Flying gets cheaper – ćwiczenia gramatyczne
Flying gets cheaper – ćwiczenia gramatyczne
Cele lekcji
Ogólny cel lekcji:
Celem lekcji jest doskonalenie sprawności mówienia i słuchania w oparciu o tematykę podróżowania samolotem oraz ćwiczenie stopniowania przymiotników.
a) Wiadomości
Uczeń zna:
słownictwo związane z podróżowaniem samolotem,
wymowę i znaczenie nowych wyrazów,
zna zasady stopniowania przymiotników.
b) Umiejętności
Uczeń:
potrafi posługiwać się wyrażeniami dotyczącymi podróżowania samolotem,
słucha ze zrozumieniem,
ćwiczy sprawność mówienia,
wykorzystuje posiadany zasób słów i wyrażeń do wypowiedzi w sytuacji rozmowy o podróżowaniu samolotem,
potrafi stopniować przymiotniki,
wykonuje ćwiczenia związane z tematem,
opowiada o tanich liniach lotniczych,
ćwiczy wymowę.
c) Postawy
Uczeń:
harmonijnie współpracuje z kolegami i nauczycielem,
nie obawia się prezentować swoich wiadomości na forum klasy.
2. Metoda i forma pracy
Metoda: podejście komunikacyjne, pytania‑odpowiedzi, pogadanka, ćwiczebna, audiolingwalna
Forma: praca w parach, zespole i indywidualna
3. Środki dydaktyczne
Podręczniki, zeszyty, odtwarzacz i płyta CD
4. Przebieg lekcji
a) Faza przygotowawcza
Nauczyciel podaje temat i ogólny cel lekcji: „Powtórzycie zasady stopniowania przymiotników. Będziecie słuchać i mówić o podróżowaniu tanimi liniami lotniczymi. Powtórzycie potrzebne słownictwo. Będziecie wykonywać różne ćwiczenia pod kątem przygotowania do egzaminu maturalnego lub zawodowego”. Sprawdza i ocenia plusami lub minusami pracę domową.
b) Faza realizacyjna
Rozgrzewka językowa. Nauczyciel pyta uczniów o zasady stopniowania przymiotników. Uczniowie odpowiadają ustnie, a nauczyciel zapisuje na tablicy ich pomysły oraz tłumaczy niejasności i podaje przykłady.
Uczniowie uzupełniają zasady w języku angielskim na stronie 57. w podręczniku.
Nauczyciel pyta uczniów o tanie linie lotnicze. Prosi o podanie ich nazw, wad i zalet. Uczniowie odpowiadają ustnie. Przykładowe pomocnicze pytania nauczyciela: How much do the tickets cost? What’s the method of selling? Where are the airports? What are the frills?
Uczniowie otwierają podręcznik na stronie 56. i opisują zdjęcia związane z tanimi liniami lotniczymi. Odpowiadają ustnie na pytania z ćwiczenia 1. Nauczyciel pomaga w wyjaśnieniu nowych słów.
Uczniowie wykonują ćwiczenie 2. – słuchają nagrania i przygotowują się do odpowiedzi na podane pytania, odnoszące się do jego treści. Po wysłuchaniu nagrania podają rozwiązania.
Nauczyciel pyta o przykłady stopniowania przymiotników z wysłuchanego nagrania. Uczniowie mogą się odnieść do zapisu nagrania na stronach 128‑9.
Uczniowie rozwiązują w parach ćwiczenia 5/56 i 1/57 – uzupełniają je przymiotnikami w odpowiedniej formie. Praca pisemna. Nauczyciel monitoruje pracę uczniów.
Uczniowie odczytują i tłumaczą znaczenie uzupełnionych wyrazów i zdań.
c) Faza podsumowująca
Nauczyciel ocenia aktywność wszystkich uczniów plusami i minusami. Zadaje też pracę domową. Przypomina o konieczności nauczenia się poznanych dziś wiadomości.
5. Bibliografia
Komorowska H., Metodyka nauczania języków obcych, Fraszka Edukacyjna, Warszawa 2002.
Taylor L., International Express Pre‑intermediate, Oxford University Press, Oxford 2006.
6. Załączniki
Zadanie domowe
Napisz 10 zdań o tanich liniach lotniczych z wykorzystaniem przymiotników w stopniu wyższym i najwyższym.
Naucz się poznanych dzisiaj wiadomości.
7. Czas trwania lekcji
45 minut
8. Uwagi do scenariusza
Warto na zajęciach poprzedzających tą lekcję polecić uczniom powtórzenie stopniowania przymiotników oraz wyszukanie informacji o tanich liniach lotniczych. Należy jak najwięcej informacji na te tematy uzyskać właśnie od uczniów, nie podawać ich w formie wykładu. Jeśli uczniowie nie zdążą wykonać ostatnich ćwiczeń na lekcji, należy przenieść je do pracy domowej. Po lekcji uczeń powinien znać zasady stopniowania przymiotników oraz wiedzieć, jak działają tanie linie lotnicze.