Autor/autorka

Grzegorz Szczepan

1. Etap edukacyjny i klasa

szkoła podstawowa - klasa IV

2. Przedmiot

informatyka

3. Temat zajęć

Formatowanie tabeli - plansza do kodowania.

4. Czas trwania zajęć

45 minut

5. Uzasadnienie wyboru tematu

Połączenie kształcenia umiejętności korzystania z aplikacji komputerowych oraz wprowadzenia elementów zapisu kodowego jako przygotowania do programowania.

6. Uzasadnienie zastosowania technologii

Uczniowie poznają możliwość wykorzystania edytora tekstu jako narzędzia wspomagającego kodowanie.

7. Cel ogólny zajęć

Tworzenia dokumentów tekstowych: formatowanie tabeli, wstawianie kształtów.

8. Cele szczegółowe zajęć

  1. Umiejętność łączenia grafiki z tekstem w edytorze tekstu.

  2. Umiejętność wstawiania napisów i kształtów w edytorze tekstu.

  3. Umiejętność tworzenia sekwencji poleceń do poruszania obiektem na planszy.

9. Metody i formy pracy

  1. Praca zdalna polegająca na udostępnieniu materiałów.

  2. Interakcja z uczniami za pomocą MS Teams.

  3. Praca indywidualna ucznia.

10. Środki dydaktyczne

  1. Komputer z dostępem do internetu.

  2. Aplikacja Teams.

  3. Word z pakietu MS Office.

  4. Wirtualna tablica www.padlet.com.

11. Wymagania w zakresie technologii

Lekcja online: uczniowie pracują w domu, łączą się przez platformę Teams.

Wykorzystanie programu Word w pakiecie Office365.

Dostęp do Internetu.

12. Przebieg zajęć

  • Aktywność 1

    • Temat: Znajdź drogę

    • Czas trwania: 10 minut

    • Opis aktywności:

       W programie wymiany plików uczniowie otrzymują dokument z wyrysowaną szachownicą 8 na 8 kratek.

      W komórce o adresie  a8 znajduje się symbol punktu startowego (START) w komórce oznaczonej jako h2 znajduje sie punkt końcowy(META).

      1. Uczniowie wyznaczają i zaznaczają drogę  jaką można dojść,  od startu do mety. Droga może tylko być wyznaczona w pionie lub w poziomie.

      2. Do zaznaczenia przebytej drogi wykorzystują znaki emoji w programie Word  Office365.   

      3. W miejscu wyznaczonym opisują, w sposób jaki uznają za stosowny, zaznaczoną drogę. W żadnym wypadku nauczyciel nie sugeruje sposobu opisu.

  • Aktywność 2

    • Temat: Jak nam się udało wykonać ćwiczenie?

    • Czas trwania: 6

    • Opis aktywności:

      Po wykonaniu zadania uczniowie dzielą się informacjami i odpowiadają na umieszczone pytania:

      Co sprawiło trudność?

      Co się im udało?

      Jak opisali wyznaczoną drogę?

      Do wymiany spostrzeżeń wykorzystują przygotowaną tablicę:  https://padlet.com/szgrzegorz3/n8wkbv4mdl099jmz

  • Aktywność 3

    • Temat: Trochę opowiemy o sposobach zapisu.

    • Czas trwania: 6 minut

    • Opis aktywności:

       Na podstawie przedstawionych informacji nauczyciel porządkuje wiadomości dotyczące zapisu drogi, którą trzeba przejść dwoma dowolnymi punktami na planszy.
      1. Opis słowny - całymi zdaniami, wykorzystując język potoczny.
      2. Opis wykorzystujący opis liczbę kroków i podający kierunek ruchu
      3. Opis wykorzystujący oznaczenie wierszy i kolumn na planszy.
      4. Opis wykorzystujący oznaczenie wierszy i kolumn oraz podający obrót w kieunku ruchu.
      5. Opis wykorzystujący możliwość grupowania takich samych ruchów.

  • Aktywność 4

    • Temat: A teraz ćwiczymy.

    • Czas trwania: 20

    • Opis aktywności:

      W Teams uczniowie otrzymują plik ćwiczeniowy. Zmieniają jego nazwę.
      Plikzawiera opis czynności do wykonania: Zapisz drogę jaką pokona myszka znajdująca się na polu A12 w drodze do domku znajdującego się na polu L2.
      W czasie podróży powinna ominąć  pola w kolorze różowym. W czasie przejścia musi nazbierać zapasy na zimę w postaci owoców i wzrzyw.  
      (musi przejść przez pola na których są emoji : wiśnia, jabłko, truskawka i marchewka).
      Uczniowie wykonują ćwiczenie online.

13. Sposób ewaluacji zajęć

 Zapisane pliki każdego ucznia. Chętni uczniowie udostępniają wyniki swojej pracy.

14. Licencja

CC BY‑NC‑SA 4.0 - Uznanie autorstwa‑Użycie niekomercyjne‑Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe. Przejdź do opisu licencji

15. Wskazówki dla innych nauczycieli korzystających z tego scenariusza

16. Materiały pomocnicze

17. Scenariusz dotyczy Zintegrowanej Platformy Edukacyjnej

Nie

18. Forma prowadzenia zajęć