Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
R1Dz7f0uX6PIa1

Folkloryzm i witalizm

Źródło: online-skills, cc0.

Ważne daty

1881‑1945 – lata życia Beli Bartóka

1882‑1937 – lata życia Karola Szymanowskiego

1882‑1971 – lata życia Igora Strawińskiego

1904 – premiera Jenufy Leoša Janačka

1913 – premiera baletu Święto wiosny Igora Strawińskiego

1926 – powstanie dwuczęściowego zbioru miniatur fortepianowych Pod gołym niebem Beli Bartóka

1936 – premiera baletu Harnasie Karola Szymanowskiego

1949 – powstanie Symfonii rustica Andrzeja Panufnika

1964 – powstanie cyklu pieśni Folk songs Luciano Berio

1974 – powstanie poematu symfonicznego Krzesany Wojciecha Kilara

1996 – wydanie płyty Grzegorza z Ciechowa ojDADAna

1999 – powstanie chóralnego cyklu pieśni kurpiowskich Hej, z góry, z góry! Kóniku bury Henryka Mikołaja Góreckiego

2007 – powstanie kompozycji zbiorowej Agaty Zubel i Cezarego Duchnowskiego Szymanki Kurpianowskie

1

Scenariusz lekcji dla nauczyciela

RRMIuoGOhYpWs1
Scenariusz zajęć do pobrania.
Źródło: online-skills, licencja: CC0.

I. Muzyka w ujęciu historycznym – periodyzacja, język, właściwości i charakterystyka.

8. Muzyka XX i XXI wieku. Uczeń:

1) charakteryzuje muzykę w kontekście estetyki epoki – wymienia i opisuje wybrane style i techniki muzyki XX i XXI w.: impresjonizm, ekspresjonizm, dodekafonia, serializm, punktualizm, neoklasycyzm, nawiązania do jazzu, folkloryzm, witalizm, aleatoryzm, sonoryzm, muzyka elektroakustyczna, improwizowana, multimedialna, performance;

3) wymienia i charakteryzuje twórczość kompozytorów: Claude Debussy, Maurice Ravel, Aleksander Skriabin, Arnold Schönberg, Siergiej Prokofiew, Igor Strawiński, Béla Bartók, Siergiej Rachmaninow, Dymitr Szostakowicz, Manuel de Falla, George Gershwin, John Cage, Olivier Messiaen, Pierre Boulez, Karheinz Stockhausen, Steve Reich, Gerard Grisey, Kaija Saariaho, Thomas Adès i in.;

4) omawia polską muzykę XX wieku i jej twórców, dokonując klasyfikacji zgodnie ze stylami i kierunkami: Mieczysław Karłowicz, Karol Szymanowski, Grażyna Bacewicz, Witold Lutosławski, Andrzej Panufnik, Tadeusz Baird, Kazimierz Serocki, Wojciech Kilar, Henryk Mikołaj Górecki, Krzysztof Penderecki, Eugeniusz Knapik, Aleksander Lasoń, Andrzej Krzanowski, Paweł Szymański, Hanna Kulenty, Paweł Mykietyn, Agata Zubel i in.;

5) zna pojęcia: skala całotonowa, atonalność, technika dwunastotonowa (dodekafonia), seria, polirytmia, polimetria, politonalność, klaster.

II. Analiza i interpretacja dzieł muzycznych. Uczeń:

2. nazywa i porządkuje główne nurty, gatunki i style muzyczne, wskazuje formy wypowiedzi artystycznej spoza tradycyjnej klasyfikacji, uzasadniając swoją wypowiedź;

3. zna konteksty kulturowe i naukowe powstawania muzyki.

III. Tworzenie wypowiedzi związanych z historią i kulturą muzyczną. Uczeń:

1. wypowiada się w formie ustnej (np. dyskusja, prezentacja, debata) i/lub pisemnej (np. esej, referat) o dziełach muzycznych w oparciu o podstawową terminologię.

Nauczysz się

charakteryzować znaczenie terminu folkloryzm;

przedstawiać genezę folkloryzmu;

przedstawiać intencje kompozytorów do tworzenia utworów muzycznych zawierających elementy folkloru;

rozróżniać folkloryzm i witalizm w utworach muzycznych;

przedstawiać różne bodźce i motywacje sięgania po muzykę ludową;

przedstawiać zależność pomiędzy tworzeniem utworów muzycznych zawierających elementy folkloru i wydarzeniami historycznymi.

Wokół zagadnienia folkloryzmu

W pierwszych dekadach XX w. badacze kultury ludowej w Polsce zaczęli rejestrować zjawisko zaniku tradycyjnej pieśni ludowej i stopniowe zastępowanie jej przez krótkie, najczęściej żartobliwe, przyśpiewkiPrzyśpiewkaprzyśpiewki. Fakt ten zaobserwowali też kompozytorzy, w konsekwencji podejmując się misji utrwalenia w twórczości profesjonalnej ginących form muzyki ludowej. Jednym z kompozytorów polskich, zarazem twórcą nowoczesnego folkloryzmuFolkloryzmfolkloryzmu, stał się Karol Szymanowski.

W etnomuzykologii termin folkloryzm odnoszony jest do tzw. drugiego bytu folkloru. Możemy o nim mówić, kiedy pozbawimy kulturę ludową jej pierwotnego czynnika kontekstowego (wykonamy utwór ludowy na festiwalu, zaaranżujemy go dla zespołu pieśni i tańca, wykorzystamy jako materiał do innej kompozycji). Najczęściej kojarzony jest on ze stylem kultury popularnej (zespoły folkowe) i masowej (repertuar zespołów pieśni i tańca), ale szczególną jego odmianą jest pewien zakres twórczości artystycznej nazywanej sztuką przeróbek i naśladownictwa folkloru.

Folkloryzm w tzw. muzyce poważnej reprezentowany jest przez wszystkie gatunki muzyczne – miniatury, koncertyKoncertkoncerty, symfonieSymfoniasymfonie, operyOperaopery, baletyBaletbalety… angażując rozmaity aparat wykonawczy.

Folkloryzm i witalizm w Europie

R1Vy4NN0BcHDq1
Ilustracja interaktywna przedstawia wzory łowickie. Wzory składają się z kolorowych kwiatów, które ułożone są w różnych kierunkach. Dodatkowo na ilustracji umieszczono następujące informacje: 1. Zjawisko folkloryzmu nie było typowe wyłącznie dla polskiej kultury muzycznej. Kompozytorzy wkraczający na scenę muzyczną na przełomie XIX i XX w., niekiedy szukali inspiracji w folklorze muzycznym, traktując go zgoła inaczej niż ich poprzednicy. W romantyzmie sama obecność folkloru świadczyła o podążaniu twórcy za aktualną modą, dla twórców XX-wiecznych, godnym zainteresowania wzorem były tylko najbardziej archaiczne formy folkloru, sięgające do historycznych skal, czy kapryśnych i nieregularnych ukształtowań rytmicznych.
Wzory łowickie, online-skills, CC BY 3.0
R1QNipzlSevVc1
Ilustracja interaktywna przedstawia mężczyznę Bela Bartók, który transkrybuje nagrania melodii ludowych, na uszach ma słuchawki. Mężczyzna łysiejący, bardzo skupiony na wykonywanej pracy, w prawej dłoni trzyma długopis. Ubrany jest elegancko w koszulę, krawat i garnitur. Dodatkowo na ilustracji umieszczono następujące informacje: 1. Jednym z pierwszych kompozytorów, który cenił w muzyce tradycyjnej inne, niż jego poprzednicy, wartości, był Bela Bartók, węgierski kompozytor, pianista i badacz muzyki ludowej. Olbrzymi wpływ na jego zainteresowania folklorem miała przyjaźń z Zoltanem Kodály’em (kompozytorem i pedagogiem), który utrwalał folklor węgierski.
Bela Bartók transkrybuje nagrania melodii ludowych, bowandhammer.com, CC BY 3.0
R1JULFDoSyvi91
Ilustracja interaktywna przedstawia mężczyznę Roberta Regassiego, fotoportret Igora Strawińskiego. Mężczyzna w średnim wieku w okularach bez oprawek. Ma włosy zaczesane do tyłu i delikatny wąsik. Ubrany jest elegancko w koszulę, krawat i garnitur. Dodatkowo na ilustracji umieszczono następujące informacje: 1. Autorzy monograficznych opracowań twórczości Igora Strawińskiego, wyznaczając kolejne okresy stylistyczne, pierwszy z nich (trwający do ok. 1920 r.) określają jakotzw. rosyjski. W okresie tym kompozytor pozostawał pod wpływem swego nauczyciela – Mikołaja Rimskiego-Korsakowa (kompozytora związanego z rosyjską szkołą narodową w XIX w., a następnie – Sergiusza Diagilewa (twórcę grupy Balety Rosyjskie). To dla tej właśnie kampanii Diagilewa skomponował nawiązujące do wątków rosyjskich balety: Ognisty ptak (1910), Pietruszka (1911), Święto wiosny (1913).
Igor Strawiński fot. Robert Regassi, 1921, wikimedia.org, domena publiczna
R1cJtYJRXJPEr1
Ilustracja interaktywna przedstawia zdjęcie wykonane podczas spektaklu z baletu Igora Strawińskiego „Święto wiosny”. Trzy tańczące kobiety w kolorowych strojach, są uniesione z podłogi w podskoku. Ręce i nogi mają odchylone do tyłu. Twarze mają pomalowane białą farbą z czerwonymi kreskami na policzkach. Dodatkowo na ilustracji umieszczono następujące informacje: 1. Z twórczością Beli Bartóka i Igora Strawińskiego wiąże się kierunek, jaki pojawił się na początku XX w. w muzyce – witalizm, nazywany też prymitywizmem lub barbaryzmem. W nurcie tym pierwszoplanowym elementem dzieła muzycznego stawała się rytmika. Dlatego też, dla niektórych kompozytorów, czynnikiem pozwalającym odświeżyć warstwę rytmiczną utworów stawała się rytmika muzyki ludowej. Działała ona jako element ożywczy dla XX-wiecznej kultury muzycznej.
Scena z baletu Igora Strawińskiego „Święto wiosny”, npr.org, CC BY 3.0
R18aPquQRQeQN1
Ilustracja interaktywna przedstawia dwupiętrowy pokaz sceny z opery „Jenufa” Leoša Janačka. Postacie tańczą, ubrane są w stroje ludowe. Dodatkowo na ilustracji umieszczono następujące informacje: 1. Sięganie do rozmaitych elementów kultury ludowej, regionalnej, narodowej – ludowych melodii, rytmów i intonacji języka było obecne w wielu ośrodkach europejskich. Oprócz ożywczych prądów idących z Rosji i Węgier, wzmiankuje się często o folkloryzmach w muzyce czeskiej i hiszpańskiej. Spośród największych twórców wymienia się Leoša Janačka i Manuela de Fallę.
Scena z opery „Jenufa” Leoša Janačka, opera.poznan.pl, CC BY 3.0
R10FnfKZkInb71
Ilustracja interaktywna przedstawia siedzącego w wozie konnym Karola Szymanowskiego z rodziną w Zakopanem. Postaci uśmiechają się, ubrani są zgodnie z epoką. Wóz ciągnie czarny, piękny koń. Dodatkowo na ilustracji umieszczono następujące informacje: 1. W Polsce twórcą nowoczesnej idei folkloryzmu, która stała się inspiracją dla młodych kompozytorów polskich, był Karol Szymanowski.
Karol Szymanowski w Zakopanem, 1931-1932, karolszymanowski.pl, CC BY 3.0

Folkloryzm w Polsce

Obecność w muzyce poważnej elementów folkloru tłumaczy się przede wszystkim uwarunkowaniami politycznymi, wskazując – jako przyczyny sięgnięcia po wyznacznik polskości – na zagrożenie tożsamości narodowej bądź chęć podkreślania kulturowej odrębności. Kwestia zachowania ducha narodowego za pośrednictwem rodzimej kultury po odzyskaniu przez Polskę niepodległości w listopadzie 1918 r. była problemem nadal aktualnym. Okazało się bowiem, iż na mapie kraju odkrywano regiony, w których ludność, na skutek germanizacji czy rusyfikacji, zapomniała języka ojczystego. Wobec takiej sytuacji ponownie potraktowano kulturę jako czynnik sprzyjający repolonizacji społeczeństwa.

Zwrócenie uwagi nie tylko na kwestie społeczne, ale też wysoką wartość muzyczną tworzonych kompozycji, polska kultura muzyczna zawdzięcza Karolowi Szymanowskiemu. On uwypuklił konieczność indywidualnego potraktowania wzorów ludowych oraz na właściwe włączenie ich w tkankę nowoczesnego języka muzycznego. Przykład takiego opracowania pozostawił m.in. w fortepianowych mazurkach.

RzjQRkDL5OSrm1
Utwór muzyczny: Karol Szymanowski, „Mazurek op. 50” nr 11 i nr 16. Kompozycja posiada szybkie tempo. Cechuje się żywiołowym charakterem.
RhqC6y75uLQ3R1
Utwór muzyczny: Karol Szymanowski, „Mazurek fortepianowy” op. 50 nr 16. Kompozycja posiada szybkie tempo. Cechuje się żywiołowym charakterem.

Dzięki Szymanowskiemu i jego hasłom: Charakter muzyki jakiegokolwiek narodu nie zawsze sprowadza się mechanicznie do kwestii takich czy innych rytmów. Innymi słowy, ani cała polska muzyka nie jest utrzymana w rytmie mazurka, ani też cała muzyka utrzymana w rytmie mazurka wcale nie musi być typowo polska, kompozytorzy mogli oswobodzić kompozycje folklorystyczne z konieczności współuczestniczenia w kreowaniu stylu polskiego.

Pobierz pdf, klikając na przycisk „Pobierz załącznik”.

RUfzH601ZEIzN1
W prostokątnym polu znajduje się napis „Pobierz”. Jest to przycisk pozwalający na wyświetlenie, pobranie i zapisanie pliku zawierającego zapis nutowy - dokument w formacie pdf.
Karol Szymanowski, „20 Mazurków” op. 50, imsl.eu.pl

Folkloryzm pozostał nurtem aktualnym także po II wojnie światowej. Popularność tego typu opracowań podyktowana była kolejną próbą zamachu na odzyskaną niedawno niepodległość oraz, wynikającą stąd, chęcią manifestowania narodowej tożsamości twórców. Lata 1945‑1948 były czasem, kiedy po stratach okresu wojny i okupacji, wraz z reorganizacją życia artystycznego, kompozytorzy nawiązali do tradycji romantycznych, pozytywistycznych, koncepcji Szymanowskiego i popularnego w Europie nurtu folklorystycznego. Witold Lutosławski w celach edukacyjnych, wykorzystując polski folklor muzyczny, opracował na fortepian Melodie ludoweBukoliki, a Andrzej Panufnik stworzył Sinfonię rustica opartą na melodiach kurpiowskich.

R1KS6WOA0AGBM1
Utwór muzyczny: Witold Lutosławski, „Bukoliki”. Kompozycja posiada szybkie tempo. Cechuje się żywiołowym charakterem.

Od 1949 r. na twórczość artystyczną coraz silniej oddziaływać zaczęła polityka państwa. Od twórców oczekiwano muzyki przystępnej, melodyjnej, opartej na folklorze – ludowego kolorytu i narodowego klimatu. Kompozytorzy potraktowali te wskazówki jako wytrych – jeśli wprowadzali do swoich kompozycji materiał ludowy, najczęściej zaopatrywali go w dość nowatorskie opracowanie. Uczynił tak m.in. Witold Lutosławski komponując Koncert na orkiestrę, którego cała tkanka melodyczna wyprowadzona jest z polskiej muzyki ludowej. Z tego czasu pochodzi także IV Kwartet smyczkowy Grażyny Bacewicz, opierający się na stylizacjach ludowych.

R6Z3tyF4m1RgO1
Utwór muzyczny: Grażyna Bacewicz, „IV Kwartet smyczkowy”. Kompozycja posiada szybkie tempo. Cechuje się żywiołowym charakterem.
Dla zainteresowanych

Zachęcam do obejrzenia przykładów muzycznych ilustrujących artykuł wybitnego muzykologa Adriana Thomasa, w którym autor odnosi się m.in. do inspiracji ludowych w Koncercie na orkiestrę Witolda Lutosławskiego:

https://onpolishmusic.com

Kiedy po okresie socrealizmu kompozytorzy zafascynowali się kierunkami awangardowymi, wydawało się, że nie wrócą do fascynacji folkloryzmem. W latach siedemdziesiątych XX w. ponownie sięgnęli jednak do folkloru, interpretując go jako materiał tak archaiczny jak chorał gregoriańskiChorał gregoriańskichorał gregoriański (Wojciech Kilar), czy tworzywo muzyczne pozwalające na nałożenie na siebie różnorodnych stylistycznie przykładów melodycznych (kolażKolaż muzycznykolaż u Zygmunta Krauzego).

Do folkloru odniesiono się także na gruncie muzyki rozrywkowej, a tu jednym z najlepszych przykładów okazała się płyta ojDADAna Grzegorza z Ciechowa.

R6qpDNUhbZJM1
Utwór muzyczny: Grzegorz z Ciechowa, Piejo kury, piejo. Kompozycja posiada szybkie tempo. Cechuje się żywiołowym charakterem.

Zadania

R1bZcwBZt4phs
Ćwiczenie 1
Węgierski kompozytor, który zainspirowany przez Zoltana Kodaly’a, prowadził badania nad muzyką ludową to: Możliwe odpowiedzi: 1. Manuel de Falla, 2. Bela Bartók, 3. Igor Strawiński
R1S4xJVHxi5GG
Ćwiczenie 2
Wskaż, z jakimi działaniami kojarzyć można termin folkloryzm: Możliwe odpowiedzi: 1. wykonanie pieśni lamentacyjnej podczas pogrzebu, 2. wykonanie pieśni lamentacyjnej podczas festiwalu folklorystycznego, 3. wykorzystanie wzorca ludowego jako materiału melodycznego kompozycji, 4. odtworzenie w audycji radiowej nagranych pieśni ludowych
RnQqZLphA9DWR
Ćwiczenie 3
Określ lata życia Karola Szymanowskiego Możliwe odpowiedzi: 1. 1881–1945, 2. 1882–1935, 3. 1882–1937, 4. 1882–1971
RBhxueOkTEP8m
Ćwiczenie 4
Przyporządkuj tytuły utworów do nazwisk ich twórców Witold Lutosławski. Możliwe odpowiedzi: 1. Jenufa, 2. Święto wiosny, 3. Mazurki, 4. Bukoliki. Karol Szymanowski. Możliwe odpowiedzi: 1. Jenufa, 2. Święto wiosny, 3. Mazurki, 4. Bukoliki. Leoš Janaček. Możliwe odpowiedzi: 1. Jenufa, 2. Święto wiosny, 3. Mazurki, 4. Bukoliki. Igor Strawiński. Możliwe odpowiedzi: 1. Jenufa, 2. Święto wiosny, 3. Mazurki, 4. Bukoliki.
RSUG03GQ43f9e
Ćwiczenie 5
Określ zdania prawdziwe. Możliwe odpowiedzi: 1. Pierwszy okres twórczości Strawińskiego nazywany bywa rosyjskim. 2. Witold Lutosławski nie wykorzystywał elementów folkloru w swoich utworach. 3. Witalizm to jeden z kierunków w muzyce XX wieku. 4. Premiera Święta wiosny Igora Strawińskiego miała miejsce w 1913 roku. 5. Jednym z przykładów folkloryzmu w polskiej muzyce rozrywkowej jest płyta Grzegorza z Ciechowa Pieją kury, pieją.
RvHv5vbNQd9Qs
Ćwiczenie 6
Kompozytorem, który wskazał nowoczesną wizję folkloryzmu był: Możliwe odpowiedzi: 1. Stanisław Moniuszko, 2. Witold Lutosławski, 3. Wojciech Kilar, 4. Karol Szymanowski
R17Q0SzWmGLgI
Ćwiczenie 7
Wskaż nazwiska polskich kompozytorów inspirujących się folklorem: Możliwe odpowiedzi: 1. Zygmunt Krauze, 2. Grażyna Bacewicz, 3. Krzysztof Penderecki
Polecenie 1

Posłuchaj kompozycji Krzesany Wojciecha Kilara oraz Aus aller Welt stammende Zygmunta Krauzego.
Zastanów się, czym różni się sposób wykorzystania folkloru w tych utworach.

R1Y8uT4dU3Ubg
Utwór muzyczny: Wojciech Kilar, Krzesany. Kompozycja posiada umiarkowane tempo. Cechuje się tajemniczym charakterem.
ReUaugkt5EKR9
Utwór muzyczny: Zygmunt Krauze, Aus aller Welt stammende. Kompozycja posiada umiarkowane tempo. Cechuje się tajemniczym charakterem.
RoIlpHQ0aIBxo
Wykonaj zgodnie z poleceniem.

Słownik pojeć

Balet
Balet

widowisko teatralne z muzyką, w którym uczucia i emocje wyrażane są tańcem.

Chorał gregoriański
Chorał gregoriański

jednogłosowe, łacińskie pieśni liturgiczne średniowiecza.

Folkloryzm
Folkloryzm

kierunek w sztuce polegający na włączaniu w tkankę dzieła artystycznego elementów kultury ludowej.

Fonograf
Fonograf

skonstruowany przez Thomasa Edisona jeden z pierwszych przyrządów rejestrujących i odtwarzających dźwięki.

Kolaż muzyczny
Kolaż muzyczny

tworzenie nowej kompozycji z połączenia różnych narracji muzycznych.

Koncert
Koncert

gatunek muzyczny, którego istota zasadza się na współgraniu i współzawodniczeniu solisty (grupy solistów) i orkiestry; w dojrzałym baroku przyjął postać trzyczęściową o układzie temp: szybka‑wolna‑szybka.

Opera
Opera

sceniczne dzieło wokalno‑instrumentalne, w którym muzyka współgra z librettem.

Pentatonika
Pentatonika

skala pięciodźwiękowa.

Przyśpiewka
Przyśpiewka

żartobliwa piosenka ludowa niewielkich rozmiarów, śpiewana do melodii wykorzystujących rytm charakterystycznych dla danego regionu tańców.

Skale modalne
Skale modalne

inaczej skale kościelne – porządek tonalny typowy dla muzyki średniowiecza i renesansu, oparty na ośmiu skalach (cztery główne i cztery plagalne) o różnorodnej strukturze.

Symfonia
Symfonia

orkiestrowy odpowiednik sonaty, jako samodzielny gatunek muzyczny przeznaczony do wykonania przez największy instrumentalny skład wykonawczy wypracowany w klasycyzmie; od czasów „IX Symfonii” Beethovena powstawać zaczęły także symfonie wokalno‑instrumentalne.

Tonalność dur‑moll
Tonalność dur‑moll

porządek dźwiękowy wykorzystujący skale majorowe (durowe) i minorowe (molowe).

Witalizm
Witalizm

kierunek w muzyce XX w. wysuwający rytm na pierwszy plan w utworze muzycznym, często związany jest z folkloryzmem.

Źródło:

encyklopedia.pwn.pl

Biblioteka muzyczna

RzjQRkDL5OSrm1
R1KS6WOA0AGBM1
R6Z3tyF4m1RgO1
RhqC6y75uLQ3R1
R6qpDNUhbZJM1
R1Y8uT4dU3Ubg
ReUaugkt5EKR9
Przewiń
Głośność