Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
RoNqisu59P0Bu1

Formy muzyczno-sceniczne w krajach europejskich

Ważne daty

1728 – premiera Opery żebraczej (The Beggar’s Opera)

1747 – adaptacja na grunt niemiecki angielskiej opery balladowej The Devil to Pay

1757 – premiera opery El Laurel de Apolo pierwszej zarzueli

1791 – premiera opery Czarodziejski flet Mozarta

1886 – premiera La Gran Via Federico Chuecki i Joaquina Valverde

1

Scenariusz lekcji dla nauczyciela

RXsYwQIWdZlUv

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 69.27 KB w języku polskim

II. Analiza i interpretacja dzieł muzycznych. Uczeń:

1. zna podstawowe terminy i pojęcia właściwe dla opisu i zrozumienia wybranych dzieł muzycznych;

2. nazywa i porządkuje główne nurty, gatunki i style muzyczne, wskazuje formy wypowiedzi artystycznej spoza tradycyjnej klasyfikacji, uzasadniając swoją wypowiedź.

III. Tworzenie wypowiedzi związanych z historią i kulturą muzyczną. Uczeń:

1. wypowiada się w formie ustnej (np. dyskusja, prezentacja, debata) i/lub pisemnej (np. esej, referat) o dziełach muzycznych w oparciu o podstawową terminologię;

3. interpretuje i odczytuje w kontekście dokonań epoki wybrane dzieła muzyczne.

Nauczysz się

przedstawić kontekst powstania i rozwój europejskich form sceniczno‑muzycznych;

wskazywać cechy charakterystyczne dla poszczególnych gatunków i form; 

scharakteryzować twórczość kompozytorów omawianych podczas zajęć (Pepusch, Salieri, Mozart, Hidalgo de Polanca, Ferderich Chueca);

definiować pojęcia: zarzuela, singspiel, opera balladowa, air, jota, género chico, género grande, Liederspiel.

Formy muzyczne

Muzyka rzadko bywała abstrakcyjnym tworem, za to często wiązała się z gustami i potrzebami społeczeństwa. Dotyczyło to w równym stopniu utworów koncertowych, muzyki religijnej jak i przedstawień muzycznych. W początkach XVIII w. ze względu na potrzeby zapewnienia rozrywki nieco mniej wyszukanej i bardziej naturalnej niż ówcześnie królująca opera neapolitańska, w Europie powstało niemal równolegle kilka koncepcji nowych form scenicznych opartych na melodiach popularnych.

Opera balladowa

Powstała jako swoista reakcja Anglików na operę seria, którą na wyspach spopularyzował Haendel.
W formie tej dialogi mówione przeplatane były numerami muzycznymi, które czerpały materiał z wcześniej już skomponowanych, powszechnie znanych utworów popularnych i muzyki ludowej. W powszechnym obiegu posługiwano się jedynie tytułami dzieł nie poświęcając większej uwagi autorowi. Nazwa opera balladowa (ang. ballad opera), która przyjęła się po 1731 r. jest w pewnym sensie myląca, gdyż w przedstawieniach tych prawie nie pojawiały się ballady. Wcześniej używano raczej sformułowania opera. Mimo iż w XVIII w. gatunek ten cieszył się w Anglii olbrzymią popularnością, to już pod koniec stulecia obserwować można prawie całkowity jego zanik.
Poszczególne numery wchodzące w skład opery balladowej miały różną formę, mimo to większość nosiła tytuł Air. Większość z nich zapisana została pomiędzy wersami tekstu mówionego jedynie za pomocą pojedynczej linii melodycznej.

R1E0vlHthppWc1
Fragment publikacji popularnej opery The Devil to Pay Charlesa Coffeya ukazującej przeplatanie się tekstu i zapisu muzycznego melodii, odl.ox.ac.uk, CC BY 3.0

Niektóre airAirair nie zawierają żadnych muzycznych wskazówek, opatrzone są jedynie wskazówkami reżyserskimi. Oprócz numerów solowych pojawiały się duety, w których najczęściej śpiewano naprzemiennie, a dopiero w ostatnich wersach głosy łączyły się w śpiewie, często w unisonie. Wystąpić też mogły tria i wodewilowe finały, w których niekiedy pojawiał się chór i taniec. Śpiewacy zyskiwali sławę i popularność za sprawą szczególnie lubianych piosenek.
Dość rzadko zdarzało się, że muzyka została opracowana bardziej szczegółowo i dołączona w całości na końcu libretta. Przykładu takiego może dostarczyć opublikowana w 1762 r. w Londynie The Beggar’s Operama587d8e71e81b775_0000000000005The Beggar’s Opera.

RMhErN0D8n7zH1
Strona tytułowa The Beggar’s Opera, imslp.nl, CC BY 3.0

The Beggar’s Opera (z ang. Opera żebracza) do tekstu Johna Gaya, opracowanego muzycznie przez Johanna Chrostopha Pepusha, jest jednym z nielicznych przykładów satyrycznej opery balladowej, której popularność przetrwała stulecia. Dzieło to zostało po raz pierwszy wystawione w Lincoln's Inn Fields Theatre w 1728 r. i natychmiast zyskało entuzjastyczne przyjęcie publiczności. Powstało jako antyopera, w satyryczny sposób odwołująca się do włoskiej tradycji. Gay umiejscowił akcję wśród środowiska przestępczego przedstawiając życie zwyczajnych, często ubogich ludzi. Wprowadzając wątki polityczne, zagadnienia dotyczące biedy i niesprawiedliwości oraz korupcji pozbawił dzieło zbędnego patosu.

RhEC49XLU5mrq1
William Hogarth, The Beggar’s Opera, upload.wikimedia.org

Pierwotnym zamysłem twórców było, aby dzieło zostało wykonane w całości a cappella, ale ostatecznie dopisano do niego uwerturę w stylu francuskim oraz opracowano 69 piosenek. W utworze często pojawiają się szkockie, irlandzkie, angielskie i francuskie melodie ludowe, jak również melodie zaczerpnięte ze znanych utworów Ecclesa, Barretta, Purcella, Clarke’a, czy Haendla.

ma587d8e71e81b775_0000000000005

Utwory muzyczne

Przykładem tradycyjnej melodii wykorzystanej w operze jest Over the Hills and Far Away.

RRFMuCfwXubJ8
Utwór muzyczny: Over The Hills And Far Away (Traditional). Kompozycja posiada szybkie tempo. Cechuje się skocznym charakterem.

Melodia ta została wykorzystana w miłosnym duecie Polly Peachum i Macheatha.

RU7wYYsgHDeW21
Utwór muzyczny: Over the Hills and Far Away, The Beggar's Opera. Kompozycja posiada szybkie tempo. Cechuje się skocznym charakterem.

Mimo iż źródła podają, że Pepusch opracował wszystkie piosenki, do naszych czasów zachowała się jedynie partytura zawierająca Uwerturę oraz linię melodyczną z linią basową. Z tego też względu jest to doskonały materiał do tworzenia rozmaitych rekonstrukcji dzieła. Chociaż pod koniec XVIII w. gatunek ten odszedł w zapomnienie Opera żebracza zainteresowała wielu XX‑wiecznych kompozytorów. W latach 30. powstała niemiecka wersja dzieła Die Dreigroschenoper z nowym tekstem Bertolta Brechta i muzyką Kurta Weilla inspirowana fabułą Gaya. Z kolei w 1948 r. powstała adaptacja, na potrzeby której dopisano częściowo nowe dialogi, a Benjamin Britten na nowo zharmonizował tradycyjne melodie nadając im bardziej nowoczesny charakter.

Singspiel

Niemieckojęzyczny typ przedstawień muzycznych, przez niektórych badaczy uważany był za specyficzną formę opery niemieckiej. Nazwa ta pojawia się już w XVI w. w odniesieniu do madrygałów scenicznych, jak również przedstawień dworskich, kościelnych i miejskich, w których muzyka odgrywała znaczącą rolę. W baroku występuje również odmiana singspielu pastoralnego, kształtowanego na sposób włoski, którego przykładem może być Tragicomedia von der Dafne (1627 r.) Heinricha Schütza.

Rozwój singspielu – osobnego gatunku – który powstaje jako burżuazyjny odpowiednik opery dworskiej, rozpoczyna się dopiero ok. roku 1700. Dominują w nim proste formy wokalne, takie jak piosenki, a śpiewany recytatyw zastąpiony zostaje dialogami mówionymi. Dla takich sztuk stosowano czasami również termin LiederspieleLiederspielLiederspiele. Przypada on na czasy rozwoju angielskiej opery balladowej i francuskiego wodewilu. W roku 1747 Christian Feliks Weisse razem z J. C. Standfussem przenieśli na grunt niemiecki angielską sztukę The Devil to Pay, która szybko zdobyła sobie wielką popularność i stała się impulsem do tworzenia nowych dzieł w tym stylu. W kolejnych latach singspiel szczególnie intensywnie rozwijał się w Lipsku za sprawą Weissego oraz kompozytora Johanna Adama Hillera. Powstało kilkanaście dzieł, które przez długi czas utrzymywały się na scenach niemieckich, wśród nich: Der Teufel ist lost (1764 r.), Lottchen am Hofe, Die Liebe auf dem Lande (1768 r.) i Die Jagd (1770 r.). Do pozostałych twórców singspilów w tamtym okresie należeli: Christian Gottlob Neefe (1748–1798), Johann André (1741–1799) czy Johann Friedrich Reichardt (1752–1814). Gatunkiem tym już w młodości zainteresował się Wolfgang Amadeus Mozart, którego utwór Bastien i Bastienne został wykonany w Wiedniu już w 1768 r. Gatunek ten pojawia się również w twórczości Józefa Haydna, Chrostopha Glucka oraz Karla Dittersdorfa.

W 1772 r. cesarz Józef II rozpoczął promowanie singspielów w Wiedniu, w przemianowanym na Teutschen Nationaltheater wcześniejszym teatrze francuskim. Miało to zapewne aspekt polityczny, gdyż w ten sposób chciano pozbyć się francuskich wzorców w sztuce. Na zamówienie cesarza powstały m.in. dzieła Salieriego Der Rauchfangkehrer (1781 r. Kominiarczyk) oraz Mozarta Die Entführung aus dem Serail (1782 r. Uprowadzenie z Seraju). Wiedeńska forma singspielu łączyła w sobie elementy starego niemieckiego teatru ludowego i wzorców włoskich opery seria i buffa, a publiczność ceniła przede wszystkim elementy dowcipu i komizm.
W 1791 r., w niezależnym teatrze Theater im Freihaus auf der Wieden, odbyła się premiera jednego z najwybitniejszych dzieł w tym gatunku: Czarodziejskiego fletu Mozarta.

R1VSkW0SstHLI1
Historyczny projekt scenografii do „Czarodziejskiego fletu” autorstwa Karla Friedricha Schinkela z 1818 r., wikimedia.org, Domena Publiczna

Libretto skonstruowane przez Emanuela Schikanedera łączy elementy baśniowe oraz symbolikę wolnomularską. Bohaterowie poddawani są różnym próbom i wyzwaniom, które mają doprowadzić ich do poznania prawdy. Strukturę libretta tworzą trzy pary bohaterów: Tamino i Pamina – postaci o rodowodzie królewskim szukające miłości i prawdy, Królowa Nocy i Sarastro – uwikłani w spór o dominację nad światem, Papageno i Papagena – postaci o proweniencji ludowej, które towarzyszą Paminie i księciu Tamino w ich poszukiwaniach. Za ich sprawą również wprowadzane są sceny o charakterze komicznym, jak choćby słynny, finałowy duet miłosny.

Utwory Mozarta

RBrtpPHsFlQic1
Utwór muzyczny: W. A. Mozart, Czarodziejski Flet KV 620, Duet Papageno i Papageny Pa.. pa. .pa…pa. Kompozycja posiada szybkie tempo. Cechuje się wirtuozerskim charakterem.

Każdą z par bohaterów charakteryzuje inny styl muzyczny. Arie śpiewane przez Paminę i Tamina mają charakter sentymentalny, subtelny, a niekiedy także podniosły. Muzykę Papageny i Papagena cechuje ludowy charakter, skoczne piosenki o nieskomplikowanej formie. Najbardziej zróżnicowane są wypowiedzi Królowej Nocy oraz Sarastra. Podczas gdy partia pierwszej jest nacechowana wielkimi, często negatywnymi emocjami, objawiającymi się wielkimi skokami oraz wybujałą koloraturą i wirtuozerią, partia Sarastra jest wyważona i stonowana, będąc jej całkowitym przeciwieństwem.

Posłuchajmy trzech fragmentów z dzieła i zwróćmy uwagę na ich kontrastujący charakter.

R1NK9Wi1rz4zS
Utwór muzyczny: Aria Paminy, Ach, ich fühl's. Kompozycja posiada szybkie tempo. Cechuje się wirtuozerskim charakterem.
RgNFzBHdw7lEC
Utwór muzyczny: Aria Królowej Nocy: Der Hölle Rache kocht in meinem Herzen. Kompozycja posiada szybkie tempo. Cechuje się wirtuozerskim charakterem.
Rl8AWBwRrepQZ
Utwór muzyczny: Aria Sarastra: O Isis und Osiris. Kompozycja posiada umiarkowane tempo. Cechuje się wirtuozerskim charakterem.

Ważną rolę w dziele pełni symbolika liczby 3 – związana z objawieniem boskości – której masoni przypisywali szczególne znaczenie. Operę rozpoczynają trzy fanfarowe akordy, odpowiadające trzem uderzeniom wymierzanym przez wielkiego mistrza podczas ceremonii pasowania na członka loży. W toku dzieła pojawiają się także Trzy Damy, Trzej Chłopcy, trzy bramy świątyni i trzy próby przekroczenia ich progu. Istotną rolę pełnią także trzy instrumenty (tytułowy czarodziejski flet, dzwoneczki, fletnia Pana). przypisywali szczególne znaczenie. Operę rozpoczynają trzy fanfarowe akordy, odpowiadające trzem uderzeniom wymierzanym przez wielkiego mistrza podczas ceremonii pasowania na członka loży. W toku dzieła pojawiają się także Trzy Damy, Trzej Chłopcy, trzy bramy świątyni i trzy próby przekroczenia ich progu. Istotną rolę pełnią także trzy instrumenty (tytułowy czarodziejski flet, dzwoneczki, fletnia Pana).

W XIX w. próby pisania singspielów podejmowali również: Franciszek Schubert, Carl Maria von Weber, czy Felix Mendelssohn‑Bartholdy. W XX w. gatunek ten prawie całkowicie zanika. Jednym z nielicznych przykładów tego typu utworów jest Mahagonny‑Songspiel (The Little Mahagonny) Kurta Weilla z 1927.

Zarzuela

Typową hiszpańską formą sceniczną, czasem klasyfikowaną również jako odrębny gatunek muzyczny jest Zarzuela. Wyróżnia się obecnością partii instrumentalnych, wokalnych oraz mówionych.

Początki rozwoju tego hiszpańskiego gatunku scenicznego wiążą się z działalnością kompozytora Juana Hidalgo Palanka oraz dramaturga Caldarona de la Barca. Zaprezentowali oni w 1657 r. na dworze Filipa IV – króla Hiszpanii – swoją operę El Laurel de Apolo. Twórcy połączyli dramatyczne wersy oparte na mitologii z ariami operowymi, popularnymi pieśniami i tańcem. Datę premiery utworu symbolicznie uważa się za początek zarzueli.

Nazwa gatunku odnosiła się do myśliwskiego dworku króla (La Zarzuela) usytuowanego w pobliżu Madrytu, w którym mieściła się sala teatralna. Prawdopodobnie w tym miejscu odbywały się liczne premiery pierwszych zarzuel, będących rozrywką dla rodziny królewskiej i dworzan.

RVtXR2cycUidi1
Ilustracja interaktywna przedstawia: Palacio de la Zarzuela. Jest to pałacowy ośrodek położony na obrzeżach Madrytu. Dodatkowo na ilustracji umieszczono następujące informacje: 1. Budynek powstał w 1627 roku na zlecenie Filipa IV Króla Hiszpanii, miał pełnić funkcję domku myśliwskiego. Bryła powstała na planie prostokąta z dwoma bocznymi korytarzami. Dach pokryty był łupkiem. 2. Palacio de La Zarzuela obecnie posiada trzy kondygnacje. W piwnicach znajdują się pomieszczenia kuchenne i biurowe. Na drugim piętrze mieszczą się: biuro króla i jego asystentów, biblioteka, sala odwiedzin i jadalnia. Trzeci to pokoje, pokoje gościnne i studia. W jednym z dwóch skrzydeł zbudowanych w latach dziewięćdziesiątych zostały urządzone prywatne pokoje rodziny królewskiej, a w drugim biura departamentu bezpieczeństwa. W pałacu znajduje się również niewielka kaplica, teren sportowy oraz lotnisko dla helikopterów. 3. Chociaż oficjalną rezydencja króla jest Pałac Królewski w Madrycie, ten mały pałac na obrzeżach miasta stał się rezydencją Juan Carlos de Borbón i Sofii Grecji w 1962 roku. Po przywróceniu monarchii w 1975 r. władcy postanowili nadal mieszkać w tym miejscu z rodziną. W La Zarzuela znajduje się biuro obecnego króla Filipa VI, który również zamieszkuje na terenie posiadłości w budynku zbudowanym na te potrzeby w 2002 r. 4. Palacio de la Zarzuela – miejsce pierwszych wystawień popularnych hiszpańskich przedstawień muzycznych – jest założeniem pałacowo-parkowym zlokalizowanym na obrzeżach Madrytu, pośród zielonych terenów Monte del Pardo. Jego nazwa odnosi się prawdopodobnie do obfitości jeżyn występujących w okolicy (hiszp. zarzas – jeżyny).
Palacio de la Zarzuela, gallica.bnf.fr, CC BY 3.0

Audiobook Zarzuela

R5ToUQ2IShUHh
Wznów automatyczne przewijanie Zarzuela W XVIII w. forma ta stylistycznie zbliża się do opery neapolitańskiej, czego przykładem mogą być utwory Antonio de Literes. Mimo iż nowa moda spowodowała porzucenie wcześniejszych wzorów, libretta powstawały nadal w języku hiszpańskim. Ciekawym przykładem zarzueli powstałej pod koniec XVIII w. jest Clementina. Muzykę do hiszpańskiego tekstu Ramóna de la Cruz, skomponował włoski kompozytor Luigi Boccherini. Twórcy porzucili w tym dziele tematykę mitologiczną i skoncentrowali się na elementach folkloru. Odrodzenie gatunku nastąpiło dopiero w II połowie XIX w. – złotym wieku zarzueli. Przyczynili się do tego m.in. kompozytorzy Francisco Barbieri Joaquín Gaztambide i Emilio Arrieta. Oprócz tradycyjnych elementów przedstawienia, pojawiały się dodatkowo akcenty regionalne, historyczne kostiumy, a libretta obfitowały w dialekty, a niekiedy nawet lokalne żargony. Do sukcesu przedstawień przyczyniało się wcześniejsze, ustne rozpowszechnianie chwytliwych piosenek i zapoznawanie z nimi publiki. Po hiszpańskiej rewolucji z 1868 r., w czasach wielkiego kryzysu, wzrosło zapotrzebowanie na tanie formy rozrywki. W Madrycie powstawały Liczne Teatros Variedades (Teatry Rozmaitości), w których prezentowano jednoaktowe sztuki, za przystępną cenę. Do takiego zapotrzebowania dopasowano również formę zarzueli, skracając ją do jednego aktu, tworząc w ten sposób género chico. Nadal istniały bardziej rozbudowane, trzyaktowe formy, trwające nawet do czterech godzin, które dla odróżnienia zaczęto nazywać género grande. Powstawały też nowe teatry, które zaczęły się specjalizować w konkretnym typie spektakli. W 1850 r. swoją działalność zainaugurował Teatro de la Zarzuela de Madrid, przeznaczony do wystawiania género grande, a w 1873 r. Teatr Apolo, który szybko nastawił się na produkcję tańszych przedstawień w typie género chico. Apogeum tego rodzaju twórczości przypada na ostatnie dwudziestolecie XIX w. Do najbardziej znanych zarzueli w typie grande należały utwory komponowane przez Barberiego, m.in. El barberillo de Lavapiés. Z kolei największy, międzynarodowy sukces w typie chico, odniosła La Gran ViaFederico Chuecki oraz Joaquina Valverde Durana. Pełen tytuł spektaklu brzmiał: La Gran Vía, revista lírico‑cómica, fantástico‑callejera en un acto, a jego premiera odbyła się 2 czerwca 1886 r. w Teatrze Apolo. Libretto autorstwa Felipe’a Péreza y Gonzáleza ograniczało się do jednego aktu w pięciu obrazach, które odnosiły się bezpośrednio do aktualnych wydarzeń w Madrycie, związanych z nadaniem nazwy jednej z głównych ulic Gran Via. W sceny z niezwykłym poczuciem humoru, a czasem i dużą dozą ironii, wplatano elementy ówczesnego życia społecznego i sytuacji politycznej, przedstawiane za pomocą efektownych sytuacji komicznych. Dzieło zdobyło olbrzymią popularność, w związku z czym czasami podmieniano niektóre obrazy tak, aby sprostać wymogom ciągłej aktualności przedstawienia. Do najbardziej lubianych należały obrazy: La jota de los ratas (Jota złodziejaszków), El tango de la Menegilda (Tango Hermenegildy), czy też La mazurca de los marineritos (Mazurek małych żeglarzy). Na poszczególne sceny składały się popularne tańce (walce, mazurki, polki, joty, tanga), interludia instrumentalne i sceny dialogowane. Muzyka Chuecki i Valverde zachwycała inwencją melodyczną nie tylko Hiszpanów, ale także Francuzów, Anglików i Amerykanów. Nawet Fryderyk Nietzche wypowiadał się ze zdumieniem o tematyce dzieła i jednocześnie z uznaniem o samej muzyce, której – jak twierdził – nie można porównać z żadną inną. Poniższe nagranie ukazuje jeden z najbardziej popularnych fragmentów – Jota de los ratas. Ukazuje ona w zabawny sposób świat złodziejaszków, którzy śpiewają w tercecie o zawiłościach swego fachu. Niemniej popularne było Tango de la Menegilda, będące zbiorem narzekań pokojówki, która skarży się na swoją sytuację. Utwór ten wykonywały najznamienitsze śpiewaczki, m.in. Hiszpańska śpiewaczka operowa Teresa Berganza Vargas. Tradycyjna twórczość kompozytorska rozwijała się aż do hiszpańskiej wojny domowej (1936–1939), po II wojnie światowej zarzuela praktycznie przestała istnieć jako współczesny gatunek. Kompozytorzy nie byli zainteresowani pisaniem nowych dzieł, a historyczne zarzuele nie były wystawiane ze względu na bardzo duże koszty produkcji. Dopiero po roku 1950 pomału zaczęło wzrastać zainteresowanie tym gatunkiem. Wpływ na to miała niewątpliwie telewizja, która emitowała program poświęcony tej specyficznej, hiszpańskiej rozrywce. Warto wspomnieć, że także w Katalonii, na Kubie i Filipinach rozwinęły się lokalne formy zarzueli zawierające przeważnie regionalne elementy.
RKFyziV1zuYlI1
„Zarzuela”, plateamagazine.com, CC BY 3.0
R1CJpxJY07mMQ
Utwór muzyczny: Jota de los ratas, La Gran Vía. Kompozycja posiada szybkie tempo. Cechuje się żywiołowym charakterem.
Rb4BYuwvMQERB1
Utwór muzyczny: Teresa Berganza, Tango de la Menegilda, La Gran Vía. Kompozycja posiada szybkie tempo. Cechuje się żywiołowym charakterem.

Formy muzyczno‑sceniczne w krajach europejskich

R1MverdaA6Uc01
Ilustracja interaktywna przedstawia portret Johna Gaya. Angielski poeta ma poważną minę i gładką twarz - jest młody. Na głowie ma zawinięte nakrycie głowy. Ubrany jest w białą koszulę z kołnierzem. Dodatkowo na ilustracji umieszczono następujące informacje: 1. Angielski poeta i dramaturg. Zasłynął jako twórca libretta do The Beggar’s Opera. Olbrzymia popularność tego dzieła skłoniła go do napisania kontynuacji utworu zatytułowanego Polly. Liczne kontrowersje wokół tego dzieła, które ostatecznie skłoniły Lorda Chamberlaina do zakazania wystawienia go, podziałały jak najlepsza reklama. Mimo iż jego kariera miała znamiona skandalu, to epitafium na jego nagrobku napisał Alexander Pope. Pod spodem wyryty został kuplet Gaya: Life is a jest, and all things show it, I thought so once, and now I know it. Życie to żart, I wszystko na to wskazuje, Tak też myślałem, a teraz to wiem na pewno.
John Gay (1685–1732), Wikimedia, domena publiczna
RX9CYOm4yJg3g1
Ilustracja interaktywna przedstawia: Johann Christoph Pepusch (1667– 1752). Mężczyzna w brązowej, lokowanej peruce na głowie. Ma przyjazny wyraz twarzy, lekko uśmiechnięty. Lewą rękę trzyma na piersi. Prawą rękę trzyma na stole i książce. Ubrany jest w biały golf i szatę w barwach biało-czerwonych. Dodatkowo na ilustracji umieszczono następujące informacje: Niemiecki kompozytor barokowy znany również jako Dr Pepusch. Po okresie działalności na dworze pruskim przeniósł się w 1700 r. do Anglii, gdzie pozostał do końca życia. Był współzałożycielem i dyrygentem The Academy of Ancient Music, która zajmowała się studiami nad muzyką minionych epok. Tworzył zarówno dzieła sceniczne, muzykę religijną oraz instrumentalne koncerty oraz sonaty. Zasłynął jako twórca aranżacji melodii do Opery Żebraczej.
Johann Christoph Pepusch (1667– 1752), Wikimedia, domena publiczna
R1PI0kcPhwJyG1
Ilustracja interaktywna przedstawia: portret Antonio Salieri. Włoski kompozytor w średnim wieku, włosy ma dłuższe, równo ułożone. Wyraz twarzy ma poważny, wpatruje się na wprost. Ubrany jest w biały golf, granatową marynarkę i czarny płaszcz. Na szyi ma długi naszyjnik z okrągłym wisiorkiem. Dodatkowo na ilustracji umieszczono następujące informacje: Włoski kompozytor, dyrygent i nauczyciel związany głównie z dworem habsburgów w Wiedniu. Mimo iż pisał muzykę liturgiczną i kameralną, do historii przeszedł głównie jako twórca operowy, który doprowadził do wykształcenia się typowych rozwiązań w XVIII-wiecznej operze seria. Był naśladowany przez licznych kompozytorów. Opery niemieckie – modne ówcześnie singspiele – Salieri zaczął komponować w 1778 r. na życzenie cesarza Józefa II. W 1780 r. napisał dzieło Der Rauchfangkehrer (Kominiarczyk), uważane obecnie za jedno z lepszych wiedeńskich singspieli w tamtym czasie, porównywanym jedynie z Entführung aus dem Serail (Uprowadzenie z Seraju) Mozarta. Ostatnią niemieckojęzyczną operą Salieriego był utwór Die Neger (Murzyni), wystawiony w 1804 r. Niestety, utwór okazał się całkowitym niepowodzeniem.
Antonio Salieri (1750–1825), Wikimedia, domena publiczna
R1MP6cCgz6yHi1
Ilustracja interaktywna przedstawia: portret Wolfganga Amadeusa Mozarta. Młody mężczyzna z gładką twarzą. Włosy ma jasne z zakręconym lokiem koło ucha. Ubrany jest w białą koszulę i czerwoną marynarkę. Dodatkowo na ilustracji umieszczono następujące informacje: Obok Haydna i Beethovena jeden z najwybitniejszych klasyków wiedeńskich. Rozwinął i udoskonalił niemal wszystkie klasyczne formy instrumentalne i wokalne. Wśród jego 22 dzieł operowych odnaleźć można różnorodne gatunki: operę seria, dramma giocoso, operę buffa oraz singspiel. Pierwszy dramatyczny utwór niemieckojęzyczny Die Schuldigkeit des ersten Gebots (1767 r.) Mozart stworzył w wieku zaledwie 11 lat. Do tego gatunku należą również: Bastien und Bastienne (1768 r.), Zaide (1780 r.), Die Entführung aus dem Serail (Uprowadzenie z Seraju – 1782 r.), Der Schauspieldirektor (Dyrektor Teatru– 1786 r.) oraz Die Zauberflöte (Czarodziejski flet – 1791 r.).
Wolfgang Amadeus Mozart (1756–1791), Wikimedia, domena publiczna

Juan Hidalgo de Polanco

Hiszpański kompozytor i harfista barokowy. Jeden z najbardziej płodnych twórców muzyki teatralnej w XVII w. Niektórzy badacze przyjmują, że był konstruktorem klawiharfy – harfy klawiszowej. Uważany jest za ojca opery hiszpańskiej i zarzueli. Od 1657 r. współpracował z wybitnym dramaturgiem Calderonem de la Barca. Ich pierwszym wspólnym dziełem była zarzuela El laurel de Apolo. Za najstarszą zachowaną operę hiszpańską uważa się ich dzieło Celos aun del aire matan, oparte na tematach zaczerpniętych z Metamorfoz Owidiusza.

R1UBwrXTXIiGz1
Ilustracja interaktywna przedstawia: portret Federico Chueca. Hiszpański kompozytor z siwymi włosami i zakręconym wąsem. Ma przyjazny wyraz twarzy, lekko się uśmiecha. Ubrany jest w białą koszulę, krawat i garnitur. Na ilustracji umieszczony jest niebieski pulsujący punkt. Po kliknięciu kursorem myszki w punkt wyświetlą się dodatkowe informacje.Dodatkowo na ilustracji umieszczono następujące informacje: Właściwie Pío Estanislao Federico Chueca y Robres, hiszpański kompozytor, główny przedstawiciel género chico – gatunku jednoaktowej zarzueli. Zmuszony przez rodzinę do porzucenia studiów muzycznych na rzecz edukacji w zakresie medycyny. Utalentowany pianista i częściowo autodydakta w zakresie kompozycji. Niektóre z jego utworów powstały w czasie pobytu w areszcie, w którym został zatrzymany z powodu uczestnictwa w demonstracji. Wśród jego utworów scenicznych należy wymienić: La Gran Vía (1886 r.), Cádiz (1886 r.), El año chaleco blanco (1890 r.), La alegría de la huerta (1900 r.).
Federico Chueca (1846–1908), Wikimedia, domena publiczna
R3rO73AeiaQWn1
Ilustracja interaktywna przedstawia: Ilustracja interaktywna przedstawia portret Joaquína Valverde Durána. Hiszpański kompozytor z ciemnymi włosami zaczesanymi do tyłu oraz ciemnym wąsem i brodą. Ma smutne, przerażone oczy. Ubrany jest w koszulę i marynarkę. Dodatkowo na ilustracji umieszczono następujące informacje: Kompozytor hiszpański. Podczas studiów w Konserwatorium Muzycznym w Madrycie prowadził kilka orkiestr w madryckich teatrach. Współpracował przy produkcji dzieł teatralnych m.in. z Manuelem Fernándezem Caballero, Ruperto Chapí, Juliánem Romea. W 1872 r. zaprzyjaźnił się z Federico Chueca, z którym wspólnie stworzył wiele wspólnych dzieł scenicznych. Valverde był idealnym współpracownikiem, jego rola sprowadzała się głównie do orkiestracji i korekt harmonicznych utworów. Mimo to zyskał światową sławę dzięki pojedynczej kompozycji La Gran Vía (1886 r.), napisanej we współpracy z Federico Chueca. Utwór ten święcił triumfy w Paryżu, Wiedniu, Londynie, a także w Nowym Jorku.
Joaquín Valverde Durán (1846–1910), zarzuela.net, CC BY 3.0
R6tscHDr2yhxR
Ćwiczenie 1
Za twórcę hiszpańskiej zarzueli uważa się: Możliwe odpowiedzi: 1. Juana Hidalgo de Palanka, 2. Antonio Salieriego, 3. Joaquina Valcerde
Rm7J5J8OZtadM
Ćwiczenie 2
Dopasuj tytuły kompozycji do ich autora: Entführung aus dem Serail. Możliwe odpowiedzi: 1. A. Salieri. 2. J. Gay. Dr Pepush. 3. W.A. Mozart. 4. J. Hidalgo de Polanco. 5. J.A Hiller. C.F. Weiße. Der Rauchfangkehrer. . Możliwe odpowiedzi: 1. A. Salieri. 2. J. Gay. Dr Pepush. 3. W.A. Mozart. 4. J. Hidalgo de Polanco. 5. J.A Hiller. C.F. Weiße. The Beggar’s Opera. El laurel de Apolo. Der Teufel ist los oder Die verwandelten Weiber. . Możliwe odpowiedzi: 1. A. Salieri. 2. J. Gay. Dr Pepush. 3. W.A. Mozart. 4. J. Hidalgo de Polanco. 5. J.A Hiller. C.F. Weiße.
RrCnnpSUHOHlS
Ćwiczenie 3
Przyporządkuj tytuły dzieł do gatunku, jaki reprezentują: Entführung aus dem Serail. Możliwe odpowiedzi: 1. Singspiel. 2. Zarzuela. 3. The Beggar’s Opera. The Beggar’s Opera. Możliwe odpowiedzi: 1. Singspiel. 2. Zarzuela. 3. opera balladowa. El laurel de Apolo. Możliwe odpowiedzi: 1. Singspiel. 2. Zarzuela. 3. opera balladowa.
RZAGpEyiZOSpZ
Ćwiczenie 4
Jakie elementy mogą pojawić się w niemieckim singspielu? Możliwe odpowiedzi: 1. pantomima, 2. arie, 3. dialogi mówione
R14p48emjlYgJ
Ćwiczenie 5
Połącz w pary słowo z odpowiadającą mu definicją. Genero chico. Możliwe odpowiedzi: 1. rodzaj opery niemieckiej z mówionymi dialogami. 2. typ jednoaktowej zarzueli. 3. tradycyjny ludowy taniec hiszpański. 4. hiszpańska forma sceniczna. Jota. Możliwe odpowiedzi: 1. rodzaj opery niemieckiej z mówionymi dialogami. 2. typ jednoaktowej zarzueli. 3. tradycyjny ludowy taniec hiszpański. 4. hiszpańska forma sceniczna. Singspiel. Możliwe odpowiedzi: 1. rodzaj opery niemieckiej z mówionymi dialogami. 2. typ jednoaktowej zarzueli. 3. tradycyjny ludowy taniec hiszpański. 4. hiszpańska forma sceniczna. Zarzuela. Możliwe odpowiedzi: 1. rodzaj opery niemieckiej z mówionymi dialogami. 2. typ jednoaktowej zarzueli. 3. tradycyjny ludowy taniec hiszpański. 4. hiszpańska forma sceniczna.
RfQp0lcnhBEI0
Ćwiczenie 6
Poniżej wymienieni zostali główni bohaterowie Czarodziejskiego fletu Mozarta. Uporządkuj ich parami wg typu postaci, jaki reprezentują. Pamina. Możliwe odpowiedzi: 1. Sarastroyn, 2. Papagena, 3. Tamino. Papageno. Możliwe odpowiedzi: 1. Sarastroyn, 2. Papagena, 3. Tamino. Królowa Nocy. Możliwe odpowiedzi: 1. Sarastroyn, 2. Papagena, 3. Tamino.
R28LcBhJPPjfJ
Ćwiczenie 7
Połącz nazwy utworów wraz z ich autorami. Over the hills and far away, Over the hills and far away. Możliwe odpowiedzi: 1. W.A. Mozart, 2. J. Gay, Dr Pepush, 3. F. Chueca, J. Valverde. Das klinget so herrlich, Czarodziejski flet. Możliwe odpowiedzi: 1. W.A. Mozart, 2. J. Gay, Dr Pepush, 3. F. Chueca, J. Valverde. Tango de Menegilda, La Gran Vía. Możliwe odpowiedzi: 1. W.A. Mozart, 2. J. Gay, Dr Pepush, 3. F. Chueca, J. Valverde.
R19ThUKNoErVC
Ćwiczenie 8
Czy zdanie "Poniższy projekt scenografii pochodzi z opery The Devil to Pay." jest prawdziwe?
Inna wersja zadania

Wyjaśnij pojęcie air

Polecenie 1

Wyobraźcie sobie, że jesteście kompozytorami – aranżerami, których zadaniem jest stworzenie polskiej opery balladowej. Wybierzcie grupowo pięć znanych piosenek i zmodyfikujcie je, tak aby stanowiły muzyczną podstawę waszego dzieła. Zastanówcie się, jakie postaci mogą się wypowiadać za pomocą takiej muzyki oraz dopiszcie dialogi mówione. Jako że prawdopodobnie wszyscy doskonale znacie melodię piosenek, które wybraliście, zapiszcie tylko ich zmodyfikowane teksty oraz ewentualnie podzielcie je na role.

Słownik pojeć

Air
Air

rodzaj formy wokalnej pokrewnej pieśni.

Género chico
Género chico

jednoaktowa odmiana zarzueli.

Jota
Jota

tradycyjny ludowy taniec hiszpański.

Liederspiel
Liederspiel

niemiecka forma muzyczna, często tożsama z Singspielem.

Źródło:

encyklopedia.pwn.pl

ma587d8e71e81b775_0000000000275

Galeria dzieł sztuki

Biblioteka muzyczna