R1Izne4rCXune1

Formy muzyczne – poemat symfoniczny

Źródło: Barbara Mielcarek-Krzyżanowska, cc0.

Ważne daty

1830 – skomponowanie Symfonii „Fantastycznej” Hektora Berlioza

1830 – powstanie fortepianowego poematu (Tondichtung) Mazeppa Carla Loewego

1846‑1849 – skomponowanie pierwszego orkiestrowego poematu symfonicznego Co słychać w górach Franciszka Liszta

1896 – powstanie pierwszego polskiego poematu symfonicznego Step Zygmunta Noskowskiego

1

Scenariusz lekcji dla nauczyciela

R1GMHOiQDgCHk1
Scenariusz zajęć do pobrania.
Źródło: online skills, cc0.

I. Muzyka w ujęciu historycznym – periodyzacja, język, właściwości i charakterystyka.

7. Romantyzm. Uczeń:

2) omawia cechy wybranych form muzycznych:

a) wielkie (sonata, symfonia, opera, dramat muzyczny, poemat symfoniczny, koncert).

II. Analiza i interpretacja dzieł muzycznych. Uczeń:

1. zna podstawowe terminy i pojęcia właściwe dla opisu i zrozumienia wybranych dzieł muzycznych;

4. dokonuje analizy percepcyjnej, uwzględniając:

a) elementy muzyki,

b) podstawowe techniki kompozytorskie,

c) cechy stylów muzycznych,

d) strukturę gatunków i form muzycznych, ich zmiany i rozwój.

III. Tworzenie wypowiedzi związanych z historią i kulturą muzyczną. Uczeń:

1. wypowiada się w formie ustnej (np. dyskusja, prezentacja, debata) i/lub pisemnej (np. esej, referat) o dziełach muzycznych w oparciu o podstawową terminologię;

4. formułuje logiczną wypowiedź na temat dzieł, form, gatunków, stylów, technik i twórców muzycznych, uwzględniając zależności między nimi w kontekście: genezy, przeobrażeń, porównań.

Nauczysz się

charakteryzować poematy symfoniczne Franciszka Liszta;

wskazywać różnorodności upostaciowań gatunkowych;

określać proces powstania poematu symfonicznego.

Wokół idei korespondencji sztuk

Związki muzyki z innymi sztukami były szczególnie silne w romantyzmie. Nieuchwytny, można nawet powiedzieć niematerialny charakter samej muzyki, która – jak mawiali zwolennicy muzyki absolutnej – nie wyrażała żadnych treści, czynił ją i jej materię (tworzywo dźwiękowe) wyjątkowym medium przekazującym wyrażone różnymi rodzajami literackimi (liryką, epiką i dramatem) idee: filozoficzne, etyczne, heroiczne, religijne etc.

Dotychczas kompozytorzy najczęściej określali swe utwory tytułami wskazującymi normy gatunkowe: sonataSonatasonata, symfoniaSymfoniasymfonia, kwartet smyczkowyKwartet smyczkowykwartet smyczkowy, koncertKoncertkoncert; w XIX w. zapanowała z kolei moda na nadawanie tytułów odwołujących słuchaczy do znanych utworów literackich (powieści, sztuk teatralnych, poematów…). Zmiany światopoglądu, będące konsekwencją m. in. Wielkiej Rewolucji Francuskiej, szczególnie popularnymi i wdzięcznymi bohaterami utworów muzycznych uczyniły buntowników występujących przeciwko zastanej rzeczywistości społeczno‑politycznej – stąd też wielka popularność wątków faustowskich, czy postaci wzorowanych na Don Juanie.

R13rzTyJlo5oU1
Anton Kaulbach, „Faust i Mefisto”, przełom XIX/XX wieku, wikipedia.org, domena publiczna

Stopniowo, od spektakli dramatycznych z udziałem muzyki, uniezależniały się uwertury przekształcając się w samodzielne utwory koncertowe. Twórcy zaczęli traktować je jako pretekst do przedstawienia za pomocą dźwięków historii oraz wyrażenia idei bądź uczuć. Szczególne zasługi w tym względzie przypisać należy uwerturom koncertowym Ludwiga van Beethovena (Egmont, Coriolan, trzy uwertury Leonora związane z operą Fidelio).

UwerturyUwerturaUwertury koncertowe Beethovena oparte były na modelu formy sonatowejForma sonatowaformy sonatowej. Była to trzyczęściowa konstrukcja, gdzie w pierwszym ogniwie (nazywanym ekspozycją) twórca wprowadzał dwa pomysły melodyczne (dwa tematy) skontrastowane ze sobą pod względem tonacji (niekiedy także charakteru), w środkowym ogniwie (przetworzenie) opracowywał najbardziej charakterystyczne fragmenty tych tematów, a we fragmencie ostatnim (repryza) raz jeszcze prezentował główne myśli muzyczne z uwzględnieniem „rekapitulacji tonalnej” (pojawiały się tu w jednej tonacji – głównej tonacji utworu).

RhbZCt6kqgTeK
Ilustracja interaktywna przedstawia portret Ludwiga van Beethovena. Mężczyzna siedzi, w ręce trzyma ołówek i zeszyt z nutami. Ma poważny i skupiony wyraz twarzy. Włosy ma lekko siwe, dłuższe, gęste. Ubrany jest w białą koszulę z wysoko postawionym kołnierzem, czerwoną marynarkę i ciemny garnitur. Dodatkowo na ilustracji umieszczono następujące informacje: Ludwig van Beethoven, „Uwertura Coriolan”. Kompozycja posiada umiarkowane tempo. Cechuje się hymnicznym, tajemniczym charakterem.
Joseph Karl Stieler, „Portret Ludwiga van Beethoven”, 1820, Beethoven Haus w Bonn, Niemcy, wikipedia.org, domena publiczna (ilustracja); Ludwig van Beethoven, „Uwertura Coriolan”, online-skills, CC BY 3.0

Uwertury koncertowe stały się prototypami poematów symfonicznych – najczęściej jednoczęściowych kompozycji (wewnętrznie zróżnicowanych) umiarkowanej długości (Bohdan Pociej pisał, że poematy najczęściej trwają 10–20 minut).

1830 czy 1850? Kiedy powstał pierwszy poemat muzyczny?

Poemat symfonicznyPoemat symfonicznyPoemat symfoniczny jest „dzieckiem romantycznej estetyki i poetyki”. Do jego powstania przyczyniła się w szczególności idea korespondencji sztuk – nowatorski sposób postrzegania wszystkich sztuk w sposób całościowy. Ten gatunek muzyczny, nawiązujący – jak już wspomniano – do istniejącego modelu formy sonatowej, może zostać zrozumiany tylko z uwzględnieniem inspiracji, podanej słuchaczowi w postaci znaczącego tytułu czy rozpisanego programu, będącego swoistą „receptą” pomagającą zrozumieć przesłanie utworu.

Kiedy ok. roku 1846 Franciszek Liszt przystępował do komponowania pierwszego poematu symfonicznego, korzystał z osiągnięć swych poprzedników, które postanowił twórczo rozwinąć i podporządkować nowym ideom. Odwołał się zarówno do uwertur koncertowych, jak i skomponowanej przez Hektora Berlioza w 1830 r. pierwszej symfonii programowejProgramowośćprogramowejSymfonii Fantastycznej (opowiadającej za pomocą dźwięków epizod z życia artysty), pięcioczęściowej symfonii spojonej tematem ukochanej.

RapYugiCGGjIB
Ilustracja interaktywna przedstawia portret Hectora Berlioza. Portret mężczyzny został wykonany przez Pierre Petita aparatem i powstał w 1863 roku. Berlioz pozuje na siedząco, głowę ma skierowaną w prawą stronę. Berlioz ma długie jasne włosy, ubrany jest w marynarkę oraz białą koszulę. Zdjęcie jest czarno-białe. Dodatkowo na ilustracji umieszczono następujące informacje: utwór muzyczny H. Berlioz, Symfonia „Fantastyczna”, temat ukochanej, AMFN (Akademia Muzyczna im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy). Kompozycja posiada spokojne tempo. Cechuje się wirtuozerskim charakterem.
Pierre Petit, „portret Hectora Berlioza”, 1863, wikimedia.org, domena publiczna (ilustracja); H. Berlioz, Symfonia „Fantastyczna”, temat ukochanej, AMFN (Akademia Muzyczna im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy), CC BY 3.0

Choć powstanie poematu symfonicznego przypisuje się Franciszkowi Lisztowi, termin Tondichtung użyty został w roku skomponowania Symfonii Fantastycznej Berlioza – poematem symfonicznym określił Carl Loewe kompozycję fortepianową Mazeppa powstałą w 1830 r., zainspirowaną dramatem Byrona.

RIQyaRG3Xxv1D1
Johann Carl Gottfried Loewe, autor nieznany, początek XIX wieku, CC BY 3.0

Kontynuatorzy Franciszka Liszta

Poemat symfoniczny, gatunek pozwalający na wyrażenie za pomocą muzyki instrumentalnej rozmaitych treści, stał się niezwykle popularny. Apogeum osiągnął w twórczości Ryszarda Straussa, który nawiązał do Liszta czerpiąc od niego szczególne zainteresowanie korespondencją sztuk, naturą oraz koncepcją formalną podporządkowaną pozamuzycznej treści. Jego najsłynniejsze poematy, to: Don Juan, Makbet, Śmierć i wyzwolenie, Ucieszne figle Dyla Sowizdrzała, Tako rzecze Zaratustra, Don Kichot. Obok wzorców formy sonatowej, używa także formy rondaRondoronda (Ucieszne figle Dyla Sowizdrzała) oraz wariacjiWariacjewariacji połączonych z koncertującą symfonią (Don Kichot).

RcFVSHZMhBDwl
Ilustracja interaktywna przedstawia portret Ryszarda Straussa pozującego na siedząco. Postać znajduje się w centrum obrazu i ubrana jest w czarny garnitur, czarną muchę i białą koszulę. Mężczyzna jest siwy i łysiejący. Dodatkowo na ilustracji umieszczono następujące informacje: utwór muzyczny Ryszard Strauss, „Ucieszne figle Dyla Sowizdrzała”. Kompozycja posiada spokojne tempo. Cechuje się wirtuozerskim charakterem.
Max Libermann, „portret Ryszarda Straussa”, 1918, Alte Nationalgalerie, Berlin, Niemcy, wikimedia.org, domena publiczna (ilustracja); Ryszard Strauss, „Ucieszne figle Dyla Sowizdrzała”, online-skills, CC BY 3.0

Inne gatunki, które uznać można za pochodne poematu symfonicznego, to fantazjaFantazjafantazja symfoniczna i scherzoScherzoscherzo symfoniczne. Przykładem fantazji symfonicznej jest Francesca da Rimini Piotra Czajkowskiego, utwór oparty na Boskiej komedii Dantego. Trzyczęściowa konstrukcja utworu, wyrażona schematycznie: ABA obrazuje opowieść Franceski, która znalazła się w piekle pokutując za grzechy namiętności. Jej opowieść, stanowiąca środkowe ogniwo utworu (B), jest niezwykle liryczna i subtelna, części skrajne utworu (A), to zobrazowane przez Czajkowskiego wichry piekielne.

RIOLDKqaB9m3h
Ilustracja interaktywna przedstawia: Anselm Feuerbach, „Francesca i Paolo”, 1864, Muzeum w Monachium, Niemcy. Francesca da Rimini i Paolo Malatesta jako para kochanków w ogrodzie. Bohaterowie obrazu siedzą na jasnym, dużym kamieniu i pochylają się nad książką. Kobieta ubrana jest w białą suknię z różowymi rękawkami. Mężczyzna ubrany jest w czarną szatę. Dodatkowo na ilustracji umieszczono następujące informacje: utwór muzyczny Piotr Czajkowski, „Francesca da Rimini”. Kompozycja posiada umiarkowane tempo. Cechuje się tajemniczym charakterem.
Anselm Feuerbach, „Francesca i Paolo”, 1864, Muzeum w Monachium, Niemcy, Wikimedia.org, domena publiczna (ilustracja); Piotr Czajkowski, „Francesca da Rimini”, online-skills, CC BY 3.0

Najbardziej znanym scherzem symfonicznym jest Uczeń czarnoksiężnika Paula Dukasa. Kompozytor zilustrował muzyką treść ballady Johanna Wolfganga Goethego pod tym samym tytułem. Goethe opisał historię adepta magii, który pod nieobecność mistrza używa czarów, by przedmioty wykonały za niego pracę. Wodę do chaty nosi zaczarowana tykwa, której uczeń nie potrafi zatrzymać, gdyż nie pamięta właściwego zaklęcia. Ostatecznie przecina ją na pół licząc na zakończenie pracy i nagle… pojawiają się dwie tykwy… Przed powodzią ratuje adepta powrót mistrza.

W niezwykle humorystyczny sposób Paul Dukas przedstawił w postaci tematu muzycznego tykwę noszącą wodę. Posłuchajmy.

R1ZtjTBbitZ3q1
Utwór muzyczny Paul Dukas, „Uczeń czarnoksiężnika”, temat fagotu. Utwór nagrany przez AM. Kompozycja posiada szybkie tempo. Cechuje się żwawym charakterem.

Drugi segment scherza, przedstawiający dramatyczną sytuację, kiedy to pojawiają się obie części przepołowionej tykwy, zilustrował kompozytor nakładając na siebie temat wykonany przez fagot i klarnet. Posłuchajmy.

R2seI1aWy9APo1
Utwór muzyczny: Paul Dukas, „Uczeń czarnoksiężnika”, temat fagotu i klarnetu, Utwór nagrany przez AM. Kompozycja posiada szybkie tempo. Cechuje się żwawym charakterem.
R1J1rKfnpQqDI
Ilustracja interaktywna przedstawia portret Paula Dukasa. Mężczyzna siedzi i się czemuś przygląda. Ubrany jest w marynarkę. Dodatkowo na ilustracji umieszczono następujące informacje: utwór muzyczny Paul Dukas, „Uczeń czarnoksiężnika”. Kompozycja posiada szybkie tempo. Cechuje się żwawym charakterem.
Autor nieznany, fot. Paula Dukasa, wikimedia.org, domena publiczna (ilustracja); Paul Dukas, „Uczeń czarnoksiężnika”, online-skills CC BY 3.0

Muzyka Paula Dukasa i historia przedstawiona przez Johanna W. Goethego zainspirowała Walta Disneya do zrealizowania kreskówki wykorzystującej ten znany wątek muzyczno‑literacki.

R7r9BHxVuI5Vd1
Kadr z filmu animowanego „Fantazja” Walta Disneya, 1940, choregis.fr, CC BY 3.0
Zobacz także

Poszukaj w Interncie oraz zobacz film:

Walt Disney Fantazja

od 29 minuty rozpoczyna się historia adepta sztuki magicznej

Poematy symfoniczne i symfonie programowe stały się gatunkami, które przejęli kolejni kompozytorzy. Do najsłynniejszych należą poematy Claude’a Debussy’ego, Aleksandra Skriabina, Artura Honeggera oraz przedwcześnie zmarłego polskiego kompozytora Mieczysława Karłowicza.

Zadania

R1WTkFFOxR3is
Ćwiczenie 1
W roku 1830 Carl Loewe skomponował poemat symfoniczny na fortepian. Wskaż jego tytuł. Możliwe odpowiedzi: 1. Hamlet, 2. Pacific 231, 3. Mazeppa, 4. Preludia
RSpySg9qiSCu3
Ćwiczenie 2
Wskaż tytuły poematów symfonicznych Franciszka Liszta: Możliwe odpowiedzi: 1. Preludia, 2. Uczeń czarnoksiężnika, 3. Francesca da Rimini, 4. Rzeź Hunów, 5. Co słychać w górach, 6. Ucieszne figle Dyla Sowizdrzała
RXf2zpwpTRRau
Ćwiczenie 3
Wskaż źródło inspiracji poematu symfonicznego Preludia Franciszka Liszta? Możliwe odpowiedzi: 1. Medytacje Lamartine’a, 2. ballada Goethego, 3. Boska komedia Dantego, 4. Coriolan Beethovena
R1i2RDJy6D4dU
Utwór 1. Kompozycja posiada szybkie tempo. Cechuje się żwawym charakterem.
R1XCHMw0epQSq
Utwór 2. Kompozycja posiada umiarkowane tempo. Cechuje się tajemniczym charakterem.
R65yAGgGo5mWv
Ćwiczenie 4
Posłuchaj powyższych fragmentów muzycznych oraz dopasuj właściwy tytuł do odpowiedniej ścieżki dźwiękowej. Przykład 1 Możliwe odpowiedzi: 1. Paul Dukas, Uczeń czarnoksiężnika - temat tykwy noszącej wodę, 2. Piotr Czajkowski, Francesca da Rimini - opowieść Franceski Przykład 2 Możliwe odpowiedzi: 1. Paul Dukas, Uczeń czarnoksiężnika - temat tykwy noszącej wodę, 2. Piotr Czajkowski, Francesca da Rimini - opowieść Franceski
Inna wersja zadania

Wyjaśnij pojęcie sonata.

R17Ofub89fvAI
Ćwiczenie 5
Wybierz zdania prawdziwe. Możliwe odpowiedzi: 1. Ballada Goethego i scherzo symfoniczne Paula Dukasa zainspirowały wytwórnię Walta Disneya do stworzenia jednego z fragmentów Fantazji. 2. Francesca da Rimini to fantazja symfoniczna Franciszka Liszta. 3. Franciszek Liszt skomponował trzynaście poematów symfonicznych. 4. Jednym z polskich kompozytorów, w którego twórczości pojawiły się poematy symfoniczne był Mieczysław Karłowicz. 5. Poematy symfoniczne rozwinęły się z komedii madrygałowych.
R18IS1DeYZYGs
Ćwiczenie 6
Który z kompozytorów jest twórcą poematu symfonicznego Ucieszne figle Dyla Sowizdrzała? Możliwe odpowiedzi: 1. Johann Strauss, 2. Ryszard Strauss, 3. Franciszek Liszt, 4. Wolfgang Amadeusz Mozart
R1CnIf39kqjqn
Ćwiczenie 7
Wskaż tytuły uwertur koncertowych Beethovena, które uznać można za wstępne formy poematów symfonicznych Możliwe odpowiedzi: 1. Coriolan, 2. Egmont, 3. Uprowadzenie z seraju

Słownik pojęć

Fantazja
Fantazja

często wirtuozowski utwór instrumentalny o swobodnej budowie, polegającej na zestawianiu kolejnych myśli muzycznych.

Forma sonatowa
Forma sonatowa

trzyczęściowa konstrukcja, gdzie w pierwszym ogniwie (ekspozycja) twórca wprowadzał dwa pomysły melodyczne (dwa tematy) skontrastowane ze sobą pod względem tonacji (niekiedy także charakteru), w środkowym ogniwie (przetworzenie) opracowywał najbardziej charakterystyczne fragmenty tych tematów, a we fragmencie ostatnim (repryza) raz jeszcze prezentował główne myśli muzyczne z uwzględnieniem rekapitulacji tonalnej (pojawiały się tu w jednej tonacji – głównej tonacji utworu).

Koncert
Koncert

gatunek muzyczny, którego istota zasadza się na współgraniu i współzawodniczeniu solisty (grupy solistów) i orkiestry.

Kwartet smyczkowy
Kwartet smyczkowy

grupa czterech wykonawców grających na instrumentach smyczkowych (I i II skrzypce, altówka i wiolonczela); utwór muzyczny skomponowany na kwartet smyczkowy oparty na schemacie cyklu sonatowego (cz. I. forma sonatowa, cz. II wariacje lub forma pieśni ABA, cz. III menuet, cz. IV rondo).

Poemat symfoniczny
Poemat symfoniczny

powstały w XIX w. gatunek muzyczny o swobodnej budowie formalnej, uzależnionej od programu pozamuzycznego (treści literackiej, dzieła plastycznego etc.).

Programowość
Programowość

fenomen XIX w. – muzyka związana z treściami pozamuzycznymi (poezją, malarstwem, dziełem filozoficznym etc.), która poprzez znaczące tytuły bądź dodane programy kieruje uwagę słuchaczy w stronę odpowiednich skojarzeń.

Rondo
Rondo

forma muzyczna złożona ze stałego refrenu i zmieniających się kupletów; jej budowę można przedstawić za pomocą liter, gdzie powracająca litera A symbolizuje stałą strukturę refreniczną: ABACA.

Scherzo
Scherzo

utwór o charakterze żartobliwym; w XIX w., m. in. w twórczości Chopina, scherzo zmieniło swój charakter.

Sonata
Sonata

forma instrumentalna (w przeciwieństwie do wokalnej kantaty), od klasycyzmu oparta na schemacie cyklu sonatowego (cz. I. forma sonatowa, cz. II wariacje lub forma pieśni ABA, cz. III menuet, cz. IV rondo).

Symfonia
Symfonia

orkiestrowy odpowiednik sonaty, jako samodzielny gatunek muzyczny przeznaczony do wykonania przez największy instrumentalny skład wykonawczy wypracowany w klasycyzmie; od czasów IX Symfonii Beethovena powstawać zaczęły także symfonie wokalno‑instrumentalne.

Uwertura
Uwertura

instrumentalny wstęp do większego dzieła (opery, oratorium, baletu etc.).

Wariacje
Wariacje

forma instrumentalna polegająca na opracowaniu zasadniczego pomysłu muzycznego – tematu; jego opracowanie (wariantowanie) odnosi się do zmian melodycznych, rytmicznych, harmonicznych, fakturalnych.

Źrodło:

https://sjp.pwn.pl/

Galeria dzieł sztuki

Biblioteka muzyczna

RDeOLnvqKliQ21
Utwór muzyczny: H. Berlioz, Symfonia „Fantastyczna”, temat ukochanej, utwór nagrany przez AM. W celu wysłuchania utworu należy kliknąć w szary trójkąt umieszczony w lewym dolnym rogu odtwarzacza.
R1ZtjTBbitZ3q1
Utwór muzyczny Paul Dukas, „Uczeń czarnoksiężnika”, temat fagotu. Utwór nagrany przez AM. Kompozycja posiada szybkie tempo. Cechuje się żwawym charakterem.
R2seI1aWy9APo1
Utwór muzyczny: Paul Dukas, „Uczeń czarnoksiężnika”, temat fagotu i klarnetu, Utwór nagrany przez AM. Kompozycja posiada szybkie tempo. Cechuje się żwawym charakterem.
RhbZCt6kqgTeK
Ilustracja interaktywna przedstawia portret Ludwiga van Beethovena. Mężczyzna siedzi, w ręce trzyma ołówek i zeszyt z nutami. Ma poważny i skupiony wyraz twarzy. Włosy ma lekko siwe, dłuższe, gęste. Ubrany jest w białą koszulę z wysoko postawionym kołnierzem, czerwoną marynarkę i ciemny garnitur. Dodatkowo na ilustracji umieszczono następujące informacje: Ludwig van Beethoven, „Uwertura Coriolan”. Kompozycja posiada umiarkowane tempo. Cechuje się hymnicznym, tajemniczym charakterem.
Joseph Karl Stieler, „Portret Ludwiga van Beethoven”, 1820, Beethoven Haus w Bonn, Niemcy, wikipedia.org, domena publiczna (ilustracja); Ludwig van Beethoven, „Uwertura Coriolan”, online-skills, CC BY 3.0
RcFVSHZMhBDwl
Ilustracja interaktywna przedstawia portret Ryszarda Straussa pozującego na siedząco. Postać znajduje się w centrum obrazu i ubrana jest w czarny garnitur, czarną muchę i białą koszulę. Mężczyzna jest siwy i łysiejący. Dodatkowo na ilustracji umieszczono następujące informacje: utwór muzyczny Ryszard Strauss, „Ucieszne figle Dyla Sowizdrzała”. Kompozycja posiada spokojne tempo. Cechuje się wirtuozerskim charakterem.
Max Libermann, „portret Ryszarda Straussa”, 1918, Alte Nationalgalerie, Berlin, Niemcy, wikimedia.org, domena publiczna (ilustracja); Ryszard Strauss, „Ucieszne figle Dyla Sowizdrzała”, online-skills, CC BY 3.0
RIOLDKqaB9m3h
Ilustracja interaktywna przedstawia: Anselm Feuerbach, „Francesca i Paolo”, 1864, Muzeum w Monachium, Niemcy. Francesca da Rimini i Paolo Malatesta jako para kochanków w ogrodzie. Bohaterowie obrazu siedzą na jasnym, dużym kamieniu i pochylają się nad książką. Kobieta ubrana jest w białą suknię z różowymi rękawkami. Mężczyzna ubrany jest w czarną szatę. Dodatkowo na ilustracji umieszczono następujące informacje: utwór muzyczny Piotr Czajkowski, „Francesca da Rimini”. Kompozycja posiada umiarkowane tempo. Cechuje się tajemniczym charakterem.
Anselm Feuerbach, „Francesca i Paolo”, 1864, Muzeum w Monachium, Niemcy, Wikimedia.org, domena publiczna (ilustracja); Piotr Czajkowski, „Francesca da Rimini”, online-skills, CC BY 3.0
R1J1rKfnpQqDI
Ilustracja interaktywna przedstawia portret Paula Dukasa. Mężczyzna siedzi i się czemuś przygląda. Ubrany jest w marynarkę. Dodatkowo na ilustracji umieszczono następujące informacje: utwór muzyczny Paul Dukas, „Uczeń czarnoksiężnika”. Kompozycja posiada szybkie tempo. Cechuje się żwawym charakterem.
Autor nieznany, fot. Paula Dukasa, wikimedia.org, domena publiczna (ilustracja); Paul Dukas, „Uczeń czarnoksiężnika”, online-skills CC BY 3.0