Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
E-materiały do kształcenia zawodowego

Poligrafia ogólna

PGF.02. Realizacja procesów drukowania z offsetowych form drukowych i PGF.06. Planowanie i kontrola produkcji poligraficznej. - Technik procesów drukowania 311935, Drukarz offsetowy 732210, Technik procesów introligatorskich 311936

Formaty i miary poligraficzne

GRA EDUKACYJNA

1
R1TUtjaDCLa3g
Witamy Cię w grze polegającej na wcielaniu się w rolę Technologa, czyli pracownika drukarni, dzięki której nauczysz się jak należy posługiwać się miarami i formatami poligraficznymi. Gra edukacyjna „Formaty i miary poligraficzne” umożliwia rozwijanie umiejętności oraz zdobywanie wiedzy z zakresu posługiwania się miarami i formatami poligraficznymi. Gracz może wcielić się w rolę Technologa. Jest to to specjalista, który w zakładzie poligraficznym ma za zadanie zaplanować i nadzorować prace, od złożenia zamówienia przez klienta do wykonania gotowego produktu poligraficznego. Technolog ustala parametry techniczne produktu, a następnie dobiera materiały do jego wykonania, jak również maszyny i urządzenia, na których będą prowadzone operacje technologiczne. Technolog powinien posiadać doświadczenie w pracy na różnych stanowiskach, a z pewnością dysponować wiedzą o procesach poligraficznych od prepressu, przez press, do postpressu. Technolog w swojej pracy aktualizuje wiedzę związaną z możliwościami technologicznymi wykonania produktów, poznaje materiały poligraficzne, sposoby wykonania zamówień na maszynach i urządzeniach, a w szczególności uszlachetniania druków. Ważną cechą technologa jest umiejętność współpracy w zespole.
RMa0MNvJ2OFKc
Gra edukacyjna, Formaty i miary poligraficzne
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY 3.0.
1
Ćwiczenie 1
Rvhg8m8xQ0WTD1
Uzupełnij luki w zdaniach, wybierając poprawne wyrażenia spośród znajdujących się pod tekstem dotyczącym formatów i miar poligraficznych. Drukarnia otrzymała zlecenie wykonania kalendarzy planszowych w formacie netto A3. Zadaniem technologa będzie zaplanowanie przygotowania podłoża 1. 500 x 700, 2. 148 x 210, 3. format, 4. znaczniki, 5. cztery, 6. przekroić, 7. dwa, 8. 105 x 148, 9. farbowego, 10. bankowych, 11. 1000 x 1400, 12. 99 x 210, 13. temperaturowa, 14. 841 x 1189, 15. produkcji, 16. 297 x 420, 17. 210 x 297, 18. B0, 19. densytometryczna, 20. B2, 21. drukowego, 22. 0,351, 23. zbigować, 24. kształt, 25. znaczki, 26. 0,315. Zanim technolog rozpocznie swoją pracę, musi zapoznać się z kartą zlecenia produkcyjnego, a następnie dobrać 1. 500 x 700, 2. 148 x 210, 3. format, 4. znaczniki, 5. cztery, 6. przekroić, 7. dwa, 8. 105 x 148, 9. farbowego, 10. bankowych, 11. 1000 x 1400, 12. 99 x 210, 13. temperaturowa, 14. 841 x 1189, 15. produkcji, 16. 297 x 420, 17. 210 x 297, 18. B0, 19. densytometryczna, 20. B2, 21. drukowego, 22. 0,351, 23. zbigować, 24. kształt, 25. znaczki, 26. 0,315 podłoża drukowego. Wymiar arkusza formatu A3 kalendarza planszowego to 1. 500 x 700, 2. 148 x 210, 3. format, 4. znaczniki, 5. cztery, 6. przekroić, 7. dwa, 8. 105 x 148, 9. farbowego, 10. bankowych, 11. 1000 x 1400, 12. 99 x 210, 13. temperaturowa, 14. 841 x 1189, 15. produkcji, 16. 297 x 420, 17. 210 x 297, 18. B0, 19. densytometryczna, 20. B2, 21. drukowego, 22. 0,351, 23. zbigować, 24. kształt, 25. znaczki, 26. 0,315 mm.

Jeśli kalendarz będzie drukowany na maszynie półformatowej – A2, B2 lub ćwierćformatowej – A3, B3, a dysponujemy podłożem drukowym A1, B1, to należy 1. 500 x 700, 2. 148 x 210, 3. format, 4. znaczniki, 5. cztery, 6. przekroić, 7. dwa, 8. 105 x 148, 9. farbowego, 10. bankowych, 11. 1000 x 1400, 12. 99 x 210, 13. temperaturowa, 14. 841 x 1189, 15. produkcji, 16. 297 x 420, 17. 210 x 297, 18. B0, 19. densytometryczna, 20. B2, 21. drukowego, 22. 0,351, 23. zbigować, 24. kształt, 25. znaczki, 26. 0,315 je do pożądanego formatu. Maksymalne wymiary, jakie może mieć podłoże drukowe do maszyny drukującej półformatowej, to 1. 500 x 700, 2. 148 x 210, 3. format, 4. znaczniki, 5. cztery, 6. przekroić, 7. dwa, 8. 105 x 148, 9. farbowego, 10. bankowych, 11. 1000 x 1400, 12. 99 x 210, 13. temperaturowa, 14. 841 x 1189, 15. produkcji, 16. 297 x 420, 17. 210 x 297, 18. B0, 19. densytometryczna, 20. B2, 21. drukowego, 22. 0,351, 23. zbigować, 24. kształt, 25. znaczki, 26. 0,315 mm, bo to wymiar arkusza formatu 1. 500 x 700, 2. 148 x 210, 3. format, 4. znaczniki, 5. cztery, 6. przekroić, 7. dwa, 8. 105 x 148, 9. farbowego, 10. bankowych, 11. 1000 x 1400, 12. 99 x 210, 13. temperaturowa, 14. 841 x 1189, 15. produkcji, 16. 297 x 420, 17. 210 x 297, 18. B0, 19. densytometryczna, 20. B2, 21. drukowego, 22. 0,351, 23. zbigować, 24. kształt, 25. znaczki, 26. 0,315.

Do druku na arkuszu formatu B2 zmieszczą się 1. 500 x 700, 2. 148 x 210, 3. format, 4. znaczniki, 5. cztery, 6. przekroić, 7. dwa, 8. 105 x 148, 9. farbowego, 10. bankowych, 11. 1000 x 1400, 12. 99 x 210, 13. temperaturowa, 14. 841 x 1189, 15. produkcji, 16. 297 x 420, 17. 210 x 297, 18. B0, 19. densytometryczna, 20. B2, 21. drukowego, 22. 0,351, 23. zbigować, 24. kształt, 25. znaczki, 26. 0,315 kalendarze, tzw. użytki formatu A3. Na arkuszu do druku poza użytkami musi pozostać miejsce na 1. 500 x 700, 2. 148 x 210, 3. format, 4. znaczniki, 5. cztery, 6. przekroić, 7. dwa, 8. 105 x 148, 9. farbowego, 10. bankowych, 11. 1000 x 1400, 12. 99 x 210, 13. temperaturowa, 14. 841 x 1189, 15. produkcji, 16. 297 x 420, 17. 210 x 297, 18. B0, 19. densytometryczna, 20. B2, 21. drukowego, 22. 0,351, 23. zbigować, 24. kształt, 25. znaczki, 26. 0,315 drukarskie i introligatorskie, takie jak: punktury formatowe, pasery, skala 1. 500 x 700, 2. 148 x 210, 3. format, 4. znaczniki, 5. cztery, 6. przekroić, 7. dwa, 8. 105 x 148, 9. farbowego, 10. bankowych, 11. 1000 x 1400, 12. 99 x 210, 13. temperaturowa, 14. 841 x 1189, 15. produkcji, 16. 297 x 420, 17. 210 x 297, 18. B0, 19. densytometryczna, 20. B2, 21. drukowego, 22. 0,351, 23. zbigować, 24. kształt, 25. znaczki, 26. 0,315 oraz miejsce na łapki maszyny drukującej. Nieefektywne wykorzystanie podłoża drukowego oznacza straty materiału, wzrost kosztów 1. 500 x 700, 2. 148 x 210, 3. format, 4. znaczniki, 5. cztery, 6. przekroić, 7. dwa, 8. 105 x 148, 9. farbowego, 10. bankowych, 11. 1000 x 1400, 12. 99 x 210, 13. temperaturowa, 14. 841 x 1189, 15. produkcji, 16. 297 x 420, 17. 210 x 297, 18. B0, 19. densytometryczna, 20. B2, 21. drukowego, 22. 0,351, 23. zbigować, 24. kształt, 25. znaczki, 26. 0,315 oraz dodatkową makulaturę i odpady z drukarni.

W poligrafii ważna jest również znajomość formatów i jednostek typograficznych. Przykładowo format A0 to 1. 500 x 700, 2. 148 x 210, 3. format, 4. znaczniki, 5. cztery, 6. przekroić, 7. dwa, 8. 105 x 148, 9. farbowego, 10. bankowych, 11. 1000 x 1400, 12. 99 x 210, 13. temperaturowa, 14. 841 x 1189, 15. produkcji, 16. 297 x 420, 17. 210 x 297, 18. B0, 19. densytometryczna, 20. B2, 21. drukowego, 22. 0,351, 23. zbigować, 24. kształt, 25. znaczki, 26. 0,315 mm, a format DL to 1. 500 x 700, 2. 148 x 210, 3. format, 4. znaczniki, 5. cztery, 6. przekroić, 7. dwa, 8. 105 x 148, 9. farbowego, 10. bankowych, 11. 1000 x 1400, 12. 99 x 210, 13. temperaturowa, 14. 841 x 1189, 15. produkcji, 16. 297 x 420, 17. 210 x 297, 18. B0, 19. densytometryczna, 20. B2, 21. drukowego, 22. 0,351, 23. zbigować, 24. kształt, 25. znaczki, 26. 0,315 mm. Natomiast podstawowa jednostka typograficzna w systemie Pica, czyli 1 pt, to 1. 500 x 700, 2. 148 x 210, 3. format, 4. znaczniki, 5. cztery, 6. przekroić, 7. dwa, 8. 105 x 148, 9. farbowego, 10. bankowych, 11. 1000 x 1400, 12. 99 x 210, 13. temperaturowa, 14. 841 x 1189, 15. produkcji, 16. 297 x 420, 17. 210 x 297, 18. B0, 19. densytometryczna, 20. B2, 21. drukowego, 22. 0,351, 23. zbigować, 24. kształt, 25. znaczki, 26. 0,315 mm.
11
Instrukcja korzystania z gry edukacyjnej

Gra edukacyjna – Formaty i miary poligraficzne wymaga trybu pełnoekranowego. Aby przejść do tego trybu, należy kliknąć przycisk: „Włącz tryb pełnoekranowy”.

R15BVYtK4juYy
Widok ekranu gry edukacyjnej
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY 3.0.

Po włączeniu trybu pełnoekranowego pojawia się ekran początkowy gry z jej opisem.

Aby przejść do gry, należy kliknąć przycisk: „Rozpocznij grę”.

RZdEMncYsY7dF
Widok ekranu gry edukacyjnej
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY 3.0.

W kolejnym oknie znajduje się menu wyboru roli. Aby rozpocząć rozwiązywanie zadań, należy wybrać jedną z ról i kliknąć przycisk „Rozpocznij grę”.

R15SYyof7OMEP
Widok ekranu gry edukacyjnej
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY 3.0.

Po wybraniu kategorii, na ekranie wyświetli się menu wyboru poziomu trudności: poziom łatwy i trudny. Na początku dostępny jest tylko poziom łatwy, który można rozpocząć, klikając przycisk „Rozpocznij”.

RrVCwH8LTFLqP
Widok ekranu gry edukacyjnej
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY 3.0.

Po wybraniu poziomu trudności, na ekranie wyświetli się informacja o zadaniu do wykonania. W celu kontynuacji gry należy nacisnąć przycisk „Przejdź do wykonania zlecenia” oraz przycisk „Kontynuuj”.

R14LWfucf8SKP
Widok ekranu gry edukacyjnej
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY 3.0.

Następnie a ekranie wyświetli się pierwsze zadanie, które należy rozwiązać, a następnie nacisnąć przycisk „Zatwierdź odpowiedź”.

RINykG8MYb0LX
Widok ekranu gry edukacyjnej
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY 3.0.

W przypadku poprawnego rozwiązania zadania pojawia się informacja zwrotna. Aby przejść do kolejnego zadania należy kliknąć przycisk „Kontynuuj”.

R1EtbzpbMRA5R
Widok ekranu gry edukacyjnej
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY 3.0.

W przypadku błędnie rozwiązanego zadania pojawia się informacja zwrotna. Aby wrócić do zadania należy kliknąć przycisk „Kontynuuj”.

RO7BQIxQthccN
Widok ekranu gry edukacyjnej
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY 3.0.

W przypadku wybranych pytań, kiedy zadanie zostanie błędnie rozwiązane, istnieje możliwość ponownego spróbowania rozwiązania. Aby ponownie rozwiązać zadanie, należy nacisnąć przycisk „Spróbuj ponownie”.

RKtMYEjp1ZrK7
Widok ekranu gry edukacyjnej
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY 3.0.

Po rozwiązaniu wszystkich zadań z danej misji pojawia się podsumowanie. Jeśli nie udało się zdobyć wystarczającej liczby punktów i misja nie została zaliczona, mimo wszystko można zapisać wynik, klikając przycisk „Zapisz wynik” lub powtórzyć misję, klikając przycisk „Powtórz poziom”. Zapisanie wyniku utrwali rezultat i umożliwi wykonanie kolejnych zadań. Powtórzenie misji resetuje uzyskany wynik i pozwala na jego poprawę.

RGhwQtvNeu1SR
Widok ekranu gry edukacyjnej
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY 3.0.

Po prawidłowym rozwiązaniu zadań z danej misji, na ekranie pojawia się podsumowanie. Jeśli udało się zdobyć wystarczającą liczbę punktów, można zapisać wynik, klikając przycisk „Zapisz wynik” lub powtórzyć misję, klikając przycisk „Powtórz poziom”. Zapisanie wyniku utrwali rezultat i umożliwi wykonanie kolejnych zadań. Powtórzenie misji resetuje uzyskany wynik i pozwala na jego poprawę.

R12J3KozpIYuP
Widok ekranu gry edukacyjnej
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY 3.0.

Po rozwiązaniu wszystkich zadań, w grze pojawia się podsumowanie wraz z liczbą osiągniętych punktów oraz prezentacją zdobytych odznak. Kliknięcie na przycisk „Zagraj jeszcze raz” umożliwia ponowne rozpoczęcie gry. Przycisk „Zamknij grę” pozwala na wyjście z gry.

R1Yx7zKOo4WEN
Widok ekranu gry edukacyjnej
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY 3.0.

W górnej części ekranu gry, po lewej stronie, znajduje się pasek postępu. Po rozwiązaniu kolejnych zadań można monitorować poziom postępu w grze, liczbę zdobytych punktów oraz odznak. Po prawej stronie, w górnej części ekranu, znajdują się interaktywne przyciski. Przycisk „Wyłącz dźwięk tła” umożliwia wyciszenie ścieżki dźwiękowej. Przycisk „Pomoc” pozwala przejść do działu „Pytania i odpowiedzi”. Przycisk „Zamknij grę” pozwala na wyjście z gry.

RDCKHO4NlYZ3l
Widok ekranu gry edukacyjnej
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY 3.0.

Po kliknięciu przycisku „Pomoc”, na ekranie pojawia się okno „Pytania i odpowiedzi”. Opisane zostały tam zagadnienia z zakresu formatów i miar poligraficznych.

R16qBmV5Wc49F
Widok ekranu gry edukacyjnej
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY 3.0.

W przypadku korzystania wyłącznie z klawiatury należy użyć poniższych klawiszy:

  • Tabulator - przechodzenie pomiędzy przyciskami akcji;

  • Enter - wykonanie akcji (zaznacz, odznacz, przejdź dalej);

  • Strzałki - przewijanie zawartości okna lewo/prawo i góra dół.

Powiązane ćwiczenia

1
Materiały powiązane