Ilustracja przedstawia kolaż składający się ze ścinków gazet i plakatów. Płaszczyzna otwartej kompozycji pokryta jest fragmentami czcionek o różnym kroju i wielkości a także skrawkami wypłowiałych zdjęć. Gdzieniegdzie znajdują się namalowane sprajem znaki przypominające uliczne graffiti. Dominującymi kolorami są jasny beż, biel i czerń, wśród których sporadycznie pojawiają się czerwienie, zielenie i żółcie. Tytuł lekcji: Forma i przekaz - plakat, jako forma reklamy. Tytuł lekcji: Forma i przekaz - plakat, jako forma reklamy.
Ilustracja przedstawia kolaż składający się ze ścinków gazet i plakatów. Płaszczyzna otwartej kompozycji pokryta jest fragmentami czcionek o różnym kroju i wielkości a także skrawkami wypłowiałych zdjęć. Gdzieniegdzie znajdują się namalowane sprajem znaki przypominające uliczne graffiti. Dominującymi kolorami są jasny beż, biel i czerń, wśród których sporadycznie pojawiają się czerwienie, zielenie i żółcie. Tytuł lekcji: Forma i przekaz - plakat, jako forma reklamy. Tytuł lekcji: Forma i przekaz - plakat, jako forma reklamy.
Forma i przekaz - plakat, jako forma reklamy
Ważne daty
1899 r. – powstaje pierwszy polski plakatPlakatplakat autorstwa Stanisława Wyspiańskiego Wnętrze;
lata 50. - 60. XX w. – rozkwit nurtu Polskiej Szkoły Plakatu;
1966 r. – odbywa się I Międzynarodowe Biennale Plakatu;
1968 – otwarcie pierwszego na świecie Muzeum Plakatu (Wilanów, Warszawa).
1
Scenariusz lekcji dla nauczyciela:
ROwQ3MWVCi6iH
Scenariusz zajęć do pobrania.
Scenariusz zajęć do pobrania.
1
I. Opanowanie zagadnień z zakresu języka i funkcji plastyki; podejmowanie działań twórczych, w których wykorzystane są wiadomości dotyczące formy i struktury dzieła.
1) wykazuje się znajomością dziedzin sztuk plastycznych: malarstwa, rzeźby, grafiki, architektury (łącznie z architekturą wnętrz), rysunku, scenografii, sztuki użytkowej dawnej i współczesnej (w tym rzemiosła artystycznego); rozumie funkcje tych dziedzin i charakteryzuje ich język; rozróżnia sposoby i style wypowiedzi w obrębie dyscyplin; zna współczesne formy wypowiedzi artystycznej, wymykające się tradycyjnym klasyfikacjom, jak: happening, performance, asamblaż; sztuka nowych mediów; 2) rozróżnia cechy i rodzaje kompozycji w naturze oraz w sztukach plastycznych (odnajduje je w dziełach mistrzów, a także w tworach i zjawiskach przyrody); tworzy różnorodne układy kompozycyjne na płaszczyźnie i w przestrzeni (kompozycje otwarte i zamknięte, rytmiczne, symetryczne, statyczne i dynamiczne); ustala właściwe proporcje poszczególnych elementów kompozycyjnych, umiejętnie równoważy kompozycję, wykorzystując kształt i kontrast form;
II. Doskonalenie umiejętności plastycznych – ekspresja twórcza, przejawiająca się w działaniach indywidualnych i zespołowych.
4) projektuje graficzne formy użytkowe (zaproszenie, okładka, plakat); kształtuje przestrzenne formy dekoracyjne i scenograficzne – indywidualnie i w zespole; umiejętności te wykorzystuje w przygotowywaniu imprez i uroczystości szkolnych, np. powiązanych z kalendarzem różnego typu świąt; III. Opanowanie podstawowych wiadomości z zakresu kultury plastycznej, jej narodowego i ogólnoludzkiego dziedzictwa kulturowego.
4) wymienia, rozpoznaje i charakteryzuje najważniejsze obiekty kultury wizualnej w Polsce, wskazuje ich twórców;
6) rozumie i charakteryzuje na wybranych przykładach z różnych dziedzin pojęcie stylu w sztuce;
7) wykazuje się znajomością najważniejszych muzeów i kolekcji dzieł sztuki w Polsce i na świecie;
Nauczysz się
wymieniać jaką rolę pełni plakat w reklamie;
tworzyć plakat na wybrany temat;
wymieniać najważniejsze plakaty polskich i zagranicznych autorów;
definiować pojęcia: biennale, fotomontaż, Polska Szkoła Plakatu.
Plakat
Plakat to forma grafiki użytkowej. Może być interpretowany jako samodzielne dzieło sztuki, ale pełni też funkcję użytkową, co oznacza, że poza walorami artystycznymi, przekazuje różne informacje lub służy reklamie. W plakacie autor w prosty, graficzny sposób, za pomocą umownych znaków, często przy użyciu metafory informuje np. o sztuce teatralnej, filmie czy sygnalizuje problem społeczny.
R1M8DEhbDabKi
Ilustracja interaktywna przedstawia plakat promujący koncert jazzowy w Hotel Mohren Willisau, autorstwa Niklausa Troxlera. Na niebieskim tle, w lewym dolnym rogu znajduje się żółta trąbka, z której wystrzeliwuje jak z butelki szampana, brązowy korek oraz napis „ JAZZ FEST”. W prawym dolnym rogu, umieszczony został tekst informacyjny wykonany białą, cienką czcionką. Dodatkowo na ilustracji umieszczono następujące informacje: 1. Plakat promujący koncert kwartetu Don Pullen.
Ilustracja interaktywna przedstawia plakat promujący koncert jazzowy w Hotel Mohren Willisau, autorstwa Niklausa Troxlera. Na niebieskim tle, w lewym dolnym rogu znajduje się żółta trąbka, z której wystrzeliwuje jak z butelki szampana, brązowy korek oraz napis „ JAZZ FEST”. W prawym dolnym rogu, umieszczony został tekst informacyjny wykonany białą, cienką czcionką. Dodatkowo na ilustracji umieszczono następujące informacje: 1. Plakat promujący koncert kwartetu Don Pullen.
Nicolaus Troxler, Cooper Hewitt Smithsonian Design Museum, 1972, Nowy Jork, Stany Zjednoczone
Źródło: dostępny w internecie: poster-auctioneer.com, licencja: CC BY 3.0.
RxRwbnVUTB12n
Ilustracja interaktywna przedstawia plakat promujący Jazz nad Odrą, autorstwa Jana Sawki. W centrum kompozycji, na brązowo-szarym tle ukazana została otwarta, brązowa walizka. W jej wnętrzu znajduje się głowa mężczyzny o różowej twarzy, fioletowej brodzie i zielonych okularach. Postać wydatnymi ustami dmie w dużą, pozawijaną, żółtą trąbę. Na wewnętrznej stronie otwartej klapy umieszczone są na pięcioliniach kolorowe napisy: „JAZZ NAD ODRĄ”, „JAZZ ON ODRA RIVER”, „WROCŁAW – ASP”, „KWIECIEŃ 1981”. Dodatkowo na ilustracji umieszczono następujące informacje: 1. Plakat promujący festiwal Jazz nad Odrą.
Ilustracja interaktywna przedstawia plakat promujący Jazz nad Odrą, autorstwa Jana Sawki. W centrum kompozycji, na brązowo-szarym tle ukazana została otwarta, brązowa walizka. W jej wnętrzu znajduje się głowa mężczyzny o różowej twarzy, fioletowej brodzie i zielonych okularach. Postać wydatnymi ustami dmie w dużą, pozawijaną, żółtą trąbę. Na wewnętrznej stronie otwartej klapy umieszczone są na pięcioliniach kolorowe napisy: „JAZZ NAD ODRĄ”, „JAZZ ON ODRA RIVER”, „WROCŁAW – ASP”, „KWIECIEŃ 1981”. Dodatkowo na ilustracji umieszczono następujące informacje: 1. Plakat promujący festiwal Jazz nad Odrą.
Jan Sawka, plakat promujący Jazz nad Odrą, 1981
Źródło: dostępny w internecie: galeriaplakatu.com.pl, licencja: CC BY 3.0.
RcgdTctleYqoK
Ilustracja interaktywna przedstawia plakat promujący spektakl Moulin Rouge, autorstwa Henriego de Toulouse-Lautreca. Na jasno beżowym tle, w centrum kompozycji ukazana została postać dramatycznie wygiętej w tańcu kobiety o blond włosach. Tancerka ubrana jest w czarną, długa suknię zakończoną u dołu czerwoną falbaną. Jej głowę wieńczy duży, czerwony kapelusz z dwoma strusimi piórami. Tułów oplata żółto-błękitny wąż. Postać narysowana jest szybką, uproszczoną kreską. Po lewej stronie plakatu widnieje napis „JANE Avril”, natomiast po prawej „H.Stern, Paris.” oraz data „1899”. Dodatkowo na ilustracji umieszczono następujące informacje: 1. Plakat promujący spektakl Moulin Rouge.
Ilustracja interaktywna przedstawia plakat promujący spektakl Moulin Rouge, autorstwa Henriego de Toulouse-Lautreca. Na jasno beżowym tle, w centrum kompozycji ukazana została postać dramatycznie wygiętej w tańcu kobiety o blond włosach. Tancerka ubrana jest w czarną, długa suknię zakończoną u dołu czerwoną falbaną. Jej głowę wieńczy duży, czerwony kapelusz z dwoma strusimi piórami. Tułów oplata żółto-błękitny wąż. Postać narysowana jest szybką, uproszczoną kreską. Po lewej stronie plakatu widnieje napis „JANE Avril”, natomiast po prawej „H.Stern, Paris.” oraz data „1899”. Dodatkowo na ilustracji umieszczono następujące informacje: 1. Plakat promujący spektakl Moulin Rouge.
Henri de Toulouse‑Lautrec, plakat promujący Moulin Rogue
Źródło: dostępny w internecie: wikimedia.org, licencja: CC BY 3.0.
R19TagyqIA4v9
Ilustracja interaktywna przedstawia plakat promujący Polskie Linie Lotnicze LOT, autorstwa Janusza Grabiańskiego. Na jednolitym, pomarańczowym tle ukazana została biała sylwetka samolotu o niebieskich i biało-czerwonych motywach, z którego wysiada tłum małych kolorowych postaci. Wszystkie elementy kompozycji namalowane są swobodną plama barwną, jedynie tło oraz umieszczone w centrum logo Linii Lotniczych LOT, naniesione zostały przy pomocy płaskiego koloru. Dodatkowo na ilustracji umieszczono następujące informacje: 1. Plakat promujący Polskie Linie Lotnicze LOT.
Ilustracja interaktywna przedstawia plakat promujący Polskie Linie Lotnicze LOT, autorstwa Janusza Grabiańskiego. Na jednolitym, pomarańczowym tle ukazana została biała sylwetka samolotu o niebieskich i biało-czerwonych motywach, z którego wysiada tłum małych kolorowych postaci. Wszystkie elementy kompozycji namalowane są swobodną plama barwną, jedynie tło oraz umieszczone w centrum logo Linii Lotniczych LOT, naniesione zostały przy pomocy płaskiego koloru. Dodatkowo na ilustracji umieszczono następujące informacje: 1. Plakat promujący Polskie Linie Lotnicze LOT.
Źródło: Janusz Grabiański, plakat PLL Lot, pinimg.com, licencja: CC BY 3.0.
R1PvisCyI3ep3
Ilustracja interaktywna przedstawia plakat promujący kolej, autorstwa Cassandre (Adolphe Jean-Marie Mouron). Po lewej stronie dynamicznej kompozycji ukazana została zbudowana z kubistycznych, uproszczonych form, zielono-czarna lokomotywa. Ujęty z perspektywy żabiej pojazd skierowany jest w głąb niebiesko-białej płaszczyzny plakatu. Na górze grafiki znajduje się biało-czerwony, duży napis „NORD EXPRES”. W dole Umieszczony został rysunek rozwidlonych dróg z nazwami miast. Całość otacza biała rama z zielonymi napisami. Dodatkowo na ilustracji umieszczono następujące informacje: 1. Plakat promujący kolej.
Ilustracja interaktywna przedstawia plakat promujący kolej, autorstwa Cassandre (Adolphe Jean-Marie Mouron). Po lewej stronie dynamicznej kompozycji ukazana została zbudowana z kubistycznych, uproszczonych form, zielono-czarna lokomotywa. Ujęty z perspektywy żabiej pojazd skierowany jest w głąb niebiesko-białej płaszczyzny plakatu. Na górze grafiki znajduje się biało-czerwony, duży napis „NORD EXPRES”. W dole Umieszczony został rysunek rozwidlonych dróg z nazwami miast. Całość otacza biała rama z zielonymi napisami. Dodatkowo na ilustracji umieszczono następujące informacje: 1. Plakat promujący kolej.
Cassandre (Adolphe Jean‑Marie Mouron), plakat promujący kolej, 1927, Museum of Moder Art., Nowy Jork, Stany Zjednoczone
Źródło: dostępny w internecie: moma.org, licencja: CC BY 3.0.
RD6zIO8PUREEu
Ilustracja interaktywna przedstawia plakat promujący francuskie rejsy transatlantyckie, autorstwa Cassandre (Adolphe Jean-Marie Mouron). W centrum kompozycji znajduje się duży, skierowany w kierunku odbiorcy kadłub okrętu. Na dziobie zatknięta jest francuska flaga. Czarno-biała bryła statku z czerwonymi akcentami, umieszczona została na niebieskim tle rozjaśniającego się ku dołowi nieba. Dół grafiki stanowi zielono-biała, prostokątna przestrzeń pokryta białymi, czarnymi oraz brązowymi napisami informacyjnymi. Dodatkowo na ilustracji umieszczono następujące informacje: 1. Plakat promujący francuskie rejsy transatlantyckie.
Ilustracja interaktywna przedstawia plakat promujący francuskie rejsy transatlantyckie, autorstwa Cassandre (Adolphe Jean-Marie Mouron). W centrum kompozycji znajduje się duży, skierowany w kierunku odbiorcy kadłub okrętu. Na dziobie zatknięta jest francuska flaga. Czarno-biała bryła statku z czerwonymi akcentami, umieszczona została na niebieskim tle rozjaśniającego się ku dołowi nieba. Dół grafiki stanowi zielono-biała, prostokątna przestrzeń pokryta białymi, czarnymi oraz brązowymi napisami informacyjnymi. Dodatkowo na ilustracji umieszczono następujące informacje: 1. Plakat promujący francuskie rejsy transatlantyckie.
Cassandre „Normandie”, 1935
Źródło: dostępny w internecie: marionstales.tumblr.com, licencja: CC BY 3.0.
mdc325d7f37549321_0000000000074
RsjdXbV71SErG1
Ćwiczenie 1
Wybierz jeden z poznanych wcześniej plakatów i powiedz, co zwróciło Twoją uwagę w jego opisie.
Wybierz jeden z poznanych wcześniej plakatów i powiedz, co zwróciło Twoją uwagę w jego opisie.
R1WXySPEhwVmJ
Ilustracja przedstawia plakat promujący koncert jazzowy kwartetu „Don Pullen”, autorstwa Niklausa Troxlera. Górna część grafiki została do połowy pokryta fioletowymi, pionowymi pasami na białym tle, które u dołu, w połowie kompozycji, kończą się czarnymi klawiszami umieszczonymi na białej klawiaturze. U góry w prawym rogu mieści się niebieski prostokąt z białymi gwiazdkami. Fioletowe pasy oraz granatowy prostokąt tworzą motyw amerykańskiej flagi. Na dole kadru, na żółtym tle umieszczone zostały dwie czarne dłonie o fioletowych paznokciach. Ich palce dotykają płaszczyzny klawiatury. Pomiędzy rękoma znajdują się czarne napisy informacyjne z pogrubionym, fioletowym tekstem „DON PULLEN QUARTET”.
Niklaus Troler
Źródło: online-skills, dostępny w internecie: marionstales.tumblr.com, licencja: CC BY 3.0.
R12jEKawRRtXy
Ilustracja przedstawia plakat promujący spektakl Moulin Rouge, autorstwa Henriego de Toulouse‑Lautreca. Na szarym, przechodzącym u dołu w jasny beż tle ukazana została para tancerzy. Kobieta w figlarnym podskoku unosi rękoma do góry rąbki żółtej sukni, spod której wyłaniają się nogi w żółtych pantofelkach i czarnych pończochach. Jej głowę zdobi żółty kapelusz z piórem. Za Tancerką unosi się na palcach prawej nogi wyprostowany mężczyzna w czerwonym fraku. Prawą rękę ma wyprostowaną do góry, natomiast lewą podtrzymuje partnerkę w talii. Tancerz przez okrągły binokl spogląda z uśmiechem w wydatny dekolt damy. U góry scenę wieńczy czerwony napis „AU JOYEUX MOULIN ROUCE”. Natomiast na dole, pod stopami tańczącej pary znajduje się biały napis „PARIS QUI DANCE”. Oprócz tego na plakacie mieszczą się wykonane szarą czcionką napisy informacyjne.
Henri de Toulouse‑Lautrec
Źródło: online-skills, dostępny w internecie: wikimedia.org, licencja: CC BY 3.0.
RE0YCSXnHaDzm
Ilustracja przedstawia plakat promujący kolej, autorstwa Cassandre (Adolphe Jean‑Marie Mouron). Grafika została podzielona na dwie części: dużą, szarą płaszczyznę ziemi z perspektywicznie ujętymi torami oraz wąski pas nieba u góry. Szyny torów zbiegają się w jednym punkcie na horyzoncie krajobrazu, nad którym umieszczona została biała gwiazda. U dołu kompozycji znajduje się duży napis „ETOILE DU NORD”. Poniżej na prostokątnym jasno‑niebieskim tle mieszczą się czarno‑żółte napisy. Całość otacza żółto‑niebieska ramka z niebieskimi i żółtymi tekstami.
Cassandre
Źródło: online-skills, dostępny w internecie: retrographik.com, licencja: CC BY 3.0.
R8b2UmHEtjLN2
Ćwiczenie 2
Wymyśl hasło dla plakatu, który mógłby promować Tydzień zdrowia w Twojej szkole.
Wymyśl hasło dla plakatu, który mógłby promować Tydzień zdrowia w Twojej szkole.
Rozwój plakatu w Polsce
Szczególny rozwój plakatuPlakatplakatu w Polsce przypada na lata 50‑70. XX wieku. Plakaty polskich grafików zdobywały nagrody w wielu międzynarodowych konkursach. Ich twórców zaliczamy do przedstawicieli tzw. Polskiej Szkoły PlakatuPolska Szkoła PlakatuPolskiej Szkoły Plakatu. Prace tych artystów wyróżniały się oszczędną formą, wyrazistością, nowatorstwem i ciekawym liternictwem. Obejrzyj kilka przykładów twórców Polskiej Szkoły Plakatu, zwracając uwagę na wymienione cechy.
RXl2NZtdVR0fs
Ilustracja przedstawia plakat „Zoom contre la pollution de l'oeil (Zoom)”, autorstwa Romana Cieślewicza. Czarno‑biała grafika o mocno widocznym rastrze ukazuje portret mężczyzny. Jego twarz zredukowana została do białej plamy, otoczonej czarnymi włosami i brodą, pośrodku której mieści się jedno oko w pojedynczym okularze. U dołu kadru znajdują się ramiona mężczyzny w prążkowanym garniturze. Pod szyją zawiązany ma duży węzeł krawatu w czarno‑białe wzorki. Na środku białej twarzy bez nosa umieszczony został mały napis „Zoom contre la pollution de l'oeil”.
Roman Cieślewicz, „Zoom contre la pollution de l'oeil (Zoom)”, 1971
Źródło: online-skills, dostępny w internecie: 2plus3d.pl, licencja: CC BY 3.0.
R1XDYHyHgcnyv
Ilustracja przedstawia plakat „Cyrk”, autorstwa Jana Młodożeńca. Kolorowa grafika ukazuje uproszczoną postać clowna w czarnym meloniku z dużą, żółtą procą pod pachą. Znajdująca się na czerwonym tle postać namalowana jest grubą, czarną linią. Twarz ma pomarańczowo‑białą, natomiast tułów zielono‑niebiesko‑fioletowy. U góry kompozycji mieści się duży, żółty napis „C RK”. Plaka otoczony jest niebiesko‑fioletowo‑czarną ramą.
Jan Młodożeniec, „Cyrk”, 1966, Museum of Moder Art., Nowy Jork, Stany Zjednoczone
Źródło: Piotr Florianowicz, dostępny w internecie: moma.org, licencja: CC BY 3.0.
R1VjwRsU5xu7e
Ilustracja przedstawia plakat „Wozzeck”, autorstwa Jana Lenicy. Na grafice, utrzymanej w monochromatycznej gamie czerwieni, przy pomocy grubych czarnych linii została narysowana głowa i ramiona postaci. Pośrodku prostokątnej twarzy o falistych brzegach, znajdują się otworzone usta z rzędami białych zębów. U góry głowy mieści się małe kółeczko. Postać nie ma ani oczu ani nosa. Tło kompozycji stanowią poziome, pofalowane, czarne linię na czerwonym tle. W lewym górnym rogu znajduje się napis „TEATR WIELKI”.
Jan Lenica, „Wozzeck”, plakat promujący operę Albana Berga, 1964
Źródło: Piotr Florianowicz, dostępny w internecie: klatkapoklatce.pl, licencja: CC BY 3.0.
Ciekawe zbiory plakatów posiada Muzeum Plakatu w Wilanowie w Warszawie, otwarte w 1968 roku jako pierwsze tego typu na świecie. Znajdują się w nim kolekcje plakatu polskiego (w tym bogata kolekcja Polskiej Szkoły Plakatu), europejskiego, amerykańskiego, chińskiego, japońskiego od końca XIX wieku do współczesności. Zapoznaj się z przykładami prac z Muzeum Plakatu w Wilanowie. Część zbiorów prezentowana jest także w Wirtualnym Muzeummdc325d7f37549321_0000000000008Wirtualnym Muzeum
RIyZHrFeiLhDB
Ilustracja przedstawia plakat „Komunikacja wizualna”, autorstwa U. G. Sato. Na białym tle kompozycji namalowane zostały poziome, grube linie w różnym kolorze. Każda z linii ma trójkątne zakrzywieni. Druga linia od dołu ma zakrzywienie po lewej stronie. Zakrzywienia kolejnych wyższych linii im wyżej tym bardziej przesuwają się w prawą stronę aż do linii u góry, której zniekształcenie znajduje się po prawej stronie. Zabieg ten powoduje, że płaska płaszczyzna plakatu zakrzywia się w skośną fałdę. Na samej górze, nad liniami znajduje się narysowany brązowym konturem prostokąt ujęty w perspektywie z podniesionym do góry prawym rogiem. W dole kompozycji umieszczony został czarny napis: „VISUAL COMMUNICATION”.
U. G. Sato, „Komunikacja wizualna”, 2000, Japonia
Źródło: online-skills, dostępny w internecie: postermuseum.pl, licencja: CC BY 3.0.
R1PAswVXUFwmf
Ilustracja przedstawia plakat „Nie!”, autorstwa Tadeusza Trepkowskiego. Na niebiesko‑zielonym tle grafiki znajduje się czarny kształt spadającej pod skosem bomby. W jej wnętrzu namalowano czerwone ruiny budynku z czarnymi prostokątami okien. Na dole, po prawej stronie kompozycji umieszczony został duży, jasno‑beżowy napis „NIE!”.
Tadeusz Trepkowski, „Nie!”, 1952, Polska
Źródło: online-skills, dostępny w internecie: postermuseum.pl, licencja: CC BY 3.0.
R1JQKWyVWYkdW
Ilustracja przedstawia plakat „Zjednoczony Fundusz Centrum Muzycznego”, autorstwa Saüla Basa. W centrum kompozycji, na białym tle umieszczona została rozłożona, tęczowa parasolka. Czasza namalowana jest przenikającymi się, akwarelowymi farbami. Natomiast rączkę stanowi nieregularna cienka, czarna linia. Pod parasolką znajduje się kilka rzędów odręcznego pisma. Na górze kompozycji umieszczony został napis: „The Music Center United Fund”.
Saül Bass, „Zjednoczony Fundusz Centrum Muzycznego”, 1979, USA
Źródło: online-skills, dostępny w internecie: www.postermuseum.pl, licencja: CC BY 3.0.
R1bKJaUf9S4Zl
Ilustracja przedstawia plakat „Balet”, autorstwa Lecha Majewskiego. W centrum kompozycji, na białym tle znajduje się namalowana akwarelową plamą noga baletnicy w różowych rajstopach i żółtych pointach. U góry grafiki namalowano fragment zielonej spódnicy. Naokoło umieszczono kolorowe, zielone, czerwone, różowe, pomarańczowe i czarne plamki. Po lewej stronie znajduje się pionowy, czarny napis „BALET”, natomiast po prawej, w dole kompozycji wykonany czarną czcionką opis wydarzenia obrysowany czarnym konturem w kształcie chmurki.
Lech Majewski, „Balet”, 1990, Polska
Źródło: online-skills, dostępny w internecie: postermuseum.pl, licencja: CC BY 3.0.
Muzeum Plakatu jest także organizatorem Międzynarodowych BiennaleBiennaleBiennale Plakatu w Warszawie. Jest to przegląd, na którym prezentowane są plakaty artystów grafików z całego świata. Z przykładami prac konkursowych możesz zapoznać się na stronie http://biennale.postermuseum.pl
R15lHYhDXLeV2
Ilustracja przedstawia plakat „Homo homini lupus est (Człowiek człowiekowi wilkiem)”, autorstwa Lexa Drewinskiego. Kompozycja ukazuje dwie ludzkie głowy: białą i czarną z wyraźnie zaznaczonymi zębami. Czarna znajduje się u góry, natomiast biała umieszczona została do góry nogami na dole grafiki.
Lex Drewinski, „Homo homini lupus est (Człowiek człowiekowi wilkiem)”
Źródło: online-skills, dostępny w internecie: pigasus-gallery.de, licencja: CC BY 3.0.
R1dBjSMOKS5yJ
Ilustracja przedstawia plakat „Starowieyski - Galeria Refektarz Kartuzy”, autorstwa Franciszeka Starowieyskiego. Na jasno‑beżowym tle znajduje się rysunek ludzkiej głowy z zaznaczonymi na niej punktami, od których biegną linie w kierunku małych literek. W kształt głowy wpisane zostały sylwetki nagich kobiecych torsów. Na górze grafiki umieszczono duży napis „STAROWIEJSKI”. Poniżej głowy znajduje się napis „PLAKATY” oraz opis wydarzenia wykonane brązową czcionką.
Franciszek Starowieyski, „Starowieyski - Galeria Refektarz Kartuzy”, 2003
Źródło: Piotr Florianowicz, dostępny w internecie: www.pigasus-shop.de, licencja: CC BY 3.0.
RRvWRA8okhG8A
Ilustracja przedstawia plakat „Wielcy ludzie jazzu – Ray Charles”, autorstwa Waldemara Świerzego. W centrum kompozycji, na czerwonym, prostokątnym tle znajduje się dynamicznie namalowana szerokimi pociągnięciami pędzla, głowa mężczyzny w czarnych okularach. Grafikę tworzą plamy w kolorach różu, czerwieni, żółci granatów, czerni i bieli. Całość malowidła otoczona jest czarną, wąską ramką. Nad grafiką umieszczony jest czarny tekst na białym tle „Wielcy ludzie jazzu / Jazz Greats”, natomiast u dołu plakatu znajduje się napis „Ray Charles”.
Waldemar Świerzy, „Wielcy ludzie jazzu – Ray Charles”, 1990
Źródło: online-skills, dostępny w internecie: galeriaplakatu.com.pl, licencja: CC BY 3.0.
mdc325d7f37549321_0000000000008
http://www.postermuseum.pl
RRiWvYxWo6ZrG
Ćwiczenie 3
Artyści, tworząc plakat, aby osiągnąć zamierzony efekt sięgają po środki właściwe dla innych dziedzin sztuk plastycznych. Wymień dwa z nich.
Artyści, tworząc plakat, aby osiągnąć zamierzony efekt sięgają po środki właściwe dla innych dziedzin sztuk plastycznych. Wymień dwa z nich.
mdc325d7f37549321_0000000000156
R1QlRYJDKEBQs
Ilustracja przedstawia plakat „PROMOCJA”, autorstwa Nikodema Pręgowskiego. W centrum otwartej kompozycji, na żółtym, prostokątnym tle znajduje się niebiesko‑czarna dynamicznie namalowana, bezgłowa postać, która biegnąc pcha wózek sklepowy z leżącą we wnętrzu jego kosza głową w kształcie kuli. Ukazane na plakacie elementy przedstawione zostały w dużym uproszczeniu. Postać sprowadzona jest do prostego symbolu graficznego, przypominającego ludzika ze znaku drogowego. Wózek natomiast narysowany jest luźną linią o zróżnicowanym konturze. Górną krawędź plakatu zamyka wąski pasek skośnych, grubych linii w czarnym kolorze. U dołu, w prawym rogu umieszczony został czarny prostokąt z żółtym napisem „PROMOCJA”.
Ilustracja przedstawia plakat do przedstawienia teatralnego „Ślubuję ci miłość i wierność”, autorstwa Nikodema Pręgowskiego. Na białym tle umieszczone zostały dwa czarno‑szare koła zębate. Do koła znajdującego się wyżej dodano u góry strzałkę, przez co przypomina graficzny symbol męskości. Natomiast u dołu koła znajdującego się na dole kompozycji dodany został krzyżyk, co nadaje mu kształt graficznego symbolu żeńskiego. Na styku dwóch obracających się zębatek artysta umieścił czerwoną, iskrzącą plamę. Zabieg ten nadaje wrażenie ścierania się o siebie obu zazębionych elementów. W górnej części plakatu umieszczone zostały czerwono‑czarne napisy informacyjne. Na samej górze znajduje się tekst: János Háy „Ślubuję ci miłość i wierność”.
Nikodem Pręgowski, János Háy, Ślubuję ci miłość i wierność, Teatr im. Wilama Horzycy w Toruniu, UMK
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
R1ATFueOq69Ox
Ilustracja przedstawia plakat „Zoo of the future”, autorstwa Joanny Frydrychowicz‑Janiak, Krzysztofa Skrzypczyka. Na ciepłym, zielonym tle umieszczony został narysowany szerokimi pociągnięciami pędzla, drogowskaz z czterema tabliczkami w formie strzałek skierowanych w różnych kierunkach. Na każdej z nich znajdują się kolorowe, zwierzęce logotypy znanych marek takich jak Twitter, Peugeot, Red Bull, Puma itp. W górnej części kompozycji mieści się żółto‑biały napis „ZOO OF THE FUTURE”.
Joanna Frydrychowicz‑Janiak, Krzysztof Skrzypczyk, Komentarz do bieżących problemów ze sfery m.in. polityki, ekonomii czy ekologii, UMK
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
R1bX3fUpYVuLc
Ilustracja przedstawia plakat „Nie małpuj”, autorstwa Joanny Frydrychowicz‑Janiak, Krzysztofa Skrzypczyka. Na białym tle szerokimi pociągnięciami pędzla, namalowane zostały dwie, konturowe sylwetki małp. Uproszczone postacie zwierząt stoją na czworaka z zawiniętymi do góry, długimi ogonami. Profile ich twarzy są niemal ludzkie. Obie sylwetki są identyczne, różnią się jedynie kolorem. Pierwsza małpa o żółtym konturze, umieszczona została do góry nogami u góry kompozycji, natomiast druga, niebieska znajduje się na dole. Pomiędzy nimi artyści umieścili czarno‑czerwony napis „NIE MAŁPUJ”. W prawym górnym rogu mieści się czarny napis: „CHROŃ PRAWO WŁASNOŚCI INTELEKTUALNEJ”.
Joanna Frydrychowicz‑Janiak, Krzysztof Skrzypczyk, Ochrona własności intelektualnej, UMK
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
R1DxklZSoO5jc
Ilustracja przedstawia plakat promujący XVII Międzynarodowy Festiwal Teatrów Plenerowych i Ulicznych FETA, autorstwa Nikodema Pręgowskiego. W centrum kompozycji, na jasno‑beżowym tle znajduje się ciemno‑szara sylwetka buta z czerwoną podeszwą, umieszczona na czerwonej sprężynie. Nad grafiką, u góry kompozycji umieszczony został blok tekstowy informujący o wydarzeniu oraz duży napis „FETA”. W prawym dolnym rogu mieści się małe logo Gdańska z dwoma lwami oraz napisy: „GDAŃSK – miasto wolności”, WWW.FETA.PL”.
Nikodem Pręgowski, XVII Międzynarodowy Festiwal Teatrów Plenerowych i Ulicznych FETA, UMK
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
RewTf5eRHzsjg
Ilustracja przedstawia plakat „Utrzymywanie równowagi pomiędzy pracą zawodową a czasem wolnym przeznaczanym na życie rodzinne”, autorstwa Joanny Frydrychowicz‑Janiak, Krzysztofa Skrzypczyka. Na białym tle znajdują się dwie, czarno‑białe, przypominające drzeworyt grafiki ukazujące mężczyznę siedzącego na ciągniętym przez konia wozie. Postać przedstawiona na górnym obrazku na głowie ma beret, natomiast za nią wznosi się znajdująca się na wozie, namalowana zieloną farbą kopica siana. Obok mężczyzny umieszczony został napis „prrrrrr...aca”. Dolna grafika ukazuje tego samego człowieka na wozie, tym razem jednak z kapeluszem na głowie. Za mężczyzną zamiast siana namalowana została czerwoną farbą kobieta w chuście oraz stroju w kwiatki. Obok scenki znajduje się napis „czy czas wolny?”.
Joanna Frydrychowicz‑Janiak, Krzysztof Skrzypczyk, Utrzymywanie równowagi pomiędzy pracą zawodową a czasem wolnym przeznaczanym na życie rodzinne, UMK
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Rg0nyCAAkmiXe1
Ćwiczenie 4
Plakaty, w zależności od tematyki można podzielić na: społeczne, polityczne, reklamowe, plakaty do wydarzeń. Zapoznaj się z pojęciami: „plakat społeczny” i „plakat do wydarzeń”. Wymień dwa plakaty społeczne z poznanych w trakcie lekcji.
Plakaty, w zależności od tematyki można podzielić na: społeczne, polityczne, reklamowe, plakaty do wydarzeń. Zapoznaj się z pojęciami: „plakat społeczny” i „plakat do wydarzeń”. Wymień dwa plakaty społeczne z poznanych w trakcie lekcji.
Plakaty, w zależności od tematyki można podzielić na: społeczne, polityczne, reklamowe, plakaty do wydarzeń. Zapoznaj się z pojęciami: „plakat społeczny” i „plakat do wydarzeń”. Przyjrzyj się poniższym plakatom i wybierz plakaty społeczne.
Opis ilustracji 1
Opis poprawnej ilustracji 2
Opis poprawnej ilustracji 3
Opis ilustracji 4
Opis poprawnej ilustracji 5
Opis poprawnej ilustracji 6
R1B93ccuM1Gaf
Ilustracja przedstawia plakat „Tygrys w pasy / w kołnierzu”, autorstwa Huberta Hilschera. W centrum kompozycji, na czerwonym tle znajduje się siedząca postać tygrysa w czarno‑różowo‑zielono‑niebieskie pasy. Zwierzę ma owinięty wokół szyi biało‑szary, puszysty kołnierz. Spogląda na odbiorcę oczami o czarnych tęczówkach i czerwonych źrenicach. Z jego paszczy wystaje czerwony język. W górnym lewym rogu znajduje się narysowany cienką białą kreską napis „CYRK”.
Ilustracja do zadania
Źródło: online-skills, dostępny w internecie: poster.pl, licencja: CC BY 3.0.
R1LiyktsnfUjN
Ilustracja przedstawia plakat do filmu „Harry Potter – INSYGNIA ŚMIERCI”. W centrum zdjęcia, na tle mrocznego lasu ukazane zostały biegnące postacie dwóch chłopców i dziewczyny ubranych w kurtki i jeansy. Całość kompozycji utrzymana jest w chłodnej, niebiesko‑czarnej tonacji. Na dole znajduje się duży napis „Harry Potter” natomiast pod nim mniejszą czcionką „INSYGNIA ŚMIERCI”. Poniżej umieszczony został blok tekstowy z informacjami na temat filmu.
Ilustracja do zadania
Źródło: online-skills, dostępny w internecie: fwcdn.pl, licencja: CC BY 3.0.
R16xuoobBzH32
Ilustracja przedstawia plakat „POLSKI PLAKAT JAZZOWY”. Na tle pięciolinii ukazana została figurka muzykanta grającego na skrzypcach. Postać ubrana jest w czerwony hełm i bluzkę oraz niebieskie spodnie z czerwonym lampasem. Nad instrumentem unosi się luźno namalowana cienkimi kreskami, plątanina kolorowych mazajów. W dolnym prawym rogu znajdują się napisy „POLISH JAZZ POSTER” oraz „POLSKI PLAKAT JAZZOWY”.
Ilustracja do zadania
Źródło: online-skills, dostępny w internecie: poster.pl, licencja: CC BY 3.0.
R1PMliUjtX4ke
Ilustracja przedstawia plakat do przedstawienia teatralnego „Calineczka”. W centrum kompozycji, na zielonkawym tle znajduje się wystający z tafli wody, czerwony mak o cienkiej łodyżce i drobnych liściach. Pośród płatków kwiatu stoi Calineczka. Bajkowa postać ubrana jest w białą sukienkę. Jej ciemne brązowe włosy powiewają na wietrze. Na jednym z listków maku przysiadł motyl o niebieskich skrzydłach. Na głowie ma brązowy cylinder, natomiast pod szyją zawiązany pomarańczowy szalik. U dołu kompozycji, po lewej stronie siedzi zielona naburmuszona żaba. Ilustracja utrzymana jest w ciepłej kolorystyce z dominacją zieleni. W centrum, obok łodyżki maku znajduje się czerwony napis „CALINECZKA – Niezwykłe przygody”.
Ilustracja do zadania
Źródło: online-skills, dostępny w internecie: lofix.files.wordpress.com, licencja: CC BY 3.0.
R19PtoYt80jR0
Ćwiczenie 5
W trakcie lekcji zapoznałeś się z plakatami do wydarzeń kulturalnych. Wymień po jednym plakacie teatralnym, muzycznym i filmowym.
W trakcie lekcji zapoznałeś się z plakatami do wydarzeń kulturalnych. Wymień po jednym plakacie teatralnym, muzycznym i filmowym.
mdc325d7f37549321_0000000000175
RWcINaOJPlgEZ
Ilustracja przedstawia plakat „Eko”, autorstwa Nikodema Pręgowskiego. Na tle uproszczonego krajobrazu z błękitnym, pokrytym jasnymi chmurkami niebem oraz tęczą, ukazany został biały wiatrak elektrowni wiatrowej. W górnej części kompozycji artysta przedstawił lecącego, ciemnego ptaka, któremu jedno ze skrzydeł wiatraka odcina głowę. Z szyi wydobywa się rozpryśnięta czerwona plama krwi. Nad głową unosi się chmurka tekstowa z napisem „EKO”.
Nikodem Pręgowski, „Eko”, 2010, UMK
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
RUqbCUwYi9HTe
Ilustracja przedstawia plakat „Global Warming”, autorstwa Joanny Frydrychowicz‑Janiak, Krzysztofa Skrzypczyka. W centrum zamkniętej kompozycji, na niebieskim tle ukazana została uproszczona sylwetka jelenia, obwiedziona grubym białym konturem. W jej wnętrzu artystka namalowała gąszcz tropikalnych drzew na czerwono‑ceglastym tle. Pod postacią zwierzęcia znajduje się czarny napis: „GLOBAL WARMING”.
Uruchom wyobraźnię i opowiedz, co można przedstawić na plakacie dotyczącym problematyki niszczenia przez człowieka środowiska naturalnego.
Zapoznaj się z powyższymi plakatami i odpowiedz na pytanie.
Jaką problematykę społeczną podejmują artyści w powyższych plakatach?
Ochrony przeciwpożarowej lasów
Niszczenia przez człowieka środowiska naturalnego
Porzucania zwierząt w okresie wakacyjnym
Polecenie 1
Potrzebne będą: aparat fotograficzny lub telefon komórkowy z aparatem fotograficznym, komputer z programem do obróbki zdjęć.
Zaprojektuj plakat dotyczący ochrony środowiska. Zastanów się, na jaki problem z zakresu ekologii zwrócisz uwagę. Może to być np. zaśmiecanie lasów, wycinka drzew, segregowanie śmieci, zanieczyszczanie powietrza lub inne. Wykonaj zdjęcie ilustrujące wybrane przez Ciebie zagrożenie i wykorzystaj je w swojej pracy. Na plakacie zamieść hasło związane z tematem.
Fotomontaż
W plakacie często stosuje się technikę fotomontażuFotomontażfotomontażu. Obejrzyj kilka przykładów plakatów polskiego plakacisty Michała Batorego.
RzCc0PIMx4RIm
Ilustracja przedstawia plakat promujący festiwal muzyczny „Festival De‑marne, 1999”, autorstwa Michała Batorego. W centrum zamkniętej kompozycji, na czerwonym tle ukazana została biała papierowa torebka ugnieciona w kształt trąbki, z której szerokiego wylotu wystają frytki. W centrum grafiki znajduje się czarno‑biały blok tekstowy informujący o szczegółach wydarzenia. Po prawej stronie, w żółtym prostokącie umieszczony został czarny napis: „FESTIVAL DE‑MARNE 5‑17 OCTOBRE 99”.
Michał Batory, Plakat promujący festiwal muzyczny „Festival De‑marne, 1999”
Źródło: online-skills, dostępny w internecie: michalbatory.com, licencja: CC BY 3.0.
Rg2WGv4PnUppS
Ilustracja przedstawia plakat promujący festiwal muzyczny „XXVI Festival Castell de Peralada”, autorstwa Michała Batorego. W centrum zamkniętej kompozycji, na błękitno‑szarym tle ukazana została wykonana ze słonecznika trąbka. Jego żółty, duży kwiat stanowi wylot instrumentu, natomiast łodyga zawinięta jest w kształt korpusu. Po obu stronach umieszczonej po skosie trąbki znajdują się zielone i żółte napisy: „XXVI Festival Castell de Peralada” oraz „Juliol – Agost 2012”.
Michał Batory, Plakat promujący festiwal muzyczny „XXVI Festival Castell de Peralada”, 2012
Źródło: online-skills, dostępny w internecie: michalbatory.com, licencja: CC BY 3.0.
RRVK66hBHDJtn
Ilustracja przedstawia plakat promujący przedstawienie w teatrze, autorstwa Michała Batorego. W centrum zamkniętej kompozycji, na błękitno‑szarym tle ukazane zostało surrealistyczne przedstawienie nożyczek, które w miejscu ostrzy posiadają ustawione w baletowej pozie nogi baletnicy w pointach. U góry grafiki umieszczone zostały ustawione po łuku, czarne napisy informujące o szczegółach wydarzenia, m.in. duży napis „VESTIS”. W górnym lewym rogu znajduje się pomarańczowy prostokąt z białym napisem „CHAI‑LLOT”.
Michał Batory, Plakat promujący przedstawienie w teatrze, 2008
Źródło: online-skills, dostępny w internecie: michalbatory.com, licencja: CC BY 3.0.
R1IuOOWAJkgmR
Ilustracja przedstawia plakat promujący festiwal muzyczny „XXVI Festival Castell de Peralada”, autorstwa Michała Batorego. W centrum zamkniętej kompozycji, na pomarańczowym tle ukazany został kamerton, którego widełki zakończone są dwoma niebieskimi patyczkami higienicznymi o białych, bawełnianych końcówkach. Przyrząd przekreślony jest krzyżującymi się w centrum kompozycji, białymi napisami.
Michał Batory, Plakat promujący festiwal muzyczny „XXVI Festival Castell de Peralada”, 2012
Źródło: online-skills, dostępny w internecie: michalbatory.com, licencja: CC BY 3.0.
Henryk Tomaszewski
Jednym z czołowych przedstawicieli Polskiej Szkoły Plakatu był Henryk Tomaszewski, który tworzył m.in. plakaty filmowe i teatralne. Obejrzyj kilka przykładów plakatów jego autorstwa.
RZBRM2di86P9n
Ilustracja przedstawia plakat do przedstawienia teatralnego „Historia” Witolda Gombrowicza, autorstwa Henryka Tomaszewskiego. W centrum zamkniętej kompozycji, na białym, otoczonym czerwoną ramką tle, narysowana została prostym czarnym konturem, wyłaniająca się zza kadru zielona stopa. Jej palce rozchylone są w znak „V”. Naokoło artysta namalował niestaranną, niemal dziecięcą czcionką kolorowe napisy: „Witold Gombrowicz”, „TEATR”, „NOWY”, „Historia”. W dolnym lewym rogu znajduje się mały blok tekstowy informujący o szczegółach wydarzenia.
Henryk Tomaszewski, Plakat do przedstawienia teatralnego „Historia” Witolda Gombrowicza, 1983
Źródło: Piotr Florianowicz, dostępny w internecie: panekjoanna.files.wordpress.com, licencja: CC BY 3.0.
RnHeWvbiQDVDz
Ilustracja przedstawia plakat do przedstawienia teatralnego „Skoro go nie ma” Tadeusza Peipera, autorstwa Henryka Tomaszewskiego. W centrum zamkniętej kompozycji, na białym tle, narysowane zostało popiersie mężczyzny w ciemno‑fioletowym kapeluszu. Ubrana w niebieską marynarkę postać przysłania lewą stronę twarzy podmalowaną beżowym kolorem dłonią. Prawa, odsłonięta część twarzy pozostaje biała. Na górze kompozycji znajduje się narysowany odręczną, prostą czcionką czarny napis „Skoro Go”, natomiast na dole umieszczona jest dalsza część tytułu „NIEMA”. Nad głową postaci w centrum artysta umieścił imię i nazwisko autora dramatu Tadeusza Peipera, a poniżej napis „teatr Ateneum”.
Henryk Tomaszewski, Plakat promujący przedstawienie teatralne „Skoro go nie ma Tadeusza Peipera”
Źródło: Piotr Florianowicz, dostępny w internecie: pigasus-shop.de, licencja: CC BY 3.0.
R5Y0kUd856XEn
Ilustracja przedstawia plakat do przedstawienia „Kordiana” Juliusza Słowackiego, autorstwa Henryka Tomaszewskiego. Horyzontalna kompozycja ukazuje namalowane prostą czarną plamą sylwetki sześciu ptaków na białym tle, otoczone szarymi plamkami przywodzącymi na myśl śnieg. Górną partię grafiki zamyka czarny, prostokątny pas na którym widnieje wykonany białą kreską odręczny napis: „Teatr Powszechny KORDIAN JULIUSZ SŁOWACKI”.
Henryk Tomaszewski, Plakat promujący przedstawienie „Kordiana”, Juliusza Słowackiego
Źródło: Piotr Florianowicz, dostępny w internecie: zwierciadlo.pl, licencja: CC BY 3.0.
Zastanów się, jaki znak lub symbol wycięty z kolorowych papierów najlepiej zilustruje wybrany przez Ciebie film. Z papieru wytnij też litery pasujące do charakteru filmu i ułóż z nich tytuł filmu lub inne hasło z nim związane. Wszystkie wycięte elementy przyklej do kartonu.
Plakat literniczy
Plakat literniczyPlakat literniczy/typograficznyPlakat literniczy zwany także typograficznym to taki, którego najważniejszym elementem graficznym jest litera, napis lub większe bloki tekstowe.
Zapoznaj się z przykładami plakatów literniczych znanych artystów
RhmRe8FFAz8hr
Ilustracja przedstawia plakat promujący wystawę plakatów, autorstwa Piotra Młodożeńca. W centrum zamkniętej kompozycji, na białym tle namalowana została szeroką plamą, schematycznie ujęta, niebieska postać kroczącego mężczyzny. Sylwetkę pokrywają rozmieszczona na całej płaszczyźnie grafiki czarne, odręcznie wykonane napisy: „PIOTR MŁODOŻENIEC PLAKATY”. Na część liter nałożony został raster wydzielając z bloku tekstowego wyraz „IOODO”. Niektóre z liter wpisują się w sylwetkę mężczyzny. „Ł” i „I” tworzą jego ręce, natomiast „A” wtapia się w nogę. Na dole kompozycji artysta umieścił blok tekstowy informujący o szczegółach wydarzenia.
Piotr Młodożeniec, Plakat promujący wystawę plakatów, 2011
Źródło: online-skills, dostępny w internecie: poster.pl, licencja: CC BY 3.0.
R1RduSq2veQpp
Ilustracja przedstawia plakat promujący festiwal „Jazz od nowa”, autorstwa Nikodema Pręgowskiego. Na białym tle umieszczone zostały w trzech rzędach duże napisy „JAZZ’’, „OD NOWA”, „FESTIVAL TORUŃ 26.2‑1.3 2014”. Kompozycja pełna jest dynamicznych skosów. Czcionka w każdym z rzędów odchylona jest pod innym kątem. Tło pomiędzy literami pokryte jest gdzieniegdzie skośnymi, czarnymi liniami. Ukośne, białe linie przecinają czarne bloki tekstowe pod różnymi kątami. W górnym lewym rogu umieszczony został czarny, półprzezroczysty prostokąt z białym napisem „XIV”.
Nikodem Pręgowski, Plakat promujący festiwal „Jazz od nowa”, 2014
Źródło: online-skills, dostępny w internecie: poster.pl, licencja: CC BY 3.0.
RnLVMdritH7Qq
Ilustracja przedstawia plakat „LIFE”, autorstwa Lexa Drewińskiego. W centrum kompozycji, na niebieskim tle znajduje się duży napis „LIfE”. Litery „L”, „I” i „E” są czarne, natomiast „f” to biała literka z logo Facebooka.
Lex Drewiński, plakat „LIFE”
Źródło: online-skills, dostępny w internecie: stgu.pl, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 3
Wykorzystując dowolny krój czcionki wykonaj projekt plakatu literniczego ukazującego jedną z trzech emocji: STRACH, RADOŚĆ, ZNIECHĘCENIE. Możesz posługiwać się literami dużymi lub małymi, jednocześnie różnicując ich wielkość, kształt, kolor, także w obrębie jednego wyrazu.
RzNeJCP921BF7
Odpowiedz, jaki motyw graficzny znalazłby się na dwóch Twoich plakatach: jednym przedstawiającym radość, a drugim - strach.
Odpowiedz, jaki motyw graficzny znalazłby się na dwóch Twoich plakatach: jednym przedstawiającym radość, a drugim - strach.
R1OFqYA9W3Fzy
Ćwiczenie 7
Wymień ważne elementy plakatu.
Wymień ważne elementy plakatu.
Rozwiąż krzyżówkę.
Funkcja plakatu, dzięki której poruszane są ważne dla społeczeństwa problemy, to funkcja
Piszemy nią wyrazy, może też budować obraz w plakacie
Wystawa, która odbywa się co dwa lata
Henryk, jeden z ważniejszych twórców Polskiej Szkoły Plakatu
Jeden z rodzajów plakatu, towarzyszy wydarzeniu kulturalnemu
Obraz fotograficzny utworzony z kilku innych fotografii
1
2
3
4
5
6
Słownik pojęć
Biennale
Biennale
oznacza imprezę, najczęściej artystyczną, organizowaną co dwa lata.
Fotomontaż
Fotomontaż
obraz fotograficzny powstały przez skompilowanie kilku obrazów fotograficznych czy ilustracji w jedną całość lub manipulowanie elementami obrazu, np. ich przesuwanie lub usuwanie. Wykorzystywany przy tworzeniu plakatów, ilustracji, może stanowić także samodzielne dzieło sztuki. Dotyczy zarówno fotografii cyfrowej, jak i tradycyjnej.
Plakat
Plakat
forma grafiki użytkowej, będąca samodzielnym dziełem sztuki, ale pełniąca też funkcję artystyczno‑użytkową. W plakacie autor w prosty, graficzny sposób, za pomocą uproszczonych, umownych znaków, często przy użyciu metafory, informuje np. o sztuce teatralnej, filmie czy sygnalizuje problem społeczny.
Plakat do wydarzeń
Plakat do wydarzeń
to plakat, który towarzyszy wszelkim wydarzeniom, zwłaszcza kulturalnym, np. filmowym, teatralnym, literackim (stąd mówimy np. o plakacie teatralnym lub plakacie filmowym), ale także świętom, obchodom, spotkaniom i innym.
Plakat literniczy/typograficzny
Plakat literniczy/typograficzny
plakat, którego ważnym elementem kompozycyjnym jest litera, pojedynczy napis czy większe bloki tekstowe.
Plakat społeczny
Plakat społeczny
plakat, który porusza ważne, także trudne i kontrowersyjne tematy, takie jak np. tolerancja, przemoc, ubóstwo.
Polska Szkoła Plakatu
Polska Szkoła Plakatu
określenie odnoszone do grupy polskich artystów, którzy w latach 50. - 70. XX wieku zajmowali się tworzeniem plakatów o tematyce politycznej, społecznej i kulturalnej, w tym szczególnie ważny był plakat teatralny i filmowy. Zasłynęli w świecie dzięki oryginalnemu podejściu, polegającemu m.in. na: oszczędności i lapidarności formy, stosowaniu aluzji, niedopowiedzeń i ironii, nowatorskiemu liternictwu. Byli podziwiani i stanowili źródło inspiracji dla artystów na całym świecie. Za najwybitniejszych przedstawicieli uznaje się m.in. Henryka Tomaszewskiego, Romana Cieślewicza, Jana Lenicę, Jana Młodożeńca, Franciszka Starowieyskiego i wielu innych.
Słownik pojęć został opracowany na podstawie:
encyklopedia.pwn.pl
mdc325d7f37549321_0000000000339
Galeria dzieł sztuki
R13CuwJCsTTmm
Ilustracja przedstawia plakat promujący koncert jazzowy w Hotel Mohren Willisau, autorstwa Niklausa Troxlera. Na niebieskim tle, w lewym dolnym rogu znajduje się żółta trąbka, z której wystrzeliwuje jak z butelki szampana, brązowy korek oraz napis „ JAZZ FEST”. W prawym dolnym rogu, umieszczony został tekst informacyjny wykonany białą, cienką czcionką.
Nicolaus Troxler, Plakat promujący koncert kwartetu Don Pullen, 1978, Cooper Hewitt Smithsonian Design Museum, Nowy Jork, Stany Zjednoczone
Źródło: online-skills, dostępny w internecie: poster-auctioneer.com,, licencja: CC BY 3.0.
R4uXPHCeZVjAg
Ilustracja przedstawia plakat promujący Jazz nad Odrą, autorstwa Jana Sawki. W centrum kompozycji, na brązowo‑szarym tle ukazana została otwarta, brązowa walizka. W jej wnętrzu znajduje się głowa mężczyzny o różowej twarzy, fioletowej brodzie i zielonych okularach. Postać wydatnymi ustami dmie w dużą, pozawijaną, żółtą trąbę. Na wewnętrznej stronie otwartej klapy umieszczone są na pięcioliniach kolorowe napisy: „JAZZ NAD ODRĄ”, „JAZZ ON ODRA RIVER”, „WROCŁAW – ASP”, „KWIECIEŃ 1981”.
Jan Sawka, Plakat promujący festiwal Jazz nad Odrą, 1981
Źródło: online-skills, dostępny w internecie: galeriaplakatu.com.pl, licencja: CC BY 3.0.
R1QxCBuvK2HJv
Ilustracja przedstawia plakat promujący spektakl Moulin Rouge, autorstwa Henriego de Toulouse‑Lautreca. Na jasno beżowym tle, w centrum kompozycji ukazana została postać dramatycznie wygiętej w tańcu kobiety o blond włosach. Tancerka ubrana jest w czarną, długa suknię zakończoną u dołu czerwoną falbaną. Jej głowę wieńczy duży, czerwony kapelusz z dwoma strusimi piórami. Tułów oplata żółto‑błękitny wąż. Postać narysowana jest szybką, uproszczoną kreską. Po lewej stronie plakatu widnieje napis „JANE Avril”, natomiast po prawej „H.Stern, Paris.” oraz data „1899”.
Henri de Toulouse‑Lautrec, Plakat promujący spektakl „Moulin Rouge”
Źródło: online-skills, dostępny w internecie: wikimedia.org, licencja: CC BY 3.0.
RghkD3NC47WSF
Ilustracja przedstawia plakat promujący Polskie Linie Lotnicze LOT, autorstwa Janusza Grabiańskiego. Na jednolitym, pomarańczowym tle ukazana została biała sylwetka samolotu o niebieskich i biało‑czerwonych motywach, z którego wysiada tłum małych kolorowych postaci. Wszystkie elementy kompozycji namalowane są swobodną plama barwną, jedynie tło oraz umieszczone w centrum logo Linii Lotniczych LOT, naniesione zostały przy pomocy płaskiego koloru.
Janusz Grabiański, plakat PLL Lot
Źródło: dostępny w internecie: pinimg.com, licencja: CC BY 3.0.
RC7jLPQiWn4mt
Ilustracja przedstawia plakat promujący kolej, autorstwa Cassandre (Adolphe Jean‑Marie Mouron). Po lewej stronie dynamicznej kompozycji ukazana została zbudowana z kubistycznych, uproszczonych form, zielono‑czarna lokomotywa. Ujęty z perspektywy żabiej pojazd skierowany jest w głąb niebiesko‑białej płaszczyzny plakatu. Na górze grafiki znajduje się biało‑czerwony, duży napis „NORD EXPRES”. W dole Umieszczony został rysunek rozwidlonych dróg z nazwami miast. Całość otacza biała rama z zielonymi napisami.
Cassandre (Adolphe Jean‑Marie Mouron), Plakat promujący kolej, 1927, Museum of Moder Art., Nowy Jork, Stany Zjednoczone
Źródło: online-skills, dostępny w internecie: moma.org, licencja: CC BY 3.0.
R1W0VYfS9gDI8
Ilustracja przedstawia plakat promujący francuskie rejsy transatlantyckie, autorstwa Cassandre (Adolphe Jean‑Marie Mouron). W centrum kompozycji znajduje się duży, skierowany w kierunku odbiorcy kadłub okrętu. Na dziobie zatknięta jest francuska flaga. Czarno‑biała bryła statku z czerwonymi akcentami, umieszczona została na niebieskim tle rozjaśniającego się ku dołowi nieba. Dół grafiki stanowi zielono‑biała, prostokątna przestrzeń pokryta białymi, czarnymi oraz brązowymi napisami informacyjnymi.
Cassandre „Normandie”, Plakat promujący francuskie rejsy transatlantyckie, 1935
Źródło: online-skills, dostępny w internecie: marionstales.tumblr.com, licencja: CC BY 3.0.
R1WXySPEhwVmJ
Ilustracja przedstawia plakat promujący koncert jazzowy kwartetu „Don Pullen”, autorstwa Niklausa Troxlera. Górna część grafiki została do połowy pokryta fioletowymi, pionowymi pasami na białym tle, które u dołu, w połowie kompozycji, kończą się czarnymi klawiszami umieszczonymi na białej klawiaturze. U góry w prawym rogu mieści się niebieski prostokąt z białymi gwiazdkami. Fioletowe pasy oraz granatowy prostokąt tworzą motyw amerykańskiej flagi. Na dole kadru, na żółtym tle umieszczone zostały dwie czarne dłonie o fioletowych paznokciach. Ich palce dotykają płaszczyzny klawiatury. Pomiędzy rękoma znajdują się czarne napisy informacyjne z pogrubionym, fioletowym tekstem „DON PULLEN QUARTET”.
Niklaus Troler
Źródło: online-skills, dostępny w internecie: marionstales.tumblr.com, licencja: CC BY 3.0.
R12jEKawRRtXy
Ilustracja przedstawia plakat promujący spektakl Moulin Rouge, autorstwa Henriego de Toulouse‑Lautreca. Na szarym, przechodzącym u dołu w jasny beż tle ukazana została para tancerzy. Kobieta w figlarnym podskoku unosi rękoma do góry rąbki żółtej sukni, spod której wyłaniają się nogi w żółtych pantofelkach i czarnych pończochach. Jej głowę zdobi żółty kapelusz z piórem. Za Tancerką unosi się na palcach prawej nogi wyprostowany mężczyzna w czerwonym fraku. Prawą rękę ma wyprostowaną do góry, natomiast lewą podtrzymuje partnerkę w talii. Tancerz przez okrągły binokl spogląda z uśmiechem w wydatny dekolt damy. U góry scenę wieńczy czerwony napis „AU JOYEUX MOULIN ROUCE”. Natomiast na dole, pod stopami tańczącej pary znajduje się biały napis „PARIS QUI DANCE”. Oprócz tego na plakacie mieszczą się wykonane szarą czcionką napisy informacyjne.
Henri de Toulouse‑Lautrec
Źródło: online-skills, dostępny w internecie: wikimedia.org, licencja: CC BY 3.0.
RE0YCSXnHaDzm
Ilustracja przedstawia plakat promujący kolej, autorstwa Cassandre (Adolphe Jean‑Marie Mouron). Grafika została podzielona na dwie części: dużą, szarą płaszczyznę ziemi z perspektywicznie ujętymi torami oraz wąski pas nieba u góry. Szyny torów zbiegają się w jednym punkcie na horyzoncie krajobrazu, nad którym umieszczona została biała gwiazda. U dołu kompozycji znajduje się duży napis „ETOILE DU NORD”. Poniżej na prostokątnym jasno‑niebieskim tle mieszczą się czarno‑żółte napisy. Całość otacza żółto‑niebieska ramka z niebieskimi i żółtymi tekstami.
Cassandre
Źródło: online-skills, dostępny w internecie: retrographik.com, licencja: CC BY 3.0.
RXl2NZtdVR0fs
Ilustracja przedstawia plakat „Zoom contre la pollution de l'oeil (Zoom)”, autorstwa Romana Cieślewicza. Czarno‑biała grafika o mocno widocznym rastrze ukazuje portret mężczyzny. Jego twarz zredukowana została do białej plamy, otoczonej czarnymi włosami i brodą, pośrodku której mieści się jedno oko w pojedynczym okularze. U dołu kadru znajdują się ramiona mężczyzny w prążkowanym garniturze. Pod szyją zawiązany ma duży węzeł krawatu w czarno‑białe wzorki. Na środku białej twarzy bez nosa umieszczony został mały napis „Zoom contre la pollution de l'oeil”.
Roman Cieślewicz, „Zoom contre la pollution de l'oeil (Zoom)”, 1971
Źródło: online-skills, dostępny w internecie: 2plus3d.pl, licencja: CC BY 3.0.
R1XDYHyHgcnyv
Ilustracja przedstawia plakat „Cyrk”, autorstwa Jana Młodożeńca. Kolorowa grafika ukazuje uproszczoną postać clowna w czarnym meloniku z dużą, żółtą procą pod pachą. Znajdująca się na czerwonym tle postać namalowana jest grubą, czarną linią. Twarz ma pomarańczowo‑białą, natomiast tułów zielono‑niebiesko‑fioletowy. U góry kompozycji mieści się duży, żółty napis „C RK”. Plaka otoczony jest niebiesko‑fioletowo‑czarną ramą.
Jan Młodożeniec, „Cyrk”, 1966, Museum of Moder Art., Nowy Jork, Stany Zjednoczone
Źródło: Piotr Florianowicz, dostępny w internecie: moma.org, licencja: CC BY 3.0.
RIyZHrFeiLhDB
Ilustracja przedstawia plakat „Komunikacja wizualna”, autorstwa U. G. Sato. Na białym tle kompozycji namalowane zostały poziome, grube linie w różnym kolorze. Każda z linii ma trójkątne zakrzywieni. Druga linia od dołu ma zakrzywienie po lewej stronie. Zakrzywienia kolejnych wyższych linii im wyżej tym bardziej przesuwają się w prawą stronę aż do linii u góry, której zniekształcenie znajduje się po prawej stronie. Zabieg ten powoduje, że płaska płaszczyzna plakatu zakrzywia się w skośną fałdę. Na samej górze, nad liniami znajduje się narysowany brązowym konturem prostokąt ujęty w perspektywie z podniesionym do góry prawym rogiem. W dole kompozycji umieszczony został czarny napis: „VISUAL COMMUNICATION”.
U. G. Sato, „Komunikacja wizualna”, 2000, Japonia
Źródło: online-skills, dostępny w internecie: postermuseum.pl, licencja: CC BY 3.0.
R1PAswVXUFwmf
Ilustracja przedstawia plakat „Nie!”, autorstwa Tadeusza Trepkowskiego. Na niebiesko‑zielonym tle grafiki znajduje się czarny kształt spadającej pod skosem bomby. W jej wnętrzu namalowano czerwone ruiny budynku z czarnymi prostokątami okien. Na dole, po prawej stronie kompozycji umieszczony został duży, jasno‑beżowy napis „NIE!”.
Tadeusz Trepkowski, „Nie!”, 1952, Polska
Źródło: online-skills, dostępny w internecie: postermuseum.pl, licencja: CC BY 3.0.
R1JQKWyVWYkdW
Ilustracja przedstawia plakat „Zjednoczony Fundusz Centrum Muzycznego”, autorstwa Saüla Basa. W centrum kompozycji, na białym tle umieszczona została rozłożona, tęczowa parasolka. Czasza namalowana jest przenikającymi się, akwarelowymi farbami. Natomiast rączkę stanowi nieregularna cienka, czarna linia. Pod parasolką znajduje się kilka rzędów odręcznego pisma. Na górze kompozycji umieszczony został napis: „The Music Center United Fund”.
Saül Bass, „Zjednoczony Fundusz Centrum Muzycznego”, 1979, USA
Źródło: online-skills, dostępny w internecie: www.postermuseum.pl, licencja: CC BY 3.0.
R1bKJaUf9S4Zl
Ilustracja przedstawia plakat „Balet”, autorstwa Lecha Majewskiego. W centrum kompozycji, na białym tle znajduje się namalowana akwarelową plamą noga baletnicy w różowych rajstopach i żółtych pointach. U góry grafiki namalowano fragment zielonej spódnicy. Naokoło umieszczono kolorowe, zielone, czerwone, różowe, pomarańczowe i czarne plamki. Po lewej stronie znajduje się pionowy, czarny napis „BALET”, natomiast po prawej, w dole kompozycji wykonany czarną czcionką opis wydarzenia obrysowany czarnym konturem w kształcie chmurki.
Lech Majewski, „Balet”, 1990, Polska
Źródło: online-skills, dostępny w internecie: postermuseum.pl, licencja: CC BY 3.0.
R15lHYhDXLeV2
Ilustracja przedstawia plakat „Homo homini lupus est (Człowiek człowiekowi wilkiem)”, autorstwa Lexa Drewinskiego. Kompozycja ukazuje dwie ludzkie głowy: białą i czarną z wyraźnie zaznaczonymi zębami. Czarna znajduje się u góry, natomiast biała umieszczona została do góry nogami na dole grafiki.
Lex Drewinski, „Homo homini lupus est (Człowiek człowiekowi wilkiem)”
Źródło: online-skills, dostępny w internecie: pigasus-gallery.de, licencja: CC BY 3.0.
R1dBjSMOKS5yJ
Ilustracja przedstawia plakat „Starowieyski - Galeria Refektarz Kartuzy”, autorstwa Franciszeka Starowieyskiego. Na jasno‑beżowym tle znajduje się rysunek ludzkiej głowy z zaznaczonymi na niej punktami, od których biegną linie w kierunku małych literek. W kształt głowy wpisane zostały sylwetki nagich kobiecych torsów. Na górze grafiki umieszczono duży napis „STAROWIEJSKI”. Poniżej głowy znajduje się napis „PLAKATY” oraz opis wydarzenia wykonane brązową czcionką.
Franciszek Starowieyski, „Starowieyski - Galeria Refektarz Kartuzy”, 2003
Źródło: Piotr Florianowicz, dostępny w internecie: www.pigasus-shop.de, licencja: CC BY 3.0.
RRvWRA8okhG8A
Ilustracja przedstawia plakat „Wielcy ludzie jazzu – Ray Charles”, autorstwa Waldemara Świerzego. W centrum kompozycji, na czerwonym, prostokątnym tle znajduje się dynamicznie namalowana szerokimi pociągnięciami pędzla, głowa mężczyzny w czarnych okularach. Grafikę tworzą plamy w kolorach różu, czerwieni, żółci granatów, czerni i bieli. Całość malowidła otoczona jest czarną, wąską ramką. Nad grafiką umieszczony jest czarny tekst na białym tle „Wielcy ludzie jazzu / Jazz Greats”, natomiast u dołu plakatu znajduje się napis „Ray Charles”.
Waldemar Świerzy, „Wielcy ludzie jazzu – Ray Charles”, 1990
Źródło: online-skills, dostępny w internecie: galeriaplakatu.com.pl, licencja: CC BY 3.0.
R1QlRYJDKEBQs
Ilustracja przedstawia plakat „PROMOCJA”, autorstwa Nikodema Pręgowskiego. W centrum otwartej kompozycji, na żółtym, prostokątnym tle znajduje się niebiesko‑czarna dynamicznie namalowana, bezgłowa postać, która biegnąc pcha wózek sklepowy z leżącą we wnętrzu jego kosza głową w kształcie kuli. Ukazane na plakacie elementy przedstawione zostały w dużym uproszczeniu. Postać sprowadzona jest do prostego symbolu graficznego, przypominającego ludzika ze znaku drogowego. Wózek natomiast narysowany jest luźną linią o zróżnicowanym konturze. Górną krawędź plakatu zamyka wąski pasek skośnych, grubych linii w czarnym kolorze. U dołu, w prawym rogu umieszczony został czarny prostokąt z żółtym napisem „PROMOCJA”.
Ilustracja przedstawia plakat do przedstawienia teatralnego „Ślubuję ci miłość i wierność”, autorstwa Nikodema Pręgowskiego. Na białym tle umieszczone zostały dwa czarno‑szare koła zębate. Do koła znajdującego się wyżej dodano u góry strzałkę, przez co przypomina graficzny symbol męskości. Natomiast u dołu koła znajdującego się na dole kompozycji dodany został krzyżyk, co nadaje mu kształt graficznego symbolu żeńskiego. Na styku dwóch obracających się zębatek artysta umieścił czerwoną, iskrzącą plamę. Zabieg ten nadaje wrażenie ścierania się o siebie obu zazębionych elementów. W górnej części plakatu umieszczone zostały czerwono‑czarne napisy informacyjne. Na samej górze znajduje się tekst: János Háy „Ślubuję ci miłość i wierność”.
Nikodem Pręgowski, János Háy, Ślubuję ci miłość i wierność, Teatr im. Wilama Horzycy w Toruniu, UMK
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
R1ATFueOq69Ox
Ilustracja przedstawia plakat „Zoo of the future”, autorstwa Joanny Frydrychowicz‑Janiak, Krzysztofa Skrzypczyka. Na ciepłym, zielonym tle umieszczony został narysowany szerokimi pociągnięciami pędzla, drogowskaz z czterema tabliczkami w formie strzałek skierowanych w różnych kierunkach. Na każdej z nich znajdują się kolorowe, zwierzęce logotypy znanych marek takich jak Twitter, Peugeot, Red Bull, Puma itp. W górnej części kompozycji mieści się żółto‑biały napis „ZOO OF THE FUTURE”.
Joanna Frydrychowicz‑Janiak, Krzysztof Skrzypczyk, Komentarz do bieżących problemów ze sfery m.in. polityki, ekonomii czy ekologii, UMK
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
R1bX3fUpYVuLc
Ilustracja przedstawia plakat „Nie małpuj”, autorstwa Joanny Frydrychowicz‑Janiak, Krzysztofa Skrzypczyka. Na białym tle szerokimi pociągnięciami pędzla, namalowane zostały dwie, konturowe sylwetki małp. Uproszczone postacie zwierząt stoją na czworaka z zawiniętymi do góry, długimi ogonami. Profile ich twarzy są niemal ludzkie. Obie sylwetki są identyczne, różnią się jedynie kolorem. Pierwsza małpa o żółtym konturze, umieszczona została do góry nogami u góry kompozycji, natomiast druga, niebieska znajduje się na dole. Pomiędzy nimi artyści umieścili czarno‑czerwony napis „NIE MAŁPUJ”. W prawym górnym rogu mieści się czarny napis: „CHROŃ PRAWO WŁASNOŚCI INTELEKTUALNEJ”.
Joanna Frydrychowicz‑Janiak, Krzysztof Skrzypczyk, Ochrona własności intelektualnej, UMK
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
R1DxklZSoO5jc
Ilustracja przedstawia plakat promujący XVII Międzynarodowy Festiwal Teatrów Plenerowych i Ulicznych FETA, autorstwa Nikodema Pręgowskiego. W centrum kompozycji, na jasno‑beżowym tle znajduje się ciemno‑szara sylwetka buta z czerwoną podeszwą, umieszczona na czerwonej sprężynie. Nad grafiką, u góry kompozycji umieszczony został blok tekstowy informujący o wydarzeniu oraz duży napis „FETA”. W prawym dolnym rogu mieści się małe logo Gdańska z dwoma lwami oraz napisy: „GDAŃSK – miasto wolności”, WWW.FETA.PL”.
Nikodem Pręgowski, XVII Międzynarodowy Festiwal Teatrów Plenerowych i Ulicznych FETA, UMK
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
RewTf5eRHzsjg
Ilustracja przedstawia plakat „Utrzymywanie równowagi pomiędzy pracą zawodową a czasem wolnym przeznaczanym na życie rodzinne”, autorstwa Joanny Frydrychowicz‑Janiak, Krzysztofa Skrzypczyka. Na białym tle znajdują się dwie, czarno‑białe, przypominające drzeworyt grafiki ukazujące mężczyznę siedzącego na ciągniętym przez konia wozie. Postać przedstawiona na górnym obrazku na głowie ma beret, natomiast za nią wznosi się znajdująca się na wozie, namalowana zieloną farbą kopica siana. Obok mężczyzny umieszczony został napis „prrrrrr...aca”. Dolna grafika ukazuje tego samego człowieka na wozie, tym razem jednak z kapeluszem na głowie. Za mężczyzną zamiast siana namalowana została czerwoną farbą kobieta w chuście oraz stroju w kwiatki. Obok scenki znajduje się napis „czy czas wolny?”.
Joanna Frydrychowicz‑Janiak, Krzysztof Skrzypczyk, Utrzymywanie równowagi pomiędzy pracą zawodową a czasem wolnym przeznaczanym na życie rodzinne, UMK
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
RWcINaOJPlgEZ
Ilustracja przedstawia plakat „Eko”, autorstwa Nikodema Pręgowskiego. Na tle uproszczonego krajobrazu z błękitnym, pokrytym jasnymi chmurkami niebem oraz tęczą, ukazany został biały wiatrak elektrowni wiatrowej. W górnej części kompozycji artysta przedstawił lecącego, ciemnego ptaka, któremu jedno ze skrzydeł wiatraka odcina głowę. Z szyi wydobywa się rozpryśnięta czerwona plama krwi. Nad głową unosi się chmurka tekstowa z napisem „EKO”.
Nikodem Pręgowski, „Eko”, 2010, UMK
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
RUqbCUwYi9HTe
Ilustracja przedstawia plakat „Global Warming”, autorstwa Joanny Frydrychowicz‑Janiak, Krzysztofa Skrzypczyka. W centrum zamkniętej kompozycji, na niebieskim tle ukazana została uproszczona sylwetka jelenia, obwiedziona grubym białym konturem. W jej wnętrzu artystka namalowała gąszcz tropikalnych drzew na czerwono‑ceglastym tle. Pod postacią zwierzęcia znajduje się czarny napis: „GLOBAL WARMING”.
Ilustracja przedstawia plakat promujący festiwal muzyczny „Festival De‑marne, 1999”, autorstwa Michała Batorego. W centrum zamkniętej kompozycji, na czerwonym tle ukazana została biała papierowa torebka ugnieciona w kształt trąbki, z której szerokiego wylotu wystają frytki. W centrum grafiki znajduje się czarno‑biały blok tekstowy informujący o szczegółach wydarzenia. Po prawej stronie, w żółtym prostokącie umieszczony został czarny napis: „FESTIVAL DE‑MARNE 5‑17 OCTOBRE 99”.
Michał Batory, Plakat promujący festiwal muzyczny „Festival De‑marne, 1999”
Źródło: online-skills, dostępny w internecie: michalbatory.com, licencja: CC BY 3.0.
Rg2WGv4PnUppS
Ilustracja przedstawia plakat promujący festiwal muzyczny „XXVI Festival Castell de Peralada”, autorstwa Michała Batorego. W centrum zamkniętej kompozycji, na błękitno‑szarym tle ukazana została wykonana ze słonecznika trąbka. Jego żółty, duży kwiat stanowi wylot instrumentu, natomiast łodyga zawinięta jest w kształt korpusu. Po obu stronach umieszczonej po skosie trąbki znajdują się zielone i żółte napisy: „XXVI Festival Castell de Peralada” oraz „Juliol – Agost 2012”.
Michał Batory, Plakat promujący festiwal muzyczny „XXVI Festival Castell de Peralada”, 2012
Źródło: online-skills, dostępny w internecie: michalbatory.com, licencja: CC BY 3.0.
RRVK66hBHDJtn
Ilustracja przedstawia plakat promujący przedstawienie w teatrze, autorstwa Michała Batorego. W centrum zamkniętej kompozycji, na błękitno‑szarym tle ukazane zostało surrealistyczne przedstawienie nożyczek, które w miejscu ostrzy posiadają ustawione w baletowej pozie nogi baletnicy w pointach. U góry grafiki umieszczone zostały ustawione po łuku, czarne napisy informujące o szczegółach wydarzenia, m.in. duży napis „VESTIS”. W górnym lewym rogu znajduje się pomarańczowy prostokąt z białym napisem „CHAI‑LLOT”.
Michał Batory, Plakat promujący przedstawienie w teatrze, 2008
Źródło: online-skills, dostępny w internecie: michalbatory.com, licencja: CC BY 3.0.
R1IuOOWAJkgmR
Ilustracja przedstawia plakat promujący festiwal muzyczny „XXVI Festival Castell de Peralada”, autorstwa Michała Batorego. W centrum zamkniętej kompozycji, na pomarańczowym tle ukazany został kamerton, którego widełki zakończone są dwoma niebieskimi patyczkami higienicznymi o białych, bawełnianych końcówkach. Przyrząd przekreślony jest krzyżującymi się w centrum kompozycji, białymi napisami.
Michał Batory, Plakat promujący festiwal muzyczny „XXVI Festival Castell de Peralada”, 2012
Źródło: online-skills, dostępny w internecie: michalbatory.com, licencja: CC BY 3.0.
RZBRM2di86P9n
Ilustracja przedstawia plakat do przedstawienia teatralnego „Historia” Witolda Gombrowicza, autorstwa Henryka Tomaszewskiego. W centrum zamkniętej kompozycji, na białym, otoczonym czerwoną ramką tle, narysowana została prostym czarnym konturem, wyłaniająca się zza kadru zielona stopa. Jej palce rozchylone są w znak „V”. Naokoło artysta namalował niestaranną, niemal dziecięcą czcionką kolorowe napisy: „Witold Gombrowicz”, „TEATR”, „NOWY”, „Historia”. W dolnym lewym rogu znajduje się mały blok tekstowy informujący o szczegółach wydarzenia.
Henryk Tomaszewski, Plakat do przedstawienia teatralnego „Historia” Witolda Gombrowicza, 1983
Źródło: Piotr Florianowicz, dostępny w internecie: panekjoanna.files.wordpress.com, licencja: CC BY 3.0.
RnHeWvbiQDVDz
Ilustracja przedstawia plakat do przedstawienia teatralnego „Skoro go nie ma” Tadeusza Peipera, autorstwa Henryka Tomaszewskiego. W centrum zamkniętej kompozycji, na białym tle, narysowane zostało popiersie mężczyzny w ciemno‑fioletowym kapeluszu. Ubrana w niebieską marynarkę postać przysłania lewą stronę twarzy podmalowaną beżowym kolorem dłonią. Prawa, odsłonięta część twarzy pozostaje biała. Na górze kompozycji znajduje się narysowany odręczną, prostą czcionką czarny napis „Skoro Go”, natomiast na dole umieszczona jest dalsza część tytułu „NIEMA”. Nad głową postaci w centrum artysta umieścił imię i nazwisko autora dramatu Tadeusza Peipera, a poniżej napis „teatr Ateneum”.
Henryk Tomaszewski, Plakat promujący przedstawienie teatralne „Skoro go nie ma Tadeusza Peipera”
Źródło: Piotr Florianowicz, dostępny w internecie: pigasus-shop.de, licencja: CC BY 3.0.
R5Y0kUd856XEn
Ilustracja przedstawia plakat do przedstawienia „Kordiana” Juliusza Słowackiego, autorstwa Henryka Tomaszewskiego. Horyzontalna kompozycja ukazuje namalowane prostą czarną plamą sylwetki sześciu ptaków na białym tle, otoczone szarymi plamkami przywodzącymi na myśl śnieg. Górną partię grafiki zamyka czarny, prostokątny pas na którym widnieje wykonany białą kreską odręczny napis: „Teatr Powszechny KORDIAN JULIUSZ SŁOWACKI”.
Henryk Tomaszewski, Plakat promujący przedstawienie „Kordiana”, Juliusza Słowackiego
Źródło: Piotr Florianowicz, dostępny w internecie: zwierciadlo.pl, licencja: CC BY 3.0.
RhmRe8FFAz8hr
Ilustracja przedstawia plakat promujący wystawę plakatów, autorstwa Piotra Młodożeńca. W centrum zamkniętej kompozycji, na białym tle namalowana została szeroką plamą, schematycznie ujęta, niebieska postać kroczącego mężczyzny. Sylwetkę pokrywają rozmieszczona na całej płaszczyźnie grafiki czarne, odręcznie wykonane napisy: „PIOTR MŁODOŻENIEC PLAKATY”. Na część liter nałożony został raster wydzielając z bloku tekstowego wyraz „IOODO”. Niektóre z liter wpisują się w sylwetkę mężczyzny. „Ł” i „I” tworzą jego ręce, natomiast „A” wtapia się w nogę. Na dole kompozycji artysta umieścił blok tekstowy informujący o szczegółach wydarzenia.
Piotr Młodożeniec, Plakat promujący wystawę plakatów, 2011
Źródło: online-skills, dostępny w internecie: poster.pl, licencja: CC BY 3.0.
R1RduSq2veQpp
Ilustracja przedstawia plakat promujący festiwal „Jazz od nowa”, autorstwa Nikodema Pręgowskiego. Na białym tle umieszczone zostały w trzech rzędach duże napisy „JAZZ’’, „OD NOWA”, „FESTIVAL TORUŃ 26.2‑1.3 2014”. Kompozycja pełna jest dynamicznych skosów. Czcionka w każdym z rzędów odchylona jest pod innym kątem. Tło pomiędzy literami pokryte jest gdzieniegdzie skośnymi, czarnymi liniami. Ukośne, białe linie przecinają czarne bloki tekstowe pod różnymi kątami. W górnym lewym rogu umieszczony został czarny, półprzezroczysty prostokąt z białym napisem „XIV”.
Nikodem Pręgowski, Plakat promujący festiwal „Jazz od nowa”, 2014
Źródło: online-skills, dostępny w internecie: poster.pl, licencja: CC BY 3.0.
RnLVMdritH7Qq
Ilustracja przedstawia plakat „LIFE”, autorstwa Lexa Drewińskiego. W centrum kompozycji, na niebieskim tle znajduje się duży napis „LIfE”. Litery „L”, „I” i „E” są czarne, natomiast „f” to biała literka z logo Facebooka.
Lex Drewiński, plakat „LIFE”
Źródło: online-skills, dostępny w internecie: stgu.pl, licencja: CC BY 3.0.
R1VjwRsU5xu7e
Ilustracja przedstawia plakat „Wozzeck”, autorstwa Jana Lenicy. Na grafice, utrzymanej w monochromatycznej gamie czerwieni, przy pomocy grubych czarnych linii została narysowana głowa i ramiona postaci. Pośrodku prostokątnej twarzy o falistych brzegach, znajdują się otworzone usta z rzędami białych zębów. U góry głowy mieści się małe kółeczko. Postać nie ma ani oczu ani nosa. Tło kompozycji stanowią poziome, pofalowane, czarne linię na czerwonym tle. W lewym górnym rogu znajduje się napis „TEATR WIELKI”.
Jan Lenica, „Wozzeck”, plakat promujący operę Albana Berga, 1964
Źródło: Piotr Florianowicz, dostępny w internecie: klatkapoklatce.pl, licencja: CC BY 3.0.
R1B93ccuM1Gaf
Ilustracja przedstawia plakat „Tygrys w pasy / w kołnierzu”, autorstwa Huberta Hilschera. W centrum kompozycji, na czerwonym tle znajduje się siedząca postać tygrysa w czarno‑różowo‑zielono‑niebieskie pasy. Zwierzę ma owinięty wokół szyi biało‑szary, puszysty kołnierz. Spogląda na odbiorcę oczami o czarnych tęczówkach i czerwonych źrenicach. Z jego paszczy wystaje czerwony język. W górnym lewym rogu znajduje się narysowany cienką białą kreską napis „CYRK”.
Ilustracja do zadania
Źródło: online-skills, dostępny w internecie: poster.pl, licencja: CC BY 3.0.
R1LiyktsnfUjN
Ilustracja przedstawia plakat do filmu „Harry Potter – INSYGNIA ŚMIERCI”. W centrum zdjęcia, na tle mrocznego lasu ukazane zostały biegnące postacie dwóch chłopców i dziewczyny ubranych w kurtki i jeansy. Całość kompozycji utrzymana jest w chłodnej, niebiesko‑czarnej tonacji. Na dole znajduje się duży napis „Harry Potter” natomiast pod nim mniejszą czcionką „INSYGNIA ŚMIERCI”. Poniżej umieszczony został blok tekstowy z informacjami na temat filmu.
Ilustracja do zadania
Źródło: online-skills, dostępny w internecie: fwcdn.pl, licencja: CC BY 3.0.
R16xuoobBzH32
Ilustracja przedstawia plakat „POLSKI PLAKAT JAZZOWY”. Na tle pięciolinii ukazana została figurka muzykanta grającego na skrzypcach. Postać ubrana jest w czerwony hełm i bluzkę oraz niebieskie spodnie z czerwonym lampasem. Nad instrumentem unosi się luźno namalowana cienkimi kreskami, plątanina kolorowych mazajów. W dolnym prawym rogu znajdują się napisy „POLISH JAZZ POSTER” oraz „POLSKI PLAKAT JAZZOWY”.
Ilustracja do zadania
Źródło: online-skills, dostępny w internecie: poster.pl, licencja: CC BY 3.0.
R1PMliUjtX4ke
Ilustracja przedstawia plakat do przedstawienia teatralnego „Calineczka”. W centrum kompozycji, na zielonkawym tle znajduje się wystający z tafli wody, czerwony mak o cienkiej łodyżce i drobnych liściach. Pośród płatków kwiatu stoi Calineczka. Bajkowa postać ubrana jest w białą sukienkę. Jej ciemne brązowe włosy powiewają na wietrze. Na jednym z listków maku przysiadł motyl o niebieskich skrzydłach. Na głowie ma brązowy cylinder, natomiast pod szyją zawiązany pomarańczowy szalik. U dołu kompozycji, po lewej stronie siedzi zielona naburmuszona żaba. Ilustracja utrzymana jest w ciepłej kolorystyce z dominacją zieleni. W centrum, obok łodyżki maku znajduje się czerwony napis „CALINECZKA – Niezwykłe przygody”.
Ilustracja do zadania
Źródło: online-skills, dostępny w internecie: lofix.files.wordpress.com, licencja: CC BY 3.0.
Bibliografia
H. Szemberg (red.), Plakat polski, Wydawnictwo Artystyczno‑Graficzne RSW Prasa, Warszawa 1957.
J. Cygańska, Plakat, [w:] Encyklopedia współczesnego bibliotekarstwa polskiego, pod red. K. Głombiowskiego, B. Świderskiego, H. Więckowskiej, Wrocław‑Warszawa‑Kraków‑Gdańsk 1976, s. 240–242,
T. Kowalski (opr.), Polski plakat filmowy, Filmowa Agencja Wydawnicza, Warszawa 1957.