Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Formy ukształtowania powierzchni Ziemi

1. Cele lekcji

Wiadomości

Uczeń:

  • wymienia formy ukształtowania powierzchni Ziemi,

  • potrafi zdefiniować proces kształtowania rzeźby Ziemi,

  • potrafi przedstawić ukształtowanie dna oceanicznego i powierzchni lądów,

  • potrafi wyjaśnić pojęcia: góry, wyżyny, niziny, szelf, stok kontynentalny, basen oceaniczny, rów oceaniczny, grzbiety śródoceaniczne.

Umiejętności

Uczeń:

  • umie scharakteryzować formy ukształtowania powierzchni Ziemi,

  • umie ocenić procesy kształtowania rzeźby Ziemi,

  • umie narysować ukształtowanie dna oceanicznego i powierzchni lądów.

2. Metoda i forma pracy

Pogadanka, opis, praca z całą klasą, prace indywidualne.

3. Środki dydaktyczne

Podręcznik, model ukształtowania dna oceanicznego, mapa fizyczna Świata

4. Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

Nauczyciel przygotowuje środki dydaktyczne, podaje temat lekcji: Formy ukształtowania powierzchni Ziemi.

b) Faza realizacyjna

  1. Formy ukształtowania powierzchni Ziemi. Nauczyciel opisuje formy ukształtowania powierzchni Ziemi. Nauczyciel charakteryzuje pojęcia: cokoły kontynentalne, baseny oceaniczne. Nauczyciel wyjaśnia, dlaczego powierzchnia kontynentów i oceanów nie pokrywa się z powierzchnią cokołów kontynentalnych i basenów oceanicznych.

  2. Na podstawie mapy fizycznej świata uczniowie charakteryzują rozmieszczenie lądów na kuli ziemskiej.

  3. Ukształtowanie dna oceanicznego. Nauczyciel przy użyciu modeli ukształtowania dna oceanicznego charakteryzuje poszczególne formy ukształtowania dna oceanicznego. Uczniowie zapisują definicje form rozpoznawanych na modelu.

  4. Ukształtowanie powierzchni lądów. Nauczyciel charakteryzuje największe formy ukształtowania lądów: niziny, wyżyny, góry. Uczniowie przy pomocy mapy fizycznej świata wskazują największe niziny, wyżyny, największe góry. Uczniowie odczytują z mapy i zapisują w zeszytach informacje o najwyżej i najniżej położonych punktach na Ziemi. Nauczyciel kontroluje pracę uczniów.

c) Faza podsumowująca

Nauczyciel podaje treść zadania domowego (załącznik).

5. Bibliografia

  1. Flis J., Szkolny słownik geograficzny, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1985.

  2. Modzelewska B., Piełowska E., Podstawy geografii fizycznej i geologii dla klasy I i II liceum ogólnokształcącego, Stowarzyszenie Oświatowców Polskich, Toruń 1999.

  3. Stankowski W., Geografia fizyczna z geologią, Podręcznik dla szkoły średniej, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1994.

6. Załączniki

Zadanie domowe

Narysuj krzywą hipsograficzną i profil batymetryczny dla oceanu światowego.

7. Czas trwania lekcji

45 minut

8. Uwagi do scenariusza

brak

R6N1mzgGLu02A

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 95.79 KB w języku polskim
RlmZTRbEQ4URc

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 18.50 KB w języku polskim