Friends – ćwiczenia w mówieniu
Friends – ćwiczenia w mówieniu
Cele lekcji
Ogólny cel lekcji:
Uczeń doskonali sprawności słuchania i mówienia, poszerzając słownictwo dotyczące przyjaźni (podstawowe informacje o ludziach - wiek, narodowość, miasto, hobby, sport).
a) Wiadomości
Uczeń:
zna nazwy sportów i hobby
wie, jak podać swój lub czyjś wiek, narodowość, miasto, hobby, sport
poszerza słownictwo związane z tematem
b) Umiejętności
Uczeń:
potrafi posługiwać się wyrażeniami dotyczącymi tematu podczas lekcji, egzaminu maturalnego oraz w rzeczywistej sytuacji życiowej
ćwiczy sprawność słuchania i mówienia
wykorzystuje posiadany zasób słów i wyrażeń do wypowiedzi w nowej sytuacji
rozumie tekst słuchany
opisuje zdjęcia
c) Postawy
Uczeń:
potrafi poprawnie zachować się podczas słuchania, pracy w parze i z nauczycielem
harmonijnie współpracuje z kolegami i nauczycielem
nie wstydzi się mówić o sobie i kolegach
2. Metoda i forma pracy
Metoda: podejście komunikacyjne, pytania‑odpowiedzi, audiolingwalna, pogadanka, burza mózgów
Forma: praca w grupach i indywidualna
3. Środki dydaktyczne
Podręcznik, odtwarzacz i płyta CD, zdjęcia ludzi
4. Przebieg lekcji
a) Faza przygotowawcza
Nauczyciel sprawdza pracę domową, podaje temat i ogólny cel lekcji: „Powtórzycie nazwy sportów i hobby. Następnie będziecie opisywać ludzi, ich wiek, narodowość itp.”
b) Faza realizacyjna
Rozgrzewka językowa. Nauczyciel dzieli uczniów na 2 grupy (np. rzędami). Pierwsza grupa przygotowuje nazwy sportów, druga hobby i zapisuje je na kartkach. Jeśli nie zna ich po angielsku, może napisać po polsku. Burza mózgów. Po kilku minutach uczniowie czytają swoje listy, a nauczyciel zapisuje je na tablicy i wyjaśnia nieznane słowa. Przydatne zwroty i wyrażenia znajdują się w załączniku (a).
Uczniowie otwierają podręcznik na stronie 13. Nauczyciel odtwarza nagranie kluczowych słów, a uczniowie układają je w kolejności, tak jak słyszą . Kilku uczniów czyta wyrazy i wyjaśnia w języku polskim. Nauczyciel poprawia błędy w wymowie.
Uczniowie opisują ludzi na zdjęciach w podręczniku, dopasowują słowa z ćwiczenia 2 do zdjęć, zgadując. Nieznane słowa są wyjaśniane przez nauczyciela.
Nauczyciel wyjaśnia ćwiczenie 2 i odtwarza nagranie 2 razy. Uczniowie sprawdzają, czy dobrze dopasowali informacje do ludzi na zdjęciach. Następnie czytają odpowiedzi na głos. Nauczyciel zadaje dodatkowe pytania np. What else did you hear about…? Uczniowie mogą streścić nagrania po polsku.
Nauczyciel rozdaje zdjęcia innych ludzi. Uczniowie opisują ich indywidualnie, pisemnie. Nauczyciel monitoruje pracę, podaje nieznane słowa i pomaga zgadnąć wiek, narodowość itp. Sprawdza ćwiczenie każdemu w zeszycie, a jedna czy dwie osoby czytają je na głos. Przykładowy opis znajduje się w załączniku (b).
Ćwiczenie w mówieniu. Uczniowie w parach opisują siebie nawzajem. Nauczyciel podchodzi do każdej pary, słucha oraz komentuje.
c) Faza podsumowująca
Nauczyciel ocenia aktywność wszystkich uczniów plusami i minusami. Zadaje też pracę domową. Przypomina o konieczności przyswojenia dziś poznanych wiadomości.
5. Bibliografia
Michael Harris, David Mower, Anna Sikorzyńska, Opportunities Elementary, Slovakia, Pearson Longman 2005.
Hanna Komorowska, Metodyka nauczania Języków Obcych, Warszawa, WSIP 1999.
Wincenty Okoń, Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej, Warszawa, Wydawnictwo Akademickie Żak 2003.
Małgorzata Rutkowska‑Paszta, Uczyć lepiej i ciekawiej, Wrocław, Wersus 2002.
6. Załączniki
Przydatne zwroty i wyrażenia
playing basketball, football, collecting things, doing gymnastics, reading, age, nationality, guess, check, town
Przykładowy opis
She’s Paula. She’s 15. She’s American. She lives in Miami. Her hobby is listening to music. She likes swimming.
c) Zadanie domowe
1. Przetłumacz zdania:
Mam 16 lat.
Jestem Polakiem.
Mieszkam w Lublinie.
Moje hobby to czytanie.
Gram w piłkę nożną.
2. Opisz kolegę lub koleżankę spoza szkoły.
7. Czas trwania lekcji
45 minut
8. Uwagi do scenariusza
brak