Nauczysz się
śpiewać piosenkę Wlazł kotek na płotek;
tworzyć następnik do podanego poprzednika;
grać na flecie lub keyboardzie proste melodie;
rozpoznawać formę słuchanych utworów.
Przypomnienie piosenki pt.: Wlazł kotek na płotek Najpierw posłuchaj, a potem zaśpiewaj poniższą piosenkę.
RM7bSjBLkbPdK Ilustracja interaktywna przedstawia zapis nutowy piosenki „Wlazł kotek na płotek”. Po wybraniu punktu aktywnego zostanie odtworzony utwór muzyczny „Wlazł kotek na płotek”. Na ilustracji 4 pięciolinie. Połączone po dwie akoladami. Zapis nutowy przeznaczony dla fortepianu. Górna pięciolinia z kluczem wiolinowym przeznaczona do wykonania prawą ręką. Dolna pięciolinia z kluczem basowym przeznaczona do wykonania lewą ręką. Melodia wykonywana prawą ręką składa się z następujących dźwięków: g e e, f d d, c e g, g e e, f d d, c e c. Po całym zapisie, czyli 6 taktach umieszczony jest znak repetycji. Na nagraniu słyszymy krótką wesołą piosenkę. Jej melodia powtarza się dwukrotnie.
Ilustracja interaktywna przedstawia zapis nutowy piosenki „Wlazł kotek na płotek”. Po wybraniu punktu aktywnego zostanie odtworzony utwór muzyczny „Wlazł kotek na płotek”. Na ilustracji 4 pięciolinie. Połączone po dwie akoladami. Zapis nutowy przeznaczony dla fortepianu. Górna pięciolinia z kluczem wiolinowym przeznaczona do wykonania prawą ręką. Dolna pięciolinia z kluczem basowym przeznaczona do wykonania lewą ręką. Melodia wykonywana prawą ręką składa się z następujących dźwięków: g e e, f d d, c e g, g e e, f d d, c e c. Po całym zapisie, czyli 6 taktach umieszczony jest znak repetycji. Na nagraniu słyszymy krótką wesołą piosenkę. Jej melodia powtarza się dwukrotnie.
Wlazł kotek na płotek
I mruga.
Piękna to piosenka,
Niedługa.
Niedługa, niekrótka,
Lecz w sam raz.
A ty mi koteczku,
Buzi dasz.
Tekst utworu na podstawie: https://bibliotekapiosenki.pl/utwory/Wlazl_kotek_na_plotek/tekst
Po zapoznaniu się z melodią oraz zapisem nutowym piosenki Wlazł kotek na płotek odpowiedz na poniższe pytania.
RKvBBYSJULSL2 Ćwiczenie 1
Odpowiedz na pytanie: Z ilu części składa się piosenka „Wlazł kotek na płotek”? Możliwe odpowiedzi: 1. jednej, 2. dwóch, 3. trzech.
Z ilu części składa się piosenka?
RQNFTuk8mxuOs Ćwiczenie 2
Odpowiedz na pytanie: Jakie są części piosenki „Wlazł kotek na płotek”? Możliwe odpowiedzi: 1. takie same, 2. podobne, 3. inne.
Części wysłuchanego utworu są:
RcpL1rbYx51Em Ćwiczenie 3
Odpowiedz na pytanie: Czym różnią się części piosenki „Wlazł kotek na płotek”? Możliwe odpowiedzi: 1. melodią, 2. zakończeniem, 3. rytmem.
Czym różnią się części piosenki?
melodią
zakończeniem
rytmem
Piosenka Wlazł kotek na płotek składa się z dwóch zdań muzycznych Zdanie muzyczne zdań muzycznych :
Zdanie 1: Wlazł kotek na płotek i mruga;
Zdanie 2: ładna to piosenka nie długa.
Zdanie pierwsze, pełniące rolę pytania to POPRZEDNIK Poprzednik POPRZEDNIK , zdanie drugie – odpowiedź, to NASTĘPNIK Następnik NASTĘPNIK .
Poprzednik i następnik tworzą okres muzyczny Okres muzyczny okres muzyczny .
Forma muzyczna Forma muzyczna Forma muzyczna Forma muzyczna to budowa utworu muzycznego.
Wysłuchaj form muzycznych.
R1EBmnim1WiEa Ilustracja interaktywna przedstawia ciemny, niebieski prostokąt symbolizujący formę muzyczną A. Po naciśnięciu punktu interaktywnego zostanie odtworzony utwór muzyczny „Preludium A-dur op. 28 nr 7” autorstwa Fryderyka Chopina. Wyświetli się także informacja dodatkowa o treści: A - forma jednoczęściowa. Krótki, pogodny, spokojny utwór wykonany na fortepianie. Składa się z 8-krotnie powtórzonego 6-dźwiękowego motywu rytmicznego. Muzyka narasta, moment kulminacyjny przypada na 6. powtórzenie. Dwa ostatnie powtórzenia to rozładowanie napięcia.
Ilustracja interaktywna przedstawia ciemny, niebieski prostokąt symbolizujący formę muzyczną A. Po naciśnięciu punktu interaktywnego zostanie odtworzony utwór muzyczny „Preludium A-dur op. 28 nr 7” autorstwa Fryderyka Chopina. Wyświetli się także informacja dodatkowa o treści: A - forma jednoczęściowa. Krótki, pogodny, spokojny utwór wykonany na fortepianie. Składa się z 8-krotnie powtórzonego 6-dźwiękowego motywu rytmicznego. Muzyka narasta, moment kulminacyjny przypada na 6. powtórzenie. Dwa ostatnie powtórzenia to rozładowanie napięcia.
RIRkdKHYPGytf Ilustracja interaktywna przedstawia ciemny niebieski prostokąt i obok niego czerwone koło. Prostokąt symbolizuje formę muzyczną A, koło natomiast formę muzyczną B. Razem ułożone obok siebie przedstawiają zapis formy AB. Po wybraniu ilustracji zostanie odtworzony utwór muzyczny „Trojak”, Wyświetli się także informacja dodatkowa o treści: AB – forma dwuczęściowa, w której części różnią się od siebie. Nagranie to krótki utwór wykonany na fortepianie. Składa się z dwóch bardzo różniących się części. Pierwsza liczy się na 3, jest spokojna, rozkołysana. Druga część liczy się na dwa jest dużo szybsza i skoczna.
Ilustracja interaktywna przedstawia ciemny niebieski prostokąt i obok niego czerwone koło. Prostokąt symbolizuje formę muzyczną A, koło natomiast formę muzyczną B. Razem ułożone obok siebie przedstawiają zapis formy AB. Po wybraniu ilustracji zostanie odtworzony utwór muzyczny „Trojak”, Wyświetli się także informacja dodatkowa o treści: AB – forma dwuczęściowa, w której części różnią się od siebie. Nagranie to krótki utwór wykonany na fortepianie. Składa się z dwóch bardzo różniących się części. Pierwsza liczy się na 3, jest spokojna, rozkołysana. Druga część liczy się na dwa jest dużo szybsza i skoczna.
Forma AB, „Trojak”, AMFN, CC BY 3.0
RlhjMhm6tPNg0 Ilustracja interaktywna przedstawia ułożone po sobie odpowiednio ciemny niebieski prostokąt, czerwone koło, ciemny niebieski prostokąt. Figury symbolizują formę muzyczną ABA. Po naciśnięciu punktu interaktywnego zostanie odtworzony utwór muzyczny „Menuet G-dur” autorstwa Ludwiga van Beethovena. Wyświetli się także informacja dodatkowa o treści: ABA – forma trzyczęściowa, w której cz. I i III są takie same, a środkowa część jest zupełnie inna. Nagranie to wykonany na fortepianie krótki utwór. Część A jest spokojna, pogodna, w tempie szybkiego spaceru. Część B jest dużo szybsza i bardziej dynamiczna. Dominują ósemki. Po części B słychać znowu część A, identyczną jak za pierwszym razem.
Ilustracja interaktywna przedstawia ułożone po sobie odpowiednio ciemny niebieski prostokąt, czerwone koło, ciemny niebieski prostokąt. Figury symbolizują formę muzyczną ABA. Po naciśnięciu punktu interaktywnego zostanie odtworzony utwór muzyczny „Menuet G-dur” autorstwa Ludwiga van Beethovena. Wyświetli się także informacja dodatkowa o treści: ABA – forma trzyczęściowa, w której cz. I i III są takie same, a środkowa część jest zupełnie inna. Nagranie to wykonany na fortepianie krótki utwór. Część A jest spokojna, pogodna, w tempie szybkiego spaceru. Część B jest dużo szybsza i bardziej dynamiczna. Dominują ósemki. Po części B słychać znowu część A, identyczną jak za pierwszym razem.
Forma ABA, Ludwig van Beethoven, „Menuet G-dur”, AMFN, CC BY 3.0
R1AsytaPwnTFO Ilustracja interaktywna przedstawia ułożone po sobie odpowiednio ciemny niebieski prostokąt, czerwone koło, jasny niebieski prostokąt. Figury symbolizują formę muzyczną ABA1. Po wybraniu ilustracji zostanie odtworzony utwór muzyczny „Słoń” z cyklu „Karnawał zwierząt” autorstwa Camilla Saint-Saensa . Wyświetli się także informacja dodatkowa o treści: ABA1 – forma trzyczęściowa, w której części I i III są podobne, a środkowa część jest zupełnie inna. Utwór wykonany jest na kontrabasie z akompaniamentem fortepianu. Dźwięki są bardzo niskie, ale dość ruchliwe i żwawe. Pierwsza część jest energiczna wiele dźwięków jest zagranych staccato. Akompaniament jest wyraźnie zaznaczony. Część B jest spokojniejsza, dominują dźwięki zagrane legato. Po części B następuję część A, początkowo nie różni się ona niczym od jej pierwszej odsłony, zmiany pojawiają się dopiero w zakończeniu.
Ilustracja interaktywna przedstawia ułożone po sobie odpowiednio ciemny niebieski prostokąt, czerwone koło, jasny niebieski prostokąt. Figury symbolizują formę muzyczną ABA1. Po wybraniu ilustracji zostanie odtworzony utwór muzyczny „Słoń” z cyklu „Karnawał zwierząt” autorstwa Camilla Saint-Saensa . Wyświetli się także informacja dodatkowa o treści: ABA1 – forma trzyczęściowa, w której części I i III są podobne, a środkowa część jest zupełnie inna. Utwór wykonany jest na kontrabasie z akompaniamentem fortepianu. Dźwięki są bardzo niskie, ale dość ruchliwe i żwawe. Pierwsza część jest energiczna wiele dźwięków jest zagranych staccato. Akompaniament jest wyraźnie zaznaczony. Część B jest spokojniejsza, dominują dźwięki zagrane legato. Po części B następuję część A, początkowo nie różni się ona niczym od jej pierwszej odsłony, zmiany pojawiają się dopiero w zakończeniu.
Forma ABA, Źródło: zpe.gov.pl
RvJxHWKpUqdpY Na ilustracji zapis nutowy części A utworu „Słoń”, Camilla Saint‑Säensa . Na zapis składa się sześć pięciolinii, które są połączone akoladami po trzy. Pierwsze dwie pięciolinię to zapis akompaniamentu fortepianowego, 3 pięciolinia to partia kontrabasu. Fortepian gra na raz niskie dźwięki na 2 i 3 7‑dźwiękowe akordy. Kontrabas rozpoczyna grę po 4 taktach wstępu. Przy nutach często występują kropki oznaczające grę staccato, pojawiają się też bardzo drobne wartości rytmiczne - szesnastki. Tempo opisane jest allegretto pomposo - co znaczy dość szybko, żwawo, pompatycznie.
Źródło: online-skills.
Polecenie 1
Do podanego czterotaktowego POPRZEDNIKA (w programie do komponowania muzyki), skomponuj czterotaktowy NASTĘPNIK.
R5fli7kQPb7SC Ilustracja przedstawia pięciolinię z zapisem nutowym. Początkowe cztery takty to fragment melodii poprzednika czyli zdania pierwszego. Jest to muzyczne pytanie. W metrum cztery czwarte są zapisane ćwierćnuty: c e g a f d a g f e d f g e. Ostatnia nuta to półnuta g. Następne cztery takty są puste, ponieważ w tych taktach należy skomponować melodię następnika, czyli muzyczną odpowiedź.
Załącznik nutowy, online-skills, CC BY 3.0
Polecenie 2
Podaną melodię zagraj na keyboardzie lub flecie prostym. Wiedząc, że utwór ma budowę ABA, dopisz w programie do pisania nut trzecią część utworu, a następnie go wykonaj.
Rs8yy8kVrfLHV Ilustracja przedstawia dwie pięciolinie z zapisem nutowym. W zapisie nutowym 16 taktów melodii „Trzy kurki”, brakuje ostatnich 8 taktów. Rytm składa się z samych ćwierćnut w kolejności są to następujące dźwięki: c c g g a a g (pauza) f f e e d d c (pauza). g g f f e e d d g g f f e e d d.
Źródło: online-skills.
R6Avwb7euMcKZ Ćwiczenie 4
Jaką formę ma utwór trzyczęściowy, którego skrajne części są jednakowe, a środkowa część jest inna. Możliwe odpowiedzi: ABA, AAB, ABB.
Jaką formę ma utwór trzyczęściowy, którego skrajne części są jednakowe, a środkowa część jest inna. Możliwe odpowiedzi: ABA, AAB, ABB.
Ćwiczenie 5
R1JbE2ipKe40j Na ilustracji interaktywnej zapis nutowy początku utworu Słoń Camille Saint- Saënsa. Zapis składa się z 6 pięciolinii połączonych po trzy. Dwie pięciolinie przeznaczone są dla pianisty trzecia dla kontrabasisty. Partia fortepianu składa się z rytmicznego akordowego akompaniamentu w metrum trzy ósme. Na raz niski dźwięk lub pauza na dwa i trzy sześciodźwiękowe akordy. Partia kontrabasu zawiera wiele oznaczeń artykulacyjnych staccato.
R11RJDzSAYjgh Zapoznaj się z informacjami dotyczącymi utworu „Słoń”, Camille Saint-Saënsa i określ jaką budowę ma ten utwór. Możliwości: ABA1, ABB, AA1B.
Na ilustracji interaktywnej zapis nutowy początku utworu Słoń Camille Saint- Saënsa. Zapis składa się z 6 pięciolinii połączonych po trzy. Dwie pięciolinie przeznaczone są dla pianisty trzecia dla kontrabasisty. Partia fortepianu składa się z rytmicznego akordowego akompaniamentu w metrum trzy ósme. Na raz niski dźwięk lub pauza na dwa i trzy sześciodźwiękowe akordy. Partia kontrabasu zawiera wiele oznaczeń artykulacyjnych staccato. Pod spodem odtwarzacz z utworem Słoń z cyklu Karnawał zwierząt, autorstwa Camille Saint-Saëns Wykonawca: Zoltán Bíró. Utwór rozpoczyna się skoczną i niską melodią, graną na kontrabasie. W partii kontrabasu jest dużo dźwięków wykonywanych staccato. W drugiej części melodia grana przez kontrabas jest melancholijna, zupełnie inna niż w pierwszej części. W trzeciej części partia kontrabasu jest taka sama jak w pierwszej części za to akompaniament znacząco się różni i składa się z rozłożonych akordów.
Zapoznaj się z informacjami dotyczącymi utworu „Słoń”, Camille Saint-Saënsa i określ jaką budowę ma ten utwór. Możliwości: ABA1, ABB, AA1B.
Na ilustracji interaktywnej zapis nutowy początku utworu Słoń Camille Saint- Saënsa. Zapis składa się z 6 pięciolinii połączonych po trzy. Dwie pięciolinie przeznaczone są dla pianisty trzecia dla kontrabasisty. Partia fortepianu składa się z rytmicznego akordowego akompaniamentu w metrum trzy ósme. Na raz niski dźwięk lub pauza na dwa i trzy sześciodźwiękowe akordy. Partia kontrabasu zawiera wiele oznaczeń artykulacyjnych staccato. Pod spodem odtwarzacz z utworem Słoń z cyklu Karnawał zwierząt, autorstwa Camille Saint-Saëns Wykonawca: Zoltán Bíró. Utwór rozpoczyna się skoczną i niską melodią, graną na kontrabasie. W partii kontrabasu jest dużo dźwięków wykonywanych staccato. W drugiej części melodia grana przez kontrabas jest melancholijna, zupełnie inna niż w pierwszej części. W trzeciej części partia kontrabasu jest taka sama jak w pierwszej części za to akompaniament znacząco się różni i składa się z rozłożonych akordów.
Ćwiczenie 6
R1Ecas5HmzHen 1 Na nagraniu „Preludium A‑dur op. 28 nr 7” Fryderyka Chopina . Utwór, o krótkiej i prostej formie. Składa się z ośmiu powtórzeń jednego motywu rytmicznego. Wykonany jest na fortepianie. Napięcie w utworze narasta by osiągnąć punkt kulminacyjny w szóstym powtórzeniu.
Na nagraniu „Preludium A‑dur op. 28 nr 7” Fryderyka Chopina . Utwór, o krótkiej i prostej formie. Składa się z ośmiu powtórzeń jednego motywu rytmicznego. Wykonany jest na fortepianie. Napięcie w utworze narasta by osiągnąć punkt kulminacyjny w szóstym powtórzeniu.
Źródło: AMFN.
Nagranie dostępne pod adresem https://zpe.gov.pl/a/D1CwPtOSB
Źródło: AMFN.
Na nagraniu „Preludium A‑dur op. 28 nr 7” Fryderyka Chopina . Utwór, o krótkiej i prostej formie. Składa się z ośmiu powtórzeń jednego motywu rytmicznego. Wykonany jest na fortepianie. Napięcie w utworze narasta by osiągnąć punkt kulminacyjny w szóstym powtórzeniu.
RCoYtT1YzlUyR 1 Nagranie melodii ludowej „Trojak” Pierwsza część w metrum trzy czwarte jest spokojna, rozkołysana. Druga część jest dużo szybsza, skoczna w metrum dwie czwarte.
Nagranie melodii ludowej „Trojak” Pierwsza część w metrum trzy czwarte jest spokojna, rozkołysana. Druga część jest dużo szybsza, skoczna w metrum dwie czwarte.
Źródło: AMFN.
Nagranie dostępne pod adresem https://zpe.gov.pl/a/D1CwPtOSB
Źródło: AMFN.
Nagranie melodii ludowej „Trojak” Pierwsza część w metrum trzy czwarte jest spokojna, rozkołysana. Druga część jest dużo szybsza, skoczna w metrum dwie czwarte.
R1WTiJQhaJDTz 1 Na nagraniu „Menuet G‑dur” Beethovena . Utwór w metrum trzy czwarte wykonywany na fortepianie. Pierwsza część jest spokojna, dostojna. Druga część jest szybsza, występują w niej drobniejsze wartości rytmiczne. Trzecia część jest taka sama jak pierwsza.
Na nagraniu „Menuet G‑dur” Beethovena . Utwór w metrum trzy czwarte wykonywany na fortepianie. Pierwsza część jest spokojna, dostojna. Druga część jest szybsza, występują w niej drobniejsze wartości rytmiczne. Trzecia część jest taka sama jak pierwsza.
Źródło: AMFN.
Nagranie dostępne pod adresem https://zpe.gov.pl/a/D1CwPtOSB
Źródło: AMFN.
Na nagraniu „Menuet G‑dur” Beethovena . Utwór w metrum trzy czwarte wykonywany na fortepianie. Pierwsza część jest spokojna, dostojna. Druga część jest szybsza, występują w niej drobniejsze wartości rytmiczne. Trzecia część jest taka sama jak pierwsza.
RbgRkZrR2pkd0 Zapoznaj się z opisami powyższych utworów i dopasuj ich tytuły do ich budowy. Utwory A. Trojak B. Chopin Preludium A-dur C. Beethoven , Menuet G-dur. Budowa 1. ABA, 2. A, 3. AB.
Zapoznaj się z opisami powyższych utworów i dopasuj ich tytuły do ich budowy. Utwory A. Trojak B. Chopin Preludium A-dur C. Beethoven , Menuet G-dur. Budowa 1. ABA, 2. A, 3. AB.
R1Sjbu2Tted2n Ćwiczenie 7
Połącz w pary formę z odpowiednią definicją. Forma dwuczęściowa, w której części różnią się od siebie, Możliwe odpowiedzi: 1. ABA, 2. A, 3. AB, 4. ABA1; Forma trzyczęściowa, w której część pierwsza i trzecia są podobne, a część druga zupełnie inna, Możliwe odpowiedzi: 1. ABA, 2. A, 3. AB, 4. ABA1; Forma jednoczęściowa, Możliwe odpowiedzi: 1. ABA, 2. A, 3. AB, 4. ABA1; Forma trzyczęściowa, w której część pierwsza i trzecia są takie same, a część druga zupełnie inna, Możliwe odpowiedzi: 1. ABA, 2. A, 3. AB, 4. ABA1.
Połącz w pary formę z odpowiednią definicją. Forma dwuczęściowa, w której części różnią się od siebie, Możliwe odpowiedzi: 1. ABA, 2. A, 3. AB, 4. ABA1; Forma trzyczęściowa, w której część pierwsza i trzecia są podobne, a część druga zupełnie inna, Możliwe odpowiedzi: 1. ABA, 2. A, 3. AB, 4. ABA1; Forma jednoczęściowa, Możliwe odpowiedzi: 1. ABA, 2. A, 3. AB, 4. ABA1; Forma trzyczęściowa, w której część pierwsza i trzecia są takie same, a część druga zupełnie inna, Możliwe odpowiedzi: 1. ABA, 2. A, 3. AB, 4. ABA1.
Połącz w pary formę z odpowiednią definicją.
A, ABA1, ABA, AB
Forma dwuczęściowa, w której części różnią się od siebie
Forma trzyczęściowa, w której cz. I i III są podobne a II cz. zupełnie inna
Forma jednoczęściowa
Forma trzyczęściowa, w której cz. I i III są takie same a II cz. zupełnie inna
Słownik pojęć Forma A Forma A
jednoczęściowa budowa utworu muzycznego.
Forma AB Forma AB
forma muzyczna złożona z dwóch kontrastowych części: A i B.
Forma ABA Forma ABA
trzyczęściowa forma muzyczna, w której części I i III są takie same, a środkowa się od nich różni.
Forma ABA1 Forma ABA1
trzyczęściowa forma muzyczna, w której części I i III są podobne, a środkowa część jest inna.
Forma muzyczna Forma muzyczna
termin określający konstrukcję dzieła muzycznego z punktu widzenia współdziałania elementów muzyki. Jest to środek realizacji wyrazu emocjonalnego dzieła muzycznego, za pomocą technik kompozytorskich.
Następnik Następnik
drugie z dwu zdań okresu muzycznego, stanowiące rozładowanie napięć nagromadzonych w zdaniu pierwszym.
Okres muzyczny Okres muzyczny
cząstka formotwórcza utworu muzycznego, złożona najczęściej z ośmiu taktów – dwóch dopełniających się zdań, z których pierwsze jest poprzednikiem, drugie następnikiem […].
Poprzednik Poprzednik
zdanie muzyczne (zwykle 4‑taktowe), zwykle zawieszone, zakończone na dominancie […].
Zdanie muzyczne Zdanie muzyczne
cząstka budowy formalnej utworu, składająca się w klasycznej postaci często z czterech taktów (tzw. czterotakt), tj. np. dwóch fraz dwutaktowych, tworzących pewną logiczną całość wyrazową, zakończona nierzadko kadencją.
Źródła:
Encyklopedia Muzyki pod red. A. Chodkowskiego, PWN, Warszawa 2001
J. Habela, Słowniczek muzyczny , PWM, Kraków 1972
encyklopedia.pwn.pl
sjp.pwn.pl
Biblioteka muzyczna RM7bSjBLkbPdK Ilustracja interaktywna przedstawia zapis nutowy piosenki „Wlazł kotek na płotek”. Po wybraniu punktu aktywnego zostanie odtworzony utwór muzyczny „Wlazł kotek na płotek”. Na ilustracji 4 pięciolinie. Połączone po dwie akoladami. Zapis nutowy przeznaczony dla fortepianu. Górna pięciolinia z kluczem wiolinowym przeznaczona do wykonania prawą ręką. Dolna pięciolinia z kluczem basowym przeznaczona do wykonania lewą ręką. Melodia wykonywana prawą ręką składa się z następujących dźwięków: g e e, f d d, c e g, g e e, f d d, c e c. Po całym zapisie, czyli 6 taktach umieszczony jest znak repetycji. Na nagraniu słyszymy krótką wesołą piosenkę. Jej melodia powtarza się dwukrotnie.
Ilustracja interaktywna przedstawia zapis nutowy piosenki „Wlazł kotek na płotek”. Po wybraniu punktu aktywnego zostanie odtworzony utwór muzyczny „Wlazł kotek na płotek”. Na ilustracji 4 pięciolinie. Połączone po dwie akoladami. Zapis nutowy przeznaczony dla fortepianu. Górna pięciolinia z kluczem wiolinowym przeznaczona do wykonania prawą ręką. Dolna pięciolinia z kluczem basowym przeznaczona do wykonania lewą ręką. Melodia wykonywana prawą ręką składa się z następujących dźwięków: g e e, f d d, c e g, g e e, f d d, c e c. Po całym zapisie, czyli 6 taktach umieszczony jest znak repetycji. Na nagraniu słyszymy krótką wesołą piosenkę. Jej melodia powtarza się dwukrotnie.
R1EBmnim1WiEa Ilustracja interaktywna przedstawia ciemny, niebieski prostokąt symbolizujący formę muzyczną A. Po naciśnięciu punktu interaktywnego zostanie odtworzony utwór muzyczny „Preludium A-dur op. 28 nr 7” autorstwa Fryderyka Chopina. Wyświetli się także informacja dodatkowa o treści: A - forma jednoczęściowa. Krótki, pogodny, spokojny utwór wykonany na fortepianie. Składa się z 8-krotnie powtórzonego 6-dźwiękowego motywu rytmicznego. Muzyka narasta, moment kulminacyjny przypada na 6. powtórzenie. Dwa ostatnie powtórzenia to rozładowanie napięcia.
Ilustracja interaktywna przedstawia ciemny, niebieski prostokąt symbolizujący formę muzyczną A. Po naciśnięciu punktu interaktywnego zostanie odtworzony utwór muzyczny „Preludium A-dur op. 28 nr 7” autorstwa Fryderyka Chopina. Wyświetli się także informacja dodatkowa o treści: A - forma jednoczęściowa. Krótki, pogodny, spokojny utwór wykonany na fortepianie. Składa się z 8-krotnie powtórzonego 6-dźwiękowego motywu rytmicznego. Muzyka narasta, moment kulminacyjny przypada na 6. powtórzenie. Dwa ostatnie powtórzenia to rozładowanie napięcia.
RIRkdKHYPGytf Ilustracja interaktywna przedstawia ciemny niebieski prostokąt i obok niego czerwone koło. Prostokąt symbolizuje formę muzyczną A, koło natomiast formę muzyczną B. Razem ułożone obok siebie przedstawiają zapis formy AB. Po wybraniu ilustracji zostanie odtworzony utwór muzyczny „Trojak”, Wyświetli się także informacja dodatkowa o treści: AB – forma dwuczęściowa, w której części różnią się od siebie. Nagranie to krótki utwór wykonany na fortepianie. Składa się z dwóch bardzo różniących się części. Pierwsza liczy się na 3, jest spokojna, rozkołysana. Druga część liczy się na dwa jest dużo szybsza i skoczna.
Ilustracja interaktywna przedstawia ciemny niebieski prostokąt i obok niego czerwone koło. Prostokąt symbolizuje formę muzyczną A, koło natomiast formę muzyczną B. Razem ułożone obok siebie przedstawiają zapis formy AB. Po wybraniu ilustracji zostanie odtworzony utwór muzyczny „Trojak”, Wyświetli się także informacja dodatkowa o treści: AB – forma dwuczęściowa, w której części różnią się od siebie. Nagranie to krótki utwór wykonany na fortepianie. Składa się z dwóch bardzo różniących się części. Pierwsza liczy się na 3, jest spokojna, rozkołysana. Druga część liczy się na dwa jest dużo szybsza i skoczna.
Forma AB, „Trojak”, AMFN, CC BY 3.0
RlhjMhm6tPNg0 Ilustracja interaktywna przedstawia ułożone po sobie odpowiednio ciemny niebieski prostokąt, czerwone koło, ciemny niebieski prostokąt. Figury symbolizują formę muzyczną ABA. Po naciśnięciu punktu interaktywnego zostanie odtworzony utwór muzyczny „Menuet G-dur” autorstwa Ludwiga van Beethovena. Wyświetli się także informacja dodatkowa o treści: ABA – forma trzyczęściowa, w której cz. I i III są takie same, a środkowa część jest zupełnie inna. Nagranie to wykonany na fortepianie krótki utwór. Część A jest spokojna, pogodna, w tempie szybkiego spaceru. Część B jest dużo szybsza i bardziej dynamiczna. Dominują ósemki. Po części B słychać znowu część A, identyczną jak za pierwszym razem.
Ilustracja interaktywna przedstawia ułożone po sobie odpowiednio ciemny niebieski prostokąt, czerwone koło, ciemny niebieski prostokąt. Figury symbolizują formę muzyczną ABA. Po naciśnięciu punktu interaktywnego zostanie odtworzony utwór muzyczny „Menuet G-dur” autorstwa Ludwiga van Beethovena. Wyświetli się także informacja dodatkowa o treści: ABA – forma trzyczęściowa, w której cz. I i III są takie same, a środkowa część jest zupełnie inna. Nagranie to wykonany na fortepianie krótki utwór. Część A jest spokojna, pogodna, w tempie szybkiego spaceru. Część B jest dużo szybsza i bardziej dynamiczna. Dominują ósemki. Po części B słychać znowu część A, identyczną jak za pierwszym razem.
Forma ABA, Ludwig van Beethoven, „Menuet G-dur”, AMFN, CC BY 3.0
R1AsytaPwnTFO Ilustracja interaktywna przedstawia ułożone po sobie odpowiednio ciemny niebieski prostokąt, czerwone koło, jasny niebieski prostokąt. Figury symbolizują formę muzyczną ABA1. Po wybraniu ilustracji zostanie odtworzony utwór muzyczny „Słoń” z cyklu „Karnawał zwierząt” autorstwa Camilla Saint-Saensa . Wyświetli się także informacja dodatkowa o treści: ABA1 – forma trzyczęściowa, w której części I i III są podobne, a środkowa część jest zupełnie inna. Utwór wykonany jest na kontrabasie z akompaniamentem fortepianu. Dźwięki są bardzo niskie, ale dość ruchliwe i żwawe. Pierwsza część jest energiczna wiele dźwięków jest zagranych staccato. Akompaniament jest wyraźnie zaznaczony. Część B jest spokojniejsza, dominują dźwięki zagrane legato. Po części B następuję część A, początkowo nie różni się ona niczym od jej pierwszej odsłony, zmiany pojawiają się dopiero w zakończeniu.
Ilustracja interaktywna przedstawia ułożone po sobie odpowiednio ciemny niebieski prostokąt, czerwone koło, jasny niebieski prostokąt. Figury symbolizują formę muzyczną ABA1. Po wybraniu ilustracji zostanie odtworzony utwór muzyczny „Słoń” z cyklu „Karnawał zwierząt” autorstwa Camilla Saint-Saensa . Wyświetli się także informacja dodatkowa o treści: ABA1 – forma trzyczęściowa, w której części I i III są podobne, a środkowa część jest zupełnie inna. Utwór wykonany jest na kontrabasie z akompaniamentem fortepianu. Dźwięki są bardzo niskie, ale dość ruchliwe i żwawe. Pierwsza część jest energiczna wiele dźwięków jest zagranych staccato. Akompaniament jest wyraźnie zaznaczony. Część B jest spokojniejsza, dominują dźwięki zagrane legato. Po części B następuję część A, początkowo nie różni się ona niczym od jej pierwszej odsłony, zmiany pojawiają się dopiero w zakończeniu.
Forma ABA, Źródło: zpe.gov.pl
R11GnKAgN8vf1 Ilustracja interaktywna przedstawia zapis nutowy utworu „Słoń”. Po wybraniu ilustracji zostanie odtworzony utwór muzyczny „Słoń” z cyklu „Karnawał zwierząt” autorstwa Camilla Saint‑Saensa. Wykonawca: Zoltán Bíró.
Ilustracja interaktywna przedstawia zapis nutowy utworu „Słoń”. Po wybraniu ilustracji zostanie odtworzony utwór muzyczny „Słoń” z cyklu „Karnawał zwierząt” autorstwa Camilla Saint‑Saensa. Wykonawca: Zoltán Bíró.
Camille Saint-Saëns, widok nutowy utworu „Słoń” z cyklu „Karnawał zwierząt”, imslp.org, CC BY 4.0 (ilustracja); Camille Saint-Saëns, „Słoń” z cyklu „Karnawał zwierząt”, online-skills, CC BY 3.0 (dźwięk)
Bibliografia J. Habela, Słowniczek muzyczny , PWM, Kraków 1972.
Encyklopedia Muzyki pod red. A. Chodkowskiego, PWN, Warszawa 2001.