Filozofia literaturze – o poglądach starożytnych filozofów
Filozofia literaturze – o poglądach starożytnych filozofów
1. Cele lekcji
a) Wiadomości
Uczeń:
wyjaśnia etymologię słowa „filozofia”,
zna główne kierunki i przedstawicieli filozofii antycznej.
b) Umiejętności
Uczeń potrafi:
wyjaśnić, na czym polega specyfika i istota filozofii,
czytać ze zrozumieniem teksty filozoficzne,
wskazać związki między filozofią a literaturą,
dyskutować na tematy filozoficzne, dotyczące szczególnie sensu życia ludzkiego i szczęścia,
formułuje własne zdanie, konfrontując je z poglądami filozofów antycznych.
2. Metoda i forma pracy
Metody podające – wykład i pogadanka
Praca z tekstem
Praca w grupach
3. Środki dydaktyczne
Podręcznik K. Mrocewicza Przeszłość to dziś
Antologia tekstów filozoficznych opracowana przez B. Markiewicz Od filozofów jońskich do Pascala
Słowniki i leksykony terminów filozoficznych
4. Przebieg lekcji
a) Faza przygotowawcza
Lekcja rozpoczyna się pogadanką na temat, czym jest filozofia. Należy w niej podkreślić częste związki filozofii z literaturą piękną oraz wyjaśnić etymologię słowa „filozofia”.
Nauczyciel wyjaśnia, iż celem lekcji będzie poszukiwanie odpowiedzi na pytanie: Jaką prawdę o świecie uznawali starożytni?
Chodzi o uświadomienie młodzieży, że filozofia wynika z zastanawiania się nad światem i człowiekiem oraz że myślenie mitologiczne wyprzedza powstanie filozofii.
b) Faza realizacyjna
Aby przybliżyć uczniom problemy, którymi zajmuje się filozofia, proponuję – wzorem lekcji Główne działy filozofii w książce Pochwała ciekawości. Poradnik dla nauczycieli filozofii, języka polskiego, wiedzy o kulturze i historii – napisanie na tablicy pytań, na które odpowiadają poszczególne działy filozofii, np. „Dlaczego istnieje raczej coś, niż nic?” – ontologia , „Czy nasze zmysły nas łudzą?” – epistemologia, „Które czyny mają wartość moralną?” – aksjologia.
Nauczyciel wyjaśnia terminy i omawia, w formie wykładu, poszczególne dyscypliny filozoficzne: ontologię (metafizykę), etykę, estetykę, aksjologię, logikę, epistemologię. Niektóre zwięzłe definicje uczniowie znajdą w podręczniku z serii Przeszłość to dziś.
Prowadzący zajęcia dzieli klasę na sześć grup. Każda otrzymuje zadanie scharakteryzowania na podstawie tekstów źródłowych i podręcznika (Wszystkie fragmenty do analizy, o ile nie wskazano inaczej, pochodzą z pozycji bibliograficznej nr 2.) poglądów na temat szczęścia wybranej szkoły filozoficznej. Uczniowie wypełniają tzw. receptę na szczęście zamieszczoną w karcie pracy ucznia (załącznik a). W czasie wykonywania zadania nauczyciel przygląda się pracy poszczególnych zespołów i zwraca uwagę, aby pojawiły się niezbędne terminy filozoficzne takie jak: cnota, idea, eudajmonia, forma, materia, zasada złotego środka.
Grupa I
Sokrates
Analiza fragmentów Wiem, że nic nie wiem, Cnota jest mądrością
Grupa II
Platon
Analiza fragmentów Ludzie w jaskini, Miłość idealna
Grupa III
Arystoteles
Analiza fragmentu Szczęście
Grupa IV
Epikurejczycy
Analiza fragmentu Epikura Listu do Menoikeusa
Grupa V
Stoicy
Analiza fragmentu Rozmyślań Marka Aureliusza (w podręczniku z serii Przeszłość to dziś) i Seneki Listów moralnych do Lucyliusza
Grupa VI
Cynicy i Sceptycy
Analiza fragmentów Zarysy pyrrońskie oraz hasła ze słowników filozoficznych i notki z podręcznika do języka polskiego
Po zakończeniu pracy w grupach liderzy prezentują wnioski zebrane w tzw. recepcie na szczęście, a pozostali uczniowie notują.
c) Faza podsumowująca
W ramach podsumowania można przeprowadzić krótką dyskusję na temat aktualności omówionych doktryn filozoficznych.
5. Bibliografia
Markiewicz B., Od filozofów jońskich do Pascala. Wybór tekstów. Książka pomocnicza do filozofii dla szkół średnich, WSiP, Warszawa 1999.
Mrocewicz K., Przeszłość to dziś. Literatura, język, kultura, cz. 1, klasa II liceum i technikum, Stentor, Warszawa 2004.
Pochwała ciekawości. Poradnik dla nauczycieli filozofii, języka polskiego, wiedzy o kulturze i historii, Znak, Kraków 2003.
6. Załączniki
a) Karta pracy ucznia
RECEPTA NA SZCZĘŚCIE WEDŁUG STAROŻYTNYCH FILOZOFÓW ................................................................................................ Filozof/ doktryna filozoficzna/ szkoła ................................................................................................ najważniejsi przedstawiciele (dotyczy kierunków filozoficznych) Pytania pomocnicze do tekstów i opracowania przygotowanych materiałów: W czym jest upatrywane szczęście, jaka jest jego istota według ..........................................? Filozof/ doktryna filozoficzna/ szkoła Czy istnieją jakieś warunki zaistnienia szczęścia (zewnętrzne, wewnętrzne)? Rozważ w analizowanym kontekście problem: szczęście a wolność człowieka, perspektywy religijne. Jak osiągnąć szczęście (drogi, metody)? Jaką rolę przypisuje się w tym przypadku filozofii? Przedstaw główne tezy filozofa/ kierunku? Czy któryś z wyrażonych poglądów jest ci bliski? |
b) Zadanie domowe
Wypisz znane ci przykłady dzieł literackich zainspirowanych poznanymi na lekcji kierunkami filozoficznymi.
7. Czas trwania lekcji
2 x 45 minut
8. Uwagi do scenariusza
Lekcja przeznaczona jest dla klasy pierwszej liceum ogólnokształcącego z rozszerzonym programem języka polskiego w ramach realizacji ścieżki edukacja filozoficzna.