Funkcja liniowa - powtórzenie wiadomości
Autor/autorka
Anna Wierzchowska
1. Etap edukacyjny i klasa
szkoła ponadpodstawowa - technikum - klasa I
2. Przedmiot
matematyka
3. Temat zajęć
Funkcja liniowa - powtórzenie wiadomości
4. Czas trwania zajęć
45 minut
5. Uzasadnienie wyboru tematu
Temat wybrany przeze mnie jest zgodny z treściami nowej podstawy programowej.
6. Uzasadnienie zastosowania technologii
Zwiększenie efektywności nauczania. Uatrakcyjnienie zajęć. Ułatwienie pracy nauczyciela.
7. Cel ogólny zajęć
Powtórzenie i utrwalenie wiadomości o funkcji liniowej.
8. Cele szczegółowe zajęć
Uczeń oblicza współczynników wzoru funkcji liniowej na podstawie jej wykresu.
Uczeń wyznacza współrzędne punktów przecięcia się wykresu funkcji liniowej z osiami układu współrzędnych.
Uczeń określa rodzaj monotoniczności funkcji liniowej na podstawie jej wykresu lub jej wzoru.
Uczeń wyznacza miejsce zerowe funkcji liniowej.
Uczeń oblicza współczynnik kierunkowy prostej przechodzącej przez dwa dane punkty.
Uczeń wyznacza równanie prostej przechodzącej przez dwa dane punkty.
Uczeń bada wzajemne położenie dwóch prostych na podstawie ich równań.
Uczeń wyznacza równanie prostej prostopadłej do danej prostej i przechodzącej przez dany punkt
Uczeń wyznacza równanie prostej równoległej do danej prostej i przechodzącej przez dany punkt.
9. Metody i formy pracy
Metody pracy: metoda ćwiczebna, gry dydaktyczne, dyskusja.
Forma pracy: praca indywidualna, praca w parach lub małych grupach.
10. Środki dydaktyczne
Smartfony, tablica interaktywna, laptop, aplikacje: Quizizz, Wordwall, Mentimeter, strona: zpe.gov.pl
11. Wymagania w zakresie technologii
Uczniowie: smartfon z dostępem do internetu.
Uczniowie będą mogli wykonywać część zadań w parach lub w małych grupach.
Nauczyciel: tablica interaktywna, komputer, smartfon
Aplikacje: Quizizz, Wordwall, Mentimeter, opcjonalnie Messenger.
12. Przebieg zajęć
Aktywność 1
Temat: Doświadczenie
Czas trwania: 20 min
Opis aktywności:
Uczniowie powtarzają i utrwalają wiadomości o funkcji liniowej wykonując samodzielnie lub w małych grupach (max 3 osoby) wskazane zadania przez nauczyciela. W trakcie pracy młodzież może korzystać z podręczników, notatek w zeszycie. Dla usprawnienia pracy uczniów linki do zadań będą przesłane na grupę klasową utworzoną w aplikacji Messenger, którą ma każdy z uczniów.
1. Zadania z zagadnień: współczynniki we wzorze funkcji liniowej, wykres funkcji liniowej, monotoniczność funkcji liniowej, obliczanie wartości funkcji dla podanego argumentu, sprawdzanie czy punkt należy do wykresu funkcji, wyznaczanie współczynnika kierunkowego funkcji liniowej, wyznaczanie równania kierunkowego prostej.
https://zpe.gov.pl/a/zadania-generatorowe/DiNvA5O8a
2. Wzajemne położenie dwóch prostych.
https://wordwall.net/pl/resource/33069635
https://wordwall.net/pl/resource/33069054
Aktywność 2
Temat: Refleksja
Czas trwania: 5 min
Opis aktywności:
Wskazanie przez uczniów zagadnień, które sprawiły największą trudność oraz wskazanie przez nich materiałów (podręcznik, notatki), w których szukali wskazówek.
Aktywność 3
Temat: Teoria
Czas trwania: 5 min
Opis aktywności:
Wyświetlenie zadań na tablicy interaktywnej. Uczniowie dzielą się zastosowanymi metodami, dzięki czemu uczą się od siebie nawzajem. Wspólne omówienie zadań, które sprawiły trudności.
Aktywność 4
Temat: Sprawdzenie wiadomości
Czas trwania: 6 min
Opis aktywności:
Uczniowie rozwiązują samodzielnie krótki test interaktywny w aplikacji Quizizz.
https://quizizz.com/admin/quiz/62948eac8262e6001f8f0bc4
13. Sposób ewaluacji zajęć
Uczniowie wypełniają ankietę stworzoną w aplikacji Mentimeter.
https://www.menti.com/mmvfzkokkb
Wyniki zostaną wyświetlone na tablicy interaktywnej.
14. Licencja
CC BY‑NC 4.0 - Uznanie autorstwa‑Użycie niekomercyjne 4.0 Międzynarodowe. Przejdź do opisu licencji
15. Wskazówki dla innych nauczycieli korzystających z tego scenariusza
Aplikacja Messenger nie jest konieczna, ponieważ linki można zapisać na tablicy lub wyświetlić na tablicy interaktywnej. Ankietę ewaluacyjną można stworzyć także w innej aplikacji np. Microsoft Forms.
16. Materiały pomocnicze
17. Scenariusz dotyczy Zintegrowanej Platformy Edukacyjnej
Tak
18. Forma prowadzenia zajęć
stacjonarna