Autor/autorka

Beata Zdziech

1. Etap edukacyjny i klasa

szkoła podstawowa - klasa VI

2. Przedmiot

informatyka

3. Temat zajęć

Fotomontaż w programie Gimp - motyl na kwiatku

4. Czas trwania zajęć

45 minut

5. Uzasadnienie wyboru tematu

Temat jest zgodny z podstawą programową. Stanowi jeden z elementów działu „Malowanie na warstwach” z serii „Lubię to!”.

6. Uzasadnienie zastosowania technologii

Komputer, tablet, smartfon jest doskonałym narzędziem do modyfikowania zdjęć. Efekt jest widoczny od razu. Ważnym elementem działania jest możliwość cofnięcia błędnych działań. Dostępność darmowych aplikacji modyfikujących zdjęcia jest duża. Ciekawym programem jest Gimp. Ma on duże możliwości jeśli chodzi o obróbkę zdjęć. Fotomontaż jest jedną z ciekawszych form zabawy ze zdjęciami.

7. Cel ogólny zajęć

Rozwijanie umiejętności posługiwania się narzędziami do obróbki zdjęć w programie Gimp. Tworzenie fotomontażu z różnych elementów zdjęcia lub ilustracji.

8. Cele szczegółowe zajęć

  1. Tworzenie ilustracji w edytorze grafiki

  2. Rysowanie za pomocą wybranych narzędzi

  3. Przekształcanie obrazów, uzupełnianie grafiki

9. Metody i formy pracy

Metody: pogadanka, dyskusja, ćwiczenia z wykorzystaniem TIK
Formy: praca indywidualna, praca w parach

10. Środki dydaktyczne

Zainstalowny, darmowy program Gimp. Gotowe zdjęcia własne lub skopiowane z Internetu z zachowaniem praw autorskich.

11. Wymagania w zakresie technologii

Do realizacji tematu potrzebne jest dowolne urządzenie z zainstalowanym programem Gimp (smartfon, tablet, komputer z różnymi systemami operacyjnymi). Można wykorzystać rzutnik do pokazu. Temat może być realizowany również zdalnie przy wykorzystaniu platformy np.: Teams. Prezentacja lub pokaz zadań przez poszczególnych uczniów nastepuje przez udostepnianie ekranu. Do zapisu plików można wykorzystać chmurę np.: Office365.

12. Przebieg zajęć

  • Aktywność 1

    • Temat: Przygotowanie zdjęć do fotomotażu - wstawienie jednego zdjęcia do drugiego

    • Czas trwania: 10

    • Opis aktywności:

      Uczniowie przygotowują zdjęcia, które wykorzystają do fotomontażu. Przypominają sobie na czym polega fotomontaż. Mogą skorzystać z wskazówek umieszczonych na platformie epodreczniki.pl - https://epodreczniki.pl/a/cyfrowa-obrobka-fotografii/DSFUX2TLV.
      Wykonują zadanie polegające na wstawieniu jednego przygotowanego zdjęcia na drugie.

  • Aktywność 2

    • Temat: Omówienie wykonanego zadania - zdjęcie umieszczone na drugim zdjęciu

    • Czas trwania: 5

    • Opis aktywności:

      Uczniowie analizują wykonane zdjęcia: czy zadanie było łatwe, czy trudne. Co nie sprawiło problemów i zostało wykonane szybko. Czy pojawiły się jakieś trudności, które uniemożliwiły wykonanie zdjęcia. Czy uczniowie prawidłowo dopasowali wielkość zdjęcia, czy jedno zdjęcie nie przysłoniło całkowicie drugiego. Czy potrafili prawidłowo zaznaczyć, skopiować i wkleić zdjęcie? Czy ktoś zadania nie wykonał? Co było powodem nie wykonania zadania. Czy czas na wykonanie zadania był wystarczający?

  • Aktywność 3

    • Temat: Określenie zasad wykonania fotomontażu - motyl na kwiatku

    • Czas trwania: 10

    • Opis aktywności:

      Uczniowie określają zasady wykonania fotomontażu przedstawiającego motyla na kwiatku. Muszą określić jak trzeba dobrać wielkość motyla, aby nie przesłonił kwiatka. Uczniowie powinni zastosować narzędzie „Inteligentne nożyce” do zaznaczenia motyla, skopiować zaznacznie i wkleić na zdjęcie kwiatka, ustawiając motyla jako nową warstwę.

  • Aktywność 4

    • Temat: Wykonanie fotomontażu - motyl na kwiatku

    • Czas trwania: 20

    • Opis aktywności:

      Uczniowie wykonują zadanie polegające na wstawieniu motyla z jednego zdjęcia na kwiatek na drugim zdjęciu. Dostosowują wielkość motyla do wielkości kwiatka. Zapisują zdjęcie jako plik graficzny jpg, png lub inny. W razie problemów nauczyciel udziela wskazówek, naprowadza na właściwe rozwiązanie.

13. Sposób ewaluacji zajęć

Uczniowie prezentują swoje zmontowane zdjęcia. Podczas zajęć zdalnych udostepniają okno programu. Wypowiadają się na temat wykonanych fotomontaży. Opisują to co znajduje się na zdjęciach. Zapisują zmotowane zdjęcia i przesyłąją na platformę Teams do wcześniej utworzonego zadania np.: „Fotomontaż - motyl na kwiatku”. Tam przesyłąją również orginalne zdjęcia, z których wycinali elementy i te, na których umieszczali wycinek zdjęcia.
Ewaluacja lekcji - uczniowie poprzez ankietę stworzoną w programie Forms na platformie Office365 wypowiadają się na temat przebiegu lekcji.
https://forms.office.com/Pages/ResponsePage.aspx?id=P3KBkMD9vkm-2B_wGLp0zDaAN2Y1NKJAhjlI5n_6KD9UNlU1SkpHS1BBNzBPTVI2MExLSDlSS1ZJTy4u

14. Licencja

CC BY‑NC‑SA 4.0 - Uznanie autorstwa‑Użycie niekomercyjne‑Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe. Przejdź do opisu licencji

15. Wskazówki dla innych nauczycieli korzystających z tego scenariusza

Uczniowie mogą używać programu innego niż Gimp, z zachowaniem możliwości stosowania warstw i innych narzędzi służących do zaznaczania, wycinania i doklejania fragmentów zdjęć.

16. Materiały pomocnicze

17. Scenariusz dotyczy Zintegrowanej Platformy Edukacyjnej

Tak

18. Forma prowadzenia zajęć

dowolna