Food – ćwiczenia w słuchaniu
Food – ćwiczenia w słuchaniu
Cele lekcji
Ogólny cel lekcji:
Celem lekcji jest doskonalenie sprawności słuchania i mówienia na temat produktów żywnościowych i odżywiania się.
a) Wiadomości
Uczeń zna:
słownictwo związane z jedzeniem i nawykami żywieniowymi,
wymowę i znaczenie nowych wyrazów,
wady i zalety jedzenia (szczególnie w szkole),
strategie słuchania oraz typowe zadania maturalne, sprawdzające rozumienie słyszanego tekstu.
b) Umiejętności
Uczeń:
potrafi posługiwać się wyrażeniami dotyczącymi jedzenia i żywienia,
ćwiczy sprawność słuchania i mówienia,
wykorzystuje posiadany zasób słów i wyrażeń do rozmowy na temat nagrania,
potrafi słuchać ze zrozumieniem i wykonywać ćwiczenia odnoszące się do nagrania,
wykonuje ćwiczenia związane z tematem,
opisuje zalety i wady jedzenia,
ćwiczy wymowę.
c) Postawy
Uczeń:
harmonijnie współpracuje z kolegami i nauczycielem,
nie wstydzi się prezentować swoich wiadomości na forum klasy,
bierze aktywny udział w lekcji.
2. Metoda i forma pracy
Metoda: podejście komunikacyjne, pytania‑odpowiedzi, audiolingwalna, pogadanka, ćwiczebna
Forma: praca w parach, zespole i indywidualna
3. Środki dydaktyczne
Podręczniki, słowniki, zdjęcia
4. Przebieg lekcji
a) Faza przygotowawcza
Nauczyciel podaje temat i ogólny cel lekcji: „Powtórzycie słowa związane z jedzeniem i nawykami żywieniowymi. Następnie będziecie czytać i mówić o jedzeniu w szkole, wykonując różnego typu ćwiczenia, pod kątem przygotowania do egzaminu maturalnego”. Sprawdza i ocenia plusami lub minusami pracę domową.
b) Faza realizacyjna
Rozgrzewka językowa: Dream dinner. Nauczyciel prosi uczniów o przygotowanie swojego ulubionego menu na obiad (lunch). Uczniowie pracują przez 1‑2 minuty, a następnie czytają opis swoich potraw. Mogą korzystać ze słowników.
Uczniowie otwierają podręczniki na stronie 24. i opisują zdjęcia z ćwiczenia 10.
Uczniowie czytają i dopasowują do zdjęć słowa z ćwiczenia 9. Jeśli nie znają podanych słów, sprawdzają ich znaczenie w słownikach, a po chwili czytają odpowiedzi na głos.
Nauczyciel zadaje dodatkowe pytania odnoszące się do ćwiczenia 9. (How to lose weight? Which dishes have many calories? What to eat to have a balanced diet? itp.). Uczniowie odpowiadają ustnie.
Uczniowie zapoznają się z treścią zadania 11., a nauczyciel pomaga im w wyjaśnieniu znaczenia nieznanych wyrazów. Następnie uczniowie słuchają nagrania dwa razy i uzupełniają tabelę. Kto uzupełnił, zgłasza się do odpowiedzi i czyta swoje odpowiedzi na głos, pozostali uczniowie sprawdzają poprawność rozwiązań.
Uczniowie wykonują zadanie 12. – dopasowują osoby do potraw widocznych na zdjęciach. Nauczyciel prosi o uzasadnienie wyboru.
Uczniowie w parach dyskutują na temat wad i zalet jedzenia, o którym usłyszeli w nagraniu. Następnie prezentują swoje notatki na głos. Nauczyciel wyznacza do odpowiedzi wybranych uczniów.
c) Faza podsumowująca
Nauczyciel ocenia aktywność wszystkich uczniów plusami i minusami. Zadaje też pracę domową. Przypomina o konieczności przyswojenia dziś poznanych wiadomości.
5. Bibliografia
Komorowska H., Metodyka nauczania języków obcych, Fraszka Edukacyjna, Warszawa 2002.
Pye D., Kryszewska H., Format vol. 1, Wydawnictwo MacMillan, Mikołów 2006.
6. Załączniki
Zadanie domowe
Wykonaj tabelę z ćwiczenia 11. dla jedzenia w twojej szkole lub w domu. (ćw. 13/24).
Opisz zalety i wady jedzenia w twojej szkole lub w domu.
7. Czas trwania lekcji
45 minut
8. Uwagi do scenariusza
Nauczyciel powinien położyć nacisk na ćwiczenia w mówieniu i ograniczyć swój udział w lekcji do minimum. Warto przygotować kilka słowników. Po lekcji uczeń powinien znać zwroty związane z jedzeniem i żywieniem (calories, a balanced diet, lose weight, protein etc.), wiedzieć, jak opisać potrawy (menu), wady i zalety jedzenia oraz jak wykonać przykładowe zadania maturalne (uzupełnianie tabeli ze słuchu, dopasowywanie).