Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Formy polifoniczne – kanon

Zapoznanie uczniów ze ścisłą formą polifoniczną – kanonem. Omówienie formalnej budowy kanonu. Wskazanie najważniejszych elementów budowy tej formy. W wybranych przykładach muzycznych omówienie elementów tworzących kanon. Wskazanie rodzajów omawianej formy i jej cech charakterystycznych. Wysłuchanie i percepcja wybranych kanonów

Umiejętności

Uczeń potrafi:

1. Wyjaśnić pojęcie kanonu.

2. Omówić formalną budowę kanonu.

3. Omówić fugę w ujęciu historycznym.

4. Wskazać najważniejsze elementy i czynniki tworzące kanon.

5. W wybranych przykładach muzycznych, na podstawie ich partytur, analizować kanon pod względem formalnym.

6. Wyjaśnić pojęcie imitacji zachodzącej w kanonie.

Metoda pracy

Metoda opisu z elementami poganki. Aktywna praca uczniów – analiza dzieła muzycznego. Percepcja muzyczna.

    1. Podręcznik –Wójcik D., ABC form muzycznych, wyd. Musica Iagellonica, Kraków 1999

    2. Stanowisko do odtwarzania muzyki.

    3. Nagrania utworów:

  1. J. Pachelbel – „Kanon”

  2. „Summer is icumen In.”

  1. Partytury wyżej wymienionych utworów.

  2. Karta pracy ucznia

4. Przebieg lekcji

Faza przygotowawcza

1. Powitanie, czynności organizacyjno – porządkowe.

2. Sprawdzenie zadania domowego.

3. Powtórzenie piosenki poznanej na ostatniej lekcji.

4. Podanie tematu lekcji.

(10 min)

    1. Metodą opisu, zapoznanie uczniów z pojęciem kanonu. W ujęciu historycznym rozpatrzenie kanonu jako formy tematycznej.

    2. Omówienie najważniejszych elementów formotwórczych kanon. Wyjaśnienie, czym jest temat w kanonie i w jaki sposób jest przeprowadzany. Wyróżnienie trzech rodzajów tematu i omówienie ich budowy.

    3. Wyjaśnienie pojęcia „odpowiedzi” w kanonie i omówienie jej rodzajów.

    4. Wyjaśnienie pojęcia „kontrapunktu” i wprowadzenie ich klasyfikacji (rodzajów).

    5. Po wysłuchaniu „Kanonu*”* J. Pachelbela, przeprowadzenie analizy formalnej utworu.

    6. Po wysłuchaniu „Summer is icumen In”, przeprowadzenie analizy formalnej utworu. Aktywna metoda pracy z uczniem – praca w grupach.

    7. Wskazanie i omówienie najważniejszych elementów, na które trzeba zwrócić uwagę, analizując kanon muzyczny.

(25 min)

Faza podsumowująca

Zapisanie notatki do zeszytu.

  • Notatka:

Kanon - jest jednym z najstarszych typów techniki polifonicznej, opartej na ścisłej imitacji. Kanon powstał w średniowieczu, w muzyce świeckiej. Polega na powtarzaniu przez kilka głosów tej samej linii melodycznej, z pewnym opóźnieniem - kilkutaktowym lub kilkumiarowym. Jest to forma jednoczęściowa, w której głos przeznaczony do naśladowania jest jednocześnie kontrapunktem. W zależności od ilości głosów wyróżniamy kanony: dwu-, trzy-, cztero- i więcej głosowe. Istnieją kanony skomplikowane, które jednak należą do wyjątków. Najczęściej spotykana jest imitacja w ruchu prostym, w unisonie lub oktawie. Proste kanony występują w ciągu rozwoju całej muzyki. Odmianą kanonu prostego jest kanon kołowy, w którym melodię można powtarzać bez ograniczeń.

Analizując kanon, należy zwrócić szczególną uwagę na:

  1. Ilość głosów

  2. Interwał, w jakim przebiega imitacja (w kanonie imitacja może przebiegać w każdym interwale).

  3. Czas opóźnienia wejścia poszczególnych głosów.

  4. Środki techniki polifonicznej – rozróżniamy tu kanony w ruchu prostym, w inwersji, w raku, w powiększeniu, w pomniejszeniu.

  5. Ilość imitowanych melodii.

  6. Właściwości tonalne

  7. Zakończenie kanonu – czy ma miejsce stopniowe wygaszanie głosów, czy imitacja została przerwana dla utworzenia zwrotu kadencyjnego.

(10 min)

    1. Wójcik D., ABC form muzycznych, wyd. Musica Iagellonica, Kraków 1999

Najważniejsze zagadnienia związane z tematem lekcji pt. Formy polifoniczne – kanon.

Zadanie domowe

R1PncfgX0P9GQ

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 38.00 KB w języku polskim