R110ge0j4QsId
Kolorowa fotografia przedstawia widok od frontu na starożytną świątynię grecką. Zniszczony fronton, czyli niski trójkątny szczyt nad główną fasadą budynku, wsparty jest na 8 kolumnach. Na prawej stronie widać kolejną kolumnę. Po lewej stronie, w głębi świątyni, widoczne są rusztowania. Na całej szerokości świątyni znajdują się zniszczone kamienne schody. Pogoda jest słoneczna, niebo bezchmurne.

Filozofia starożytnej Grecji

Akropol
Źródło: Pixabay, domena publiczna.
Twoje cele
  • dowiesz się, co na temat świata i człowieka sądzili greccy filozofowie,

  • rozważysz znaczenie wartości w życiu człowieka m.in. takich jak szczęście czy mądrość,

  • zredagujesz rozprawkę.

Termin filozofia pochodzi od greckich wyrazów phileinphileinphilein – kochać oraz sophiasophiasophia – mądrość. Filozofia oznacza zatem umiłowanie mądrości. Jej kolebkąkolebkakolebką były greckie koloniekoloniakolonie w Jonii i w Italii Południowej. Starożytni Grecy zaczęli odchodzić od mitologicznego wyjaśnienia świata, szukając racjonalnychracjonalnyracjonalnych zasad tłumaczących jego porządek. W ten sposób narodziła się filozofia, która stała się matką wszelkich nauk.

Polecenie 1

Rozważ, czy we współczesnym świecie ceni się mądrość. Uzasadnij swoją odpowiedź.

ReJnyXcf2W2JN
(Uzupełnij).

Zapoznaj się z filmem „Filozofia starożytnej Grecji”, a następnie wykonaj polecenia.

R18VxAAlWGDcg
Film opowiada o początku filozofii, wyjaśnia, czym jest filozofia, etyka, estetyka itd., a także o pierwszych filozofach: Talesie, Sokratesie, Heraklicie itd.
Polecenie 2

Rozważ, która z teorii greckich filozofów na temat powstania świata najbardziej cię przekonuje. Uzasadnij swoją odpowiedź.

RWcgvKz6Pl9Qi
(Uzupełnij).
Polecenie 3

Zastanów się i odpowiedz, czy zgadzasz się z koncepcją intelektualizmu etycznego Sokratesa. Uzasadnij swoją odpowiedź.

RWPNqdDvoYMZV
(Uzupełnij).
Polecenie 4

Wyjaśnij, czym dla ciebie jest szczęście. Porównaj swoje rozumienie szczęścia ze stanowiskiem greckich stoików, epikurejczyków i cyników.

RuEhvSNyahUre
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 1
Rkbur59teiguN
Zadanie interaktywne polega na dobraniu do sformułowań z kolumny lewej ich objaśnień z kolumny prawej.
Filozofia
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.

Przeczytaj poniższy tekst, a następnie wykonaj ćwiczenia.

Diogenes Laertios [czyt. Diogenes Laertios] Sokrates

FavorinusFavorinusFavorinusHistoriach rozmaitych mówi, że Sokrates i jego uczeń Aischines byli pierwszymi nauczycielami retorykiretorykaretoryki. Potwierdzenie tej informacji znajdujemy w piśmie Idomeneusa O sokratykach. Był też Sokrates pierwszym, filozofem, który rozprawiał o tym, jak najlepiej żyć, i pierwszym filozofem, który został skazany na śmierć i poniósł śmierć z wyroku. [...]

R1aORYiW7X6AK1
Sokrates
Źródło: Jastrow, Wikimedia Commons, domena publiczna.

Doszedłszy do przekonania, że badanie przyrody nie ma żadnego praktycznego znaczenia dla nas, ludzi, Sokrates zajął się roztrząsaniem zagadnień etycznychetykaetycznych, filozofując w warsztatach i na rynku. Mówił, że szuka wiedzy o tym, „Co jest dobre, a co złe w domostwach”. Dowiadujemy się też od Demetriosa z Bizancjum, że kiedy Sokrates z właściwą sobie pasją rozprawiał o filozofii, wywoływał nieraz wściekłość audytoriumaudytoriumaudytorium; rzucano się nań, bito go po twarzy, szarpano za włosy. Najczęściej jednak był przedmiotem drwin i pogardy. Wszystko to znosił cierpliwie. Nie zareagował nawet na kopniaka, którym go raz uraczonouraczyćuraczono. A kiedy jeden ze świadków sceny dziwił się jego spokojowi, miał odpowiedzieć: „A gdyby kopnął mnie osioł, czy pozwałbym go przed sąd?”. [...]

Miał równy talent do zachęcania, jak i do odradzania. Z TeajtetemTeajtetTeajtetem na przykład tak potrafił rozmawiać na temat wiedzy, że młodzieniec wyszedł z tej rozmowy - jak mówi Platon - pełen entuzjazmu. A znowu spotkawszy Eutyfrona, który już własnemu ojcu wytoczył proces o zabicie cudzoziemca, tak z nim rozmawiał na temat pobożności, że skłonił go do poniechania oskarżenia. Lyzis pod wpływem jego nauki, wzywającej do życia cnotliwego, stał się człowiekiem wysoce moralnym. Siła przekonywująca jego argumentów polegała na tym, że czerpał je z doświadczenia. […]

Mówiąc o rzeźbiarzach, dziwił się, że zadają sobie tyle trudu, aby kamień uczynić jak najbardziej podobnym do człowieka, a nie dbają ani trochę o to, aby sami nie byli bardziej podobni do głazów niż do ludzi. Młodzieńcom zalecał, by jak najczęściej przeglądali się w zwierciadle; pięknym będzie to przypominać - mówił - aby się zachowywali odpowiednio do swego wyglądu, brzydkim zaś, że zdobywając wiedzę, będą mogli zakryć swoją szpetotęszpetotaszpetotę. […]

Potwierdzeniem jego pięknych wypowiedzi i pięknego postępowania była sławna odpowiedź PytiiPytiaPytii, udzielona ChajrefontowiChajrefontChajrefontowi: Ze wszystkich ludzi Sokrates najmędrszy. To był też powód zawiści i nienawiści, którą wzbudzał; a już szczególnie był znienawidzony za to, że wykazywał, iż ludzie, którzy mają wielkie o sobie mniemanie, są w rzeczywistości głupcami; do ludzi tych zaliczał niewątpliwie, jak wiemy z Platońskiego MenonaMenonMenona, AnytosAnytosAnytos, który nie mogąc darować Sokratesowi jego szyderstw, naprzód podjudziłpodjudzićpodjudził przeciw niemu ArystofanesaArystofanesArystofanesa i jego przyjaciół, następnie zaś namówił MeletosaMeletosMeletosa do wniesienia przeciw filozofowi oskarżenia o bezbożność i psucie młodzieży. […]

Sokrates został wtrącony do więzienia, a w kilka dni później wypił cykutęcykutacykutę: do ostatniej chwili prowadził wzniosłe rozmowy, które przekazał nam Platon w FedonieFedonaFedonie. [...]

Tak więc umarł Sokrates. Wnet po jego śmierci Ateńczycy opamiętali się i na znak żałoby zamknęli wszystkie palestrypalestrapalestrygimnazjagimnazjongimnazja. Oskarżycieli Sokratesa skazali na wygnanie, a Meletosa nawet na śmierć, Sokratesa zaś uczcili posągiem z brązu, wykonanym przez LizyppaLizypLizyppa, który został ustawiony w PompejoniePompejonPompejonie.

104NP_00000_BIB_001 Źródło: Diogenes Laertios [czyt. Diogenes Laertios], Sokrates, [w:] Mieczysław Łojek, Teksty filozoficzne dla uczniów szkół średnich, tłum. Irena Krońska, Warszawa 1987, s. 51–52.
Ćwiczenie 2
RAcdakQ5xeUTu
Zadanie interaktywne polegające na uzupełnianiu luk w tekście odpowiednimi wyrazami z pól tekstowych zamieszczonych poniżej.
Akapity
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Rp3Gr4d6jP3Vk
Ćwiczenie 3
Zadanie interaktywne polegające na zaznaczaniu prawidłowej odpowiedzi.
Sokrates
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 4
RzCEhBgUxdFMN
Zadanie interaktywne polegające na zaznaczaniu prawidłowej odpowiedzi.
Sokrates
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
RlD4QLV58MjVP
Ćwiczenie 5
Zadanie interaktywne polegające na zaznaczaniu prawidłowych odpowiedzi.
Sokrates
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 6

Wyjaśnij, z czego wynikała skuteczność Sokratesa w przekonywaniu do swoich racji.

R1UbM6JAt0f9D
Miejsce na odpowiedź ucznia.
Źródło: Learnetic S.A., licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 7

Wskaż znaczenie, w jakim zostały użyte wyrazy zapisane pogrubioną czcionką. W razie wątpliwości możesz skorzystać ze słownika języka polskiego.

R7WwOQROWJ48o
Zadanie interaktywne, należy wybrać prawidłową odpowiedź spośród podanych możliwości.
Wyrazy
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Rmsu7XgnUczFu
Zadanie interaktywne, należy wybrać prawidłową odpowiedź spośród podanych możliwości.
Wyrazy
Źródło: Learnetic S.A., licencja: CC BY 4.0.
RtjyoQpmPJncq
Zadanie interaktywne, należy wybrać prawidłową odpowiedź spośród podanych możliwości.
Wyrazy
Źródło: Learnetic S.A., licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 8

Uporządkuj podane wyrazy według zakresu znaczeniowego - od najszerszego do najwęższego.

R1Cy47eHoPmn5
Zadanie interaktywne polegające na uszeregowaniu wyrazów.
Wyrazy
Źródło: Learnetic S.A., licencja: CC BY 4.0.
R1aH1v1MiBY1m
Zadanie interaktywne polegające na uszeregowaniu wyrazów.
Wyrazy
Źródło: Learnetic S.A., licencja: CC BY 4.0.
R13Uhu7qI0VnG
Zadanie interaktywne polegające na uszeregowaniu wyrazów.
Wyrazy
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 9

Wyjaśnij, jak rozumiesz słowa Sokratesa: „A gdyby kopnął mnie osioł, czy pozwałbym go przed sąd?”.

R1K4CT4bhSpOC
Miejsce na notatki
Źródło: Learnetic S.A., licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 10

Sformułuj argument potwierdzający stanowisko, że bycie filozofem może być niebezpieczne. Poprzyj go przykładem.

RnLyieUhXPCq0
Miejsce na notatki
Źródło: Learnetic S.A., licencja: CC BY 4.0.
Polecenie 5

Napisz rozprawkę, w której rozważysz, czy warto słuchać filozofów. Odwołaj się do przytoczonego fragmentu tekstu Diogenesa Laertiosa o Sokratesie oraz do innego wybranego tekstu literackiego czy publicystycznego. Twoja praca powinna liczyć co najmniej 200 wyrazów.

R1WNvtaVyEGAL
(Uzupełnij).

Słownik

Anytos
Anytos

wróg Sokratesa, majętny grabarz grecki

Arystofanes
Arystofanes

(ur. ok. 445 p.n.e., zm. ok. 385 p.n.e.) komediopisarz grecki

audytorium
audytorium

grupa ludzi słuchających wykładu, przemówienia, koncertu, audycji

Chajrefont
Chajrefont

przyjaciel Sokratesa

cykuta
cykuta

trucizna otrzymana z soku korzenia szaleju

etyka
etyka

nauka o moralności

Favorinus
Favorinus

(I‑II w.) – retor i pisarz grecki

Fedona
Fedona

dzieło filozoficzne Platona

gimnazjon
gimnazjon

w starożytnej Grecji teren z budynkiem służący do uprawiania ćwiczeń fizycznych, potem też miejsce na uczone rozmowy

homonimy
homonimy

wyrazy o identycznej pisowni i brzmieniu posiadające inne znaczenia

kolebka
kolebka

miejsce, gdzie coś powstało lub zaczęło się

kolonia
kolonia

osada handlowa albo rolnicza, założona na obcym terenie, podporządkowana miastu‑państwu

Lizyp
Lizyp

(ur. ok. 370 p.n.e., zm. ok. 320 p.n.e.) rzeźbiarz grecki

Meletos
Meletos

za namową Anytosa wniósł do sądu oskarżenie przeciwko Sokratesowi

Menon
Menon

dialog napisany przez Platona, podejmujący próbę zdefiniowania cnoty

palestra
palestra

część gimnazjonu przeznaczona do ćwiczeń w zapasach i walce na pięści

philein
philein

[czyt. filejn] - kochać

podjudzić
podjudzić

wzbudzać w kimś gniew, złość; namówić do złych czynów

Pompejon
Pompejon

prostokątny dziedziniec otoczony kolumnadą

Pytia
Pytia

kapłanka Apollina w Delfach

racjonalny
racjonalny

oparty na rozumie, logice

retoryka
retoryka

sztuka i teoria wygłaszania mów

sophia
sophia

[czyt. sofia] - mądrość

szpetota
szpetota

brzydota; gdy ktoś wygląda nieestetycznie, odrażająco

Teajtet
Teajtet

poeta grecki, bliżej nieznany

uraczyć
uraczyć

uczcić, ugościć, poczęstować

Notatnik

R79dTPq5Poh9E
Miejsce na notatki

Bibliografia

Łojek M., (1987), Teksty filozoficzne dla uczniów szkół średnich, tłum. I. Krońska, Warszawa: WSiP.