Funkcja ekspresywna języka

Cele lekcji

Wiadomości

Uczeń:

  • poznaje funkcję ekspresywna języka,

  • wie w jakim celu funkcja ekspresywna występuje w wypowiedzi .

Umiejętności

Uczeń:

  • potrafi odnaleźć i nazwać w wypowiedzi funkcję ekspresywną,

  • potrafi świadomie stosować w wypowiedzi środki służące tworzeniu tekstów w funkcji ekspresywnej.

Metoda i forma pracy

Heureza, praca indywidualna i grupowa, elementy dramy.

Środki dydaktyczne

Karta pracy, teksty o funkcji ekspresywnej.

Przebieg lekcji

Faza przygotowawcza

Nauczyciel rozdaje uczniom karty pracy i informuje o czym będą zajęcia.

Faza realizacyjna

  1. Nauczyciel prosi uczniów o przeczytanie krótkiego tekstu zamieszczonego w karcie pracy, a oznaczonego jako ćwiczenie1.

  2. Nauczyciel prosi uczniów, aby spróbowali określić co wyraża ten tekst. Prosi, by opisali emocje w nim zawarte.

  3. Nauczyciel prosi uczniów, by spróbowali określić, czym jest funkcja ekspresywna tekstu i co znajduje się w niej na pierwszym planie.

  4. Uczniowie zapisują notatkę w zeszytach informującą, czym jest funkcja ekspresywna.

  5. Nauczyciel prosi uczniów by zastanowili się i odpowiedzieli, jakie znaczenie dla wypowiedzi ma funkcja ekspresywna. Prosi o wyjaśnienie w jakich sytuacjach w życiu codziennym uczniowie najczęściej tworzą teksty w funkcji ekspresywnej.

  6. Nauczyciel prosi uczniów o napisanie w parach krótkich tekstów – scenek i przedstawienie ich przed klasą. Teksty mają zawierać wypowiedzi w funkcji ekspresywnej.

Faza podsumowująca

Nauczyciel prosi wybranych uczniów o podsumowanie zajęć, ale w sposób jak najbardziej ekspresywny. Mogą udawać, że wypowiedź swą kierują np. do kolegi lub rodzeństwa.

5. Bibliografia

6. Załączniki

a) Karta pracy ucznia

Ćwiczenie1. Och nie! Znów poplamiłam najładniejszy obrus mamy! To twoja wina fajtłapo! Musiałeś mnie szturchać?! O rety, mama będzie szaleć! To twoja wina!

Ćwiczenie 2. Podaj przykłady sytuacji, w których zdania te mogą być użyte w funkcji ekspresywnej. Zapisz je tak, by występowały w owej funkcji.

Ta woda jest zimna –

Pada deszcz –

Idzie wiosna –

b) Zadanie domowe

Ćwiczenie 2 z karty pracy.

7. Czas trwania lekcji

45 minut

8. Uwagi do scenariusza

Brak

RrNj4FG4WtMQF

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 75.46 KB w języku polskim
R104H6zdmVwjG

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 17.50 KB w języku polskim