Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

T. Fonetyczne środki stylistyczne

1. Cele lekcji:

a) Wiadomości:

  1. Uczeń poznaje lub powtarza poznane środki stylistyczne.

b) Umiejętności:

  1. Potrafi rozpoznawać i nazywać je w tekście.

  2. Wskazuje na cele stosowania fonetycznych środków stylistycznych w poezji.

  3. Interpretuje fonetyczną stronę utworów.

2. Metoda i forma pracy:

  1. Opis – metoda podająca.

  2. Pogadanka.

  3. Praca w grupach.

3. Środki dydaktyczne:

  1. Prezentacja multimedialna „Fonetyczne środki stylistyczne”.

  2. Karta pracy.

4. Przebieg lekcji:

  1. Wstęp nauczyciela

Zwrócenie uwagi uczniom na dźwiękową stronę utworów poetyckich w odróżnieniu od prozy.

W tekstach nie mających charakteru poetyckiego wartość foniczna znaków językowych jest niezauważalna, ponieważ teksty takie służą przekazywaniu informacji w sposób najprostszy i najbardziej ekonomiczny. Ważna jest tu informacja i dlatego kształt językowy nie powinien zatrzymywać uwagi odbiorcy. Inaczej jest w tekstach poetyckich. Tu wyeksponowanie materiału fonicznego jest bardzo ważne. Dążność do wydobywania walorów estetycznych może przejawiać się w zróżnicowanych zabiegach stylistycznych.

  1. Wskazanie, że fonetyczne środki stylistyczne należą do grupy stylistycznych składników języka, które dzielą się na:

    1. fonetyczne środki stylistyczne,

    2. słowotwórcze środki stylistyczne,

    3. fleksyjne środki stylistyczne,

    4. składniowe środki stylistyczne,

    5. słownikowe środki stylistyczne.

  2. Zastosowanie prezentacji multimedialnej „Fonetyczne środki stylistyczne” lub przedstawienie ich uczniom w formie ustnego wykładu z podyktowaniem notatki.

a) EUFONIA – dążenie do przyjemnego brzmienia wypowiedzi. W tekst wprowadza się spółgłoski płynne: m, l, ł, n, ń, a unika spółgłosek szczelinowych: s, z, c, dz, sz, ż, cz, dż.

Np. „Jednym tchem, jednym nawiasem tchu zamykającym zdanie, jednym nawiasem żeber”. S. Barańczak

b) KAKOFONIA – przeciwstawienie eufonii – wprowadzenie dźwięków niezestrojonych, nieprzyjaznych dla ucha, np.
„Gwiazdo gwiazdo gwiazdo
Żółta gwiazdo sześciokątna
Dom zburzono nam do szczętu
Trzy córeczki czarnowłose (…)”
S. Grochowiak

c) ONOMATOPEJA – naśladowanie za pomocą dźwięków językowych zjawisk akustycznych, pozajęzykowych, imitowanie odgłosów przyrody, np. kukuryku! Hau, hau! Ćwir ćwir!

  • Brzmienie wyrazu wskazuje na jego związek ze zjawiskiem, które oznacza, np. kukułka, dudnić, miauczeć, krakać, pisk.

  • Kondensacja dźwięków językowych, które tego zjawiska nie imitują, np. imitacja wycia wichru za pomocą głoski „r”:
    „[...] wichry zwarły się, porwały się w poły,
    Borykają się, kręcą [...]”

A.Mickiewicz

  • Imitacja odgłosów burzy za pomocą nagromadzenia głosek wybuchowych:
    „bura burza od boru i jak dudni piorun” (J. Czechowicz)

d) ALITERACJA rozpoczynanie kolejnych wyrazów od tych samych głosek lub sylab, ale nie w celu naśladowania odgłosów przyrody, tylko by utrzymać utwór w obrębie jednorodnych dźwięków. Służy to doraźnej ekspresji, poetyckiej zabawie językiem, popisowi kunsztu, np.

  • Piotrze przepraszam przepuść psa” J.Kowalewski

e) PARONOMAZJA użycie w jednym wyrażeniu lub zdaniu słów podobnie brzmiących spokrewnionych etymologicznie lub nie w celu poszukiwania nowych znaczeń słów, budowania fałszywej etymologii, dźwiękowego oddania jakiegoś zjawiska, np.

  • rzeko niedorzeczna – łączy rzekę z rzeczą

  • „z jaką łąką swoją wolę łączyć” (J. Przyboś) – sugeruje związek łąki i łączenia

f) ECHOLALIA powtarzanie jednakowych lub podobnych układów głoskowych; szczególnie licznie występuje w ludowych przyśpiewkach i refrenach. Jest to próba oddania zjawisk dźwiękonaśladowczych, czasem stylizacja na język dzieci, język zaklęć, np.

  • Ej, bęc, bęc, łup, łup
    Ej, bęc, bęc, łup!

  1. Praca indywidualna lub w grupach (2‑4 osobowych).

Rozdajemy uczniom karty pracy. Znajduje się w nich 16 fragmentów różnych utworów. Zadaniem uczniów jest odgadnąć jaki fonetyczny środek stylistyczny (poznany i omówiony na lekcji) kryje się w każdym z nich.

Gdy ćwiczenie sprawia uczniom problemy – wykonujemy go wspólnie.

Ćwiczenie można wzbogacić o pokazanie, w jakim celu autor używa danego środka.

5. Bibliografia:

  1. Słownik terminów literackich.

  2. Jerzy Kowalewski, Jak napisać interpretację (nie tylko) współczesnego wiersza?, Warszawa 2000.

  3. A. Z. Makowiecki, Literatura Młodej Polski, Warszawa 1995.

RLU0VHCxMBMlz

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 43.00 KB w języku polskim