Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
R1H8nTVatQjLA1

Funkcja społeczna muzyki

Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.

Ważne daty

ok. 427–347 p.n.e. - lata życia Platona

ok. 1150–1207 - lata życia Raimbauta de Vaqueirasa

1685–1750 - lata życia Johanna Sebastiana Bacha

1

Scenariusz lekcji dla nauczyciela

Rs3LpD1zKXbKW
Scenariusz zajęć do pobrania.

I. Muzyka w ujęciu historycznym – periodyzacja, język, właściwości i charakterystyka.

1. Muzyka w prehistorii. Uczeń:

1) wymienia i omawia hipotezy dotyczące powstania muzyki;

2) opisuje instrumenty prehistoryczne.

2. Starożytność (Egipt, Grecja, Rzym i in.). Uczeń:

1) wymienia i omawia funkcje muzyki (użytkowa, obrzędowa, rozrywkowa, wojskowa);

2) rozróżnia i charakteryzuje gatunki muzyczne związane z teatrem antycznym (hymn, oda).

II. Analiza i interpretacja dzieł muzycznych. Uczeń:

2. nazywa i porządkuje główne nurty, gatunki i style muzyczne, wskazuje formy wypowiedzi artystycznej spoza tradycyjnej klasyfikacji, uzasadniając swoją wypowiedź;

3. zna konteksty kulturowe i naukowe powstawania muzyki;

4. dokonuje analizy percepcyjnej, uwzględniając:

a) elementy muzyki,

b) podstawowe techniki kompozytorskie,

c) cechy stylów muzycznych,

d) strukturę gatunków i form muzycznych, ich zmiany i rozwój,

e) funkcje: np. religijna, społeczna, użytkowa, artystyczna i in.;

5. rozpoznaje cechy stylistyczne utworu reprezentującego określoną epokę muzyczną.

III. Tworzenie wypowiedzi związanych z historią i kulturą muzyczną. Uczeń:

4. formułuje logiczną wypowiedź na temat dzieł, form, gatunków, stylów, technik i twórców muzycznych, uwzględniając zależności między nimi w kontekście: genezy, przeobrażeń, porównań.

Nauczysz się

opisywać funkcje muzyki w poszczególnych epokach;

stosować właściwą terminologię muzyczną;

opisywać proces powstania muzyki jako sztuki;

opisywać cechy muzyki reklamowej.

Postrzeganie muzyki w prehistorii i antyku

Wielu myślicieli próbowało dotrzeć do tego, w jaki sposób powstała muzyka. Od XVIII w. tworzono teorie powstania muzyki. Według niemieckiego filozofa, pastora i pisarza, Johanna Gottfrieda Herdera, jej źródłem jest język. Brytyjski geolog i przyrodnik,  Karol Darwin (XIX w.) twierdził natomiast, że wykształciła się jeszcze przed ewolucyjnym powstaniem mowy, a śpiew ludzki – podobnie jak odgłosy godowe zwierząt – miał służyć do znalezienia partnera. Carl Stumpf, XIX wieczny niemiecki muzykolog i psycholog, wskazuje na rolę nieartykułowanych zawołań, a Spencer określa początki muzyki w emocjonalnych okrzykach, co przede wszystkim  miało miejsce w czasach pierwotnych. Muzyka od najdawniejszych czasów należała więc do obszaru kultowego. Jej brzmienie służyło zaklinaniu tego, co niewidzialne, zarówno w przyrodzie, jak i w człowieku. Według ludowych mitów, muzyka pochodzi od bogów.

Zachodnie pojmowanie muzyki wywodzi się z greckiego antyku, jak również z rozwiniętych kultur antycznych obszaru Azji Przedniej i Dalekiego Wschodu. Z czasem, kiedy człowiek wykształcił zmysł estetyczny oraz powstały pierwsze wierzenia, muzyka zyskała więcej funkcji. Jedną z nich było odprężenie po dniu pracy, plemiennicy tańczyli przy rytmicznych melodiach, co pozwalało im na relaks i przebywanie ze sobą. Jako forma użytkowa, muzyka już w czasach prehistorycznych służyła obrzędowości – były to najczęściej patetyczne zawołania lub dłuższe wypowiedzi w formie recytacji.

R1bjXi5SUR6lu
Ilustracja interaktywna przedstawia szamanów z plemienia Indian z wenezuelskiej Amazonii grających na siku. Dodatkowo na ilustracji umieszczono następujące informacje: Już w czasach prehistorycznych szamani wykorzystywali prymitywne instrumenty w rytuałach religijnych. Wierzyli, że muzyka ma właściwości uzdrawiające i halucynogenne, co tysiące lat później zostało potwierdzone, a nauka zajmująca się tym zjawiskiem nazwana została muzykoterapią.
Szaman z plemienia Indian z wenezuelskiej amazonii grający na siku, wikimedia.org, domena publiczna

W antyku powstało wiele teorii muzyki. Sumerowie dostrzegali zależności muzyki od kosmologii – ważną rolę odgrywały liczby, mające odniesienie w porach roku, planetach, itp. Stosowaną formą był nomoi, czyli stałe schematy melodyczne, według których recytowano różne pieśni religijne. Każdy szczep grecki miał swoje nomosNomosnomos o cechach regionalnych. W narodowym życiu Greków muzyka pełniła funkcję wychowawczą młodzieży, kształtowała charakter, służyła budowaniu wartości,  a wyrazem jej etycznej siły stał się ethosEthosethos, którego zadania określały cechy tonacji, np.  pieśni w tonacji doryckiej budziły energię i zagrzewały do walki. Według teorii etosu, rozwijanej przez Platona i Arystotelesa, muzyka ma bezpośredni wpływ na zdrowie psychiczne i fizyczne człowieka, a także kształtuje jego charakter i osobowość oraz postawę moralną.

R9mEGwNPV2jvZ
Ilustracja interaktywna przedstawia popiersie Platona. Mężczyzna ze smukłą twarzą, z długimi wąsami i brodą. Dodatkowo na ilustracji umieszczono następujące informacje: 1. W Grecji istniało wiele skali, uważano, że każda z nich posiada specyficzne cechy, które wyzwalają u słuchacza pewne działania, wytwarzają dobro lub zło, wpływają na postawy. Miało to ogromne znaczenie dla życia społecznego, ponieważ uważano, że za pomocą muzyki można stworzyć obywatela idealnego. Muzyce poświęcano osobne zawody, czyli agony, np. podczas igrzysk olimpijskich, zawody poetyckie. Zagadnienia muzyczne były natomiast przedmiotem biesiadnych rozmów.
„Popiersie Platona”, [w:] „Zabytki klasycznej starożytności”, t. III, 1888, s. 1335, domena publiczna

W przeciwieństwie do Greków, starożytni Rzymianie nie nadawali muzyce wyższych wartości, chociaż należy podkreślić jej rolę w integracji społeczeństwa, np. podczas wykonywania  piosenki (carmenCarmencarmen) w rzymskie święto Ludi saeculares, uroczystość na cześć rozpoczęcia nowego wieku.

Wartość społeczna muzyki średniowieczu.

W średniowieczu muzyka przede wszystkim łączyła się z kościołem chrześcijańskim. Postrzegana była jako nauka ścisła, tak jak np. matematyka. Wokalna muzyka liturgiczna rozwijana w zakonach i klasztorach, nazwana potem chorałem gregoriańskimChorał gregoriańskichorałem gregoriańskim była uważana za doskonalszą od świeckich melodii, proponowanych ludności mieszczańskiej przez grupy wędrownych muzyków, m.in. trubadurów, truwerów, minnesingerów. Podróżowali oni od miasta do miasta, prezentując swoje dzieła, często wydarzenie to było powiązane z jarmarkiem, na którym ludzie spotykali się, tańczyli. Z czasem świecka muzyka była wykonywana także na dworach szlacheckich i królewskich, a przyjęcie znanego kompozytora‑muzyka świadczyło o zamożności szlachcica i podnosiło jego prestiż. Na wsiach tworzono kapele muzykantów, które uświetniały wydarzenia związane ze ślubem, dożynkami itp. Kompozycje świeckie zostały bardzo słabo zachowane, wynika to z braku odpowiedniego zapisu oraz przekazywanie ich drogą werbalną, w odróżnieniu do muzyki kościelnej, która była pielęgnowana i zapisywana przez zakonników.

RJ9mwyjp9khlj
Ilustracja interaktywna przedstawia manuskrypt przedstawiający Raimbauta de Vaqueiras. Postać jadąca na białym koniu. Postać ubrana jest w pomarańczowy płaszcz. Ilustracja utrzymana w żółtych kolorach. Dodatkowo na ilustracji umieszczono następujące informacje: utwór muzyczny „Kalenda Maya”: autorstwa Raimbaut de Vaqueiras. Kompozycja posiada umiarkowane tempo. Cechuje się religijnym, hymnicznym charakterem.
„Manuskrypt przedstawiający Raimbauta de Vaqueiras”, Biblioteka Narodowa, Paryż, Francja, wikimedia.org, domena publiczna (ilustracja); Raimbaut de Vaqueiras, Kalenda Maya, XII w., online-skills, CC BY 3.0 (dźwięk)

Funkcje społeczne muzyki renesansu, baroku i klasycyzmu.

W renesansie zaczęto postrzegać muzykę jako sztukę, czyli efekt talentu oraz wypracowanych przez muzyka umiejętności. Coraz większe znaczenie nabierała muzyka świecka i instrumentalna, dzięki czemu znacznie więcej dzieł z tego okresu zachowało się do czasów dzisiejszych. Prawdziwy przełom nastąpił w baroku, w którym wykształciła się nowa forma wokalno‑instrumentalna – operaOperaopera. Łączyła ona elementy muzyki, literatury, teatru. Podejmowała różne problemy społeczne, dzięki czemu przybierała funkcję moralizatorską i edukacyjną. Wykorzystane w niej elementy scenografii, jak np. błyskawice, tworzyły spektakularny efekt i wzbudzały silne emocje u ówczesnych widzów. Zyskała szybko ogromną popularność w całej Europie. Rozwinęły się także dotychczasowe tańce ludowe, które przybrały wyraz artystyczny i w imitowanej wersji stały się częścią suity.Suitasuity. Popularnymi były także wykonania plenerowe, czyli na świeżym powietrzu. W baroku każdy dwór królewski posiadał nadwornych muzyków, których twórczość stanowiła o jego randze. Pieniądze przeznaczone przez monarchów na sztukę były wyrazem ich prestiżu, a organizowane widowiska świadczyły o ich bogactwie i potędze. W tym okresie muzyka stawała się coraz bardziej elitarną, dlatego pozwolić sobie na nią mogli tylko bogatsi mieszczanie, szlachta oraz monarchowie. W klasycyzmie podobnie jak w baroku muzyka gościła głównie w kościołach i dworach królewskich. Kompozytorzy nadal pisali dzieła na zamówienie szlachciców, biskupów, monarchów itp.

RhUgv6v4vq37O
Ilustracja interaktywna przedstawia portret Johanna Sebastiana Bacha. Mężczyzna z siwą peruką z lekko lokowanymi włosami. Ubrany w koszulę i ciemną marynarkę z dużymi, srebrnymi guzikami. W prawej dłoni trzymał kartkę z zapisem nut. Dodatkowo na ilustracji umieszczono następujące informacje: utwór muzyczny „Suita e-moll BWV 966, Bouree”, autorstwa Johanna Sebastiana Bacha. Kompozycja posiada umiarkowane tempo. Cechuje się skocznym charakterem.
Elias Gottlob Haussmann, „portret Johanna Sebastiana Bacha”, 1748, Archiwum Bacha, Lipsk, Niemcy, wikimedia.org, domena publiczna (ilustracja); Johann Sebastian Bach, Suita e-moll BWV 966, Bouree, ok. 1712, online-skills, CC BY 3.0

Muzyka w romantyzmie

Romantyzm był epoką buntu, co zauważyć można także w muzyce. Kompozytorzy pisali pod wpływem emocji, według własnego pomysłu, a nie jak w przypadku poprzednich epok – na zamówienie. Pozwoliło im to na wyrażanie siebie, swoich uczuć. Muzyka była bardzo ważna w tym okresie, skłaniała słuchacza do refleksji nad własnym życiem, do aktywnego działania niepodległościowego, patriotycznego. Muzyka stawała się bardziej autentyczna, pisana już nie tylko dla elit, ale także dla niższych klas społecznych. Pozwalała na zachowanie tożsamości narodowej, dzięki tekstom pieśniPieśńpieśni oraz oper pielęgnowała język, poprzez wykorzystanie elementów ludowych zapobiegała wynaradawianiu, mającemu miejsce na terenach zajętych przez inne mocarstwa. Przykładem mogą był Śpiewniki domowe Stanisława Moniuszki, które były zbiorem pieśni kompozytora, przeznaczonymi do wykonania domowego. Dzięki nim pielęgnowana była polska kultura, nawet w najniższych klasach społecznych.

Rm0Y7BMpjux86
Ilustracja interaktywna przedstawia dzieło Gustava Courbeta, „Śpiąca prząśniczka”. Artysta przedstawił kobietę, która śpi na fotelu przed prządką. Dodatkowo na ilustracji umieszczono następujące informacje: utwór muzyczny „Prząśniczka”, autorstwa Stanisława Moniuszki. Kompozycja posiada szybkie tempo. Cechuje się miłosnym charakterem.
Gustave Courbet, „Śpiąca prząśniczka”, 1853, Muzeum Fabre, Montpellier, Francja, wikimedia.org, domena publiczna (ilustracja); Stanisław Moniuszko, Prząśniczka, XIX w, online-skills, CC BY 3.0 (dźwięk)

Jak muzyka wykorzystywana jest współcześnie?

Współczesna muzyka często oparta jest na prostych schematach, które szybko zapamiętywane są przez słuchacza. Wykorzystywane jest to w reklamach, w których chwytliwe melodie kojarzyć się mają z promowanym produktem. Robiąc zakupy w galeriach handlowych także odtwarzana jest odpowiednia muzyka, która ma skłonić klientów do wydania większej ilości pieniędzy. Popularnością cieszy się muzyka taneczna, która jest nieodłącznym elementem imprez klubowych, podczas których ludzie spotykają się, tańczą i relaksują. Istnieją także formy muzyki znane z poprzednich epok, jednak filharmonie i opery zaliczane są do elitarnych instytucji kultury, a tego typu sztuka uważana jest za tzw. muzykę wyższą, artystyczną. Dzięki technologiom takim jak cyfrowy zapis dźwięku, radio, telewizja, muzyka stała się obecna w każdym aspekcie życia. Rozwinęły się inne gatunki muzyki, np. jazz, rock, pop, blues, soul itd. przez co współcześnie sztuka ta jest niejednorodna, ludzie posiadają różne preferencje, co prowadzi do tworzenia się grup i subkultur, np. punk, w której popularną jest muzyka metalowa.

Zadania

RliZvKM0HOyld
Ćwiczenie 1
Określ zdania prawdziwe. Możliwe odpowiedzi: 1. W prehistorii człowiek wykorzystywał muzykę do znalezienia partnera. 2. W średniowieczu muzyka postrzegana była jako sztuka. 3. W renesansie traktowano muzykę jako naukę ścisłą. 4. Opera powstała w baroku.
RYWHn6Ox8OWl3
Ilustracja interaktywna przedstawia dzieło Gustava Courbeta, „Śpiąca prząśniczka”. Artysta przedstawił kobietę, która śpi na fotelu przed prządką. Po zaznaczeniu kursorem myszy grafiki zostanie wyświetlona informacja dodatkowa oraz odtworzony utwór muzyczny „Prząśniczka”, autorstwa Stanisława Moniuszki.
Gustave Courbet, „Śpiąca prząśniczka”, 1853, Muzeum Fabre, Montpellier, Francja, wikimedia.org, domena publiczna (ilustracja); Stanisław Moniuszko, Prząśniczka, XIX w, online-skills, CC BY 3.0 (dźwięk)
R18YGgKwjzfFv
Ćwiczenie 2
Zaznacz funkcje, jakie posiada dzieło przedstawione na nagraniu. Możliwe odpowiedzi: 1. Zachowanie tożsamości narodowej., 2. Funkcja religijna., 3. Pielęgnacja języka narodowego., 4. Muzyka przeznaczona do tańca.
Inna wersja zadania

Wyjaśnij pojęcie Ethos.

R1NdJZ3hFrbVU
Ćwiczenie 3
Uzupełnij luki w tekście. Dźwięk towarzyszy człowiekowi od początku jego istnienia. Wielu myślicieli próbowało dotrzeć do tego, w jaki sposób powstała muzyka. Według Tu uzupełnij wykształciła się jeszcze przed ewolucyjnym powstaniem mowy, a śpiew ludzki, podobnie jak odgłosy godowe zwierząt, miał służyć do znalezienia partnera, zatem początkowo muzyka miała funkcje czysto Tu uzupełnij. Z czasem, kiedy człowiek wykształcił zmysł estetyczny oraz powstały pierwsze wierzenia, muzyka zyskała więcej funkcji. Znane było także uzdrawiające i hipnotyczne działanie muzyki, szamani wykorzystywali ją w rytuałach, w których za jej pomocą wprowadzali siebie, lub wierzących w trans, a także wykorzystywali muzykę do leczenia chorób i zaburzeń psychicznych, co dało początek Tu uzupełnij.
RmDb5w82OHJfM
Ćwiczenie 4
Określ epokę, w której dzieła przestały być pisane na zamówienie. Możliwe odpowiedzi: 1. Średniowiecze, 2. Renesans, 3. Barok, 4. Klasycyzm, 5. Romantyzm.
RXJStSUY5pDWg
Ćwiczenie 5
Wybierz grupy wędrownych muzyków średniowiecznych. Możliwe odpowiedzi: 1. Minnesingerzy, 2. Trubadurzy, 3. Truwerzy, 4. Wirginaliści angielscy, 5. Klawesyniści francuscy.
Rgyvz0RGCwHe9
Ćwiczenie 6
Przyporządkuj odpowiednie zdanie do określanej przez nie epoki. Średniowiecze. – 1. Dominacja muzyki kościelnej nad świecką, 2. Postrzeganie muzyki jako formy sztuki, 3. Rozwinięcie nowych form, takich jak opera, 4. Muzyka jest powszechna w każdej dziedzinie życia. Renesans. – 1. Dominacja muzyki kościelnej nad świecką, 2. Postrzeganie muzyki jako formy sztuki, 3. Rozwinięcie nowych form, takich jak opera, 4. Muzyka jest powszechna w każdej dziedzinie życia. Barok. – 1. Dominacja muzyki kościelnej nad świecką, 2. Postrzeganie muzyki jako formy sztuki, 3. Rozwinięcie nowych form, takich jak opera, 4. Muzyka jest powszechna w każdej dziedzinie życia. Współczesność. – 1. Dominacja muzyki kościelnej nad świecką, 2. Postrzeganie muzyki jako formy sztuki, 3. Rozwinięcie nowych form, takich jak opera, 4. Muzyka jest powszechna w każdej dziedzinie życia.
R1QabVsGUKMyY
Ćwiczenie 7
Wybierz cechy muzyki starożytnej Grecji. Możliwe odpowiedzi: 1. Muzyka ma bezpośredni wpływ na zdrowie psychiczne i fizyczne człowieka., 2. Muzyka kształtuje postawę i charakter człowieka., 3. Muzyka jest samodzielną sztuką., 4. Muzyka jest sztuką synkretyczną., 5. Muzyka związana jest tylko z kultem religijnym.

Zadanie domowe

Polecenie 1

Oglądając telewizję w domu, film w kinie lub robiąc zakupy, zwróć uwagę na pojawiające się reklamy. Czy zauważyłeś, że w trakcie reklamy stosowane są utwory wpadające w ucho?

Słownik pojęć

Carmen
Carmen

w starożytnej poezji łacińskiej: pieśń liryczna albo wiersz liryczny.

Chorał gregoriański
Chorał gregoriański

uroczysty śpiew kościelny; też: utwór muzyczny stylizowany na wzór takiego śpiewu.

Ethos
Ethos

czytaj: etos; zbiór norm moralnych i obyczajowych, kodeks zachowań pewnej zbiorowości.

Nomos
Nomos

tradycyjna melodia w muzyce starogreckiej.

Opera
Opera

sceniczny dramat muzyczny.

Pieśń
Pieśń

utwór wokalny do tekstu poetyckiego.

Suita
Suita

utwór muzyczny złożony z kilku kontrastujących ze sobą części o charakterze tanecznym.

Słownik pojęć opracowano na podstawie:

encyklopedia.pwn.pl

mbb51cbc2f5ad3c7e_0000000000220

Biblioteka muzyczna

Rz9qbGcFD0sq7
Ilustracja interaktywna przedstawia manuskrypt przedstawiający Raimbauta de Vaqueiras. Postać jadąca na białym koniu. Postać ubrana jest w pomarańczowy płaszcz. Ilustracja utrzymana w żółtych kolorach. Dodatkowo na ilustracji umieszczono następujące informacje: utwór muzyczny „Kalenda Maya”: autorstwa Raimbaut de Vaqueiras. Kompozycja posiada umiarkowane tempo. Cechuje się religijnym, hymnicznym charakterem.
„Fragment karty z kolekcji pieśni trubadurów z wizerunkiem Raimbauta de Vaqueiras”, Biblioteka Narodowa, Paryż, Francja, wikimedia.org, domena publiczna (ilustracja); Raimbaut de Vaqueiras, Kalenda Maya, XII w., online-skills, CC BY 3.0 (dźwięk)
RBWrldYAngdNt
Ilustracja interaktywna przedstawia „Portret Johanna Sebastiana Bacha” autorstwa Eliasa Gottloba Haussmanna, 1748 r., Archiwum Bacha, Lipsk, Niemcy. Dodatkowo na ilustracji umieszczono następujące informacje: możliwość odtworzenia utworu Johanna Sebastiana Bacha, Suita e-moll BWV 966, Bouree. Wykonawca: Julian Bream (gitara barokowa).
Elias Gottlob Haussmann, „portret Johanna Sebastiana Bacha”, 1748, Archiwum Bacha, Lipsk, Niemcy, wikimedia.org, domena publiczna (ilustracja); Johann Sebastian Bach, Suita e-moll BWV 966, Bouree, ok. 1712, online-skills, CC BY 3.0
R1U77E3bYrQpn
Ilustracja interaktywna przedstawia dzieło Gustava Courbeta, „Śpiąca prząśniczka”. Artysta przedstawił kobietę, która śpi na fotelu przed prządką. Po zaznaczeniu kursorem myszy grafiki zostanie wyświetlona informacja dodatkowa oraz odtworzony utwór muzyczny „Prząśniczka”, autorstwa Stanisława Moniuszki.
Gustave Courbet, „Śpiąca prząśniczka”, 1853, Muzeum Fabre, Montpellier, Francja, wikimedia.org, domena publiczna (ilustracja); Stanisław Moniuszko, Prząśniczka, XIX w, online-skills, CC BY 3.0 (dźwięk)

Bibliografia

Józef Chomiński, Krystyna Wilkowska‑Chomińska, Historia muzyki, PWM, Warszawa 1989.

John Gray Landels, Muzyka starożytnej Grecji i Rzymu, Homini 1998.