Funkcje i formuły w arkuszu kalkulacyjnym Excel
Scenariusz lekcji – Funkcje i formuły w arkuszu kalkulacyjnym Excel
Poznanie zasad wprowadzania i konstrukcji wyrażeń.
Poznanie różnych sposobów wprowadzania funkcji.
Poznanie podstawowych typów funkcji: statystyczne, matematyczne, logiczne.
Zapoznanie się z pomocą podręczną Excela.
Kształcenie umiejętności sprawnego wyszukiwania potrzebnej funkcji.
Wykorzystywanie automatyzacji prac w trakcie wprowadzania i edycji funkcji.
Stosowanie funkcji w rozwiązywaniu problemów.
Metoda i forma pracy
Dyskusja problemowa.
Wykład.
Prezentacja.
Praca z tekstem przewodnim – kartą pracy.
Środki dydaktyczne
Prezentacja: „Funkcje i formuły w arkuszu”
Karta pracy dla ucznia: „Funkcje w Excelu”
plik sklepik szkolny.xls, arkusz ocen.xls, zamówienie.xls
Sprawdzenie listy obecności, zapoznanie z tematyką zajęć, zapisanie tematu lekcji.
Faza realizacyjna
Dyskusja: Nauczyciel przypomina o różnych typach danych, które można wprowadzać do arkusza kalkulacyjnego oraz o zasadach ich wprowadzania.
Uczniowie przedstawiają przykłady danych liczbowych, tekstowych, wyrażeń oraz funkcji,
notatka: „Standardowo dane tekstowe dosuwane są do lewej krawędzi komórki, oraz w pasku formuły widoczny jest poprzedzający je znak cudzysłowu, liczby zaś i wyrażenia dosuwane są do prawej krawędzi komórki i poprzedzane znakiem =” (2 min)
Przypomnienie pojęcia funkcji, jej wartości, argumentów
Uczniowie przypominają matematyczne pojęcie funkcji – definicję. (2 min)
Nauczyciel przedstawia prezentację multimedialną, omawia zasady wprowadzania funkcji, ich kategorie, demonstruje korzystanie z pomocy funkcji.
Uczniowie oglądają prezentację. Zapisują notatkę: „wstawianie funkcji jest możliwe poprzez wprowadzenie nazwy i argumentów zgodnie z zasadami matematycznymi lub z palety funkcji”. (10 min)
Nauczyciel prezentuje przykłady zastosowania arkusza do rozwiązywania problemów przy użyciu formuł i funkcji – plik sklepik szkolny, arkusz ocen, zamówienie.
Uczniowie zmieniają dane w przykładowych plikach i obserwują zmiany w polach wynikowych. (5 min)
Podsumowanie prezentacji, dyskusja – pytanie skierowane do uczniów: Jakie znacie inne możliwości zastosowania arkusza kalkulacyjnego?
Uczniowie wymieniają przykłady – np. obliczenie rat kredytu, kosztów wycieczki szkolnej,… (2 min)
Nauczyciel przedstawia zadanie i rozdaje karty pracy ucznia – opis w karcie pracy „Funkcje w excelu”, prosi o wskazanie niezrozumiałych poleceń.
Uczniowie zapoznają się z zadaniem, przystępuję do wykonania zadania zgodnie z poleceniami z karty pracy. (15 min)
Faza podsumowująca
Nauczyciel zbiera karty pracy, następnie sprawdza poprawność wykonania zadania. Uczniowie wylogowuja się z systemu.
Witold Wrotek, Informatyka Europejczyka. Program nauczania technologii informacyjnej, wyd. Helion, 2006;
Syllabus wersji 4.0 Europejskiego Certyfikatu Umiejętności Komputerowych dostępny na stronie http://www.ecdl.com.pl/;
„Intel, Nauczanie ku przyszłości” – Poznań, 2002;
Anna Śmigielska, Technologie informacyjne i komunikacyjne w pracy nauczyciela, wyd. Mikom, Warszawa, 2001.
Prezentacja: „Funkcje i formuły w arkuszu”.
plik sklepik szkolny.xls, arkusz ocen.xls, zamówienie.xls
Karta pracy ucznia
Karta pracy dla ucznia: „Funkcje w Excelu”.
Zaproponuj lub znajdź przykład zastosowania funkcji w Excelu, inny niż omawiane na lekcji.