Franklin Delano Roosevelt – wielki prezydent na trudne czasy
Scenariusz lekcji - Franklin Delano Roosevelt – wielki prezydent na trudne czasy
1. Cele lekcji
a) Wiadomości
Franklin Delano Roosevelt – biografia
„czarny czwartek” na giełdzie w Nowym Jorku i wielki kryzys
New Deal
co to była prohibicja
doktryna izolacjonizmu
Lend‑Lease Act
przystąpienie Stanów Zjednoczonych do II wojny światowej
Karta Atlantycka
ONZ
stosunki USA z państwami Ameryki Łacińskiej
b) Umiejętności
wymienianie ogólnych założeń, które składały się na program „Nowego Ładu” Franklina D. Roosevelta
postrzeganie i ocena stylu prezydentury poprzez analizę osobowości pełniącego ją polityka
czytanie i analiza zapisów Karty Atlantyckiej
definiowanie terminu „prohibicja”
2. Metoda i forma pracy
W formie referatu wybrany uczeń przedstawia biografię Franklina D. Roosevelta. Pozostali oglądają zdjęcia czterokrotnego prezydenta USA i zapisują najważniejsze fakty z jego życia. Nauczyciel ewentualnie uzupełnia informacje.
Forma podająca. Przedstawienie polityki wewnętrznej i zagranicznej USA w okresie prezydentury Franklina D. Roosevelta. W trakcie: nauczyciel sprawdza wiadomości uczniów związane z II wojna światową (m.in. Pearl Harbor, Lend‑Lease Act, Karta Atlantycka).
Ostatnia faza zajęć będzie wspólną próbą oceny dokonań prezydenta Roosevelta.
3. Środki dydaktyczne
zdjęcia przedstawiające Franklina D. Roosevelta
zdjęcia przedstawiające społeczeństwo amerykańskie w okresie wielkiego kryzysu
4. Przebieg lekcji
a) Faza przygotowawcza
Przedstawienie w dużym zarysie biografii Franklina D. Roosevelta. Polityczne tradycje w rodzinie Roosevelta. Studia na Harvardzie i małżeństwo z Eleonorą Roosevelt. Błyskotliwa kariera polityczna przerwana chorobą Heinego‑Medina. Walka o powrót do fizycznej sprawności. Zwycięstwo w wyborach na gubernatora Nowego Jorku w 1928 roku. Kampania wyborcza i wybór w 1932 roku na prezydenta Stanów Zjednoczonych. Bezprecedensowa elekcja Franklina D. Roosevelta na cztery kadencje.
b) Faza realizacyjna
polityka wewnętrzna
sytuacja ekonomiczno‑społeczna USA w momencie wyboru na prezydenta Franklina D. Roosevelta
czym był tzw. wielki kryzys
„Przyrzekam wam, przyrzekam sobie wprowadzenie nowego ładu dla społeczeństwa amerykańskiego.”, New Deal – program Roosevelta na wyście Stanów Zjednoczonych z kryzysu
„sto dni” Roosevelta przedłożenie przez prezydenta ustaw, mających na celu wyciągnięcie USA z gospodarczej zapaści
interwencjonizm państwowy
zniesienie prohibicji
ustawa o zabezpieczeniu socjalnym (1935), wprowadzenie systemu emerytalnego
ostateczne wyjście USA z kryzysu gospodarczego
polityka zagraniczna
nawiązanie stosunków dyplomatycznych między USA i ZSRR
polityka „dobrego sąsiedztwa” – poprawa relacji między USA i państwami Ameryki Łacińskiej
doktryna izolacjonizmu w polityce Stanów Zjednoczonych
ustawy o neutralności (1935–1941)
Lend‑Lease Act (marzec 1941), wspieranie przez administrację prezydenta Roosevelta państw walczących z Niemcami na forum II wojny światowej
podpisanie Karty Atlantyckiej na pokładzie pancernika „Prince of Wales”
przystąpienie Stanów Zjednoczonych do wojny
Franklin D. Roosevelt jako rzecznik utworzenia ONZ
Franklin D. Roosevelt a sprawa polska po 1939 roku
c) Faza podsumowująca
Styl prezydentury Franklina D. Roosevelta. Kontakty ze społeczeństwem poprzez prasę i radio (tzw. audycje przy kominku). Prospołeczny charakter rządów Roosevelta. Scementowanie bazy wyborczej demokratów (robotnicy, intelektualiści, mniejszości narodowe).
Próba oceny rządów Franklina D. Roosevelta. Wymienienie najważniejszych dokonań.
5. Bibliografia
Longin Pastusiak, Prezydenci, T. 2, Warszawa 1987.
Encyklopedia historii Stanów Zjednoczonych, Andrzej Bartnicki, Krzysztof Michałek, Izabela Rusinowa, Warszawa 1992.
6. Załączniki
a) Zadanie domowe
Powtórzenie wiadomości z lekcji. Najważniejsze dokonania prezydentury Franklina D. Roosevelta. (Forma pracy – przygotowanie wypowiedzi ustnej)
7. Czas trwania lekcji
Jedna godzina lekcyjna.
8. Uwagi do scenariusza
Franklin D. Roosevelt jako jedyny w historii Stanów Zjednoczonych był czterokrotnie wybierany na urząd prezydenta. Po jego śmierci w 1945 roku żałoba ogarnęła nie tylko Amerykę, ale cały świat. Był on niewątpliwie człowiekiem nieprzeciętnym, obdarzonym silnym charakterem i tym, co wyróżnia tylko wybitnych polityków – wizją przyszłości. To właśnie Roosevelt wraz z Churchillem podpisali w 1941 roku, w czasie gdy Niemcy święcili swoje największe triumfy, Kartę Atlantycką, która ustanawiała reguły współpracy państw na świecie po pokonaniu III Rzeszy (czyli w dobie powojennej). To Roosevelt wyprowadził Stany Zjednoczone z największego kryzysu gospodarczego w ich historii. I gdy po raz pierwszy obejmował swój urząd w 1933 roku, wydaje się, że nie wątpił w powodzenie swojej misji.
Miał silny charakter, zahartowany w okresie walki z chorobą, która niespodziewanie, na krótki okres czasu, przerwała jego błyskotliwą karierę polityczną. Do końca życia Roosevelt pozostał osobą fizycznie niepełnosprawną. Nie przeszkodziło mu to jednak, w osiągnięciu statutu jednego z najwybitniejszych prezydentów USA, jak również szanowanego przez wszystkich przywódcy światowego.
Biografia Franklina D. Roosevelta powinna pokazać uczniom, że wytrwałością i silną pracą, człowiek jest w stanie pokonać wszelkie przeciwności losu.