Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

1. Cele lekcji

a) Wiadomości

Uczeń:

  • zna podstawowe formy ochrony przyrody w Polsce,

  • zna przyczyny, dla jakich powołuje się poszczególne formy ochrony przyrody,

  • wie, dla jakich terenów ustanawia się różne formy ochrony,

  • zna zasady gospodarowania i zachowania na obszarach chronionych.

b) Umiejętności

Uczeń:

  • potrafi wymienić formy ochrony przyrody w Polsce,

  • potrafi zaproponować formę ochrony dla danego obszaru, obiektu,

  • potrafi podać przyczyny ustanawiania obszarów chronionych,

  • potrafi wymienić skutki braku ochrony przyrody.

c) Postawy

Uczeń:

  • jest zaangażowany w wykonywanie poleceń,

  • rozumie konieczność i cel ochrony przyrody,

  • odczuwa zagrożenie dla dzikiego życia jakie wywołuje działalność człowieka i rozumie potrzebę działań ochroniarskich,

  • wykazuje aktywność i chęć działań dla przyrody.

2. Metoda i forma pracy

Pogadanka, praca z mapą, praca z tekstem, grupowa, burza mózgów, karta pracy.

3. Środki dydaktyczne

Mapa parków narodowych Polski, podręczniki ekologii, ochrony przyrody, karta pracy ucznia.

4. Przebieg zajęć

a) Faza wprowadzająca

1. Czynności organizacyjno – porządkowe.

2. Próba określenia co rozumiemy pod pojęciem przyroda.

3. Nauczyciel podaje temat lekcji i określa jej cele.

b) Faza realizacyjna

1. Nauczyciel prosi uczniów, aby powiedzieli czym według nich zajmuje się ochrona przyrody, w jakim kontekście dotychczas spotykali się z tym pojęciem..

2. Nauczyciel podsumowuje wypowiedzi uczniów i je uściśla – tak by otrzymać prawidłową i zrozumiałą dla wszystkich definicję.

  1. Nauczyciel prosi o wymienienie znanych uczniom form ochrony przyrody.

  2. Nauczyciel uzupełnia wypowiedzi uczniów i szereguje formy ochrony przyrody od „najmocniejszej” do „najsłabszej”. Przedstawia ich charakterystykę popierając swą wypowiedź przykładami z regionu.

  3. Jak chronić przyrodę? Nauczyciel przedstawia hipotetyczne sytuację niszczenia przyrody, uczniowie w czasie burzy mózgów starają się zaproponować jaką formę ochrony przyrody można zastosować do danej sytuacji.

  4. Uczniowie zostają podzieleni na 4 grupy. Teraz samodzielnie muszą rozwiązać problemy ochrony przyrody (załącznik 1 – karta pracy)..

c) Faza podsumowująca

1. Uczniowie przedstawiają wyniki swojej pracy. Nauczyciel koryguje ewentualne błędy, jeśli wystąpią klasa stara się razem podać dobra odpowiedź.

2. Uczniowie próbują określić jak należy się zachowywać na obszarach chronionych, zostają pouczeni, iż na terenach chronionych przyroda jest na pierwszym miejscu.

3. Nauczyciel opowiada o tradycji ochrony przyrody w Polsce, zachęcając uczniów do jej podtrzymania.

4. Praca w domu: Krótko scharakteryzuj najbliższy twemu miejscu zamieszkania park krajobrazowy, zachęć swoich rodziców na wspólna wycieczkę do niego.

5. Bibliografia

6. Załączniki

Załącznik 1. Karta pracy uczniów.

Przeczytaj opis prawdopodobnej sytuacji. Jak problem można rozwiązać? Jaką formę ochrony należałoby zastosować.

Grupa…………..

  1. Nieopodal domu Twoich dziadków jest niewielki staw. Zawsze wiosną widywałeś tam mnóstwo żab. Brzegi stawu porastają krzewy, w których gniazda zakładają ptaki. W stawie obecne są także ryby po które często przylatują bociany i czaple.

Proponowana forma ochrony przyrody:…………..

  1. Obszar, który nas interesuje rozciąga się na wiele kilometrów. Jest to duże pasmo górskie z dużymi drapieżnikami (wilk, ryś, niedźwiedź) i unikalną górska florą. W potokach żyją pstrągi, a powietrze jest krystalicznie czyste.

Proponowana forma ochrony przyrody………………..

Grupa………

  1. Na skraju miasta znajduje się stara poniemiecka sztolnia, która na zimowisko upodobały sobie nietoperze. Niestety zima sporo ludzi wchodzi do sztolni pali ogniska i wypłasza nietoperze, które po wybudzeniu nie dożywają wiosny.

Proponowana forma ochrony przyrody………………

  1. W parku przypałacowym znajduje się przepiękny stary dąb. „Był tam od zawsze”, ludzie okolicznych miejscowości bardzo dobrze znają to miejsce. Ośmiu ludzi musi złapać się za ręce by go objąć, jest bardzo stary.

Proponowana forma ochrony przyrody……………

Grupa……………..

  1. W lesie, który tworzą głownie świerki jest fragment zbudowany przez ponad stuletnie buki. Wiosna przepięknie kwitną tam rośliny runa, śpiewają ptaki wśród których dzięcioły stanowią liczną grupę. Wieczorem słychać pohukiwania sów, a po ziemi przemyka borsuk.

Proponowana forma ochrony przyrody……………

  1. Jesteśmy w dolinie średniej wielkości rzeki. Z brzegiem rzeki graniczą wypasane łąki, które co roku ma wiosnę zalewane są wodą i pokrywają się kobiercem kaczyńców. Na łąkach tych gnieżdżą się ptaki, w samej rzece nocą po cichu przepływa wydra. Wioski położone w dolinie mają piękną starą architekturę. Dalej od koryta rzeki są pola i lasy, które zamieszkuje wiele roślin i zwierząt.

Proponowana forma ochrona przyrody…………..

Grupa………

  1. W miejskim parku znajduje się olbrzymi głaz. Przywędrował tu z lodowcem i od 10 tysięcy lat leży w tym samym miejscu. Niestety istnieją ludzie, którzy nie chca uszanować jego historii: śmiecą pod głazem i wypisują na nim bzdury.

Proponowana forma ochrony przyrody…………………..

  1. Patrzymy z lotu ptaka na wielki obszar, który budują naturalne jeziora, lasy i łąki. Olbrzymi teren, który cieszy oko bogactwem świata żywego. Czyste jeziora zamieszkują rzadkie gatunki ryb i wodnych roślin, niespotykane nigdzie indziej w kraju. Lasy utworzone są przez potężne graby, lipy i dęby, pośród nich przechadzają się wielkie jelenie. W zagłębieniach terenu utworzyły się tereny podmokłe, przy odrobinie szczęścia można zaobserwować tam łosie.

Proponowana forma ochrony przyrody……………

7. Czas trwania lekcji

45 minut

8. Uwagi do scenariusza

brak

R1HvcaDMcFsBo

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 82.34 KB w języku polskim
R18gZRf7piDPv

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 25.00 KB w języku polskim