Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Metadane scenariusza

ID (wypełnia redakcja)

Tytuł

Funkcja liniowa - ćwiczenia.

Przedmiot nauczania

Matematyka

Autor (imię i nazwisko)

Roman Wrona

Adres (ulica, nr domu)

Kod pocztowy, miejscowość

Login autora w Scholaris

romanwr

Abstrakt

Scenariusz lekcji matematyki dla klasy trzeciej gimnazjum - ćwiczenia z funkcji liniowej. Scenariusz opracowany do programu „Matematyka z plusem”.

Wydawca

OSI CompuTrain

Źródło

Z. Bolalek, M. Dobrowolska, M. Jucewicz, M. Karpiński, J. Lech, A. Mysior, K. Zarzycka, Matematyka 3, Podręcznik dla klasy trzeciej gimnazjum, Gdańskie Wydawnictwo Oświatowe, Gdańsk 2001

Odnośniki

Etap edukacyjny

przedszkole, klasy I‑III (nauczanie zintegrowane), klasy IV‑VI, gimnazjum, liceum, liceum profilowane, technikum, zasadnicza szkoła zawodowa

Gimnazjum klasa 3

Informacje o prawach (wypełnia redakcja)

Słowa kluczowe

Funkcja liniowa, ćwiczenia, zadania, zbiór wartości funkcji, funkcja stała, rosnąca, malejąca, matematyka z plusem, matematyka, gimnazjum, scenariusz, konspekt

UDC (wypełnia redakcja)

Przybliżony czas trwania zajęć (dotyczy scenariuszy, kart pracy, testów, prezentacji)

45 minut

Uwagi

brak

Scenariusz lekcji – Funkcja liniowa - ćwiczenia

    1. Uczeń wie, co to jest funkcja liniowa.

    2. Uczeń wie, co jest zbiorem wartości funkcji liniowej.

    3. Uczeń wie, co to jest funkcja rosnąca, malejąca oraz stała.

    1. Uczeń potrafi rozpoznać funkcje rosnącą, malejącą oraz stałą.

    2. Uczeń potrafi określić zbiór wartości funkcji liniowej.

    3. Uczeń potrafi wykorzystać poznane wiadomości w prostych zadaniach.

    4. Kształtowanie myślenia abstrakcyjnego – uogólnianie.

    1. praktyczno – ćwiczeniowa

    2. pogadanka poszukująca

    3. indywidualna

    4. zbiorowa

    1. tablica

    2. kolorowa kreda

    3. podręcznik przedmiotowy dla klasy 3: Z. Bolalek, M. Dobrowolska, M. Jucewicz, M. Karpiński, J. Lech, A. Mysior, K. Zarzycka, Matematyka 3, Podręcznik dla klasy trzeciej gimnazjum, Gdańskie Wydawnictwo Oświatowe, Gdańsk 2001

    4. przybory geometryczne

Faza przygotowawcza

  1. Czynności administracyjno‑porządkowe, powtórzenie wiadomości zdobytych na poprzednich zajęciach.

  2. Przywitanie uczniów. Sprawdzenie listy obecności oraz przypomnienie wiadomości z poprzednich zajęć. Nauczyciel zadaje uczniom następujące pytania:

  1. Co to jest funkcja liniowa?

  2. Co jest zbiorem wartości funkcji liniowej?

  1. Uczniowie odpowiadają na pytania nauczyciela.

  2. Nauczyciel sprawdza zadanie domowe. Wybrani uczniowie przedstawiają swoje rozwiązanie zadania domowego.

  3. Podanie oraz zapisanie tematu lekcji na tablicy. Temat: Funkcja liniowa – ćwiczenia. Uczniowie zapisują temat lekcji w zeszytach przedmiotowych.

Faza realizacyjna

Wykonywanie zadań z wykorzystaniem funkcji liniowej. Prowadzący podaje kilka przykładów do rozwiązania przez uczniów.

Prowadzący podaje zadanie 1.

Napisz wzór funkcji liniowej przechodzącej przez punkty (1,0), (2,1).

Określ, czy funkcja ta jest malejąca, rosnąca czy stała.

Wyznaczeni uczniowie prezentują swoje rozwiązanie na tablicy. Pozostali rozwiązują zadania w zeszytach przedmiotowych.

Odpowiedź:

Punkt (1,0) – miejsce zerowe funkcji

b = -1

y = ax + b

x = -b/a = 1 1 = 1/a a = 1

y= x‑1

Funkcja rosnąca.

Prowadzacy sprawdza poprawność wykonania zadania przez pozostałych uczniów. Uczniowie uzasadniają otrzymane wyniki.

Prowadzący podaje zadanie nr 2.

Napisz wzór funkcji przechodzącej przez punkt (-1,-3), której wykres jest równoległy do wykresu funkcji y = -3x + 2.

Wyznaczeni uczniowie prezentują rozwiązanie na tablicy. Pozostali rozwiązują zadania w zeszytach przedmiotowych.

Odpowiedź:

y = ax + b

a = -3

(-1,-3)

y = -3x + b

-3 = -3*(-1) + b

-3 = 3 +b

b = -6

y = -3x - 6

Prowadzący wyjaśnia sposób rozwiązania zadania. Odpowiada na ewentualne pytania uczniów. Sprawdza otrzymane przez uczniów wyniki.

Prowadzący podaje zadanie nr 3.

Wyznacz zbiór tych argumentów, dla których funkcja y = 2x – 2 przyjmuje wartości dodatnie.

Prowadzący wyjaśnia sposób rozwiązania zadania.

Wyznaczeni uczniowie prezentują swoje rozwiązanie na tablicy. Pozostali rozwiązują zadania w zeszytach.

Odpowiedź:

1

Funkcja przyjmuje wartości dodatnie dla argumentów x∈(1,∞)

f(x)>0 dla x∈(1,∞).

Prowadzący sprawdza otrzymane przez uczniów wyniki.

Faza podsumowująca

  1. Podsumowanie zajęć. Prowadzący zadaję pytania, na które uczniowie odpowiadają.

  2. Jaka jest definicja funkcji liniowej?

    1. Co jest dziedziną funkcji liniowej?

    2. Uczniowie odpowiadają na pytania prowadzącego.

  3. Prowadzący zadaje zadanie domowe uczniom. Uczniowie zapisują w zeszytach zadanie domowe. Prowadzący krótko omawia rozwiązanie przykładów zadanych jako zadanie domowe.

  4. Pożegnanie uczniów. Podanie tematu lekcji na nastepne zajęcia.

Z. Bolalek, M. Dobrowolska, M. Jucewicz, M. Karpiński, J. Lech, A. Mysior, K. Zarzycka, Matematyka 3, Podręcznik dla klasy trzeciej gimnazjum, Gdańskie Wydawnictwo Oświatowe, Gdańsk 2001

R1DzcYfIb0k5n

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 70.00 KB w języku polskim