Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor/autorka

Anna Wierzchowska

1. Etap edukacyjny i klasa

szkoła ponadpodstawowa - technikum - klasa I

2. Przedmiot

matematyka

3. Temat zajęć

Funkcja liniowa - powtórzenie wiadomości

4. Czas trwania zajęć

45 minut

5. Uzasadnienie wyboru tematu

Temat wybrany przeze mnie jest zgodny z treściami nowej podstawy programowej.

6. Uzasadnienie zastosowania technologii

Zwiększenie efektywności nauczania. Uatrakcyjnienie zajęć. Ułatwienie pracy nauczyciela.

7. Cel ogólny zajęć

Powtórzenie i utrwalenie wiadomości o funkcji liniowej.

8. Cele szczegółowe zajęć

  1. Uczeń oblicza współczynników wzoru funkcji liniowej na podstawie jej wykresu.

  2. Uczeń wyznacza współrzędne punktów przecięcia się wykresu funkcji liniowej z osiami układu współrzędnych.

  3. Uczeń określa rodzaj monotoniczności funkcji liniowej na podstawie jej wykresu lub jej wzoru.

  4. Uczeń wyznacza miejsce zerowe funkcji liniowej.

  5. Uczeń oblicza współczynnik kierunkowy prostej przechodzącej przez dwa dane punkty.

  6. Uczeń wyznacza równanie prostej przechodzącej przez dwa dane punkty.

  7. Uczeń bada wzajemne położenie dwóch prostych na podstawie ich równań.

  8. Uczeń wyznacza równanie prostej prostopadłej do danej prostej i przechodzącej przez dany punkt

  9. Uczeń wyznacza równanie prostej równoległej do danej prostej i przechodzącej przez dany punkt.

9. Metody i formy pracy

Metody pracy: metoda ćwiczebna, gry dydaktyczne, dyskusja.
Forma pracy: praca indywidualna, praca w parach lub małych grupach.

10. Środki dydaktyczne

Smartfony, tablica interaktywna, laptop, aplikacje: Quizizz, Wordwall, Mentimeter, strona: zpe.gov.pl

11. Wymagania w zakresie technologii

Uczniowie: smartfon z dostępem do internetu.
Uczniowie będą mogli wykonywać część zadań w parach lub w małych grupach.
Nauczyciel: tablica interaktywna, komputer, smartfon
Aplikacje: Quizizz, Wordwall, Mentimeter, opcjonalnie Messenger.

12. Przebieg zajęć

  • Aktywność 1

    • Temat: Doświadczenie

    • Czas trwania: 20 min

    • Opis aktywności:

      Uczniowie powtarzają i utrwalają wiadomości o funkcji liniowej wykonując samodzielnie lub w małych grupach (max 3 osoby) wskazane zadania przez nauczyciela. W trakcie pracy młodzież może korzystać z podręczników, notatek w zeszycie. Dla usprawnienia pracy uczniów linki do zadań będą przesłane na grupę klasową utworzoną w aplikacji Messenger, którą ma każdy z uczniów. 

      1. Zadania z zagadnień: współczynniki we wzorze funkcji liniowej, wykres funkcji liniowej, monotoniczność funkcji liniowej, obliczanie wartości funkcji dla podanego argumentu, sprawdzanie czy punkt należy do wykresu funkcji, wyznaczanie współczynnika kierunkowego funkcji liniowej, wyznaczanie równania kierunkowego prostej.

      https://zpe.gov.pl/a/zadania-generatorowe/DiNvA5O8a

      2. Wzajemne położenie dwóch prostych. 

      https://wordwall.net/pl/resource/33069635
      https://wordwall.net/pl/resource/33069054

  • Aktywność 2

    • Temat: Refleksja

    • Czas trwania: 5 min

    • Opis aktywności:

      Wskazanie przez uczniów zagadnień, które sprawiły największą trudność oraz wskazanie przez nich materiałów (podręcznik, notatki), w których szukali wskazówek.

  • Aktywność 3

    • Temat: Teoria

    • Czas trwania: 5 min

    • Opis aktywności:

      Wyświetlenie zadań na tablicy interaktywnej. Uczniowie dzielą się zastosowanymi metodami, dzięki czemu uczą się od siebie nawzajem. Wspólne omówienie zadań, które sprawiły trudności.

  • Aktywność 4

13. Sposób ewaluacji zajęć

Uczniowie wypełniają ankietę stworzoną w aplikacji Mentimeter.
https://www.menti.com/mmvfzkokkb 
Wyniki zostaną wyświetlone na tablicy interaktywnej.

14. Licencja

CC BY‑NC 4.0 - Uznanie autorstwa‑Użycie niekomercyjne 4.0 Międzynarodowe. Przejdź do opisu licencji

15. Wskazówki dla innych nauczycieli korzystających z tego scenariusza

Aplikacja Messenger nie jest konieczna, ponieważ linki można zapisać na tablicy lub wyświetlić na tablicy interaktywnej. Ankietę ewaluacyjną można stworzyć także w innej aplikacji np. Microsoft Forms.

16. Materiały pomocnicze

17. Scenariusz dotyczy Zintegrowanej Platformy Edukacyjnej

Tak

18. Forma prowadzenia zajęć

stacjonarna