Fryderyk Chopin
Fryderyk Chopin
1. Cele lekcji
a) Wiadomości
Uczeń:
wie, kim był Fryderyk Chopin,
zna wybrane fakty z życia Fryderyka Chopina,
zna wybrane utwory artysty,
zna pojęcia: etiudy, fantazje, preludia, nokturny.
b) Umiejętności
Uczeń:
potrafi posługiwać się słownikiem,
potrafi wykonać obraz do muzyki.
c) Postawy
Uczeń kształtuje postawę patriotyczną poprzez zapoznanie się z dziedzictwem kulturowym Polski.
2. Metoda i forma pracy
Metody: pogadanka, opowiadanie, wykład, metoda zajęć praktycznych, instrukcja, metoda ekspresji plastycznej
Formy: praca indywidualna, zbiorowa, grupowa
3. Środki dydaktyczne
Wiersz Cz. Janczarskiego Żelazowa Wola, życiorys Chopina, słowniki, płyta z nagraniem Etiudy c‑moll, kartony, farby, kredki, flamastry
4. Przebieg lekcji
Faza przygotowawcza
Nauczyciel odczytuje wiersz Czesława Janczarskiego pt. Żelazowa Wola (załącznik 1), po czym pyta uczniów, czy wiedzą, o kim jest mowa w wierszu. Następnie informuje, czym będą zajmować się na lekcji i podaje do zapisania jej temat.
b. Faza realizacyjna
Nauczyciel odczytuje wcześniej przygotowany skrótowy życiorys Fryderyka Chopina (załącznik 2). Prosi dzieci o uważnie słuchanie. Po odczytaniu uczniowie ustalają datę
i miejsce urodzenia Chopina, wskazują na mapie Żelazową Wolę, ustalają datę
i miejsce śmierci kompozytora. Zapisują najważniejsze fakty do zeszytu.Nauczyciel informuje o tym, że Fryderyk Chopin skomponował ponad 200 utworów: polonezów, mazurków, etiud, sonat, preludiów itd. Dzieli uczniów na grupy, których zadaniem jest odnalezienie w słowniku, co oznaczają takie wyrazy, jak: etiuda, fantazja, preludium, nokturn. Po odnalezieniu każda grupa odczytuje na głos informacje.
Nauczyciel zaprasza wszystkie dzieci na dywan, prosi, aby się wygodnie położyły
i zamknęły oczy. Sam włącza Etiudę c‑moll. Po wysłuchaniu utworu pyta, czy im się spodobała, co w niej usłyszały. Następnie rozdaje kartony, kredki, flamastry, farby i poleca namalować obraz do wysłuchanej przed chwilą etiudy. Podczas malowania może włączyć muzykę jeszcze raz.
c. Faza podsumowująca
Podsumowanie wiadomości o Fryderyku Chopinie – nauczyciel zadaje uczniom pytania:
Kim był Fryderyk Chopin?
Jakie utwory muzyczne tworzył?
Ile utworów skomponował?
Jak czczona jest o nim pamięć?
Bibliografia
Kitlińska‑Pięta H., Orzechowska Z., Stępień M., Z Ekoludkiem w szkole. Podręcznik
z ćwiczeniami do nauczania zintegrowanego w klasie II, Wydawnictwo Edukacyjne Zofii Dobkowskiej, Warszawa 2002.Związek Nauczycielstwa Polskiego, Nauczanie początkowe nr 3/4 (1990/91), Wydawnictwo Pedagogiczne w Kielcach
Strona internetowa:
www.chopin.pl
Załączniki
Załącznik 1
Cz. Janczarski Żelazowa Wola
Stary dworek –
Słońce zagląda do okien,
Szumią cicho wierzby płaczące.
Tu mieszkał pan Szopen,
Kiedy był małym chłopcem.
Wieczorem w parku
Śpiewają słowiki
I żaby w zielonej Utracie.
Słuchał kiedyś mały Frycek
Tej muzyki,
Zbierał nuty.
Teraz nut tych słuchacie.
Płyną z fortepianu
Jakby znajome głosy.
Czy to wiatr na klawiszach swawoli?
Wszystkie nuty – jak krople rosy,
Krople rosy z Żelazowej Woli.
Załącznik 2
Fryderyk Chopin urodził się we wsi Żelazowa Wola na Mazowszu 1 marca lub 22 lutego 1810 roku.
1 października 1810 r. przenosi się z rodziną do Warszawy, gdzie zaczyna się uczyć
w Liceum Warszawskim. W 1816 r. rozpoczyna naukę gry na fortepianie u W. Żywnego.
W 1817 r. w marcu rodzina przenosi się do Pałacu Kazimierzowskiego. W 1822 r. kończy naukę gry na fortepianie u Żywnego, a zaczyna brać prywatne lekcje kompozycji u J. Elsnera. W 1826 r. zapisuje się na pierwszy rok do Szkoły Głównej Muzyki. 20 listopada 1830 r. opuszcza Warszawę, udając się przez Pragę do Wiednia. Na wieść o upadku powstania listopadowego Chopin pisze Etiudę c‑moll zwaną Rewolucyjną oraz Preludium d‑moll. 1831 r. we wrześniu dociera do Paryża i tu pozostaje do końca swojego życia. 26 lutego 1831 r. gra pierwszy koncert w Paryżu z udziałem 13 artystów. Umiera
17 października 1849 r. Chopin tworzył walce, mazurki, polonezy, ballady, sonaty, fantazje, preludia, etiudy. Wysłuchać ich można podczas niedzielnych koncertów w Łazienkach
i Żelazowej Woli, a co 5 lat na odbywających się w Warszawie Konkursach Chopinowskich.
7. Czas trwania lekcji
2 x 45 minut
8. Uwagi do scenariusza
Lekcja dotyczy edukacji polonistycznej, muzycznej i plastycznej.