1830 – powstanie fortepianowego poematu (Tondichtung) Mazeppa Carla Loewego
1846‑1849 – skomponowanie pierwszego orkiestrowego poematu symfonicznego Co słychać w górach Franciszka Liszta
1896 – powstanie pierwszego polskiego poematu symfonicznego Step Zygmunta Noskowskiego
1
Scenariusz lekcji dla nauczyciela
R1GMHOiQDgCHk1
I. Muzyka w ujęciu historycznym – periodyzacja, język, właściwości i charakterystyka.
7. Romantyzm. Uczeń:
2) omawia cechy wybranych form muzycznych:
a) wielkie (sonata, symfonia, opera, dramat muzyczny, poemat symfoniczny, koncert).
II. Analiza i interpretacja dzieł muzycznych. Uczeń:
1. zna podstawowe terminy i pojęcia właściwe dla opisu i zrozumienia wybranych dzieł muzycznych;
4. dokonuje analizy percepcyjnej, uwzględniając:
a) elementy muzyki,
b) podstawowe techniki kompozytorskie,
c) cechy stylów muzycznych,
d) strukturę gatunków i form muzycznych, ich zmiany i rozwój.
III. Tworzenie wypowiedzi związanych z historią i kulturą muzyczną. Uczeń:
1. wypowiada się w formie ustnej (np. dyskusja, prezentacja, debata) i/lub pisemnej (np. esej, referat) o dziełach muzycznych w oparciu o podstawową terminologię;
4. formułuje logiczną wypowiedź na temat dzieł, form, gatunków, stylów, technik i twórców muzycznych, uwzględniając zależności między nimi w kontekście: genezy, przeobrażeń, porównań.
Nauczysz się
charakteryzować poematy symfoniczne Franciszka Liszta;
wskazywać różnorodności upostaciowań gatunkowych;
określać proces powstania poematu symfonicznego.
Wokół idei korespondencji sztuk
Związki muzyki z innymi sztukami były szczególnie silne w romantyzmie. Nieuchwytny, można nawet powiedzieć niematerialny charakter samej muzyki, która – jak mawiali zwolennicy muzyki absolutnej – nie wyrażała żadnych treści, czynił ją i jej materię (tworzywo dźwiękowe) wyjątkowym medium przekazującym wyrażone różnymi rodzajami literackimi (liryką, epiką i dramatem) idee: filozoficzne, etyczne, heroiczne, religijne etc.
Dotychczas kompozytorzy najczęściej określali swe utwory tytułami wskazującymi normy gatunkowe: sonataSonatasonata, symfoniaSymfoniasymfonia, kwartet smyczkowyKwartet smyczkowykwartet smyczkowy, koncertKoncertkoncert; w XIX w. zapanowała z kolei moda na nadawanie tytułów odwołujących słuchaczy do znanych utworów literackich (powieści, sztuk teatralnych, poematów…). Zmiany światopoglądu, będące konsekwencją m. in. Wielkiej Rewolucji Francuskiej, szczególnie popularnymi i wdzięcznymi bohaterami utworów muzycznych uczyniły buntowników występujących przeciwko zastanej rzeczywistości społeczno‑politycznej – stąd też wielka popularność wątków faustowskich, czy postaci wzorowanych na Don Juanie.
R13rzTyJlo5oU1
Stopniowo, od spektakli dramatycznych z udziałem muzyki, uniezależniały się uwertury przekształcając się w samodzielne utwory koncertowe. Twórcy zaczęli traktować je jako pretekst do przedstawienia za pomocą dźwięków historii oraz wyrażenia idei bądź uczuć. Szczególne zasługi w tym względzie przypisać należy uwerturom koncertowym Ludwiga van Beethovena (Egmont, Coriolan, trzy uwertury Leonora związane z operą Fidelio).
UwerturyUwerturaUwertury koncertowe Beethovena oparte były na modelu formy sonatowejForma sonatowaformy sonatowej. Była to trzyczęściowa konstrukcja, gdzie w pierwszym ogniwie (nazywanym ekspozycją) twórca wprowadzał dwa pomysły melodyczne (dwa tematy) skontrastowane ze sobą pod względem tonacji (niekiedy także charakteru), w środkowym ogniwie (przetworzenie) opracowywał najbardziej charakterystyczne fragmenty tych tematów, a we fragmencie ostatnim (repryza) raz jeszcze prezentował główne myśli muzyczne z uwzględnieniem „rekapitulacji tonalnej” (pojawiały się tu w jednej tonacji – głównej tonacji utworu).
RhbZCt6kqgTeK
Uwertury koncertowe stały się prototypami poematów symfonicznych – najczęściej jednoczęściowych kompozycji (wewnętrznie zróżnicowanych) umiarkowanej długości (Bohdan Pociej pisał, że poematy najczęściej trwają 10–20 minut).
1830 czy 1850? Kiedy powstał pierwszy poemat muzyczny?
Poemat symfonicznyPoemat symfonicznyPoemat symfoniczny jest „dzieckiem romantycznej estetyki i poetyki”. Do jego powstania przyczyniła się w szczególności idea korespondencji sztuk – nowatorski sposób postrzegania wszystkich sztuk w sposób całościowy. Ten gatunek muzyczny, nawiązujący – jak już wspomniano – do istniejącego modelu formy sonatowej, może zostać zrozumiany tylko z uwzględnieniem inspiracji, podanej słuchaczowi w postaci znaczącego tytułu czy rozpisanego programu, będącego swoistą „receptą” pomagającą zrozumieć przesłanie utworu.
Kiedy ok. roku 1846 Franciszek Liszt przystępował do komponowania pierwszego poematu symfonicznego, korzystał z osiągnięć swych poprzedników, które postanowił twórczo rozwinąć i podporządkować nowym ideom. Odwołał się zarówno do uwertur koncertowych, jak i skomponowanej przez Hektora Berlioza w 1830 r. pierwszej symfonii programowejProgramowośćprogramowej – Symfonii Fantastycznej (opowiadającej za pomocą dźwięków epizod z życia artysty), pięcioczęściowej symfonii spojonej tematem ukochanej.
RapYugiCGGjIB
Choć powstanie poematu symfonicznego przypisuje się Franciszkowi Lisztowi, termin Tondichtung użyty został w roku skomponowania Symfonii Fantastycznej Berlioza – poematem symfonicznym określił Carl Loewe kompozycję fortepianową Mazeppa powstałą w 1830 r., zainspirowaną dramatem Byrona.
RIQyaRG3Xxv1D1
Kontynuatorzy Franciszka Liszta
Poemat symfoniczny, gatunek pozwalający na wyrażenie za pomocą muzyki instrumentalnej rozmaitych treści, stał się niezwykle popularny. Apogeum osiągnął w twórczości Ryszarda Straussa, który nawiązał do Liszta czerpiąc od niego szczególne zainteresowanie korespondencją sztuk, naturą oraz koncepcją formalną podporządkowaną pozamuzycznej treści. Jego najsłynniejsze poematy, to: Don Juan, Makbet, Śmierć i wyzwolenie, Ucieszne figle Dyla Sowizdrzała, Tako rzecze Zaratustra, Don Kichot. Obok wzorców formy sonatowej, używa także formy rondaRondoronda (Ucieszne figle Dyla Sowizdrzała) oraz wariacjiWariacjewariacji połączonych z koncertującą symfonią (Don Kichot).
RcFVSHZMhBDwl
Inne gatunki, które uznać można za pochodne poematu symfonicznego, to fantazjaFantazjafantazja symfoniczna i scherzoScherzoscherzo symfoniczne. Przykładem fantazji symfonicznej jest Francesca da Rimini Piotra Czajkowskiego, utwór oparty na Boskiej komedii Dantego. Trzyczęściowa konstrukcja utworu, wyrażona schematycznie: ABA obrazuje opowieść Franceski, która znalazła się w piekle pokutując za grzechy namiętności. Jej opowieść, stanowiąca środkowe ogniwo utworu (B), jest niezwykle liryczna i subtelna, części skrajne utworu (A), to zobrazowane przez Czajkowskiego wichry piekielne.
RIOLDKqaB9m3h
Najbardziej znanym scherzem symfonicznym jest Uczeń czarnoksiężnika Paula Dukasa. Kompozytor zilustrował muzyką treść ballady Johanna Wolfganga Goethego pod tym samym tytułem. Goethe opisał historię adepta magii, który pod nieobecność mistrza używa czarów, by przedmioty wykonały za niego pracę. Wodę do chaty nosi zaczarowana tykwa, której uczeń nie potrafi zatrzymać, gdyż nie pamięta właściwego zaklęcia. Ostatecznie przecina ją na pół licząc na zakończenie pracy i nagle… pojawiają się dwie tykwy… Przed powodzią ratuje adepta powrót mistrza.
W niezwykle humorystyczny sposób Paul Dukas przedstawił w postaci tematu muzycznego tykwę noszącą wodę. Posłuchajmy.
R1ZtjTBbitZ3q1
Drugi segment scherza, przedstawiający dramatyczną sytuację, kiedy to pojawiają się obie części przepołowionej tykwy, zilustrował kompozytor nakładając na siebie temat wykonany przez fagot i klarnet. Posłuchajmy.
R2seI1aWy9APo1
R1J1rKfnpQqDI
Muzyka Paula Dukasa i historia przedstawiona przez Johanna W. Goethego zainspirowała Walta Disneya do zrealizowania kreskówki wykorzystującej ten znany wątek muzyczno‑literacki.
R7r9BHxVuI5Vd1
Zobacz także
Poszukaj w Interncie oraz zobacz film:
Walt Disney Fantazja
od 29 minuty rozpoczyna się historia adepta sztuki magicznej
Poematy symfoniczne i symfonie programowe stały się gatunkami, które przejęli kolejni kompozytorzy. Do najsłynniejszych należą poematy Claude’a Debussy’ego, Aleksandra Skriabina, Artura Honeggera oraz przedwcześnie zmarłego polskiego kompozytora Mieczysława Karłowicza.
Zadania
R1WTkFFOxR3is
Ćwiczenie 1
RSpySg9qiSCu3
Ćwiczenie 2
RXf2zpwpTRRau
Ćwiczenie 3
R1i2RDJy6D4dU
R1XCHMw0epQSq
R65yAGgGo5mWv
Ćwiczenie 4
Posłuchaj powyższych fragmentów muzycznych oraz dopasuj właściwy tytuł do odpowiedniej ścieżki dźwiękowej. Przykład 1 Możliwe odpowiedzi: 1. Paul Dukas, Uczeń czarnoksiężnika - temat tykwy noszącej wodę, 2. Piotr Czajkowski, Francesca da Rimini - opowieść Franceski Przykład 2 Możliwe odpowiedzi: 1. Paul Dukas, Uczeń czarnoksiężnika - temat tykwy noszącej wodę, 2. Piotr Czajkowski, Francesca da Rimini - opowieść Franceski
Posłuchaj powyższych fragmentów muzycznych oraz dopasuj właściwy tytuł do odpowiedniej ścieżki dźwiękowej. Przykład 1 Możliwe odpowiedzi: 1. Paul Dukas, Uczeń czarnoksiężnika - temat tykwy noszącej wodę, 2. Piotr Czajkowski, Francesca da Rimini - opowieść Franceski Przykład 2 Możliwe odpowiedzi: 1. Paul Dukas, Uczeń czarnoksiężnika - temat tykwy noszącej wodę, 2. Piotr Czajkowski, Francesca da Rimini - opowieść Franceski
Posłuchaj powyższych fragmentów muzycznych oraz dopasuj właściwy tytuł do odpowiedniej ścieżki dźwiękowej.
Piotr Czajkowski, <em>Francesca da Rimini</em> - opowieść Franceski, Paul Dukas, <em>Uczeń czarnoksiężnika</em> - temat tykwy noszącej wodę
Przykład 1
Przykład 2
Inna wersja zadania
Wyjaśnij pojęcie sonata.
R17Ofub89fvAI
Ćwiczenie 5
R18IS1DeYZYGs
Ćwiczenie 6
R1CnIf39kqjqn
Ćwiczenie 7
Słownik pojęć
Fantazja
Fantazja
często wirtuozowski utwór instrumentalny o swobodnej budowie, polegającej na zestawianiu kolejnych myśli muzycznych.
Forma sonatowa
Forma sonatowa
trzyczęściowa konstrukcja, gdzie w pierwszym ogniwie (ekspozycja) twórca wprowadzał dwa pomysły melodyczne (dwa tematy) skontrastowane ze sobą pod względem tonacji (niekiedy także charakteru), w środkowym ogniwie (przetworzenie) opracowywał najbardziej charakterystyczne fragmenty tych tematów, a we fragmencie ostatnim (repryza) raz jeszcze prezentował główne myśli muzyczne z uwzględnieniem rekapitulacji tonalnej (pojawiały się tu w jednej tonacji – głównej tonacji utworu).
Koncert
Koncert
gatunek muzyczny, którego istota zasadza się na współgraniu i współzawodniczeniu solisty (grupy solistów) i orkiestry.
Kwartet smyczkowy
Kwartet smyczkowy
grupa czterech wykonawców grających na instrumentach smyczkowych (I i II skrzypce, altówka i wiolonczela); utwór muzyczny skomponowany na kwartet smyczkowy oparty na schemacie cyklu sonatowego (cz. I. forma sonatowa, cz. II wariacje lub forma pieśni ABA, cz. III menuet, cz. IV rondo).
Poemat symfoniczny
Poemat symfoniczny
powstały w XIX w. gatunek muzyczny o swobodnej budowie formalnej, uzależnionej od programu pozamuzycznego (treści literackiej, dzieła plastycznego etc.).
Programowość
Programowość
fenomen XIX w. – muzyka związana z treściami pozamuzycznymi (poezją, malarstwem, dziełem filozoficznym etc.), która poprzez znaczące tytuły bądź dodane programy kieruje uwagę słuchaczy w stronę odpowiednich skojarzeń.
Rondo
Rondo
forma muzyczna złożona ze stałego refrenu i zmieniających się kupletów; jej budowę można przedstawić za pomocą liter, gdzie powracająca litera A symbolizuje stałą strukturę refreniczną: ABACA.
Scherzo
Scherzo
utwór o charakterze żartobliwym; w XIX w., m. in. w twórczości Chopina, scherzo zmieniło swój charakter.
Sonata
Sonata
forma instrumentalna (w przeciwieństwie do wokalnej kantaty), od klasycyzmu oparta na schemacie cyklu sonatowego (cz. I. forma sonatowa, cz. II wariacje lub forma pieśni ABA, cz. III menuet, cz. IV rondo).
Symfonia
Symfonia
orkiestrowy odpowiednik sonaty, jako samodzielny gatunek muzyczny przeznaczony do wykonania przez największy instrumentalny skład wykonawczy wypracowany w klasycyzmie; od czasów IX Symfonii Beethovena powstawać zaczęły także symfonie wokalno‑instrumentalne.
Uwertura
Uwertura
instrumentalny wstęp do większego dzieła (opery, oratorium, baletu etc.).
Wariacje
Wariacje
forma instrumentalna polegająca na opracowaniu zasadniczego pomysłu muzycznego – tematu; jego opracowanie (wariantowanie) odnosi się do zmian melodycznych, rytmicznych, harmonicznych, fakturalnych.