Włochy, wikimedia.org, CC BY 3.0
Źródło: Marie-Lan Nguyen, Popiersie Antystenesa, kopia greckiego oryginału, dostępny w internecie: https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Antisthenes_Pio-Clementino_Inv288.jpg [dostęp 26.10.2021], licencja: CC BY 3.0.
Archē
Archē
R1YvDs7nJpS0W1
Nagranie dźwiękowe przedstawia wymowę słowa archē w języku greckim.

z greckiego: rhochiή - termin oznaczający zasadę, prazasadę, przyczynę wszystkich bytów. Greccy filozofowie (od czasów jońskich filozofów przyrody) podejmowali liczne próby ustalenia, co było archē świata.

Arystofanes
Arystofanes

(V/IV w. p.n.e.) najsłynniejszy ateński komediopisarz, przedstawiciel komedii staroattyckiej. W swojej twórczości krytykował między innymi nowe prądy w filozofii i poezji. W komedii Chmury przedstawił Sokratesa.

RExI4ARMJ9Pis
Alexander Mayatsky (fotograf), „Popiersie Arystofanesa”, I w. n.e., Galeria Uffizi, Florencja, Włochy, wikimedia.org, CC BY‑SA 4.0
Źródło: Alexander Mayatsky, Popiersie Arystofanesa, dostępny w internecie: https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Bust_of_Aristophanes.jpg [dostęp 26.10.2021], licencja: CC BY-SA 4.0.
Arystoteles
Arystoteles

(IV w. p.n.e.) pochodzący ze Stagiry w Tracji, jeden z najwybitniejszych filozofów starożytnych, uczeń Platona, założyciel własnej szkoły o nazwie Likejon, której uczniów zwano perypatetykami. Jego zainteresowania naukowe były bardzo szerokie, zajmował się m.in. naukami przyrodniczymi, etyką, logiką, astronomią. Był nauczycielem Aleksandra Wielkiego. Położył podwaliny pod późniejszy rozwój nauk. W średniowieczu z dokonań Arystotelesa korzystali przedstawiciele Kościoła i filozofii scholastycznej.

R1IbWpmMQqemM
Eric Gaba (fotograf), Lizyp, „Popiersie Arystotelesa”, kopia greckiego oryginału, I lub II w. n.e., Luwr, Paryż, Francja, wikimedia.org, CC BY‑SA 2.5
Źródło: Lizyp, Eric Gaba, Popiersie Arystotelesa, dostępny w internecie: https://pl.wikipedia.org/wiki/Plik:Aristoteles_Louvre.jpg [dostęp 26.10.2021], licencja: CC BY-SA 2.5.
Azja Mniejsza
Azja Mniejsza

półwysep i zachodnia granica Azji, terytorium dzisiejszej Turcji.

Cnota
Cnota

z greckiego: rhoepsilontauή (aretē), z łacińskiego: virtus - początkowo zdolność do wypełniania powinności, jaką ma każda jednostka. W czasach Sokratesa „cnotą” określano zaletę moralną. Wedle niektórych koncepcji etycznych ćwiczenie się w cnocie stanowi środek do osiągnięcia szczęśliwego życia. Dla innych osiągnięcie cnoty stanowiło cel wszelkich ludzkich dążeń (stoicyzm). Dla chrześcijan jest to trwała zdolność do czynienia dobra.

Cykuta
Cykuta

trucizna, wyciąg z trującej rośliny, którego wypicie powszechnie stosowane było w starożytności i średniowieczu jako forma kary śmierci lub sposób na popełnienie samobójstwa.

Cynicy
Cynicy

szkoła filozoficzna założona w V w p.n.e. przez Antystenesa. Cynicy gardzili dobrami materialnymi i zaszczytami, rezygnowali z udziału w życiu społecznym. Uważali cnotę za jedyne dobro. W skrajnych przypadkach cynicy żyli na ulicy, porzucając wszelkie normy społeczne i powodując zgorszenie współobywateli. Najbardziej znanym przedstawicielem tej szkoły jest Diogenes z Synopy. Dziś cynikiem określamy osobę nie uznającą powszechnie przyjmowanych wartości.

Dialektyka
Dialektyka

sztuka dyskutowania, w starożytności rozumiana jako wiedza i praktyczna umiejętność poprawnego argumentowania i dochodzenia do prawdy w dyskusji (prawidłowego rozumowania). Formowaniem zasad dialektyki i nauczaniem argumentowania zajmowali się już pierwsi znani greccy filozofowie (między innymi Heraklit i Zenon z Elei). W późniejszym okresie sofiści używali dialektyki jako narzędzia do wygrywania sporów. Umiejętność argumentacji nie służyła wówczas poszukiwaniu prawdy, lecz przekonywaniu do własnych racji i osiąganiu doraźnych celów – dlatego spotkała się z krytyką niektórych myślicieli, na czele z Sokratesem. Dialektykę rozwinął następnie Arystoteles, nadając jej cechy dyscypliny naukowej.

Diogenes z Synopy
Diogenes z Synopy

(V/IV w. p.n.e.) filozof grecki, cynik, uczeń Antystenesa. Pochodził z Synopy, następnie osiadł w Atenach. Zarzucał Antystenesowi, że nie stosuje on własnych poglądów w życiu. Wedle przekazów Diogenes miał porzucić wszelkie dobra, ograniczyć swoje potrzeby i zamieszkać w beczce. Do naszych czasów zachowała się duża ilość anegdot na temat sposobu życia Diogenesa.

ROX0TFby0qIsL
Jean‑Léon Gérôme, „Portret Diogenesa”, 1860 r., Muzeum Sztuki Walters, Baltimore, Stany Zjednoczone, wikimedia.org, domena publiczna
Źródło: Jean-Léon Gérôme, Portret Diogenesa, dostępny w internecie: https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Jean-L%C3%A9on_G%C3%A9r%C3%B4me_-_Diogenes_-_Walters_37131.jpg [dostęp 26.10.2021], domena publiczna.
Elea
Elea

miasto w południowej Italii, założone w VI w. p.n.e. przez Greków, znana w starożytności siedziba filozofów.

Epikur
Epikur

(IV/III w. p.n.e.) filozof grecki, pochodzący z Samos, twórca epikureizmu. Epikur zajmował się przede wszystkim etyką. Próbował odpowiedzieć na pytanie, jak osiągnąć szczęście w życiu.

R1QA4KXUjfJxY
Marie‑Lan Nguyen (fotograf), „Popiersie Epikura”, rzymska kopia greckiego oryginału, ok. III w. p.n.e., Muzeum Brytyjskie, Londyn, Wielka Brytania, wikimedia.org, domena publiczna
Źródło: Marie-Lan Nguyen, Popiersie Epikura, dostępny w internecie: https://pl.wikipedia.org/wiki/Plik:Epikouros_BM_1843.jpg [dostęp 26.10.2021], domena publiczna.
Epikureizm
Epikureizm

szkoła filozoficzna założona przez Epikura w IV wieku p.n.e. W rozważaniach etycznych epikurejczycy skupiali się na osiągnięciu przez człowieka szczęścia (hedonizm). Twierdzili, że można je osiągnąć przez spokój, płynący z naturalnej radości życia, pozbawionego trosk.

Gorgiasz
Gorgiasz

(V/IV w. p.n.e.) słynny sofista, pochodzący z Leontinoj na Sycylii. Zajmował się przede wszystkim nauczaniem wymowy. Jego poglądy znamy z dialogu Platona, zatytułowanego jego imieniem.

Heraklit z Efezu
Heraklit z Efezu

(VI/V w. p.n.e.) grecki filozof przyrody, pochodzący z Efezu. Był arystokratą i przeciwnikiem demokracji. Jest autorem słynnych słów „wszystko płynie” (z greckiego: panta rhei).

Rlr31C0ROisA3
Johannes Moreelse, „Portret Heraklita z Efezu”, ok. 1630 r., Muzeum Centraal, Utrecht, Holandia, wikimedia.org, domena publiczna
Źródło: Johannes Moreelse, Portret Heraklita z Efezu, dostępny w internecie: https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Utrecht_Moreelse_Heraclite.JPG [dostęp 26.10.2021], domena publiczna.
Hippiasz
Hippiasz

(V w. p.n.e.) słynny sofista, pochodzący z Elidy. Był autorem licznych traktatów o różnorodnej tematyce. Jego imieniem zatytułowane są dwa dialogi Platona.

Horacy
Horacy

Kwintus Horacjusz Flakkus, ur. 65 r. p.n.e. – zm. 8 r. p.n.e., uznawany za najwybitniejszego rzymskiego poetę lirycznego. Tworzył w czasach rządów Oktawiana Augusta, należał do literackiego koła Mecenasa. Najbardziej znanymi utworami Horacego są Pieśni (Carmina). Pisał również satyry, epody i listy poetyckie.

Jońscy filozofowie przyrody
Jońscy filozofowie przyrody

określenie filozofów presokratejskich, działających w VI i V wieku p.n.e. Zajmowali się oni przede wszystkim badaniem otaczającego świata, astronomią, zagadnieniami fizycznymi i przyrodniczymi. Próbowali ustalić, co stanowi prazasadę (archē) świata. Istniało kilka ważnych ośrodków, mieszczących się przede wszystkim w koloniach greckich: Milecie, Elei i Efezie.

Kition
Kition

miasto fenickie założone w XII wieku p.n.e. na Cyprze, dzisiejsza Larnaka.

Krotona
Krotona

miasto w południowej Italii, założone w VIII w. p.n.e. jako grecka kolonia. W tym mieście swoją szkołę założył Pitagoras.

Ksenofont
Ksenofont

(przełom V i IV w. p.n.e.) grecki autor pism historycznych. Był Ateńczykiem i uczniem Sokratesa. Podobnie jak Platon, napisał Obronę Sokratesa, która stanowi źródło wiedzy o poglądach filozofa. Oprócz tego Ksenofont był także wojskowym, brał udział w jednej z wypraw Cyrusa Młodszego. Walczył również jako najemnik w armii spartańskiej. Napisał traktat O wychowaniu Cyrusa, pochwałę króla Sparty Agesilaosa oraz szereg dzieł o tematyce wojskowej i ekonomicznej. Choć jego pisma mają niewielką wartość historyczną, posiadają duże walory językowe.

R1MBQdTvFh7oC
Gabor (fotograf), „Ilustracja prezentująca Ksenofonta”, 1905 r., [w:] Bibliothek des allgemeinen und praktischen Wissens, tom V, strona 46, wikimedia.org, domena publiczna
Źródło: Gabor, Ilustracja prezentująca Ksenofonta, dostępny w internecie: https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Xenophon.jpg [dostęp 26.10.2021], domena publiczna.
Likejon
Likejon

szkoła filozoficzna, założona w IV w. p.n.e. w Atenach przez Arystotelesa. Filozofów z Likejonu nazywano również „perypatetykami” od greckiego słowa peripatein (przechadzać się), ponieważ w miejscu tym panował zwyczaj przechadzania się podczas prowadzenia wykładów.

Marek Aureliusz
Marek Aureliusz

121‑180 r. n.e., cesarz rzymski, który otwarcie przyznawał się do uprawiania filozofii. Kierował się zasadami filozofii stoickiej, pozostawił po sobie zapiski, powszechnie znane jako Rozmyślania.

Milet
Milet

(z greckiego: Mīletos); greckie (jońskie) miasto handlowe na wybrzeżu Azji Mniejszej, ośrodek wytwórczości ceramicznej, tkackiej (słynne tkaniny wełniane), farbiarskiej oraz metalurgicznej. W VI w. p.n.e. Milet był ośrodkiem jońskiej szkoły filozoficznej. Miasto rodzinne Talesa, Anaksymandra i Anaksymenesa.

Neoplatonizm
Neoplatonizm

filozofia stworzona przez Plotyna w III wieku n.e., oparta na platonizmie i łącząca naukę Platona z elementami innych filozofii (m.in. stoicyzmu). Neoplatonizm jest niejako syntezą idealistycznych systemów, wypracowanych we wcześniejszych wiekach.

Ontologia
Ontologia

jeden z podstawowych działów filozofii, zajmujący się pojęciem bytu i badający otaczającą człowieka rzeczywistość.

Parezjasta
Parezjasta

(od greckiego: pialfarhorhoetasigmaίalfa, parresia – mówienie wszystkiego, mówienie prawdy) określenie człowieka, który w sposób nieskrępowany mówi, co uważa, wyraża krytykę, upomina. Parezjastami określani są antyczni filozofowie, którzy mieli odwagę upominać swoich współobywateli (na przykład Sokrates).

Parmenides
Parmenides

(VI/IV w. p.n.e.) grecki filozof, pochodzący z Elei, założyciel tamtejszej szkoły filozoficznej.

Pitagoras
Pitagoras

(VI w. p.n.e.) matematyk i filozof grecki, założyciel szkoły pitagorejczyków.

R3wCUBYFmeOCw
Galilea (fotograf), „Popiersie Pitagorasa”, rzymska kopia greckiego oryginału z ok. V w. p.n.e., Muzea Kapitolińskie, Rzym, Włochy, wikimedia.org, CC BY‑SA 3.0
Źródło: Galilea, Popiersie Pitagorasa, dostępny w internecie: https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Kapitolinischer_Pythagoras.jpg [dostęp 26.10.2021], licencja: CC BY-SA 3.0.
Pitagoreizm
Pitagoreizm

doktryna rozwinięta przez Pitagorasa i jego uczniów. Pitagorejczycy stanowili rodzaj bractwa religijnego, działającego w Krotonie w południowej Italii. Przedstawiciele szkoły mieli wpływ na rozwój matematyki, astronomii oraz muzyki. Ponieważ sam Pitagoras nie pozostawił po sobie żadnych pism, jego nauk nie można wyodrębnić z ogółu dokonań szkoły, która z czasem stała się bardzo ważnym ośrodkiem badań.

Platon
Platon

(V/IV w. p.n.e.) jeden z najwybitniejszych filozofów starożytnych, uczeń Sokratesa, założyciel Akademii. Do naszych czasów zachowały się dialogi oraz listy Platona. Całość twórczości filozofa została zebrana w czasach hellenistycznych. Najważniejszą postacią dialogów jest Sokrates, nauczyciel Platona. Kwestia wiarygodności obrazu Sokratesa w dialogach do dziś omawiana jest przez naukowców.

Ri8xrr5BmUnqu
Marie‑Lan Nguyen (fotograf), „Popiersie Platona”, rzymska kopia greckiego oryginału z IV wieku, Muzea Watykańskie, Watykan, Włochy, wikimedia.org, domena publiczna
Źródło: Marie-Lan Nguyen, Popiersie Platona, dostępny w internecie: https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Plato_Pio-Clemetino_Inv305.jpg [dostęp 26.10.2021], domena publiczna.
Plotyn
Plotyn

(III w. n.e.) grecki filozof, twórca neoplatonizu, pochodził z Lykopolis w Egipcie, studiował w Aleksandrii.

Protagoras
Protagoras

(V w. p.n.e.) filozof z Abdery, jeden ze słynnych sofistów. Był przyjacielem Peryklesa i nauczycielem tragediopisarza Eurypidesa.

Retoryka
Retoryka

sztuka przemawiania, w starożytności rozumiana jako wiedza i praktyczna umiejętność układania mów oraz ich wygłaszania. Umiejętność przemawiania miała wielkie znaczenie dla dorosłego obywatela greckiego miasta, była również niezbędna przy piastowaniu urzędów. Stąd też nauka przemawiania zajmowała bardzo ważne miejsce podczas greckiego wychowania. Nie inaczej było później – w czasach rzymskich. Jednym z etapów kształcenia była nauka pod okiem retora, który miał przygotować młodego Rzymianina do wystąpień publicznych. W średniowieczu retoryka dalej była dziedziną o wielkim znaczeniu, uznawana za jedną z tak zwanych sztuk wyzwolonych.

Sceptycyzm
Sceptycyzm

kierunek filozoficzny, który w IV w. p.n.e. zapoczątkował Pyrron z Elidy. Sceptycy poddawali w wątpliwość ludzką umiejętność poznania. Niektórzy sceptycy proponowali w związku z tym określanie prawdopodobieństwa (probabilizm). W pewnym okresie sceptycyzm rozwijał się w Akademii Platońskiej. W czasach rzymskich kierunek ten był kontynuowany między innymi przez Sekstusa Empiryka.

Sofiści
Sofiści

greccy nauczyciele, którzy za pieniądze przygotowywali młodych obywateli do życia publicznego między innymi poprzez naukę prowadzenia sporów. Działalność sofistów z czasem spotkała się z krytyką między innymi Sokratesa.

Sofizmat
Sofizmat

fałszywa wypowiedź, której nadano pozory poprawności; stwierdzenie, w którym celowo ukryto błędy logiczne.

Sokrates
Sokrates

(przełom V i IV w. p.n.e.) wpływowy grecki filozof, nauczyciel Platona. Krytykował metody sofistów, za cel dociekań filozoficznych uznawał dążenie do prawdy, dobra i sprawiedliwości. Nie pozostawił po sobie żadnych pism. Przez współobywateli został oskarżony o bezbożność i demoralizowanie młodzieży i skazany na śmierć.

RbToQliXzAZj0
Jastrow (fotograf), „Popiersie Sokratesa”, rzymska kopia greckiego oryginału z IV w. p.n.e., Muzea Watykańskie, Watykan, Włochy, wikimedia.org, domena publiczna
Źródło: Jastrow, Popiersie Sokratesa, dostępny w internecie: https://pl.wikipedia.org/wiki/Plik:Socrates_Pio-Clementino_Inv314.jpg [dostęp 26.10.2021], domena publiczna.
Stoicy
Stoicy

zwolennicy kierunku filozoficznego, zapoczątkowanego przez Zenona z Kition w III w. p.n.e. Głównym obszarem zainteresowania stoików była etyka. Za najwyższe dobro uznawali oni osiągnięcie cnoty (z łaciny virtus).

Synopa
Synopa

miasto greckie, znajdujące się nad Morzem Czarnym (obecnie północna Turcja). Pochodził z niego wybitny przedstawiciel szkoły cyników – Diogenes.

Tales z Miletu
Tales z Miletu

(VII/VI w. p.n.e.) grecki filozof i matematyk, uznawany za pierwszego z jońskich filozofów przyrody.

RhVzcGgtUmEjg
Wilhelm Meyer, „Ilustracja przedstawiająca Talesa z Miletu”, 1875 r., [w:] E. Wallis, „Illustrerad verldshistoria utgifven”, t. I, wikimedia.org, domena publiczna
Źródło: Wilhelm Meyer, Ilustracja przedstawiająca Talesa z Miletu, Ilustracja, dostępny w internecie: https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Illustrerad_Verldshistoria_band_I_Ill_107.jpg [dostęp 26.10.2021], domena publiczna.
Zenon z Elei
Zenon z Elei

(V w. p.n.e.) grecki filozof, uczeń Parmenidesa.

RLTw9WIHje2kk
Nieznany rytownik, „Ilustracja przedstawiająca Zenona z Elei”, 1692 r., wikimedia.org, domena publiczna
Źródło: Ilustracja przedstawiająca Zenona z Elei, dostępny w internecie: https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Diogenis_Laertii_De_Vitis_(1627)_-_Zenon_of_Elea_or_Zenon_of_Citium.jpg [dostęp 26.10.2021], domena publiczna.
Zenon z Kition
Zenon z Kition

(IV/III w. p.n.e.) grecki filozof, uczeń cynika Kratesa, założyciel szkoły stoickiej.

RTcxmfN240EfS
shakko (fotograf), „Popiersie Zenona z Kition”, rzymska kopia greckiego oryginału z III w. p.n.e., Muzeum Sztuk Pięknych im. Puszkina, Moskwa, Rosja, wikimedia.org, CC BY‑SA 3.0
Źródło: shakko, Popiersie Zenona z Kition, dostępny w internecie: https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Zeno_of_Citium_pushkin.jpg [dostęp 26.10.2021], licencja: CC BY-SA 3.0.

Słownik pojęć został opracowany na podstawie:

  • Winniczuk L. (red.), Słownik kultury antycznej, Wydawnictwo Wiedza Powszechna, Warszawa 1989.

  • Mała Encyklopedia Kultury Antycznej, PWN, Warszawa 1990.

Notatki ucznia

R1EzHZxVClhyb
(Uzupełnij).
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.

Galeria

Bibliografia

Hadot P., (2018), Czym jest filozofia starożytna?, Warszawa: Wydawnictwo Aletheia

Kumaniecki K., (1965), Historia kultury starożytnej Grecji i Rzymu, Warszawa: Wydawnictwo PWN

(1990), Mała Encyklopedia Kultury Antycznej, Warszawa: PWN

Monteskiusz, O duchu praw, ks. XXIV, tłum. Tadeusz Boy‑Żeleński, dostępny w internecie: https://wolnelektury.pl/katalog/lektura/o-duchu-praw/ [dostęp 26.10.2021 r.]

Platon, Apologia, czyli Obrona Sokratesa, tłum. Felicjan Antoni Kozłowski, dostępny w internecie: https://wolnelektury.pl/katalog/lektura/obrona-sokratesa.html [dostęp 26.10.2021 r.]

Tatarkiewicz W., (2011), Historia filozofii, Warszawa: PWN

Winniczuk L. (red.), (1989), Słownik kultury antycznej, Warszawa: Wydawnictwo Wiedza Powszechna