Formularz dla nauczyciela
Informacje wstępne
Przedsiębiorstwa na różnych etapach rozwoju muszą pozyskiwać kapitał na dalszą działalność. Istnieje wiele źródeł finansowania, a ich wybór zależy m.in od aktualnej sytuacji przedsiębiorstwa, jego wielkości, etapu w cyklu życia (początek, dojrzałość, schyłek) i perspektyw rozwoju. Celem poniższego ćwiczenia jest uzyskanie przez uczniów umiejętności identyfikowania różnych sposobów pozyskiwania kapitału wraz z wadami i zaletami poszczególnych źródeł i wybór odpowiedniego źródła finansowania selekcja w zależności od sytuacji.
W omawianym case study najważniejsze jest podejście i argumentacja związana z wyborem metody finansowania (bądź decyzją o braku potrzeby pozyskania kapitału). Grupa może być oceniona na podstawie przygotowanego maila, w którym ujęta zostanie ostateczna rekomendacja wraz z argumentacją. Można przyznać dodatkowe punkty za ujęcie w rozwiązaniu kwestii marketingu i lokalizacji lokalu gastronomicznego, który był poruszony w zaprezentowanym uczniom mailu. Na ocenę może mieć również wpływ końcowego przedstawienia przez grupę rozwiązania na forum.
W przypadku małej ilości czasu (np. ze względu na przedłużenie się kwestii organizacyjnych na początku zajęć) można skrócić czas na początkową dyskusję o źródłach finansowania (punkt 2. w scenariuszu działań w segmencie lekcja) bądź nieznacznie ograniczyć czas na wykonanie case study (punkt 4. w scenariuszu działań w segmencie lekcja).
Zaleca się podzielenie klasy na grupy nie na podstawie miejsc zajmowanych przez uczniów, tylko na podstawie metody losowania bądź odliczania. Dzięki temu ćwiczenie dodatkowo stymulować będzie rozwój umiejętności pracy w grupie potencjalnie mniej komfortowej niż w przypadku pracy w zespole osób bliżej znanych.
W przypadku pojawienia się pytań szczegółowych (np. o dane koniunkturalne, dane finansowe spółki), można przekazać, że zakładamy neutralny scenariusz analizy, w którym spółka ma ostatecznie około 7500 zł zysku z każdym miesiącem, a wskaźniki gospodarcze na poziomie statusu quo (np. inflacja rdr: 7,50 - 10,00% ; stopa bezrobocia: 4,00 - 6,00%). Wskaźniki gospodarcze można dostosowywać do case study w zależności od sytuacji gospodarczej na moment wykonywania case study.
W case study stosowano zamiennie terminy pozyskanie kapitału oraz pozyskanie finansowania. W przypadku kapitału mowa wyłącznie o kapitale finansowym, a nie o innych formach kapitałowych (np. kapitał ludzki).
Zadania moderatora
Poinformowanie uczniów o konieczności indywidualnego zapoznania się z treścią case study przed zajęciami.
Odtworzenie materiału wideo na początku zajęć, które będą przeznaczone na realizację case study.
Rozpoczęcie i stymulowanie dyskusji na temat możliwych sposobów finansowania przedsiębiorstw.
Podział uczniów na zespoły.
Odpowiedzi na pytania uczniów i wątpliwości związane z rozumieniem poleceń sformułowanych w ramach case study.
Bieżące wspieranie, kontrolowanie pracy uczniów oraz wskazywanie kierunków poszukiwania rozwiązania oraz możliwych źródeł informacji.
Moderowanie przedstawiania rozwiązań i dyskusji wokół postawionych w treści case study pytań.
Scenariusz działań
(Przed lekcją)
Zapoznanie się z treścią case study i pytaniami.
(Lekcja - 45 min)
Odtworzenie materiału wideo i kwestie organizacyjne. {5 minut}
Dyskusja przed rozpoczęciem pracy. {10 minut}
Podział na grupy 4‑5 osobowe. Organizacja przestrzeni do pracy, rozdanie materiału uczestnikom. {5 minut}
Praca i dyskusja w zespołach. Przygotowanie odpowiedzi do zadania. {20 minut}
Krótkie przedstawienie rozwiązań zespołów i argumentacji oraz podsumowanie. {5 minut}
Komentarz dla uczniów
Przedstawiona w case study historia jest prawdziwą sytuacją biznesową, która miała miejsce w trakcie rozwoju spółki Bobby Burger. Część zaprezentowanych informacji została wymyślona na potrzeby case study. Przedstawiona analiza, jak i materiały mają formę uproszczoną. Podczas analizy można założyć obecną sytuację gospodarczą w Polsce oraz sytuację finansową spółki.
Nie ma tutaj złej odpowiedzi. Najważniejsza jest odpowiednia argumentacja i głębokość analizy. Ze względu na ograniczony czas na przygotowanie rekomendacji warto podzielić się w zespole na osoby, które będą odpowiedzialne za poszczególne obszary pracy (np. podział na analizę poszczególnych możliwości finansowania).
Oprócz samej rekomendacji, w rozwiązaniu warto przedstawić, dlaczego nie zdecydowano się na inne możliwości. Podejście do pracy jest elastyczne i można zrealizować zadanie w sposób kreatywny (np. przedstawić inną możliwość pozyskania finansowania niż te, które zostały omówione w materiałach).