Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor/autorka

Barbara Wentowska

1. Etap edukacyjny i klasa

szkoła ponadpodstawowa - liceum - klasa II

2. Przedmiot

wychowanie fizyczne

3. Temat zajęć

„Fraktale – jestem aktywną częścią świata” - instalacja interaktywna.

4. Czas trwania zajęć

60 minut

5. Uzasadnienie wyboru tematu

Aktywność fizyczna młodzieży podczas nauczania zdalnego realizowana była w ograniczonym stopniu. Większość zajęć zdalnych uczniowie spędzali w pozycji siedzącej przed komputerem. Nie ulega wątpliwości, że większość aktywności uczniowie podejmują dziś chętniej w świecie wirtualnym. Wychodząc naprzeciw wymaganiom edukacyjnym oraz fascynacji młodzieży światem wirtualnym postanowiłam połączyć obie form w interaktywną zabawę z aktywnością fizyczną. Wytyczne Ministra Edukacji po nauczaniu zdalnym wyraźnie kierowane są w stronę społecznych interakcji i powinny sprzyjać reintegracji. Wykorzystane przeze mnie narzędzia i pomysły właśnie realizują powyższe wytyczne.

6. Uzasadnienie zastosowania technologii

Liczne zastosowanie narzędzi TIK na lekcji wychowania fizycznego jest dla wielu nauczycieli tego przedmiotu wielkim wyzwaniem. My nauczyciele wf stawiający na aktywność fizyczną i rywalizację w czasie rzeczywistym, w świecie realnym dotychczas nawet nie dysponowaliśmy interaktywnymi narzędziami a obiekty sportowe rzadko wyposażano w narzędzia do realizacji lekcji w świecie wirtualnym. Podjęłam wyzwanie przeprowadzenia lekcji angażującej uczniów do aktywności fizycznej z zastosowanie smartfonów. Narzędzia, z którymi zaznajomiłam się podczas szkolenia Lekcja Enter wzbogacą i uatrakcyjnią lekcję wf moim uczniom. Wykorzystam Web Quest do stworzenia zabawy, skorzystam z Padletu dla podsumowania i udokumentowania zadań przez uczniów oraz podczas lekcji wykorzystam generatory oraz czytniki kodów QR. Wyniki zabawy zostaną opublikowane na szkolnym kanale You Tube oraz szkolnej stronie internetowej oraz Face Booku.

7. Cel ogólny zajęć

Stworzenie grupowej, interaktywnej figury przestrzennej z wykorzystaniem siły i oporu własnego ciała. Zapoznanie z narzędziami TiK na lekcji wf.

8. Cele szczegółowe zajęć

  1. Uczeń potrafi pracować w grupie na rzecz wspólnego projektu zakończonego sukcesem.

  2. Uczeń potrafi odnaleźć własne ciało w przestrzeni poprzez napięcie mięśni i odpowiednie ułożenie ciała.

  3. Uczeń jest częścią zespołu, potrafi wyłonić lidera i wykonać powierzone mu zadania.

9. Metody i formy pracy

Metoda aktywizująca – kształcenie wyprzedzające.
Metoda ćwiczebna – zadania ruchowe w zespołach.
Metoda projektu uczniowskiego.
Metoda aktywizująca - Web Quest.

10. Środki dydaktyczne

Film, fotografia, smartfon, stoper, wygenerowane kody QR, czytniki kodów QR, programy: Web Quest, jamboard.google.com, menti.com, YouTube, padlet.com

11. Wymagania w zakresie technologii

Smartfony wykorzystane w przestrzeni budynku szkoły, terenu i boiska przyszkolnego z aktywnym internetem dla każdego ucznia po 1 szt., 1 smartfon dla ucznia reportera, czytniki kodów QR w smartfonie lidera.

12. Przebieg zajęć

  • Aktywność 1

    • Temat: Lekcja wyprzedzająca z Web Quest, zapoznanie z definicją międzyprzedmiotową fraktali oraz przenośni na egzystencję człowieka w przyrodzie.

    • Czas trwania: 10 minut

    • Opis aktywności:

      Uczeń na dzień poprzedzający lekcję otrzymuje wiadomość poprzez platformę Microsoft Teams z opisem przebiegu lekcji. Otwiera załączony link do Web Quest (metoda kształcenia wyprzedzającego) , w którym zapoznaje się z definicją fraktali, uzyskuje informacje związane z egzystencją człowieka w przyrodzie jako spójnego elementu wszechświata.

      https://sites.google.com/view/fraktale2ta/strona-główna

      W oparciu o wiadomości z WebQuest uczeń planuje i projektuje wykonanie fraktala w zespole. Wprowadzenie do lekcji to rozmowa o zdobytej dzień wcześniej wiedzy o fraktalach. Na podstawie wieloaspektowego zjawiska uczniowie próbują stworzyć projekt siebie w przestrzeni z pomocą wyobraźni, siły własnych mięśni. Nauczyciel przed lekcją prosi uczniów o stworzenie grup współpracy, w których powstaną projekty fraktali. Wyłoniony lider umieści projekt i opis aranżacji w padlecie. Zespoły kreują/projektują własne fraktale i uczą pozostałą część klasy tworzyć jej pozostałe elementy. Z zastosowaniem linków do padlet.com i menti.com uczniowie formułują wnioski z doświadczeń z własnym ciałem, badając czy tworzenie grafiki w ruchu stanowiło wyzwanie, jak konfrontowali się z własnym ciałem i grupą podczas wykonywania zadania. Uczniowie podsumowują swoją aktywność we wszechświecie po pandemii. 

      Uczniowie redefiniują fraktale widziane w naturze i przetwarzają je na graficzny język z wykorzystaniem własnego cała. Zespoły kreują własne fraktale i uczą pozostałą część klasy tworzyć jej pozostałe elementy. Tworzą 3 fraktale o różnej strukturze tak aby widziane z najwyższego piętra budynku szkoły tworzyły atrakcyjną, graficzną całość. Po wykonaniu zadania reporter wykonuje zdjęcia fraktali i umieszcza je w padlecie.

  • Aktywność 2

    • Temat: Refleksja/analiza doświadczenia, które było udziałem uczniów.

    • Czas trwania: 5 minut

    • Opis aktywności:

      Po wykonaniu zadań z aktywności 1 uczniowie dyskutują dzieląc się swoimi wrażeniami, obserwacjami, emocjami i refleksjami. Nauczyciel zadaje dodatkowe pytania moderując dyskusję. Zadaje pytania: co było dla nich trudne?, co łatwe?, co pomagało? itp. Zebrane obserwacje uczniowie publikują na padlet, uczniowie zapisują tam swoje refleksje.

  • Aktywność 3

    • Temat: Teoria- zebranie wniosków w ogólną teorię.

    • Czas trwania: 30 minut

    • Opis aktywności:

      W oparciu o wcześniejszą dyskusję uczniowie z pomocą nauczyciela wyciągają wnioski, systematyzują dotychczas zdobytą wiedzę o fraktalach. Z zastosowaniem linków do padlet.com i menti.com uczniowie formułują wnioski z doświadczeń z własnym ciałem, badając czy tworzenie grafiki w ruchu stanowiło wyzwanie, jak konfrontowali się z własnym ciałem i grupą podczas wykonywania zadania.

  • Aktywność 4

    • Temat: Notatka uczniów z aktywności w padlet.com, wyrażenie emocji w menti.com. Zastosowanie wiedzy w praktyce.

    • Czas trwania: 15 min

    • Opis aktywności:

      Uczniowie podsumowują swoją aktywność we wrzechświecie po pandemii. Dowodzą czy można być częścią społeczności bez komunikacji i interakcji z innymi. Po zakończeniu lekcji uczniowie odpowidają na pytania w menti.com, które narzędzia TiK podobały im się najbardziej. Materiał udokumentowany z lekcji zostanie przez lidera przekazany szkolnym administratorom szkolnego fb, kanału na YouTube i stronie www.

13. Sposób ewaluacji zajęć

Po wykonaniu zadań grupowych reporter i lider umieszczają kafelki w padlet.com i publikują tam zdjęcie oraz krótką notatkę, które zostaną opublikowane na szkolnej stronie www. Bezpośrednio po wykonaniu zadań pod koniec lekcji wszyscy uczniowie opiszą emocje towarzyszące wykonanej aktywności  poprzez menti.com. Nauczyciel naprowadza uczniów na sposoby zastosowania zabawy z lekcji w praktyce, relacjach międzyludzkich. Burza mózgów u uczniów.

14. Licencja

CC BY‑NC‑SA 4.0 - Uznanie autorstwa‑Użycie niekomercyjne‑Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe. Przejdź do opisu licencji

15. Wskazówki dla innych nauczycieli korzystających z tego scenariusza

Fraktale to tylko temat inspirujący podczas lekcji z wyobraźnią i własnym ciałem. Można również posiłkować się np. przedmiotami życia codziennego jak np. fotel, dywan, umywalka itp. lub wymyślać tematy abstrakcyjne pobudzające wyobraźnię i kreatywność.

16. Materiały pomocnicze

17. Scenariusz dotyczy Zintegrowanej Platformy Edukacyjnej

Tak

18. Forma prowadzenia zajęć

stacjonarna