Kolorowa fotografia przedstawia widok od frontu na starożytną świątynię grecką. Zniszczony fronton, czyli niski trójkątny szczyt nad główną fasadą budynku, wsparty jest na 8 kolumnach. Na prawej stronie widać kolejną kolumnę. Po lewej stronie, w głębi świątyni, widoczne są rusztowania. Na całej szerokości świątyni znajdują się zniszczone kamienne schody. Pogoda jest słoneczna, niebo bezchmurne.
Kolorowa fotografia przedstawia widok od frontu na starożytną świątynię grecką. Zniszczony fronton, czyli niski trójkątny szczyt nad główną fasadą budynku, wsparty jest na 8 kolumnach. Na prawej stronie widać kolejną kolumnę. Po lewej stronie, w głębi świątyni, widoczne są rusztowania. Na całej szerokości świątyni znajdują się zniszczone kamienne schody. Pogoda jest słoneczna, niebo bezchmurne.
Filozofia starożytnej Grecji
Akropol
Źródło: Pixabay, domena publiczna.
Twoje cele
dowiesz się, co na temat świata i człowieka sądzili greccy filozofowie,
rozważysz znaczenie wartości w życiu człowieka m.in. takich jak szczęście czy mądrość,
zredagujesz rozprawkę.
Termin filozofia pochodzi od greckich wyrazów phileinphileinphilein – kochać oraz sophiasophiasophia – mądrość. Filozofia oznacza zatem umiłowanie mądrości. Jej kolebkąkolebkakolebką były greckie koloniekoloniakolonie w Jonii i w Italii Południowej. Starożytni Grecy zaczęli odchodzić od mitologicznego wyjaśnienia świata, szukając racjonalnychracjonalnyracjonalnych zasad tłumaczących jego porządek. W ten sposób narodziła się filozofia, która stała się matką wszelkich nauk.
Polecenie 1
Rozważ, czy we współczesnym świecie ceni się mądrość. Uzasadnij swoją odpowiedź.
ReJnyXcf2W2JN
(Uzupełnij).
Zapoznaj się z filmem „Filozofia starożytnej Grecji”, a następnie wykonaj polecenia.
R18VxAAlWGDcg
Film opowiada o początku filozofii, wyjaśnia, czym jest filozofia, etyka, estetyka itd., a także o pierwszych filozofach: Talesie, Sokratesie, Heraklicie itd.
Film opowiada o początku filozofii, wyjaśnia, czym jest filozofia, etyka, estetyka itd., a także o pierwszych filozofach: Talesie, Sokratesie, Heraklicie itd.
Film opowiada o początku filozofii, wyjaśnia, czym jest filozofia, etyka, estetyka itd., a także o pierwszych filozofach: Talesie, Sokratesie, Heraklicie itd.
Polecenie 2
Rozważ, która z teorii greckich filozofów na temat powstania świata najbardziej cię przekonuje. Uzasadnij swoją odpowiedź.
RWcgvKz6Pl9Qi
(Uzupełnij).
Polecenie 3
Zastanów się i odpowiedz, czy zgadzasz się z koncepcją intelektualizmu etycznego Sokratesa. Uzasadnij swoją odpowiedź.
RWPNqdDvoYMZV
(Uzupełnij).
Polecenie 4
Wyjaśnij, czym dla ciebie jest szczęście. Porównaj swoje rozumienie szczęścia ze stanowiskiem greckich stoików, epikurejczyków i cyników.
RuEhvSNyahUre
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 1
Rkbur59teiguN
Zadanie interaktywne polega na dobraniu do sformułowań z kolumny lewej ich objaśnień z kolumny prawej.
Zadanie interaktywne polega na dobraniu do sformułowań z kolumny lewej ich objaśnień z kolumny prawej.
Filozofia
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Przeczytaj poniższy tekst, a następnie wykonaj ćwiczenia.
FavorinusFavorinusFavorinus w Historiach rozmaitych mówi, że Sokrates i jego uczeń Aischines byli pierwszymi nauczycielami retorykiretorykaretoryki. Potwierdzenie tej informacji znajdujemy w piśmie Idomeneusa O sokratykach. Był też Sokrates pierwszym, filozofem, który rozprawiał o tym, jak najlepiej żyć, i pierwszym filozofem, który został skazany na śmierć i poniósł śmierć z wyroku. [...]
R1aORYiW7X6AK1
Kolorowa fotografia przedstawia wykonane z marmuru popiersie mężczyzny w podeszłym wieku. Jego czoło i brwi są zmarszczone, usta zamknięte. Mężczyzna ma wydatny nos, długą, gęstą brodę i wąsy. Na czole widoczne są duże zakola.
Doszedłszy do przekonania, że badanie przyrody nie ma żadnego praktycznego znaczenia dla nas, ludzi, Sokrates zajął się roztrząsaniem zagadnień etycznychetykaetycznych, filozofując w warsztatach i na rynku. Mówił, że szuka wiedzy o tym, „Co jest dobre, a co złe w domostwach”. Dowiadujemy się też od Demetriosa z Bizancjum, że kiedy Sokrates z właściwą sobie pasją rozprawiał o filozofii, wywoływał nieraz wściekłość audytoriumaudytoriumaudytorium; rzucano się nań, bito go po twarzy, szarpano za włosy. Najczęściej jednak był przedmiotem drwin i pogardy. Wszystko to znosił cierpliwie. Nie zareagował nawet na kopniaka, którym go raz uraczonouraczyćuraczono. A kiedy jeden ze świadków sceny dziwił się jego spokojowi, miał odpowiedzieć: „A gdyby kopnął mnie osioł, czy pozwałbym go przed sąd?”. [...]
Miał równy talent do zachęcania, jak i do odradzania. Z TeajtetemTeajtetTeajtetem na przykład tak potrafił rozmawiać na temat wiedzy, że młodzieniec wyszedł z tej rozmowy - jak mówi Platon - pełen entuzjazmu. A znowu spotkawszy Eutyfrona, który już własnemu ojcu wytoczył proces o zabicie cudzoziemca, tak z nim rozmawiał na temat pobożności, że skłonił go do poniechania oskarżenia. Lyzis pod wpływem jego nauki, wzywającej do życia cnotliwego, stał się człowiekiem wysoce moralnym. Siła przekonywująca jego argumentów polegała na tym, że czerpał je z doświadczenia. […]
Mówiąc o rzeźbiarzach, dziwił się, że zadają sobie tyle trudu, aby kamień uczynić jak najbardziej podobnym do człowieka, a nie dbają ani trochę o to, aby sami nie byli bardziej podobni do głazów niż do ludzi. Młodzieńcom zalecał, by jak najczęściej przeglądali się w zwierciadle; pięknym będzie to przypominać - mówił - aby się zachowywali odpowiednio do swego wyglądu, brzydkim zaś, że zdobywając wiedzę, będą mogli zakryć swoją szpetotęszpetotaszpetotę. […]
Potwierdzeniem jego pięknych wypowiedzi i pięknego postępowania była sławna odpowiedź PytiiPytiaPytii, udzielona ChajrefontowiChajrefontChajrefontowi: Ze wszystkich ludzi Sokrates najmędrszy. To był też powód zawiści i nienawiści, którą wzbudzał; a już szczególnie był znienawidzony za to, że wykazywał, iż ludzie, którzy mają wielkie o sobie mniemanie, są w rzeczywistości głupcami; do ludzi tych zaliczał niewątpliwie, jak wiemy z Platońskiego MenonaMenonMenona, AnytosAnytosAnytos, który nie mogąc darować Sokratesowi jego szyderstw, naprzód podjudziłpodjudzićpodjudził przeciw niemu ArystofanesaArystofanesArystofanesa i jego przyjaciół, następnie zaś namówił MeletosaMeletosMeletosa do wniesienia przeciw filozofowi oskarżenia o bezbożność i psucie młodzieży. […]
Sokrates został wtrącony do więzienia, a w kilka dni później wypił cykutęcykutacykutę: do ostatniej chwili prowadził wzniosłe rozmowy, które przekazał nam Platon w FedonieFedonaFedonie. [...]
Tak więc umarł Sokrates. Wnet po jego śmierci Ateńczycy opamiętali się i na znak żałoby zamknęli wszystkie palestrypalestrapalestry i gimnazjagimnazjongimnazja. Oskarżycieli Sokratesa skazali na wygnanie, a Meletosa nawet na śmierć, Sokratesa zaś uczcili posągiem z brązu, wykonanym przez LizyppaLizypLizyppa, który został ustawiony w PompejoniePompejonPompejonie.
104NP_00000_BIB_001 Źródło: Diogenes Laertios [czyt. Diogenes Laertios], Sokrates, [w:] Mieczysław Łojek, Teksty filozoficzne dla uczniów szkół średnich, tłum. Irena Krońska, Warszawa 1987, s. 51–52.
Ćwiczenie 2
RAcdakQ5xeUTu
Zadanie interaktywne polegające na uzupełnianiu luk w tekście odpowiednimi wyrazami z pól tekstowych zamieszczonych poniżej.
Zadanie interaktywne polegające na uzupełnianiu luk w tekście odpowiednimi wyrazami z pól tekstowych zamieszczonych poniżej.
Akapity
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Rp3Gr4d6jP3Vk
Ćwiczenie 3
Zadanie interaktywne polegające na zaznaczaniu prawidłowej odpowiedzi.
Sokrates
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 4
RzCEhBgUxdFMN
Zadanie interaktywne polegające na zaznaczaniu prawidłowej odpowiedzi.
Sokrates
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
RlD4QLV58MjVP
Ćwiczenie 5
Zadanie interaktywne polegające na zaznaczaniu prawidłowych odpowiedzi.
Sokrates
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 6
Wyjaśnij, z czego wynikała skuteczność Sokratesa w przekonywaniu do swoich racji.
R1UbM6JAt0f9D
Miejsce na odpowiedź ucznia.
Źródło: Learnetic S.A., licencja: CC BY 4.0.
Sprawdź w tekście, skąd Sokrates czerpał argumenty wykorzystywane w swoich wywodach. Zwróć uwagę na charakter argumentów wykorzystywanych przez Sokratesa w dyskusjach.
Sokrates potrafił skutecznie przekonać do swoich racji, ponieważ w argumentacji odwoływał się do swoich doświadczeń, przez co był wiarygodny dla słuchaczy.
Ćwiczenie 7
Wskaż znaczenie, w jakim zostały użyte wyrazy zapisane pogrubioną czcionką. W razie wątpliwości możesz skorzystać ze słownika języka polskiego.
R7WwOQROWJ48o
Zadanie interaktywne, należy wybrać prawidłową odpowiedź spośród podanych możliwości.
Wyrazy
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Rmsu7XgnUczFu
Zadanie interaktywne, należy wybrać prawidłową odpowiedź spośród podanych możliwości.
Wyrazy
Źródło: Learnetic S.A., licencja: CC BY 4.0.
RtjyoQpmPJncq
Zadanie interaktywne, należy wybrać prawidłową odpowiedź spośród podanych możliwości.
Wyrazy
Źródło: Learnetic S.A., licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 8
Uporządkuj podane wyrazy według zakresu znaczeniowego - od najszerszego do najwęższego.
R1Cy47eHoPmn5
Zadanie interaktywne polegające na uszeregowaniu wyrazów.
Zadanie interaktywne polegające na uszeregowaniu wyrazów.
Wyrazy
Źródło: Learnetic S.A., licencja: CC BY 4.0.
R1aH1v1MiBY1m
Zadanie interaktywne polegające na uszeregowaniu wyrazów.
Zadanie interaktywne polegające na uszeregowaniu wyrazów.
Wyrazy
Źródło: Learnetic S.A., licencja: CC BY 4.0.
R13Uhu7qI0VnG
Zadanie interaktywne polegające na uszeregowaniu wyrazów.
Zadanie interaktywne polegające na uszeregowaniu wyrazów.
Wyrazy
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 9
Wyjaśnij, jak rozumiesz słowa Sokratesa: „A gdyby kopnął mnie osioł, czy pozwałbym go przed sąd?”.
R1K4CT4bhSpOC
Miejsce na notatki
Źródło: Learnetic S.A., licencja: CC BY 4.0.
Zastanów się, jakiego człowieka można porównać do osła. Zwróć uwagę, że filozof porównuje osoby go atakujące do upartego zwierzęcia; często osoby niezbyt mądre nazywa się osłami.
Słowa Sokratesa można rozumieć jako wskazówkę, by nie przejmować się opiniami ani zaczepkami ludzi niezbyt mądrych, ale przede wszystkim nieświadomych swojej głupoty i niewiedzy, gdyż podobnie nieświadome są ich zwierzęta, np. osioł. Wywody Sokratesa nieraz wzbudzały w ludziach złość i agresję, ale filozof nie zamierzał z tego powodu zmieniać sposobu swego postępowania.
Ćwiczenie 10
Sformułuj argument potwierdzający stanowisko, że bycie filozofem może być niebezpieczne. Poprzyj go przykładem.
RnLyieUhXPCq0
Miejsce na notatki
Źródło: Learnetic S.A., licencja: CC BY 4.0.
Argument to stwierdzenie uzasadniające lub obalające przyjętą tezę. Przykład zaś to fakt lub zdarzenie fikcyjne ilustrujące argument, pomagające wyjaśnić jego znaczenie oraz wspierające argumentację.
Filozof, przekonując innych do często niepopularnych i nieakceptowalnych racji, może być narażony na fizyczną i werbalną agresję adresatów swojej wypowiedzi. Znany grecki filozof - Sokrates - wielokrotnie był obrażany, wyszydzany, a nawet bity - kiedy próbował wyjaśnić swoim rodakom filozoficzne zagadnienia.
Polecenie 5
Napisz rozprawkę, w której rozważysz, czy warto słuchać filozofów. Odwołaj się do przytoczonego fragmentu tekstu Diogenesa Laertiosa o Sokratesie oraz do innego wybranego tekstu literackiego czy publicystycznego. Twoja praca powinna liczyć co najmniej 200 wyrazów.
R1WNvtaVyEGAL
(Uzupełnij).
Słownik
Anytos
Anytos
wróg Sokratesa, majętny grabarz grecki
Arystofanes
Arystofanes
(ur. ok. 445 p.n.e., zm. ok. 385 p.n.e.) komediopisarz grecki
audytorium
audytorium
grupa ludzi słuchających wykładu, przemówienia, koncertu, audycji
Chajrefont
Chajrefont
przyjaciel Sokratesa
cykuta
cykuta
trucizna otrzymana z soku korzenia szaleju
etyka
etyka
nauka o moralności
Favorinus
Favorinus
(I‑II w.) – retor i pisarz grecki
Fedona
Fedona
dzieło filozoficzne Platona
gimnazjon
gimnazjon
w starożytnej Grecji teren z budynkiem służący do uprawiania ćwiczeń fizycznych, potem też miejsce na uczone rozmowy
homonimy
homonimy
wyrazy o identycznej pisowni i brzmieniu posiadające inne znaczenia
kolebka
kolebka
miejsce, gdzie coś powstało lub zaczęło się
kolonia
kolonia
osada handlowa albo rolnicza, założona na obcym terenie, podporządkowana miastu‑państwu
Lizyp
Lizyp
(ur. ok. 370 p.n.e., zm. ok. 320 p.n.e.) rzeźbiarz grecki
Meletos
Meletos
za namową Anytosa wniósł do sądu oskarżenie przeciwko Sokratesowi
Menon
Menon
dialog napisany przez Platona, podejmujący próbę zdefiniowania cnoty
palestra
palestra
część gimnazjonu przeznaczona do ćwiczeń w zapasach i walce na pięści
philein
philein
[czyt. filejn] - kochać
podjudzić
podjudzić
wzbudzać w kimś gniew, złość; namówić do złych czynów
Pompejon
Pompejon
prostokątny dziedziniec otoczony kolumnadą
Pytia
Pytia
kapłanka Apollina w Delfach
racjonalny
racjonalny
oparty na rozumie, logice
retoryka
retoryka
sztuka i teoria wygłaszania mów
sophia
sophia
[czyt. sofia] - mądrość
szpetota
szpetota
brzydota; gdy ktoś wygląda nieestetycznie, odrażająco
Teajtet
Teajtet
poeta grecki, bliżej nieznany
uraczyć
uraczyć
uczcić, ugościć, poczęstować
Notatnik
R79dTPq5Poh9E
Miejsce na notatki
Bibliografia
Łojek M., (1987), Teksty filozoficzne dla uczniów szkół średnich, tłum. I. Krońska, Warszawa: WSiP.