Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Scenariusz lekcji – Funkcje i formuły w arkuszu kalkulacyjnym Excel

  1. Poznanie zasad wprowadzania i konstrukcji wyrażeń.

  2. Poznanie różnych sposobów wprowadzania funkcji.

  3. Poznanie podstawowych typów funkcji: statystyczne, matematyczne, logiczne.

  4. Zapoznanie się z pomocą podręczną Excela.

  1. Kształcenie umiejętności sprawnego wyszukiwania potrzebnej funkcji.

  2. Wykorzystywanie automatyzacji prac w trakcie wprowadzania i edycji funkcji.

  3. Stosowanie funkcji w rozwiązywaniu problemów.

Metoda i forma pracy

Dyskusja problemowa.

Wykład.

Prezentacja.

Praca z tekstem przewodnim – kartą pracy.

Środki dydaktyczne

  1. Prezentacja: „Funkcje i formuły w arkuszu”

  2. Karta pracy dla ucznia: „Funkcje w Excelu”

  3. plik sklepik szkolny.xls, arkusz ocen.xls, zamówienie.xls

Sprawdzenie listy obecności, zapoznanie z tematyką zajęć, zapisanie tematu lekcji.

Faza realizacyjna

  1. Dyskusja: Nauczyciel przypomina o różnych typach danych, które można wprowadzać do arkusza kalkulacyjnego oraz o zasadach ich wprowadzania.

Uczniowie przedstawiają przykłady danych liczbowych, tekstowych, wyrażeń oraz funkcji,

notatka: „Standardowo dane tekstowe dosuwane są do lewej krawędzi komórki, oraz w pasku formuły widoczny jest poprzedzający je znak cudzysłowu, liczby zaś i wyrażenia dosuwane są do prawej krawędzi komórki i poprzedzane znakiem =” (2 min)

  1. Przypomnienie pojęcia funkcji, jej wartości, argumentów

Uczniowie przypominają matematyczne pojęcie funkcji – definicję. (2 min)

  1. Nauczyciel przedstawia prezentację multimedialną, omawia zasady wprowadzania funkcji, ich kategorie, demonstruje korzystanie z pomocy funkcji.

Uczniowie oglądają prezentację. Zapisują notatkę:wstawianie funkcji jest możliwe poprzez wprowadzenie nazwy i argumentów zgodnie z zasadami matematycznymi lub z palety funkcji”. (10 min)

  1. Nauczyciel prezentuje przykłady zastosowania arkusza do rozwiązywania problemów przy użyciu formuł i funkcji – plik sklepik szkolny, arkusz ocen, zamówienie.

Uczniowie zmieniają dane w przykładowych plikach i obserwują zmiany w polach wynikowych. (5 min)

  1. Podsumowanie prezentacji, dyskusja – pytanie skierowane do uczniów: Jakie znacie inne możliwości zastosowania arkusza kalkulacyjnego?

Uczniowie wymieniają przykłady – np. obliczenie rat kredytu, kosztów wycieczki szkolnej,… (2 min)

  1. Nauczyciel przedstawia zadanie i rozdaje karty pracy ucznia – opis w karcie pracy „Funkcje w excelu”, prosi o wskazanie niezrozumiałych poleceń.

Uczniowie zapoznają się z zadaniem, przystępuję do wykonania zadania zgodnie z poleceniami z karty pracy. (15 min)

Faza podsumowująca

Nauczyciel zbiera karty pracy, następnie sprawdza poprawność wykonania zadania. Uczniowie wylogowuja się z systemu.

    1. Witold Wrotek, Informatyka Europejczyka. Program nauczania technologii informacyjnej, wyd. Helion, 2006;

    2. Syllabus wersji 4.0 Europejskiego Certyfikatu Umiejętności Komputerowych dostępny na stronie http://www.ecdl.com.pl/;

    3. „Intel, Nauczanie ku przyszłości” – Poznań, 2002;

    4. Anna Śmigielska, Technologie informacyjne i komunikacyjne w pracy nauczyciela, wyd. Mikom, Warszawa, 2001.

  1. Prezentacja: „Funkcje i formuły w arkuszu”.

  2. plik sklepik szkolny.xls, arkusz ocen.xls, zamówienie.xls

Karta pracy ucznia

  1. Karta pracy dla ucznia: „Funkcje w Excelu”.

Zaproponuj lub znajdź przykład zastosowania funkcji w Excelu, inny niż omawiane na lekcji.

RIZY9DNHYLbWN

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 50.00 KB w języku polskim