Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
R1X2c7ZvhuKEO1

Folklor muzyczny, etnografia – Oskar Kolberg

Źródło: Fotolia, cc0.

Ważne daty

1810‑1849 - lata życia Fryderyka Chopina

1814‑1890 - lata życia Oskara Kolberga

1846 - po raz pierwszy William Thoms używa słowa folklor dla określenia „wiedzy ludu”

1

Scenariusz lekcji dla nauczyciela

RCFQr9DbMvLsG1
Scenariusz zajęć do pobrania.
Źródło: online-skills, cc0.

II. Analiza i interpretacja dzieł muzycznych. Uczeń:

3. zna konteksty kulturowe i naukowe powstawania muzyki;

4. dokonuje analizy percepcyjnej, uwzględniając:

e) funkcje: np. religijna, społeczna, użytkowa, artystyczna i in.;

III. Tworzenie wypowiedzi związanych z historią i kulturą muzyczną. Uczeń:

2. przybliża twórczość i działalność przedstawicieli różnych obszarów kultury muzycznej, np. dyrygent, leader zespołu, koncertmistrz, reżyser spektaklu muzyczno‑teatralnego, kompozytor, wykonawca, wirtuoz, primadonna, primabalerina, performer, klezmer, muzykant, pieśniarz;

3. interpretuje i odczytuje w kontekście dokonań epoki wybrane dzieła muzyczne.

Nauczysz się

charakteryzować polską muzykę ludową;

rozpoznawać regiony folklorystyczne;

rozpoznawać zbieraczy folkloru muzycznego;

rozpoznawać twórczość kompozytorską inspirowaną folklorem muzycznym.

Zainteresowanie folklorem w Polsce w okresie rozbiorowym

Zainteresowanie folklorem w Polsce w okresie rozbiorowym było częścią walki o utrzymanie świadomości narodowej – na początku XIX wieku sformułowano program badań nad folklorem (Hugo Kołłątaj), rozpoczęto publikowanie zbiorów literatury ludowej oraz próbowano dokonywać rozmaitych syntez. Jedną z interesujących propozycji z tamtego czasu jest próba podziału Polski na kraj śpiewek wesołych i smutnych – majorowych i minorowych, autorstwa Karola Kurpińskiego (1820). Zainteresowanie folklorem w Polsce w okresie rozbiorowym było częścią walki o utrzymanie świadomości narodowej – na początku XIX wieku sformułowano program badań nad folklorem (Hugo Kołłątaj), rozpoczęto publikowanie zbiorów literatury ludowej oraz próbowano dokonywać rozmaitych syntez. Jedną z interesujących propozycji z tamtego czasu jest próba podziału Polski na kraj śpiewek wesołych i smutnych – majorowych i minorowych, autorstwa Karola Kurpińskiego (1820).

Oskar Kolberg i jego działalność

Szczególne zasługi dla folklorystyki w Polsce przypisuje się Oskarowi Kolbergowi. Jego początkowa działalność nie budziła zachwytów współczesnych mu muzyków - o próbach dostosowania melodii ludowych do potrzeb muzykowania domowego negatywnie wyraził się m.in. Fryderyk Chopin, pisząc: „dobre chęci, za wąskie plecy”. Często podobne rzeczy widząc myślę, że lepiej nic, bo mozół ten tylko skrzywia i trudniejszą robi pracę geniuszowi, który kiedyś tam prawdę odwikła. A aż do czasu owego wszystkie te piękności zostaną z przyprawianymi nosami, różowane, z poobcinanymi nogami albo na szczudłach, i pośmiewiskiem będą …”. Wyciągając wnioski ze słów przyjaciela, Kolberg zmienił cel swej pracy zamieniając działalność upowszechnieniową na dokumentacyjną. Efektem jego niezliczonych podróży badawczych stały się serie Pieśni ludu polskiego, Lud. Jego zwyczaje, sposób życia, mowa, podania, przysłowia, obrzędy, gusła, zabawy, pieśni, muzyka i tańce oraz Obrazy etnograficzne. Choć jego działalność u schyłku XIX wieku poddana była krytyce, obecnie docenia się jego dzieło zachwycające nie tylko rozmiarami, ale i różnorodnością badanych dziedzin kultury.

R1EvnZYss2Mmz
Utwór: Kolberg, Kujawiak D-dur. Kujawiak D-dur jest stylizowanym tańcem przeznaczonym na fortepian. Posiada szybkie tempo i instrumentalną fakturę homofoniczną. Cechuje się wesołym, skocznym charakterem.

Folklorem muzycznym w XIX wieku interesowali się także kompozytorzy. Największy z polskich twórców tamtego czasu, Fryderyk Chopin, nie tylko swą twórczością sublimował muzykę tradycyjną – przyjrzyjmy się fragmentom z jego wakacyjnych wspomnień…

KURYER SZAFARSKI
Wtorek
Dnia 31 Sierpnia 1824 roku

<strona 1>

Wiadomości Krajowe
Dnia 28 m. r. b., gdy J(aśnie) Pan Pichon, zatrudniony tualetą, o śniadaniu rozprawiał, wlatuje z krzykiem do pokoju jakaś dama boso. Pichonek, zdziwiony, otworzywszy gębę stał z początku jak gapa, po chwilce jednak dowiedział się przyczyny łez i narzekania: JPan Stolnik Wiktor Sikorowski, pospolicie od Panny Michuchnej Fichturem zwany, pokłócił się z Panną Kozaczką; a po długich sprzeczkach i korowodach tak ślicznie zamalował pięścią w łep [!] damulę, że aż w wyższej instancji satysfakcji szukać przymuszoną była.

Dnia 29 m. i r. b. jechała fura Żydów. Die ganze Familie składała się aus eine Maciore, tsiech duzich Żydziech, dwóch malich i sieść śtuk Żydziątek; wsiscy siedziali na kupie, kieby śledziów holenderskich. Tymczasem zawadzili o kamień, wywrócili i następującym porządkiem na piasku leżeli: naprzód bachorki, każde w innej pozycji, większa część z zadartymi do góry nóżkami, a na nich Maciorę, stękająca pod ciężarem Żydów, którym w locie z impetu krymki pozlatywały.

Dnia 30 m. r. b. w oborze trzy dziewki się pobiły. Dwie szczególniej, uzbrojone węborkiem i skopkiem, biły trzecią bezbronną, a lubo i ta ku końcowi dostała i skopek, i węborek (notabene na pysku), oprzeć się jednak tamtym nie mogła.

Dnia 30 m. r. b. JPani Zakierska, obywatelka szafarska, pokłóciwszy się z drugą, ze złości, że jej nic zrobić nie mogła, utopić się chciała. Szczęściem, że Pani Szrederowa, żona pana Gartner, zacnego owego starego obywatela, spostrzegłszy to przybiegła; a gdy ta już głową w stawie była, zręcznie ją za nogi wyciągnęła i życie jej ocaliła, Sudyna, suka, idąc dnia wczorajszego za Panną Józefką przez wieś, złapała gęś, zadusiła i zjadła

Dnia 31 m. r. b. Cztery gęsi złapano w szkodzie. Dotąd są w wolnym areście [!], nie wiedzieć jednak, na czym się skończy. Krowa ma się coraz lepiej, a na generalnym konsylium doktorowie osądzili, że już najmniejszego niebezpieczeństwa nie ma.

<strona 2>

Wspomnienie
Mysz r. 1802 wygryzła dziurę w trzewiku JPanny Józefy Dziewanowskiej

Wiadomości Zagraniczne
Dnia 29 m. r. b.
JPan Pichon przejeżdżając przez Nieszawę usłyszał na płocie siedzącą Catalani, która coś całą gębą śpiewała. Zajęło go to mocno, a lubo usłyszał arią i głos, niekontent jednak z tego, starał się wiersze usłyszeć. Po dwakroć przechodził koło płotu, ale na próżno, bo nic nie zrozumiał; aż na koniec, zdjęty ciekawością, dobył trzech groszy, obiecał je śpiewaczce, byleby mu śpiewkę powtórzyła. Długo się kręciła, krzywiła i wymawiała, lecz zachęcona trzema groszami, zdecydowała się i zaczęła śpiewać mazureczka, z którego Redaktor, za pozwoleniem zwierzchności i Cenzury, na wzór jedne tylko strofę przytacza:

Patsajze tam za gulami, za gulami, jak to wilk tańcuje, A wsakzeć on nie ma żony, bo się tak frasuje, (bis)

W Radominie dnia 29 m. r. b. kot się wściekł. Szczęściem, nikogo nie ugryzł, ale biegał i skakał po polu, i to tylko dopóty, dopóki go nie zabili; po zabiciu bowiem przestał i więcej nie szalał.

W Dulniku wilk zjadł na kolacją owcę. Stroskani opiekunowie pozostałych jagniąt ofiarują temu ogonek i uszy, kto by wilka złapał, związał i przywiózł na inkwizycją radzie familijnej.

Wolno posłać

Cenzor
L. D.

Źródło: List Fryderyka Chopina, tzw. Kuryer Szafarski z 31 sierpnia 1824 r. Ze zbiorów Tow. im. Fryderyka Chopina w Warszawie, za: https://old.polonia.nl/?p=2206 (dostęp: 31.03.2018)

Instrumenty muzyczne

R1IJnmYyszKOI
Ilustracja interaktywna przedstawia Cymabły. Instrument muzyczny, który przypomina stoli z czteroma nogami. Na górze zamontowane są struny, w które uderza się pałeczkami. Dodatkowo na ilustracji umieszczono następujące informacje: 1. Diabelskie skrzypce Jest jednym z instrumentów muzycznych, który wyglądem przypomina miotłę. Długi kij jest osadzony maską gbura włosy wystają spod kapelusza, a rondo ozdabiają dzwoniące blaszki. Deska przedstawia kształt skrzypiec. Instrument łączy szczytem jedną, dwie lub trzy struny z drutu. Przy desce umocowane jest blaszane pudełko w którym znajdują się przedmioty wydające dźwięk przy potrząsaniu., 2. Trombita Jest to jeden z instrumentów Ludowych dętych, który ma kształt prostej rury. Zagięty do końca sięga do 4 metrów długości jest użytkowany jako pasterska trąbka, która wydaję dźwięk głęboki oraz niski. Baca dźwiękiem trombity witał dzień a juhasi wieczorem opierając się na narożach szałasów i z tęsknoty za, rodziną, dziewczynami i domem. , 3. Burczybas Burczybas jest to instrument ludowy, który został zbudowany z beczki bez dna. Burczybasy dzielimy na dwa rodzaje włosowy i łańcuchowy. Burczybas włosowy ma w środku zagnieżdżony włos koński, który po odpowiednim pociąganiem rękoma i polewaniem wodą oddaje charakterystyczny basowy odgłos. Natomiast burczybas łańcuchowy zamiast kłosów końskich ma łańcuchy, są one dłuższe i dźwięk jest bardziej jednostajny. 4. Mazanki wielkopolskie Jest jednym z instrumentów smyczkowych, przy którym grając przybiera się pozycję ramienną. Wyróżniamy cztery cechy mazanek mały rozmiar, pudło, podstawkę i trzy struny. Mazanki wchodzą w skład kapeli z dudami lub kozłem ślubnym. Są jednym z Instrumentów, które zachowały się w regionie kozła grane są na uroczystościach ceremonii zaślubin. Były stosowane w celach ćwiczebnych. 5. Cymbały Po uderzeniu w cymbały dwoma drewnianymi pałeczkami instrument wyjadę dźwięki. Jest to instrument strunowy, który ma 2 lub 5 strun, które rozciągają się do 100 w pasmach wzdłuż korpusów instrumentów.
Cymbały, online-skills, CC BY 3.0

Cechy polskiej muzyki ludowej:

  1. anonimowość

  2. przekaz ustny

  3. związek z obrzędowością rodzinną i doroczną

  4. jednogłosowość

  5. tonalność dur‑moll (w najdawniejszym repertuarze odnaleźć można pozostałości skali pentatonicznej oraz skal modalnych

  6. odtaktowość (brak przedtaktów)

  7. charakter taneczny (tańce dwudzielne: krakowiak, marsz, polka, krzesany, tańce trójdzielne: polonez, mazur, kujawiak, oberek)

  8. maniera tempo rubato („okradanie” wartości rytmicznych w obrębie jednego taktu – skracanie jednych nut na korzyść drugich)

R56aSwKgSLmol
Utwór: Oj, chmielu, chmielu Utwór: Kolberg, Kujawiak D-dur. Oj chmielu, chmielu to najstarsza pieśń obrzędowa.

Instrumenty ludowe

chordofony (instrumenty strunowe):

  • skrzypce

  • mazanki wielkopolskie

  • złóbcoki (gęśle podhalańskie)

  • basy, basy korbowe

  • skrzypce diabelskie

  • cymbały

aerofony (instrumenty dęte)

Instrumenty perkusyjne

  • burczybas

  • terkotki

Zróżnicowanie regionalne folkloru muzycznego wg Jana Stęszewskiego:

Strefa środkowa - Kujawy, Wielkopolska, Mazowsze Południowe, Kieleckie, Łódzkie, Śląsk

  • wyraźna dominacja metrum trójdzielnego i rytmiki mazurkowej

  • obecność tempa rubato

  • szeroki ambitusambitusambitus melodii

  • urozmaicona melodyka

  • szybkie i bardzo szybkie tempo

  • taneczna funkcja folkloru

Zobacz także

Poszukaj w Internecie i wysłuchaj utworu pt. Oj, co Kujawy, to Kujawy, wyk. Józef Zieliński

Strefa północno - zachodnia - Kaszuby, Kociewie, Pałuki

  • dominacja temp wolnych i metr dwudzielnych

  • duży udział rytmiki walcerkowej (jamby i trocheje)

  • dominacja śpiewu zespołowego (dwu- lub więcej głosowego)

  • skromna rola przyśpiewki tanecznej

  • szeroki ambitus melodii (na Kaszubach do duodecymy)

  • średnie i niskie pozycje głosu w śpiewie

  • przewaga tonalności dur‑moll

  • obszerny repertuar pieśni balladowych

Zobacz także

Poszukaj w Internecie i wysłuchaj utworu pt. Kaszubskie nuty

Strefa północno - wschodnia - Mazowsze Północne, Kurpie, Mazury i część Podlasia

  • melodyka oparta na skalach pentachordalnych i pentatonicznych

  • apokopa

  • interiekcja

  • wąski ambitus melodii

  • śpiew bogaty w melizmatykę

Zobacz także

Poszukaj w Internecie i wysłuchaj utworu - lament kurpiowski pt. Na cmentarzu mieszkać będę, wyk. Adam Strug

Strefa wschodnia

  • skale wąskiego zakresu

  • zespół archaicznych melodii obrzędowych - żniwne, weselne, sobótkowe

  • melodie weselne powolne, pełne figur melizmatycznych

  • wykorzystanie techniki parlando w śpiewie (śpiew zbliżony do mowy)

Zobacz także

Poszukaj w Internecie i wysłuchaj utworu pt. Oj, idzie bydło, wyk. Anna Malec (do znalezienia w internecie)

Strefa południowa - Beskid Śląski i Żywiecki, Pieniny, Podhale, Orawa

  • dominacja metrum parzystego

  • naturalny wielogłos

  • rytmy synkopowane

  • wolne tempo

  • śpiew na otwartej przestrzeni

Zobacz także

Poszukaj w Internecie i wysłuchaj utworu pt. Jo za wodą, ty za wodą

Dla zainteresowanych

ludowe.instrumenty.edu.pl

http://pl.chopin.nifc.pl/chopin/life/biography/page/1

http://www.oskarkolberg.pl/

http://skarbykolberga.blogspot.com/2016/03/httpsdrivegooglecomfiled0b60gwwojhqlc3l.html

http://skarbykolberga.blogspot.com/2016/03/jakie‑tajemnice‑skrywa‑archiwum‑oskara.html

Zadania

R1c3tLcEjqpcO
Ćwiczenie 1
Wstaw we właściwe miejsca brakujące fragmenty listu Fryderyka Chopina: Jaśnie Pan tu uzupełnij, możliwe odpowiedzi: 1. krakowiaka, 2. Marię Callas, 3. mazureczka, 4. Chopin, 5. Pichon, 6. płotu, 7. Catalani przejeżdżając przez Nieszawę usłyszał na płocie siedzącą tu uzupełnij, możliwe odpowiedzi: 1. krakowiaka, 2. Marię Callas, 3. mazureczka, 4. Chopin, 5. Pichon, 6. płotu, 7. Catalani, która coś całą gębą śpiewała. Zajęło go to mocno, a lubo usłyszał arią i głos, niekontent jednak z tego, starał się wiersze usłyszeć. Po dwakroć przechodził koło tu uzupełnij, możliwe odpowiedzi: 1. krakowiaka, 2. Marię Callas, 3. mazureczka, 4. Chopin, 5. Pichon, 6. płotu, 7. Catalani, ale na próżno, bo nic nie zrozumiał; aż na koniec, zdjęty ciekawością, dobył trzech groszy, obiecał je śpiewaczce, byleby mu śpiewkę powtórzyła. Długo się kręciła, krzywiła i wymawiała, lecz zachęcona trzema groszami, zdecydowała się i zaczęła śpiewać … tu uzupełnij, możliwe odpowiedzi: 1. krakowiaka, 2. Marię Callas, 3. mazureczka, 4. Chopin, 5. Pichon, 6. płotu, 7. Catalani, z którego Redaktor, za pozwoleniem zwierzchności i Cenzury, na wzór jedne tylko strofę przytacza: Patsajze tam za gulami, za gulami, jak to wilk tańcuje, A wsakzeć on nie ma żony, bo się tak frasuje.
RLf6UvuVsMdNp
Ćwiczenie 2
Wskaż zdania prawdziwe. Możliwe odpowiedzi: 1. Fryderyk Chopin spędzał wakacje na Podhalu. 2. W swej rozprawie O klasyczności i romantyczności tudzież o duchu poezji polskiej Kazimierz Brodziński nawołuje do poszukiwania tożsamości narodowej. 3. Termin „folklor” użyty został po raz pierwszy przez Williama Thomsa. 4. Polską muzykę ludową cechuje wielogłosowość. 5. Złóbcoki to instrument perkusyjny. 6. Swą korespondencję zawartą w Kurierze Szafarskim Chopin podpisywał pseudonimem Frycek.
RaDy666m5sWZz
Ćwiczenie 3
Które ze wskazanych cech charakteryzują polską muzykę ludową. Możliwe odpowiedzi: 1. występowanie tańców trójdzielnych: kujawiak, mazurek, oberek, 2. jednym z najczęściej występujących aerofonów jest róg alpejski, 3. rytmika taneczna nie wpływa na rytmikę pieśni, 4. na Mazurach występuje maniera tempo rubato
R3RIb2VtiLPrZ
Ćwiczenie 4
Umieść we właściwych sekcjach tańce ludowe. tańce dwudzielne Możliwe odpowiedzi: 1. polka, 2. krakowiak, 3. krzesany, 4. oberek, 5. kujawiak, 6. polonez, 7. mazur, 8. marsz tańce trójdzielne Możliwe odpowiedzi: 1. polka, 2. krakowiak, 3. krzesany, 4. oberek, 5. kujawiak, 6. polonez, 7. mazur, 8. marsz
R1dYsAnI3S5zx
Ćwiczenie 5
Włosy jakiego zwierzęcia były używane przy budowie burczybasa?
R1Le4wP7u2yE5
Ćwiczenie 6
Dopasuj instrument do właściwej grupy: Instrumenty strunowe Możliwe odpowiedzi: 1. burczybas, 2. terkotki, 3. skrzypce, 4. mazanki, 5. złóbcoki, 6. trombity, 7. dudy Instrumenty dęte Możliwe odpowiedzi: 1. burczybas, 2. terkotki, 3. skrzypce, 4. mazanki, 5. złóbcoki, 6. trombity, 7. dudy Instrumenty perkusyjne Możliwe odpowiedzi: 1. burczybas, 2. terkotki, 3. skrzypce, 4. mazanki, 5. złóbcoki, 6. trombity, 7. dudy
RJazgDnPmuu9f
Ćwiczenie 7
Dopasuj wydarzenie do odpowiedniej daty: 1824 Możliwe odpowiedzi: 1. rok śmierci Fryderyka Chopina, 2. pobyt wakacyjny Fryderyka Chopina w Szafarni, 3. pierwsze użycie terminu „folklor”, 4. rok urodzin Oskara Kolberga, 5. powstanie rozprawy Kazimierza Brodzińskiego O klasyczności i romantyczności tudzież o duchu poezji polskiej 1814 Możliwe odpowiedzi: 1. rok śmierci Fryderyka Chopina, 2. pobyt wakacyjny Fryderyka Chopina w Szafarni, 3. pierwsze użycie terminu „folklor”, 4. rok urodzin Oskara Kolberga, 5. powstanie rozprawy Kazimierza Brodzińskiego O klasyczności i romantyczności tudzież o duchu poezji polskiej 1818 Możliwe odpowiedzi: 1. rok śmierci Fryderyka Chopina, 2. pobyt wakacyjny Fryderyka Chopina w Szafarni, 3. pierwsze użycie terminu „folklor”, 4. rok urodzin Oskara Kolberga, 5. powstanie rozprawy Kazimierza Brodzińskiego O klasyczności i romantyczności tudzież o duchu poezji polskiej 1846 Możliwe odpowiedzi: 1. rok śmierci Fryderyka Chopina, 2. pobyt wakacyjny Fryderyka Chopina w Szafarni, 3. pierwsze użycie terminu „folklor”, 4. rok urodzin Oskara Kolberga, 5. powstanie rozprawy Kazimierza Brodzińskiego O klasyczności i romantyczności tudzież o duchu poezji polskiej 1849 Możliwe odpowiedzi: 1. rok śmierci Fryderyka Chopina, 2. pobyt wakacyjny Fryderyka Chopina w Szafarni, 3. pierwsze użycie terminu „folklor”, 4. rok urodzin Oskara Kolberga, 5. powstanie rozprawy Kazimierza Brodzińskiego O klasyczności i romantyczności tudzież o duchu poezji polskiej

Słownik pojęć

ambitus
ambitus

zakres, szerokość melodii (rozpiętość między najniższym a najwyższym dźwiękiem)

apokopa
apokopa

zanik w śpiewie ostatniej sylaby zwrotki, maniera wykonawcza charakterystyczna dla obszaru Puszczy Zielnej (Kurpie)

burczybas
burczybas

instrument perkusyjny wykonany z beczki bez dna, w której wnętrzu zamontowane jest końskie włosie bądź łańcuchy

cymbały
cymbały

instrument strunowy, na którym dźwięki uzyskuje się uderzając w struny pałeczkami

dudy
dudy

instrument dęty, w którym dźwięk powstaje dzięki strumieniowi powietrza wtłaczanemu w piszczałki (melodyczną – przebierkę i burdonową - bąk) ze zbiornika powietrza (worka)

interiekcje
interiekcje

okrzyki urozmaicające wykonanie: Hej! Hop! Hejże! Oj, la! etc.

lira korbowa
lira korbowa

instrument strunowy, w którym struny pociera napędzane za pomocą korby obracające się drewniane koło; uzyskuje się na niej dźwięki burdonowe oraz melodyczne (drewniane „klawisze” skracają strunę w odpowiednich miejscach)

mazanki
mazanki

wielkopolska odmiana skrzypiec, nazwa pochodzi podobno od pokrywania pudła rezonansowego odpowiednimi preparatami – „mazania”

melizmaty
melizmaty

figury zdobiące linię melodyczną

odtaktowość
odtaktowość

rozpoczynanie konstrukcji muzycznej od mocnej części taktu („na raz”)

parlando
parlando

technika melorecytacji – upodobnienie śpiewu do mowy

pentatonika
pentatonika

skala pięciodźwiękowa

skale modalne
skale modalne

inaczej skale kościelne – porządek tonalny typowy dla muzyki średniowiecza i renesansu, oparty na ośmiu skalach (cztery główne i cztery plagalne) o różnorodnej strukturze

skrzypce diabelskie
skrzypce diabelskie

instrument muzyczny posiadający struny, ale wykorzystywany w celach perkusyjnych – kij, do którego przyczepione są brzęczące struny, zwieńczony jest diabelską głową przystrojoną brzękadełkami

tempo rubato
tempo rubato

maniera charakterystyczna dla muzyki ludowej; polega na odbieraniu długości czasu trwania jednym wartościom rytmicznym na korzyść innych w obrębie jednego taktu

terkotka
terkotka

drewniany instrument perkusyjny działający na zasadzie mechanizmu zębatkowo‑zapadkowego

tonalność dur‑moll
tonalność dur‑moll

prządek dźwiękowy wykorzystujący skale majorowe (durowe) i minorowe (molowe)

trombity
trombity

inaczej trembity, bazuny – ludowy pasterski instrument dęty (aerofon) w kształcie prostej bądź lekko zakrzywionej rury; osiągają długość 4 metrów

złóbcoki
złóbcoki

skrzypce podhalańskie, których pudło rezonansowe żłobione jest z jednego kawałka drewna

Źródło:

  1. Słownik języka polskiego PWN

Galeria dzieł sztuki

Biblioteka muzyczna

R1EvnZYss2Mmz1
R56aSwKgSLmol
Przewiń
Głośność