Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Formy literackie w Biblii

1. Cele lekcji

a) Wiadomości

Uczeń:

  • zna wybrane teksty biblijne,

  • poszerza zasób pojęć literackich,

  • wie, co to jest gatunek literacki,

  • zna gatunki literackie wywodzące się z Biblii

  • zna cechy charakterystyczne gatunków literackich wywodzących się z Biblii.

b) Umiejętności

Uczeń:

  • potrafi wybrać i streścić teksty biblijne przynależne do danego gatunku,

  • umie pracować ze słownikiem,

  • umie stworzyć definicję na własny użytek,

  • umie pracować w grupie.

2. Metoda i forma pracy

Metoda problemowa, podająca, heureza, praca grupowa.

3. Środki dydaktyczne

Słownik terminów literackich pod red. Janusza Sławińskiego, Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wrocław 1988.

4. Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

  1. Nauczyciel robi krótkie wprowadzenie do tematu. Podaje definicję gatunku literackiego (zespół reguł określający budowę poszczególnych dzieł. Grupa gatunków literackich tworzy rodzaj literacki) i prosi o jej wpisanie do zeszytów.

  2. Nauczyciel pyta uczniów, jakie znają gatunki biblijne. Odpowiedzi uczniów zapisywane są na tablicy. (Uczniowie podają np. psalm, pieśń, mit, aforyzm, list, dialog, przypowieść, poemat, modlitwa, kazanie, proroctwo).

  3. Klasa zostaje podzielona na 5 grup. Każda grupa dostaje Słownik terminów literackich. Nauczyciel przy zapisanych na tablicy nazwach gatunków umieszcza numer grupy, która zajmie się opracowaniem definicji danego gatunku. Definicje mają być krótkie i zwięzłe (dwu-, trzyzdaniowe), uczniowie mają podać najistotniejsze cechy.

b) Faza realizacyjna

  1. Po skończonej pracy wyznaczeni z każdej grupy uczniowie odczytują opracowane terminy. Po weryfikacji przez nauczyciela reszta klasy zapisuje definicje w zeszycie.

Przykłady definicji:

Podanie – opowieść ludowa utrwalona i przekazywana w tradycji, głównie ustnej, związana tematycznie z historycznymi lub legendarnymi zdarzeniami, postaciami i miejscami.

Modlitwa – wypowiedź religijna, mająca charakter indywidualnego bądź zbiorowego zwrotu do bóstwa, jej celem jest nawiązanie kontaktu z Bogiem.

  1. Kolejne zadanie grupowe polega na wpisaniu na osobnych kartach przy nazwach gatunków odpowiedniego tytułu, np. przypowieść – O miłosiernym Samarytaninie; proroctwo – Apokalipsa św. Jana. Jeśli uczniowie nie znają tytułu, mogą użyć następującego zwrotu: historia o… np. Hiobie. Wygrywa grupa, która poda najwięcej tytułów.

c) Faza podsumowująca

  1. Przedstawiciele grup odczytują odpowiedzi, nauczyciel sprawdza ich poprawność i zapisuje na tablicy. Po odczytaniu odpowiedzi wszystkich grup zapis z tablicy jest przepisywany do zeszytu.

  2. Nauczyciel zadaje pracę domową.

5. Bibliografia

Słownik terminów literackich pod red. Janusza Sławińskiego, Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wrocław 1988.

6. Załączniki

Zadanie domowe

Uczeń wybiera jedną historię i pisze jej streszczenie.

7. Czas trwania lekcji

2 x 45 minut

8. Uwagi do scenariusza

brak

RoqMXSeFyjA7h

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 110.27 KB w języku polskim
R14A6oZ1voo4X

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 17.50 KB w języku polskim