Formy ukształtowania powierzchni Ziemi
SCENARIUSZ LEKCJI
GEOGRAFIA III ETAP EDUKACYJNY
Temat: Formy ukształtowania powierzchni Ziemi
TREŚCI KSZTAŁCENIA
3.7. uczeń rozpoznaje i opisuje w terenie formy rzeźby powstałe w wyniku działania czynników rzeźbotwórczych.
CELE ZOPERACJONALIZOWANE:
Uczeń:
wymienia formy ukształtowania powierzchni Ziemi,
potrafi zdefiniować proces kształtowania rzeźby Ziemi,
potrafi przedstawić ukształtowanie dna oceanicznego i powierzchni lądów,
potrafi wyjaśnić pojęcia: góry, wyżyny, niziny, szelf, stok kontynentalny, basen oceaniczny, rów oceaniczny, grzbiety śródoceaniczne.
NABYWANE UMIEJĘTNOŚCI:
Uczeń:
umie scharakteryzować formy ukształtowania powierzchni Ziemi,
umie ocenić procesy kształtowania rzeźby Ziemi,
umie narysować ukształtowanie dna oceanicznego i powierzchni lądów.
Etapy lekcji | Nauczane przedmioty | Kompetencje kluczowe | Przebieg zajęć | Środki dydaktyczne | Metody nauczania | Formy pracy |
Etap wstępny | geografia | porozumiewanie się w języku ojczystym, umiejętność uczenia się | Czynności organizacyjne. Podanie tematu i celów lekcji. Na podstawie mapy fizycznej świata uczniowie charakteryzują rozmieszczenie lądów na kuli ziemskiej. | praca z różnymi środkami informacji (podręczniki, książki, czasopisma geograficzne, słowniki, mapy) | pogadanka, praca w grupach, ćwiczenia | indywidualna i zbiorowa, praca w grupach |
Etap realizacji | geografia | porozumiewanie się w języku ojczystym, kompetencje informatyczne, umiejętność uczenia się | Formy ukształtowania powierzchni Ziemi. Nauczyciel opisuje formy ukształtowania powierzchni Ziemi. Nauczyciel charakteryzuje pojęcia: cokoły kontynentalne, baseny oceaniczne. Nauczyciel wyjaśnia, dlaczego powierzchnia kontynentów i oceanów nie pokrywa się z powierzchnią cokołów kontynentalnych i basenów oceanicznych. Ukształtowanie powierzchni lądów. Nauczyciel charakteryzuje największe formy ukształtowania lądów: niziny, wyżyny, góry. Uczniowie przy pomocy mapy fizycznej świata wskazują największe niziny, wyżyny, największe góry. Uczniowie odczytują z mapy i zapisują w zeszytach informacje o najwyżej i najniżej położonych punktach na Ziemi. Nauczyciel kontroluje pracę uczniów. | praca z różnymi środkami informacji (podręczniki, książki, czasopisma geograficzne słowniki, plansze, atlasy, mapy) | pogadanka, wykład, praca w grupach, ćwiczenia | praca w grupach indywidualna i zbiorowa |
Etap podsumowujący | geografia | porozumiewanie się w języku ojczystym, kompetencje informatyczne, umiejętność uczenia się | Podsumowanie zajęć. Powtórzenie poznanych pojęć. Załącznik 1 Załącznik 2 Załącznik 3 | atlasy, mapa fizyczna świata, globusy uczniowskie | pogadanka, praca w grupach, ćwiczenia | praca w grupach indywidualna i zbiorowa |